Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2007-01-07 10:41:17

krillecheva
Medlem
Från: Camaro heaven
Registrerad: 2005-02-06

Best tractions devices

Hittade en rätt intressant tråd på nastyz28.com om olika tractionbars m.m.

Kunde va kul å höra vad ni har för åsikter om olika traction devices.

Här är en i usa som skriver lite info....

I currently own--and have tested

Caltracs, SSM Lift bars, Lakewood slapper bars

I am currently testing and helping Lakewood modify the new bars that will be coming out.

I am not here to debate any of these guys. I am just here to tell you what I have learned. All of the above will work just fine if the rest of your car is setup correctly. If the rest of your car is not setup correctly, none of the above will be that great. It takes more than a set of traction bars to hook up your car. I hook up on a 26X10 et drag tire. And that is the biggest tire that I plan to ever run. I wanted to make a street car.

Caltracs--great design. They look fancy and draw attention to your car. I like them. BUT they are not neccessarily worth the money. They will allow you to add or take away preload at the track. BUT are you going to tune your caltracs after every run at the track? John Calvert is one of the best in the business and will help you tune them. I have spoke to him on several occasions and he is more than happy to help. There is really no other advantage than the easy adjustability of preload. They are not that fun to install. If anybody knows more advantages please explain. I am more than willing to learn.

SSM lift bars--Most people dont have these anymore, so we will forget them.

Lakewood chrome slapper bars---Bend to easy--dont buy if you have any power. They will bend. Or plan to reinforce them.

Lakewood heavy duty traction bars--If it was me and you had to have something right now--this would be my choice. They dont bend like the $40 chrome bars. Look at part number 22026.
Go to mr gasket website. Click lakewood link and you can see their catalog.
They are the same as the chrome except stronger and long enough to install under the spring eye.

If you could wait--Lakewood will be producing a new slapper bar probably next year. It would have come out this year, but it needed some changes. So we are retesting with the changes. However it will cost more since it is all aluminum.

The argument with the slapper bar design is not being able to adjust preload. You must make some wedges to put between the back bracket and the leaf spring to raise the front snubber up to the spring eye. Different thickness wedges will either touch the front eye or be lower, etc. So you can't do this easily at the track. I have been working with lakewood about this and they may include these wedges with the new bars. Unknown at this time. BUT ask yourself again, how much are you going to tune the caltracs at the track?

I do not work for Lakewood or anybody else. Troy Lacrone YD-LUZ got me hooked up with Lakewood to test some bars. I have enjoyed doing this because Lakewood has helped my tune the rest of the suspension on the car. Bottom line--Myself and my brother are racers. We race the heads up super series.

#2 2007-01-16 23:00:03

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25

Re: Best tractions devices

Jag håller med den amerikanske författaren i det mesta.

Men jag tycker absolut att Cal-Tracsen är värda pengarna. För att det är så otroligt smidigt att justera dom på banan eller hemma i garaget. Med ett par slappers så är det ganska mycket pyssel att justera till dom för max prestanda. Vilket ofta resulterar i att man låter bli att prova en massa olika inställningar. Med ett par Cal-Tracs så tar det bara några minuter att göra stora eller små förändringar. Vilket självklart resulterar i att man snabbare hittar bilens maximala prestanda.

Har man tillgång till en riktig våg så blir det ännu enklare att justera och prova ut olika förspänningar i chassit. Det är bara att vrida på "pinnarna" och kolla hur siffrorna ändrar sig.

http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=12316

http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=12312

Åker man på banor med stora skilnader i kvalitet och fäste så hjälper det faktiskt att justera sina tractoin bars. Är det lättjobbat så når man bästa resultat mycket fortare.

Att tänka på är att ett par Traction Bars, oavsett vilken modell man använder, är bara EN detalj av MÅNGA som gör att man får ett väl fungerande chassi.

Senast redigerat av Nova Jörgen (2007-01-16 23:01:21)

Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

#3 2007-01-17 17:08:07

cam72
Medlem
Från: Hammarby hills och Kagghamra
Registrerad: 2004-12-13
Webbsida

ok... man ställer alltså upp bilen på vågar och ställer in caltracsen, skulle du kunna förklara lite mer utförligare hur detta fungerar? som du vet slängde ju jag på caltracs på min bil och dom hade suttit på en camaro så utan kunskap om detta tänkte jag att detta var bra att utgå ifrån, och det verkade fungera då det bettar bra på strip, lite sämre på gata, skulle det gå att justera caltracsen för maximalt grepp på gata, vad bör man utgå ifrån i så fall! det här med chassin är intressant men svårt ju smile

mvh johan med svarta faran

Gängpaj racing Stockholm

www.garaget.org/cam72

#4 2007-01-17 20:51:37

Nova Jörgen
Medlem

OJ OJ...det blir för mycket att skriva. Men lite kan kan jag pränta ner.

Svaret på din första fråga... Vågen använder jag mest som ett kontroll och referens verktyg. Jag kontrollerar med jämna mellanrum att vikterna på varje hjul stämmer med tidigare vägningar och inställningar. Detta för att hålla koll på fjädrarna så inte någon av dom börjar tappa spänsten. Jag kan även kolla om nå't börjar kärva ihop och gå trögt i fjädringen. Annars använder jag vikterna som referens för att hålla koll på vad som funkar bra eller inte. T.ex. vid olika förspänning av Cal-Tracsen.

Men det finns massor av andra saker som man bör kolla och åtgärda innan det är dags att ställa bilen på vågen.

Några av dom sakerna är, Kolla att hjul och hjul upphängningar sitter paralelt och i linje med varandra, d.v.s. att chassit är "rätvinkligt" med ett hjul i varje hörn. (hoppas ni begriper vad jag menar) Att fjädrarna är lika höga och bär samma vikt (spring rate) på höger och vänster sida. Att fjäderinfästningarna för varje axel sitter lika högt i chassit på hö. och vä. sida. Om det skiljer mellan fram och bakaxel spelar ingen roll. Kolla att inget bryter och bänder i hjulupphängningar vid fjädringsrörelse. Det finns säkert hundra saker till att kolla, men dom här tycker jag är bra att börja med.

Nu till det riktigt viktiga. Styva upp chassit så mycket det går. Camaros (och Novor med för den delen) är fruktansvärt svampiga, mjuka och flexiga i chassit. Särskilt 1a 2a och 3e gen. (4e gen Novor också) Desto styvare man kan få chassit, desto bättre förutsättningar har hjulupphängningarna att göra ett bra jobb. Detta gäller både raktfram och svängracing.

Ingen bil är den andra lik, så dom svarar olika på dom justeringar man gör. Det är bara att prova sig fram och bokföra NOGA!!! vad man gjort och vad resultatet av det blev.

Frågor på det :-)

Skulle nu någon vilja väga sin bil, eller ha hjälp med sitt chassi (även 4-link) så hör av er via min mail: jorgen@perfectrun.se

Jag tänker inte utge mig för att vara en expert, men jag har bra koll på grunderna.

Ha de'

Jörgen K.

#5 2007-01-18 17:46:23

cam72
Medlem
Från: Hammarby hills och Kagghamra
Registrerad: 2004-12-13
Webbsida

Hej!
jo när du skriver styva upp chassit så mycket det går, menar du då att man gör det via caltracsen, alltså att öka förspänningen i chassit med dom så mycket det bara går eller?
mvh johan

Gängpaj racing Stockholm

www.garaget.org/cam72

#6 2007-01-18 20:30:56

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27

Tror Jörgen menar att man tex införskaffar ett par bra sub frame connectors och lite rejäla bussningar till o börja med. Annars blir bilen som en korkskruv med mycket mos o föste.

H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

#7 2007-01-18 22:37:15

Nova Jörgen
Medlem

Pianoman är inne på helt rätt spår.
Ram och kaross flexar mycket på våra bilar. Att bygga bort så mycket av det som möjligt är viktigt. T.ex. så byter man ut gummibussningarna mellan ram (subframe) och kaross mot solida bussningar i aluminium eller likvärdigt material. Sedan förbinder man subframen och bakre rambalkarna med en förstärkningsbalk så kallade subframe conectors. Det finns bultbara varianter dom hjälper lite grann, men vill man göra det ordentligt så använder man en fyrkantsbalk som går igenom golvet också. Monterar man sedan in en 8 Punkts skyddsbåge så börjar det bli riktigt skaplig stadga i chassit. Om du går in på min hemsida http://www.perfectrun.se och klickar på bilder, så går det nog att se lite av hur jag menar.

Jörgen K.

#8 2007-01-19 09:10:23

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01

Märkligt att det ska vara Nova killar som ska "lära" camaro gubbsen racing hahaha..

Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

#9 2007-01-19 09:16:25

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01

Nova67ss skrev:

Märkligt att det ska vara Nova killar som ska "lära" camaro gubbsen racing hahaha..

Käften Anders wink big_smile

F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

#10 2007-01-19 09:29:22

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27

Nova67ss skrev:

GAMMAL är förvisso äldst....

H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

#11 2007-01-19 10:14:26

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Webbsida

Pianoman skrev:

Nova67ss skrev:

Det är ju så att Camaron är i det närmaste perfekt medans det finns oändliga möjligheter att utveckla den primitiva Novan... big_smile

Pianoman ställde förresten en otroligt enkel och dum fråga till mig, att folk inte fattar så enkla saker men jag ska ändå vidarebefordra den här big_smile

Varför har man chassiereaktion, är det för att övervinna ett "dåligt fäste" dvs i en perfekt värld med 100% fäste, skulle man kunna "strunta" i chassiereaktion? Är chassiereaktions uppgift att ta upp kraft i som annars hade resulterat i spinnande däck?

Herregud Henke, vilka frågor big_smile

1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

#12 2007-01-19 11:56:16

Nova67ss
Medlem

Rolle skrev:

Pianoman skrev:

Nova67ss skrev:

Det är ju så att Camaron är i det närmaste perfekt medans det finns oändliga möjligheter att utveckla den primitiva Novan... big_smile

Pianoman ställde förresten en otroligt enkel och dum fråga till mig, att folk inte fattar så enkla saker men jag ska ändå vidarebefordra den här big_smile

Varför har man chassiereaktion, är det för att övervinna ett "dåligt fäste" dvs i en perfekt värld med 100% fäste, skulle man kunna "strunta" i chassiereaktion? Är chassiereaktions uppgift att ta upp kraft i som annars hade resulterat i spinnande däck?

Herregud Henke, vilka frågor big_smile

Oyessss frågor.. 100% fäste är inte att rekomendera,, bryter så jäkla mycket delar, 2-5% hjulspinn är optimalt big_smile

Skämt åsido..

chassie sättningar är viktiga, den som behärskar ett chassie kör fortare med mindre Hkr och kan behålla bitarna hela, och kommer att vara den som vinner en tävlings serie.. typ NovaJörgen big_smile (då var vi där igen haha)

Ta en titt på de gamla frontmotor dragsterna.. bur, ram fron och bakaxel svetsd direkt i ramen och motorn placerad framför föraren som i prinsip hade en stol på vxllådan... reaktionen mot banan skedde i slickset....sedan fick de justera hjulspin eller lyft med gaspedalen big_smile

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#13 2007-01-19 18:56:51

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Webbsida

Nova67ss skrev:

Oyessss frågor.. 100% fäste är inte att rekomendera,, bryter så jäkla mycket delar, 2-5% hjulspinn är optimalt big_smile

Skämt åsido..

chassie sättningar är viktiga, den som behärskar ett chassie kör fortare med mindre Hkr och kan behålla bitarna hela, och kommer att vara den som vinner en tävlings serie.. typ NovaJörgen big_smile (då var vi där igen haha)

Ta en titt på de gamla frontmotor dragsterna.. bur, ram fron och bakaxel svetsd direkt i ramen och motorn placerad framför föraren som i prinsip hade en stol på vxllådan... reaktionen mot banan skedde i slickset....sedan fick de justera hjulspin eller lyft med gaspedalen big_smile

Ährm, host, host, skrapar med foten och kikar under lugg. Öh, um, alltså Nova67ss, är du politiker som besvarar ähum, mina, frågor med ett retoriskt uttalande?

För att vara ett snäpp allvarligare, har chassiereaktionen någon annan uppgift än att fixa till fästet, dvs om man har maximalt fäste, (nu skrev jag inte 100% ) skulle man behöva chassiereaktion ändå?

Tex en stripp i juli, 40 grader i solen, där skulle man kunna tänka sig att man inte behöver så mycket reaktion därför att fästet är så bra medan man på ett streetrace i september kan tänka sig en bantemp på runt 7 grader och då skulle man väl tjäna på ett mjukare chassie?

Senast redigerat av Rolle (2007-01-19 18:58:20)

1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

#14 2007-01-19 23:43:34

Nova Jörgen
Medlem

Nu ska vi se...Jag har en annan åsikt än Anders, åker man med en turbin är 100% fäste det optimala. Det beror på att momentomvandlingen och stallspeeden gör att motorn inte droppar i varvtal i startögonblicket (förutsatt att man har en riktigt bygd turbin).

Medans bilar med koppling i dom flesta fall inte kan ställa sliret i startögonblicket så perfekt att motorn inte tappar varv, utan att man riskerar att slira sönder kopplingen. Då strävar man efter ett litet kontrollerat hjulspinn (wheelspeed) för att hålla upp varvet på motorn. Det hade även med däcksvibrationer och en del annat å göra, men jag har inte lärt mig allt så'nt ännu.

Ska försöka svara på Rolles frågor.

Har du ett vridmoment på bakhjulen vid accelerationen som inte överstiger den friktion som finns mellan bana och däck när bilen är i ett statiskt tillstånd så behöver man ingen chassireaktion.
Men eftersom naturlagarna faktiskt existerar så kommer det alltid finnas någon form av chassireaktion hur man än gör. Ofta finns det chassireaktioner som försämmrar fästet. D.v.s. att däckets tryck mot underlaget minskar, med resultatet att även friktionen minskar mot underlaget vid acceleration. Det här var ett svar i MYCKET FÖRENKLAD form.

Ja en mjukare inställning av chassit är sannolikt det som fungerar bäst på dåligt underlag. Men hur det ska vara är olika från bil till bil.

Ni vet den där liraren ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton )  som låg under ett träd och fick ett äpple i huv'et för hur länge sen som helst...han har hjälp oss dragracers med mycket.
Å andra sidan så blev allt mycket krångligare.
Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag kan.

Ha de'

Jörgen K.

#15 2007-01-21 10:58:42

Nova67ss
Medlem

Jo, man slutar aldrig lära sej big_smile

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#16 2007-01-21 11:10:41

krillecheva
Medlem
Från: Camaro heaven
Registrerad: 2005-02-06

En liten tjuvtitt på Lakewoods tractionboars som de kanske ska börja tillverka.

http://www.putfile.com/tntracing2/images/74632

http://www.nastyz28.com/forum/showthread.php?t=75000

Sidfot