Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2006-11-20 17:05:27

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Utväxlingens betydelse för tidkortet

Jag har funderat på om någon har testat detta? En kompis bytte från en ganska snäll utväxling, runt 3:50 till över 4 men fick sämre tider och sämre 60 fötter. Naturligtvis är det inte hela sanningen, troligen så blev det större problem med fästet, men ändå.

Är det någon som seriöst har provat sig fram för att se skillnaden, allt annat lika?


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#2 2006-11-20 18:57:49

Camaro Daniel
Medlem
Från: varande
Registrerad: 2003-05-25
Inlägg: 2056
Webbsida

Re: Utväxlingens betydelse för tidkortet

du kan ju "fixa" drag sim eller dragstrip sim eller  vad det heter. dom som gjort desktop dyno. där kan man dona med såna här frågor.


My YouTube stuff
"I got tired of using universal fit items that universally didn't fit anything"

Offline

 

#3 2006-11-20 20:04:10

cam72
Medlem
Från: Hammarby hills och Kagghamra
Registrerad: 2004-12-13
Inlägg: 777
Webbsida

Re: Utväxlingens betydelse för tidkortet

skulle nog kunna tänka mig att "Nova Jörgen" har några kloka ord om detta!
mvh j


Gängpaj racing Stockholm

www.garaget.org/cam72

Offline

 

#4 2006-11-20 20:34:42

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25
Inlägg: 331

Re: Utväxlingens betydelse för tidkortet

Det är väldigt många faktorer som spelar in på om det blir skilnad eller inte. Det beror alldeles på vad man utgår ifrån. Har man t.ex. en trimmad bil med en liten motor och mycket vikt kombinerat med en standardturbin. Då kommer ett utväxlings byte från 3,70 till 4.56 ge mycket bättre tider på strippen. ( alla exempel med max grepp ) Samma bil med en eftermarknads turbin, typ B&M 10" med mycket stallspeed ca 4000 rpm. En så'n turbin har ofta väldigt mycket slir i sig. Det gör att motorn arbetar i det effektivaste arbetsområdet. Då gör utväxlingen inte så stor skillnad, ibland kan det till och med vara bättre med 3.70.

Ett konkret exempel är min egen -69 Nova. När jag använde den för att tävla åkte jag med 355 cu.in. 365 hk 1560 kg. på startlinjen. TH 350 Hughes 10" turbin 3600 rpm (flash stall) Jag bytte från 3,90 till 4,88 det gjorde att jag förbättrade 60 fots tiderna med 0,02 s. men tappade ungefär lika mycket någonstans på mitten av banan. Till min stora förvåning så blev det ingen förändring i slutfart och varvtalet över mål blev bara 100 rpm högre än innan. Det som hände var att sliret i turbinen minskade med 4.88 utväxlingen. Med 3.90 hade jag runt 14% slir över mål med 4.88 blev det bara 6-7% om jag minns rätt. Jag kunde lungt konstatera att en skräddarsydd turbin av god kvalitet skulle sättas upp på önskelistan.

Åker man manuell låda så blir det ytterligare en massa faktorer som påverkar. Typ av koppling, startvarv, utväxling i lådan (den har förståss betydelse i en automat också) vikt på bilen...å allt annat med för den delen.

Så på det stora hela är man någorlunda rätt i kombinationen motor/turbin/utväxling så är utväxlingen mer ett verktyg för finjustering (jag bortser från ytterligheter ). Att välja rätt turbin är däremot VÄLDIGT viktigt för bilens prestanda.


Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

Offline

 

#5 2006-11-28 23:04:20

irocdanne
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2003-02-19
Inlägg: 506
Webbsida

Re: Utväxlingens betydelse för tidkortet

jag bytte från 3.27 till 4.10. körde på gatan med g-tech och märkte ingen större skillnad på 0-100 tiderna.. tror dock att detta beror på att jag körde med 700låda, den har ju grymt kort etta så med 4.10 på gatan så gick det inte att få fäste.. tyvärr hann jag inte köra på tullinge innan jag bytt utväxling men skulle tro att jag tjänade en del på utväxlingsbytet på strippen.


Camaro Iroc-Z -87 383/th350. 9,20 238km 1,32 60fot. irocdanne.se
Camaro Z28 -70 350/M21.
El Camino 454SS -70 454/th400.   Camaro SS -12

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson