Tack Håkan
Nu har jag sålt mina 17" hjul också så nu MÅSTE jag faktiskt fixa nya
Har kvar mina 14" originalhjul men jag kan inte hitta nå feta däck i 14" så dom får vara förvaringshjul.
Velar mellan Ultra 521 octane eller Ultra drag thrust om det inte dyker upp nåt begagnat som passar men det verkar vara svårt med det.
Klippte å klistrade lite i datan för å se hur det skulle se ut men jag kan fortfarande inte riktigt bestämma mig. Tycker de femekrade nog passar själva bilen lite bättre med sin enkla design men dom andra är ju liite tuffare på nå vis, å andra sidan så blir dom nog mycket drygare att få bort bromsdammet ifrån också.
Beslutsågren de lyx.. Input uppskattas.
fälgtest2 by John Aho, on Flickr
fälgtest1 by John Aho, on Flickr
Imorgon kommer en kille som håller på med inredningar och ska kolla på mina stolar då jag tycker stoppningen är alldeles för mjuk, får ont i ryggen när man åker längre stunder i den. Så blir det väl att fortsätta med rosten i hjulhuset, byta headerspackningar kanske får se vad som hinns.
Mvh John
Offline
De femekrade är bäst, ingen protest!
Offline
Ja dom är ju ena riktiga klassiker även om dom av någon konstig anledning inte verkar användas speciellt ofta på camaros.
Nu hörde en kille av sig och hade rally-wheels till salu. Hmmm... Skulle ju kunna va fränt det med.
Offline
Jahapp, nu är det verkligen dags att uppdatera här.
Rosten är lagad, ljuddämpning har lagts i, stoppning har fyllts på, stereo har installerats växellådan har monterats med mera.
Silent coat i kupén20200315_182724 by John Aho, on Flickr
Silent coat under och en extra ljuddämpande matta bakom ryggstödet.20200301_205502 by John Aho, on Flickr
I hatthyllan satte jag i ett par Cerwin-vega 6X9, behöll dock gallrena från de gamla Jensenhögtalarna då de suttit där vääldigt länge och hatthyllan blivit solblekt runtomkring.
Dessa matas av ett 4 kanaligt slutsteg som gömts under mattan på passagerarsidan och det driver även en sån 4X10 stereohögtalare från gas som sitter under instrumentbrädan.20200301_184640 by John Aho, on Flickr
Har ingen huvudenhet utan kör en kabel direkt från hörluruttaget på mobilen. Spelar rätt bra men jag hade lite störningar när motorn går så jag får nog se över mina kablar lite grann.
Originalradion sitter också kvar och eftersom den fortfarande fungerar alldeles utmärkt så fick den en egen högtalare under mittkonsolen.
Ställde högtalaren på plåten, magneten håller den på plats och direktkontakten med plåten gjorde ljudet starkare och fylligare. Är ju inget att poppa med utan mer kuriosa att kunna lyssna på originalradion.
20200315_212525 by John Aho, on Flickr
I samma veva passade jag på att byta ut biltema-mätarna då visarna på dom pekade helt galet. Nolläget var utanför skalan på nån och en bit in på skalan på nästa..
Köpte nya mätarna från stylingbutiken, de var både snygga och känns gedigna. Samtliga pekar på noll när dom ska och tycks ha korrekta värden. Gröna hättor till lamporna i dom var ju ett plus också hehe.
Även varvräknaren fick sig en genomgång och det visade sig att en kabel lossnat inne i den. Var nog därför den betedde sig lte märkligt.20200419_205059 by John Aho, on Flickr
En sprillans ny madrass från jysk kapades i bitar för att fylla både ryggen och sittdynorna i bak då dom var helt tomma på insidan.20200308_125247 by John Aho, on Flickr
Upptäckte att det var ett tomrum i ryggstödet också så även det fylldes med skum från samma madrass och sen satte jag en plåt över så det hålls på plats. Blev mycket bättre stöd i den!20200308_180238 by John Aho, on Flickr
20200308_182612 by John Aho, on Flickr
Satte även buntband mellan fjädrarna i sitsen, det hjälpte lite grann men det skulle nog bli bättre med nya, det funkar helt okej iallafall. Stoppningen är åtminstone i gott skick så det var ju goda nyheter.
Då headerspackningarna läckte lite skulle de bytas och i samma veva så dök det upp en möjlighet att byta mina gamla shortyheaders mot fullängdare i nyskick så det nappade jag naturligtvis på.
Så det var ju bara sätta kapen i främre biten av det nybyggda avgassystemet som inte ens hunnit testas på väg. Man är nog fan lite skev i skallen ändå..
Det var dock inget större bekymmer att passa ihop bitarna då bredden var typ densamma, tack o lov. Blev lite sämre markfrigång men helt okey ändå.
20200411_000717 by John Aho, on Flickr
Nya hjul har det också blivit, Jegs SSR Mags 8X15 fram och 10X15 bak skodda med Genaral Grabber HP 235/60 fram och 275/60 bak.
Tycker dom gjorde sig bra på bilen, och än så länge har jag inte sett nån annan åka med såna hjul häromkring heller.
20200517_190034 by John Aho, on Flickr
Gillar verkligen mönstret på dom!
20200517_182242 - Kopia by John Aho, on Flickr
Avgassystemet och ljuddämpningen funkade bra, stort lyft mot tidigare. Lät ganska lite inne i bilen när man körde lugnt och vrålade på fint när man stämplade som sig bör.
MEN, när sommaren började så tog det roliga slut.
Jag hann väl åka typ EN rejäl sväng i slutet på Maj innan bilfan började att ryka blått igen..
Högersidan bolmade rejält när bilen var varmkörd och stått på tomgång en stund så jag tog loss en ventilfjäder på den sidan för kontroll och då visade det sig att ventilstyrningen var glapp.
Så jävla tröttsamt då jag frågade den enda personen som kört med topparna ifall det var nåt som behövde åtgärdas innan jag monterade dom. Nej då sa han, dom har gått så lite så det är bara att montera...
Tänkte först köra med den iallafall över sommaren men efter konsultation med en motorverkstad så togs beslutet att riva maskin och lämna in topparna på renovering för att undvika eventuella merskador.
Innan jag rev maskinen så gjorde jag ett leakdowntest och konstaterade att jag hade omkring ca 20% läckage förbi kolvringarna också.
Troligen blev inkörningen misslyckad p.g.a allt strul som var med balanseringen och läckande lyftare när motorn först skulle användas då det blev mycket tomgångskörning och så innan den kom ut på vägen.
20% är väl i sig varken bra eller katastrof men då jag ändå måste riva topparna så var det lika bra att sätta i nya ringar på en gång.
Sagt och gjort så lyftes maskinen ur och började rivas i början på Juni.20200607_133250 by John Aho, on Flickr
Det där med kolvringarna visade sig bli lite tur i oturen för när jag tog ur kolvarna så passade jag på att inspektera alla lager och upptäckte då att det faktiskt var lite repigt, mest på ramlagrena.
Troligen en följd av balansproblemen som var i början. Jag hade förvisso inga missljud och fint oljetryck men tror inte att det hade varit bra i längden.
Topparna skickades iväg på renovering och jag tog då även med veven för att få den inspekterad då även den hade fått sig några repor.
Lyckligtvis så var veven fortfarande rak och räckte det med en lätt polering för att den skulle bli ok.
Topparna har fått nya styrningar i brons, ventilsätena frästa, ventilerna inslipade och vacuumtestade så dom är täta.
Medans toppar o vev låg hos motorfirman roade jag mig med att hona cylindrar och fila in kolvringsgap, det var då jag upptäckte katastrof nr 2 som skulle inträffat om jag inte hade rivit.
Toppringarna som satt i hade 0,010" gap, Kolvarna som jag har kräver 0,026" på toppringen och är tydligen kända för att haverera katastrofalt om man missar den lilla detaljen..
Så om allt hade fungerat så hade sannolikt kolvarna gått i bitar och eventuellt skrotat hela motorn.
Man måste fan dubbelkolla ALLT! Bottendelen lär ju vara köpt som ett färdigt paket av en motorfirma enligt uppgift så jag hade ingen anledning att oroa mig, trodde jag. Nu vet jag bättre.
Det tog en bra stund att fila in alla ringar då jag inte hade en för uppgiften korrekt slipmaskin och fick improvisera lite.
Slipade först mot kapskivan på min lilla trycklyftskap och sen finlirade med en fin liten handfil.
Jäkla pill att få ytorna att matcha ordentligt och så var man ju livrädd att ta för mycket hela tiden så det blev MYCKET kontrollmätande under tiden men nu ska det förhoppningsvis vara bra.
I söndags satte jag i kammen, lyfte i veven med nya lager och ny packbox, kamdrivning, tryckte i kolvarna och kollade lagerspel. Ska byta lager i två vevstakar annars är bottendelen nu klar sånär som på oljepump, skvalpplåt och oljetråget.
Har i veckan handlat på mig allt som behövs för att slå ihop hela motorn och imorgon är sista arbetsdagen innan semestern.
Ska ju vara bra väder i helgen så jag tänkte passa på att lufta Rivieran lite då och köra stenhårt i garaget från o med måndag.
Blir intressant att se hur den kommer att gå nu då både kolvringarna tätade halvdant och samtliga ventiler tydligen läckte innan. BORDE ju bli en hel del piggare..
Fortsättning följer!
Mvh John
Offline
Wow, vilken uppdatering!
Blir kanon allt du gör men trist med motorn förstås....men det löser du med!
Offline
Tack Håkan! Hoppas det iallafall.
Offline
Ibland händer saker av en anledning, rätt skönt att upptäcka allt innan det säger kaboom!
Men jag är som du förundrad över mängden klåpare det finns inom just US-motorer sfären.
Jag kollar ALLT själv, och man blir mörkrädd över det man hittar ibland..
Offline
Ibland händer saker av en anledning, rätt skönt att upptäcka allt innan det säger kaboom!
Men jag är som du förundrad över mängden klåpare det finns inom just US-motorer sfären.
Jag kollar ALLT själv, och man blir mörkrädd över det man hittar ibland..
Offline
Ja, det verkar nästan så, detta var ju trist men hade man kört och smällt hela rovan till skit så hade det ju varit betydligt tristare.
Motorn börjar ta form nu faktiskt, kändes som att det gick betydligt fortare framåt när allt mätande och pillande med kolvringsgap och lagerspel var avklarat.
Räknar med nersläpp vid nästa garagetillfälle och med lite tur så kanske det t.o.m. blir fredagscruising med camaron på sveavägen nästa vecka.
Men tar inte ut nåt i förskott, vi får se hur det går. Har en del annat som helst ska avklaras före månadsskiftet också.
Här kommer bilder på eländet iallafall.
Honat20200621_161913 by John Aho, on Flickr
20200712_124620 by John Aho, on Flickr
Kam och ramlager i20200712_133042 by John Aho, on Flickr
20200712_153019 by John Aho, on Flickr
Fick låna en sån kona till monteringen av kolvarna. Mycket smidigt verktyg! 20200712_200047 by John Aho, on Flickr
20200712_220627 by John Aho, on Flickr
20200720_174442 by John Aho, on Flickr
Kollade Ö.D. markeringen med hjälp av kolvstopp som jag kastade ihop av saker ifrån skrotlådan. Markeringen stämde precis.
20200721_125326 by John Aho, on Flickr
20200720_194813 by John Aho, on Flickr
Körde med ARP's smörja på toppbultarna denna gång.20200721_161457 by John Aho, on Flickr
20200721_171642 by John Aho, on Flickr
20200721_183131 by John Aho, on Flickr
Passade på att "jacka" insuget innan montering också. Funderade mycket fram och tillbaks innan jag bestämde mig för att gör det.
Efter att ha sett ett par videos med positiva dynoresultat på just denna modd på olika motorer så bestämde jag mig.20200721_194347 by John Aho, on Flickr
20200721_204855 by John Aho, on Flickr
Förgasaren och luftrenaren lade jag bara på som dammskydd då jag hade gjort slut på alla rena trasor.
Nu är det bara vatten o servopump samt flexplattan kvar innan den ska sänkas ner i bilen igen. 20200721_210426 by John Aho, on Flickr
På återseende!
Mvh John
Offline
Idag sänktes den ner igen.
20200727_172928 by John Aho, on Flickr
Hann med att få på lite grejer också, även om det är en hel del kvar typ diverse kablar, slangar, headers, starter m.m.
Men med lite flyt så det blir nog uppstart denna vecka.
20200727_215233 by John Aho, on Flickr
Offline
Uppstart och initial inkörning igår. Behöver lite justeringar men allt verkar ok, bra oljetryck o.s.v.
Offline
Wohoo! Snart på en landsväg nära dig!
Offline
Jajjamen! Blev en tur in till människobyn igår, först en go-glass på Fjällgatan sedan lite cruising på Sveavägen och runtikring.
20200731_161311 by John Aho, on Flickr
Var kul att träffa få lite bilburna kompisar på stan igen
20200731_193501 by John Aho, on Flickr
Blev tydligen fotad av en annan Camaroåkare i cruisingen också FB_IMG_1596235759052 by John Aho, on Flickr
Temp o oljetryck höll sig i schack och ingen blårök vad jag eller kompisarna kunde se. Tyckte dock det verkade vara lite flås i vevhuset fortfarande när jag ryckte ur PVCn för kontroll innan jag parkerade.
Ska analysera det mera i dagarna och sen behöver den kanske gå till sig lite mer innan man drar nå större slutsatser?
Blir en sväng in till stan ikväll också men tar nog buicken ikväll då jag vill justera in styrsnäckan på camaron och dubbelkolla lite grejer innan jag åker mer med den.
Mvh John
Offline
Blev ett filmklipp när jag körde lite "Test n Tune" på landsvägen.
https://youtu.be/WfUsc4JNn78
Provat fram o tillbaka med olika munstycken, 70/78 verkade den gilla bäst.
Märkligt tyckte jag var att den hade "bättre" afr värde vid WOT med 70/77 (12,5-12,7) men går bättre med 70/78 som ger ca 11,8 afr, på plan mark då.
Med 70/77 så snålade den ur över 13,5 när jag höll fullt i en lång brant uppförsbacke.
Har nog lite tuning kvar att göra på både accpump och fjäder till sekundärspjällen.
Har jobbat en hel del med justering av styrningen då jag vid ett tidigare tillfälle råkat vrida lite fel på justerskruven på styrsnäckan och inte riktigt fått till den efter det.
Provat olika hjulvinklar och däcktryck med varierande resultat tidigare men den har alltid känts lite labil på vägen, speciellt om vägen varit spårig.
Nu så verkar jag ha hittat hem iallafall, tröga punkten känns precis lagom och glappet som var i snäckan tidigare är borta.
Tog även bort höjningen i bak då den kändes lite svajig i röven och stötig/hoppig.
I ärlighetens namn så ville jag faktiskt ha ner den någon centimeter för utseendets skull också även om stukat är fränt. Det blev liiite väl mycket luft i hjulhusen för min smak.
Summan av detta gav mig som en helt ny bil att åka med.
Ligger tryggt och stabilt även på riktigt spåriga vägar och det känns inte längre det minsta dramatiskt att passera 110, förr fick man vara alert men två händer på ratten efter 90.
Provade upp till 160 innan vägen blev för krokig och den gick jättefint även då.
Riktigt skönt att det äntligen blev ordning på't då jag varit missnöjd med vägkänslan ända sen jag fått ut den på vägen igen.
Mvh John
Offline
Snyggt😃 kul att läsa dina uppdateringar
Offline
Tack Krille!
Offline
bara att instämma - kul läsning!
Offline
Tack! Roligt att det uppskattas.
Offline
Nu har det hänt lite igen.
Även om motorn gick bättre än tidigare så tickade ett par lyftare rätt illa och jag kände att motorn fortfarande var lite väl tam så jag bestämde mig för att byta kam och lyftare.
Gick från TPIs ZZ9 med .483/.520 lyft och 212/226 dur@050 112LSA till Comp Cams xr282hr med .510/.520 lyft och 230/236 dur@050 110LSA
Fortfarande med 1,6 vippor på insug och 1,52 på avgas, vet dock inte ifall det är till för eller nackdel med denna kam?
Har inte provkört mer än stillastående i garaget, men den har BETYDLIGT mycket mera pondus i soundet nu.. VÄLDIGT sugen på torra vägar och varmt väder nu!!! 20201101_200029 by John Aho, on Flickr
20201004_150025 by John Aho, on Flickr
Har även målat insuget svart, skaffat ny aluminiumkylare, "ny" elfläkt från en volvo 850, dumpade givaren till temp-lampan som bara fick plats uppe på insuget vilket gjorde att jag kunde använda ett vanligt termostathus, som i sin tur gjorde att jag kunde byta generatorfäste till ett fräschare. Blev en ny 105A generator i samma veva då den gamla blev för klen med nya fläkten.
Monterar MSD 6AL och uppgraderar stereon nu också så det kommer garanterat att gå åt ännu mera ström.
20201203_163713 by John Aho, on Flickr
20210110_195211 by John Aho, on Flickr
Har inte byggt fäste och dragit el till fläkten än men jag satte fläkten högst provisoriskt på plats vid uppstart och inkörning av nya fördelardrevet, fläkten fungerade alldeles utmärkt. Flyttar verkligen mängder av luft!
Har påbörjat en kylarplåt i rostfritt som ska hålla i både kylaren och fläktkåpan sen är det tänkt. När all el är färdigdragen i motorrummet ska jag bocka klart kylarplåten och blankpolera den tänkte jag. 20201230_192301 by John Aho, on Flickr
Händer en hel del i cockpit med, min Sun Super Tach 2 varvräknare fungerar inte ihop med MSD boxen utan adapter så jag köpte en autometer "Street Tach" i samma stuk att ersätta den med.
Tog bort mätarhuset för att komma åt att reda ut härvan av "raggar-el" där bakom.. I samband med det så upptäckte jag att temp-lampan som nu alltså inte ska användas gick att skruva bort,
och då fanns det plötsligt en hel del utrymme i huset. Så jag passade på att bygga in min bredbandslambda där istället.
Har stört mig på den sen jag installerade den då den suttit uppe på brädan och har en silvergrå sarg som inte passar in i inredningen ALLS.
Den passade så bra in där att nu när den är inbyggd så ser man inget annat än skalan på den och avstängd så är där bara helt svart=osynlig. Jävligt nöjd med detta!20210117_201232 by John Aho, on Flickr
20210117_201211 by John Aho, on Flickr
20210117_200901 by John Aho, on Flickr
Tog bort "originalradion" i samband med eljobbet också bara för att upptäcka att den inte var original och att panelen inte alls var intakt utan att någon delvis sågat i den, monterat en annan gammal GM-radio och gjort en täckplåt för att dölja det.
Då bestämde jag mig för att såga upp hålet till 1DIN storlek och stätta i min alpine-stereo med bluetooth, handsfree o.s.v. istället. Tycker att den gör sig ganska bra där faktiskt.
Blir ett 8" bazookarör i skuffen och allting ska drivas på slutsteg som ska gömmas under instrumentbrädan på passagerarsidan, så nu ska ljudet förhoppningsvis bli riktigt bra utan att ta för mycket plats eller lägga till speciellt mycket vikt.20210131_204630 by John Aho, on Flickr
Har grejat med lite andra smådetaljer också, en täckbricka till kylarlocket, rostfri detalj till shiftplaten, rundat av hörnen på rostfria plåten bakom regskylten så den går att fälla upp hela vägen nu och bytt kåpan till bakluckelåset m.m.20210131_203928 by John Aho, on Flickr
20210131_204504 by John Aho, on Flickr
20210131_124048 by John Aho, on Flickr
Väntar fortfarande på baselementet ett stycke Hertz ES200.5 och lågnivåkablar ska levereras så blir att bygga fästen till slutstegen när dom kommit. Blir nog att fixa klart elen i motorrumet så man kan ta tag i kylarplåten härnäst.
Offline
Glömde ju bilden på regplåts-plåten 20210131_203900 - Kopia by John Aho, on Flickr
Blev klar med elen i motorrummet i söndags, så nu äntligen funkar varselljusen som tänkt.
Främre positionsljusen (5w) är i varsellyktorna. Satte ett växlande relä så man kan tända antingen halvljus ELLER varsel (21w), inte båda samtidigt och blinkersen är kvar längst ut som original. 20210207_223953 by John Aho, on Flickr
20210207_223446 - Kopia by John Aho, on Flickr
Började fippla med kylarplåten med, är inte klar än men nåt i denna stilen blir det. Ska blankpoleras sen också.
20210214_190037 by John Aho, on Flickr
20210214_190051 by John Aho, on Flickr
Förhoppningsvis hinner jag klart med plåten på söndag så man kan fortsätta med resten som e kvar, våren kommer nog fortare än man tror.
Offline