Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#201 2020-02-01 21:50:15

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 2044

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

Tack Håkan smile

Nu har jag sålt mina 17" hjul också så nu MÅSTE jag faktiskt fixa nya lol
Har kvar mina 14" originalhjul men jag kan inte hitta nå feta däck i 14" så dom får vara förvaringshjul.
Velar mellan Ultra 521 octane eller Ultra drag thrust om det inte dyker upp nåt begagnat som passar men det verkar vara svårt med det.

Klippte å klistrade lite i datan för å se hur det skulle se ut men jag kan fortfarande inte riktigt bestämma mig. Tycker de femekrade nog passar själva bilen lite bättre med sin enkla design men dom andra är ju liite tuffare på nå vis, å andra sidan så blir dom nog mycket drygare att få bort bromsdammet ifrån också.
Beslutsågren de lyx.. lol Input uppskattas. wink

https://live.staticflickr.com/65535/49473746203_f4109bbd7b_k.jpgfälgtest2 by John Aho, on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/49474452002_c25287bdd1_k.jpgfälgtest1 by John Aho, on Flickr

Imorgon kommer en kille som håller på med inredningar och ska kolla på mina stolar då jag tycker stoppningen är alldeles för mjuk, får ont i ryggen när man åker längre stunder i den. Så blir det väl att fortsätta med rosten i hjulhuset, byta headerspackningar kanske får se vad som hinns. wink

Mvh John


Camaro -71 Numera en rullande renovering. smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#202 2020-02-01 23:15:50

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2383
Webbsida

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

De femekrade är bäst, ingen protest!rocknroll


Mvh Håkan i Umeå, 1969 Camaro X44 427 ZL-1
Min sida på Garaget.org

Offline

 

#203 2020-02-02 00:24:57

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 2044

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

Ja dom är ju ena riktiga klassiker även om dom av någon konstig anledning inte verkar användas speciellt ofta på camaros.
Nu hörde en kille av sig och hade rally-wheels till salu. Hmmm... Skulle ju kunna va fränt det med. smile


Camaro -71 Numera en rullande renovering. smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#204 2020-07-16 22:50:42

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 2044

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

Jahapp, nu är det verkligen dags att uppdatera här.

Rosten är lagad, ljuddämpning har lagts i, stoppning har fyllts på, stereo har installerats växellådan har monterats med mera.

Silent coat i kupén
https://live.staticflickr.com/65535/50120260307_ba0b32574c_k.jpg20200315_182724 by John Aho, on Flickr

Silent coat under och en extra ljuddämpande matta bakom ryggstödet.
https://live.staticflickr.com/65535/50119469733_1466647dd4_k.jpg20200301_205502 by John Aho, on Flickr

I hatthyllan satte jag i ett par Cerwin-vega 6X9, behöll dock gallrena från de gamla Jensenhögtalarna då de suttit där vääldigt länge och hatthyllan blivit solblekt runtomkring.
Dessa matas av ett 4 kanaligt slutsteg som gömts under mattan på passagerarsidan och det driver även en sån 4X10 stereohögtalare från gas som sitter under instrumentbrädan.

https://live.staticflickr.com/65535/50120260147_9eb10e5def_k.jpg20200301_184640 by John Aho, on Flickr

Har ingen huvudenhet utan kör en kabel direkt från hörluruttaget på mobilen. Spelar rätt bra men jag hade lite störningar när motorn går så jag får nog se över mina kablar lite grann.

Originalradion sitter också kvar och eftersom den fortfarande fungerar alldeles utmärkt så fick den en egen högtalare under mittkonsolen.
Ställde högtalaren på plåten, magneten håller den på plats och direktkontakten med plåten gjorde ljudet starkare och fylligare. Är ju inget att poppa med utan mer kuriosa att kunna lyssna på originalradion. smile

https://live.staticflickr.com/65535/50119606908_9f8acf01c3_k.jpg20200315_212525 by John Aho, on Flickr

I samma veva passade jag på att byta ut biltema-mätarna då visarna på dom pekade helt galet. Nolläget var utanför skalan på nån och en bit in på skalan på nästa..
Köpte nya mätarna från stylingbutiken, de var både snygga och känns gedigna. Samtliga pekar på noll när dom ska och tycks ha korrekta värden. Gröna hättor till lamporna i dom var ju ett plus också hehe. big_smile
Även varvräknaren fick sig en genomgång och det visade sig att en kabel lossnat inne i den. Var nog därför den betedde sig lte märkligt.

https://live.staticflickr.com/65535/50120241746_d828ca62fb_k.jpg20200419_205059 by John Aho, on Flickr

En sprillans ny madrass från jysk kapades i bitar för att fylla både ryggen och sittdynorna i bak då dom var helt tomma på insidan.
https://live.staticflickr.com/65535/50120260192_1bd5dba576_k.jpg20200308_125247 by John Aho, on Flickr

Upptäckte att det var ett tomrum i ryggstödet också så även det fylldes med skum från samma madrass och sen satte jag en plåt över så det hålls på plats. Blev mycket bättre stöd i den!

https://live.staticflickr.com/65535/50120260257_e8906628e9_k.jpg20200308_180238 by John Aho, on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/50119469798_906e0c4087_k.jpg20200308_182612 by John Aho, on Flickr

Satte även buntband mellan fjädrarna i sitsen, det hjälpte lite grann men det skulle nog bli bättre med nya, det funkar helt okej iallafall. Stoppningen är åtminstone i gott skick så det var ju goda nyheter. thumbu

Då headerspackningarna läckte lite skulle de bytas och i samma veva så dök det upp en möjlighet att byta mina gamla shortyheaders mot fullängdare i nyskick så det nappade jag naturligtvis på.
Så det var ju bara sätta kapen i främre biten av det nybyggda avgassystemet som inte ens hunnit testas på väg. Man är nog fan lite skev i skallen ändå.. lol

Det var dock inget större bekymmer att passa ihop bitarna då bredden var typ densamma, tack o lov. Blev lite sämre markfrigång men helt okey ändå. smile thumbu
https://live.staticflickr.com/65535/50120253667_61de69a34b_k.jpg20200411_000717 by John Aho, on Flickr

Nya hjul har det också blivit, Jegs SSR Mags 8X15 fram och 10X15 bak skodda med Genaral Grabber HP 235/60 fram och 275/60 bak.
Tycker dom gjorde sig bra på bilen, och än så länge har jag inte sett nån annan åka med såna hjul häromkring heller. smile

https://live.staticflickr.com/65535/50119989396_ffa87a1416_k.jpg20200517_190034 by John Aho, on Flickr

Gillar verkligen mönstret på dom! smile

https://live.staticflickr.com/65535/50119423728_eed610d302_k.jpg20200517_182242 - Kopia by John Aho, on Flickr

Avgassystemet och ljuddämpningen funkade bra, stort lyft mot tidigare. Lät ganska lite inne i bilen när man körde lugnt och vrålade på fint när man stämplade som sig bör. smile

MEN, när sommaren började så tog det roliga slut.
Jag hann väl åka typ EN rejäl sväng i slutet på Maj innan bilfan började att ryka blått igen.. evil

Högersidan bolmade rejält när bilen var varmkörd och stått på tomgång en stund så jag tog loss en ventilfjäder på den sidan för kontroll och då visade det sig att ventilstyrningen var glapp.
Så jävla tröttsamt då jag frågade den enda personen som kört med topparna ifall det var nåt som behövde åtgärdas innan jag monterade dom. Nej då sa han, dom har gått så lite så det är bara att montera... roll

Tänkte först köra med den iallafall över sommaren men efter konsultation med en motorverkstad så togs beslutet att riva maskin och lämna in topparna på renovering för att undvika eventuella merskador.
Innan jag rev maskinen så gjorde jag ett leakdowntest och konstaterade att jag hade omkring ca 20% läckage förbi kolvringarna också.
Troligen blev inkörningen misslyckad p.g.a allt strul som var med balanseringen och läckande lyftare när motorn först skulle användas då det blev mycket tomgångskörning och så innan den kom ut på vägen.
20% är väl i sig varken bra eller katastrof men då jag ändå måste riva topparna så var det lika bra att sätta i nya ringar på en gång.

Sagt och gjort så lyftes maskinen ur och började rivas i början på Juni.

https://live.staticflickr.com/65535/50119744408_230d5eb11f_k.jpg20200607_133250 by John Aho, on Flickr

Det där med kolvringarna visade sig bli lite tur i oturen för när jag tog ur kolvarna så passade jag på att inspektera alla lager och upptäckte då att det faktiskt var lite repigt, mest på ramlagrena.
Troligen en följd av balansproblemen som var i början. Jag hade förvisso inga missljud och fint oljetryck men tror inte att det hade varit bra i längden.

Topparna skickades iväg på renovering och jag tog då även med veven för att få den inspekterad då även den hade fått sig några repor.
Lyckligtvis så var veven fortfarande rak och räckte det med en lätt polering för att den skulle bli ok.
Topparna har fått nya styrningar i brons, ventilsätena frästa, ventilerna inslipade och vacuumtestade så dom är täta. thumbu

Medans toppar o vev låg hos motorfirman roade jag mig med att hona cylindrar och fila in kolvringsgap, det var då jag upptäckte katastrof nr 2 som skulle inträffat om jag inte hade rivit.
Toppringarna som satt i hade 0,010" gap, Kolvarna som jag har kräver 0,026" på toppringen och är tydligen kända för att haverera katastrofalt om man missar den lilla detaljen..
Så om allt hade fungerat så hade sannolikt kolvarna gått i bitar och eventuellt skrotat hela motorn. eek
Man måste fan dubbelkolla ALLT! Bottendelen lär ju vara köpt som ett färdigt paket av en motorfirma enligt uppgift så jag hade ingen anledning att oroa mig, trodde jag. Nu vet jag bättre.

Det tog en bra stund att fila in alla ringar då jag inte hade en för uppgiften korrekt slipmaskin och fick improvisera lite.
Slipade först mot kapskivan på min lilla trycklyftskap och sen finlirade med en fin liten handfil.
Jäkla pill att få ytorna att matcha ordentligt och så var man ju livrädd att ta för mycket hela tiden så det blev MYCKET kontrollmätande under tiden men nu ska det förhoppningsvis vara bra.
I söndags satte jag i kammen, lyfte i veven med nya lager och ny packbox, kamdrivning, tryckte i kolvarna och kollade lagerspel. Ska byta lager i två vevstakar annars är bottendelen nu klar sånär som på oljepump, skvalpplåt och oljetråget. thumbu

Har i veckan handlat på mig allt som behövs för att slå ihop hela motorn och imorgon är sista arbetsdagen innan semestern.
Ska ju vara bra väder i helgen så jag tänkte passa på att lufta Rivieran lite då och köra stenhårt i garaget från o med måndag.
Blir intressant att se hur den kommer att gå nu då både kolvringarna tätade halvdant och samtliga ventiler tydligen läckte innan. BORDE ju bli en hel del piggare..

Fortsättning följer!

Mvh John


Camaro -71 Numera en rullande renovering. smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#205 2020-07-17 09:16:24

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2383
Webbsida

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

Wow, vilken uppdatering!
Blir kanon allt du gör men trist med motorn förstås....men det löser du med! appl


Mvh Håkan i Umeå, 1969 Camaro X44 427 ZL-1
Min sida på Garaget.org

Offline

 

#206 2020-07-17 17:54:40

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 2044

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

Tack Håkan! Hoppas det iallafall. wink thumbu


Camaro -71 Numera en rullande renovering. smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#207 2020-07-22 11:03:21

FastechDuramax
Medlem
Registrerad: 2015-06-01
Inlägg: 131

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

Ibland händer saker av en anledning, rätt skönt att upptäcka allt innan det säger kaboom!
Men jag är som du förundrad över mängden klåpare det finns inom just US-motorer sfären.
Jag kollar ALLT själv, och man blir mörkrädd över det man hittar ibland..

Offline

 

#208 2020-07-22 11:03:27

FastechDuramax
Medlem
Registrerad: 2015-06-01
Inlägg: 131

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

Ibland händer saker av en anledning, rätt skönt att upptäcka allt innan det säger kaboom!
Men jag är som du förundrad över mängden klåpare det finns inom just US-motorer sfären.
Jag kollar ALLT själv, och man blir mörkrädd över det man hittar ibland..

Offline

 

#209 2020-07-22 20:28:52

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 2044

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

Ja, det verkar nästan så, detta var ju trist men hade man kört och smällt hela rovan till skit så hade det ju varit betydligt tristare. wink

Motorn börjar ta form nu faktiskt, kändes som att det gick betydligt fortare framåt när allt mätande och pillande med kolvringsgap och lagerspel var avklarat. smile
Räknar med nersläpp vid nästa garagetillfälle och med lite tur så kanske det t.o.m. blir fredagscruising med camaron på sveavägen nästa vecka.
Men tar inte ut nåt i förskott, vi får se hur det går. wink Har en del annat som helst ska avklaras före månadsskiftet också.

Här kommer bilder på eländet iallafall. wink

Honat

https://live.staticflickr.com/65535/50140682663_785ef25eba_k.jpg20200621_161913 by John Aho, on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/50141223351_eca65bf0f4_k.jpg20200712_124620 by John Aho, on Flickr

Kam och ramlager i

https://live.staticflickr.com/65535/50140682793_66c81ba68c_k.jpg20200712_133042 by John Aho, on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/50141463552_cc997c7481_k.jpg20200712_153019 by John Aho, on Flickr

Fick låna en sån kona till monteringen av kolvarna. Mycket smidigt verktyg! thumbu

https://live.staticflickr.com/65535/50141463662_dc645963a4_k.jpg20200712_200047 by John Aho, on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/50140682953_0fd10004a6_k.jpg20200712_220627 by John Aho, on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/50141463762_2bf890f13e_k.jpg20200720_174442 by John Aho, on Flickr

Kollade Ö.D. markeringen med hjälp av kolvstopp som jag kastade ihop av saker ifrån skrotlådan. Markeringen stämde precis. smile

https://live.staticflickr.com/65535/50140683223_af54f96ae7_k.jpg20200721_125326 by John Aho, on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/50140683108_c5a0d517ec_k.jpg20200720_194813 by John Aho, on Flickr

Körde med ARP's smörja på toppbultarna denna gång.

https://live.staticflickr.com/65535/50141464087_91d0a7de12_k.jpg20200721_161457 by John Aho, on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/50140683433_e4d0d667c7_k.jpg20200721_171642 by John Aho, on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/50141465107_5bb5043428_k.jpg20200721_183131 by John Aho, on Flickr

Passade på att "jacka" insuget innan montering också. Funderade mycket fram och tillbaks innan jag bestämde mig för att gör det.
Efter att ha sett ett par videos med positiva dynoresultat på just denna modd på olika motorer så bestämde jag mig.

https://live.staticflickr.com/65535/50141464222_1d927b434f_k.jpg20200721_194347 by John Aho, on Flickr

https://live.staticflickr.com/65535/50141464312_9b4c65efca_k.jpg20200721_204855 by John Aho, on Flickr

Förgasaren och luftrenaren lade jag bara på som dammskydd då jag hade gjort slut på alla rena trasor.
Nu är det bara vatten o servopump samt flexplattan kvar innan den ska sänkas ner i bilen igen. smile

https://live.staticflickr.com/65535/50141464367_c6d31deb53_k.jpg20200721_210426 by John Aho, on Flickr

På återseende!
Mvh John


Camaro -71 Numera en rullande renovering. smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#210 2020-07-28 00:43:20

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 2044

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

Idag sänktes den ner igen. smile

https://live.staticflickr.com/65535/50160766706_27f6ad767c_k.jpg20200727_172928 by John Aho, on Flickr

Hann med att få på lite grejer också, även om det är en hel del kvar typ diverse kablar, slangar, headers, starter m.m.
Men med lite flyt så det blir nog uppstart denna vecka. smile

https://live.staticflickr.com/65535/50161014547_777404f3b9_k.jpg20200727_215233 by John Aho, on Flickr


Camaro -71 Numera en rullande renovering. smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#211 2020-07-30 12:00:36

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 2044

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

Uppstart och initial inkörning igår. smile Behöver lite justeringar men allt verkar ok, bra oljetryck o.s.v. thumbu


Camaro -71 Numera en rullande renovering. smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#212 2020-07-30 12:58:00

FastechDuramax
Medlem
Registrerad: 2015-06-01
Inlägg: 131

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

Wohoo! Snart på en landsväg nära dig!

Offline

 

#213 2020-08-01 15:03:07

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 2044

Re: BLASTbeet's gen2 projekt.

Jajjamen! Blev en tur in till människobyn igår, först en go-glass på Fjällgatan sedan lite cruising på Sveavägen och runtikring. smile

https://live.staticflickr.com/65535/50176602147_3615f451cd_k.jpg20200731_161311 by John Aho, on Flickr

Var kul att träffa få lite bilburna kompisar på stan igen smile

https://live.staticflickr.com/65535/50175808413_fca1c5b899_k.jpg20200731_193501 by John Aho, on Flickr

Blev tydligen fotad av en annan Camaroåkare i cruisingen också smile

https://live.staticflickr.com/65535/50176346491_f18a55d314_b.jpgFB_IMG_1596235759052 by John Aho, on Flickr

Temp o oljetryck höll sig i schack och ingen blårök vad jag eller kompisarna kunde se. Tyckte dock det verkade vara lite flås i vevhuset fortfarande när jag ryckte ur PVCn för kontroll innan jag parkerade. hmm
Ska analysera det mera i dagarna och sen behöver den kanske gå till sig lite mer innan man drar nå större slutsatser?

Blir en sväng in till stan ikväll också men tar nog buicken ikväll då jag vill justera in styrsnäckan på camaron och dubbelkolla lite grejer innan jag åker mer med den.

Mvh John


Camaro -71 Numera en rullande renovering. smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson