Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2020-05-03 21:11:39

Barasnack
Gäst

69:a med fel vin?

Vad tror ni om en 69:a som har varit i Sverige i över 30 år och som har fel vin-nummer? Felet är att koden säger cab fast det är en kupé. Man blir ju nyfiken på vad som hände i samband med att bilen kom till Sverige... Stulen kupé som försågs med vin-nummer från en krockad cab? Verkar ju osannolikt att man skulle få problem med detta nu och inte matchning numbers i övrigt, men finns det nåt negativt med en sån bil vid ev. försäljning?

#2 2020-05-04 12:43:09

camaro74
Medlem
Registrerad: 2006-05-24

Re: 69:a med fel vin?

Fel VIN är absolut inget ovanligt på gamla Camaros. Det finns en del 75-77 som har fått VIN fått skrotade 74or enbart för att slippa EGR-ventilen. 73or har fått VIN från 70-72 för att kunna ha BB. Och flertalet har fått både motorer, vxl och axlar o s v bytt flertalet gånger. Det finns säkert s  k "matching numbers" - bilar som sålts för obskyra summor som inte är "matching numbers" ö h t. Vissa ärsmodeller är mer åtråvärda än andra, t ex 69or och 72or, så det har plockats ihop en del sådana av andra bilar. Så länge både säljare och köpare är medvetna om objektets ursprung så är det väl ok, är min åsikt. Men besiktningen har noll koll på vad VIN-koden egentligen betyder och det enda de kan gnälla över är om VIN-numret på dashborden inte stämmer överens med det instansade numret i chassit (om det sistnämnda är synligt vill säga).

#3 2020-05-07 20:33:28

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Webbsida

Barasnack skrev:

Vad tror ni om en 69:a som har varit i Sverige i över 30 år och som har fel vin-nummer? Felet är att koden säger cab fast det är en kupé. Man blir ju nyfiken på vad som hände i samband med att bilen kom till Sverige... Stulen kupé som försågs med vin-nummer från en krockad cab? Verkar ju osannolikt att man skulle få problem med detta nu och inte matchning numbers i övrigt, men finns det nåt negativt med en sån bil vid ev. försäljning?

Jag skulle leta vidare, bilen kan ju faktiskt fått en ny identitet medvetet....thumbd
Men du har kollat VIN här: http://www.camaros.org/numbers.shtml

Mvh Håkan i Umeå, 1969 Camaro X44 427 ZL-1
Min sida på Garaget.org

#4 2020-05-14 21:50:49

z28-tpi
Medlem
Från: Hofors
Registrerad: 2011-02-17
Webbsida

Strul med kontot, men har nu äntligen fått tillbaka mitt rätta nick :-)

Tackar för era tankar här, har fått bra svar på VIN-frågan. Kontentan är väl att det knappast blir några problem till vardags, men bara det att någon tvekar gör ju att bilen riskerar att bli aningen mer svårsåld i framtiden.

Man kan även fundera vad ett försäkringsbolag hittar på vid en större skada (typ brand)?

Ett riktigt bra pris kan ju kompensera, men i nuläget letar jag nog vidare.

Tack för hjälpen!

Mvh ”Barasnack” :-)

#5 2020-05-16 09:22:46

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Webbsida

Klokt beslut, man ska inte ha för bråttom när man letar drömbilen! appl

Mvh Håkan i Umeå, 1969 Camaro X44 427 ZL-1
Min sida på Garaget.org