Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2019-12-14 11:56:34

FastechDuramax
Medlem
Registrerad: 2015-06-01
Inlägg: 125

Pinjongvinkel Kardanvinkel osv.

Jag har monterat sänkfjädrar bak på min -68, och därför mätt upp min drivlina igen. Får nog inse att förra gången jag mätte upp den så blev det nog inte helt rätt.


Det ser ut som följande nu. Motor lutar bak med 3 grader, kardan med 1.5 grad, samt pinjongen på bakaxel som lutar motsatt med 6 grader.
https://i.postimg.cc/6q4852BV/78927933-10156896546643295-7153266549724282880-n.jpg


Det här ger en helt kass gemometri, och är orsaken till lite vibrationer jag upplevt vid högre farter. Hur ska jag resonera här?
Teoretiskt så borde en kil på 9 grader under bakaxeln ge mig bra geometri då vevaxel och bakaxel hamnar paralellt.

Eller ska jag ta en liten mindre kil, för att kompensera för acceleration och allmän drift?

Har nästan 600hp och caltracs, men bilen är en driver och ingen racer.

Offline

 

#2 2019-12-20 12:35:00

hagge
Medlem
Från: Boden
Registrerad: 2015-09-05
Inlägg: 33

Re: Pinjongvinkel Kardanvinkel osv.

Precis som du är inne på så ska du ha utgående axel och piniongen paralella, möjigen någon grad neråt på piniongen för att kompensera för rörelsen vid acceleration.
Men eftersom det är en gatbil så skulle jag lägga dom paralella. Tänk bara på att det skall vara med bilen stående på hjulen, dvs som den körs och helst med förare i.

Offline

 

#3 2020-01-05 17:25:43

FastechDuramax
Medlem
Registrerad: 2015-06-01
Inlägg: 125

Re: Pinjongvinkel Kardanvinkel osv.

Tack för det! Det är beställt en 8 graders kil smile

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson