Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2019-06-26 10:41:40

Mackansglt
Medlem
Registrerad: 2015-07-12
Inlägg: 105

Topplockspackning eller inte....

Nya problem. Har fått olja i kylarvattnet, inte bra. Verkar inte vara vatten i oljan, verkar inte ryka något speciellt ur dubbelpiporna i bak, varken grått/vit eller blå/svart. Har gjort komp prov, alla cylindrar ligger mellan 8.5-10 med kall motor. är väl ganska ok..  Inget oljeklägg expansionskärlet. vattnet är rent och fint.

Kylaren har inbyggd oljekylare för automaten. Fick för någon vecka fylla på lite ATF olja i lådan då den började växla lite konstigt. Kan det vara så att  oljekylaren läcker över till den vanliga kylaren? Hur kan man utesluta det ena eller andra.

Har jagat ngn verkstad som skulle ha en CO2 mätare så man mäta om det finns avgaser i vattnet men inte hittat ngn verkstad med detta instrument. Ngn. som vet någon verkstad i södra stockholm som har en sådan mätare.

Hur gör man bäst rent kylare och slangar från oljeklägg?

Med vänlig hälsning Mackan

Offline

 

#2 2019-06-29 11:13:41

camaro74
Medlem
Registrerad: 2006-05-24
Inlägg: 214

Re: Topplockspackning eller inte....

Spår av vatten i automatlådan (rosafärgad olja)?


Att köra 4-cylindrigt, i värsta fall diesel, är som att bli avsugen av en skäggig lastbilschaufför! Man når troligtvis målet men det är knappast dagens höjdpunkt!

Offline

 

#3 2019-10-09 13:08:14

Mackansglt
Medlem
Registrerad: 2015-07-12
Inlägg: 105

Re: Topplockspackning eller inte....

Uppdatering. Bytte topplockspackningar i somras. Vid 7:ans cylinder var det hål i packningen. Läckte över vatten i cylindern. Tog en provrepa efter bytet men den gick fortfarande varm. Satte då dit en alukylare från Anab. Luftade ordentligt och sedan dess så verkar det fungera någorlunda. Kan stå på tomgång hur länge som helst utan några bekymmer. När man kör så kryper tempen upp mot 210F men inte mer och visar inga tendenser på att börja koka. Tycker dock det är lite i högsta laget. Bara mekanisk kylfläkt. Funderar på att hänga dit en elektrisk fläkt för att se om det blir ngn. skillnad. Vad har ni för motortemp när ni är ute och kör? Är en någorlunda std. 350 motor.

Med vänlig hälsning Mackan

Offline

 

#4 2019-10-09 14:56:55

Johny
Medlem
Registrerad: 2010-11-03
Inlägg: 173
Webbsida

Re: Topplockspackning eller inte....

210 är alldeles lagom, men du kan ju även kolla så termostaten gör sitt. Koka upp vatten med termostaten och en termometer där i. Vid 90° celsius är lagom att den öppnar.


http://www.garaget.org/?car=280602

Offline

 

#5 2019-10-11 20:11:35

Kerten
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-08
Inlägg: 401

Re: Topplockspackning eller inte....

Att den blir varm vid körning och inte vid tomgång brukar bero på dålig fläktkoppling på fläkten. Har du en sådan eller är fläkten direktdriven?
Om den tror att luften är kall så släpper den vid högre varvtal men driver fortfarande vid tomgång. Man hör ganska tydligt om den drar luft och när den släpper om man varvar motorn.

Standardtermostat ska öppna vid 195F och mycket mer än så ser jag inte i min bil vid landsväg i varje fall.


Camaro LT -75
Buick GS 400 -69 cab
Se mer av Camaron på Garaget.org

Offline

 

#6 2019-10-12 10:16:57

Mackansglt
Medlem
Registrerad: 2015-07-12
Inlägg: 105

Re: Topplockspackning eller inte....

Är en direktdriven fläkt utan slirkoppling. Tackar för svar. Får försöka kolla detta under vintern då jag också tycker att 210F är lite i högsta laget. 210F= 100C nära kokpunkten alltså även om den inte har börjat koka.

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson