Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2019-04-17 20:57:23

costia
Medlem
Registrerad: 2015-04-09

Fortfarande hög förbrukning vad göra??

Hej, jag har problem med min bränsleförbrukning på bilen,
Förra säsongen började jag byta munstycke och nålar utan större resultat. Nu i vintras bestämde jag mig för att byta tillbaka till min rochester quadrajet, skickade iväg den till Kent som renoverade och bestyckade den till min motor, men ändå ligger förbrukningen på 2 Liter milen (lugn körning)

Lite info om motorn: 350 och 350 låda
Compcam xe256h
Edelbrock 3701 insug
Flowtech headers
Förövrigt orginal.
Ligger inte förbrukningen högt?
Vad kan vara fel??

Senast redigerat av costia (2019-04-17 20:59:11)

#2 2019-04-18 12:30:28

Larre
Medlem
Från: Vellinge
Registrerad: 2013-05-12

Re: Fortfarande hög förbrukning vad göra??

Utväxling bakaxel och turbin spelar också in. Ändra turbin på min med högre stall speed, tror förbrukningen steg c:a 2-3 dl/mil.

Hade en förbrukning med original turbin,kam och Th400 låda c:a 1,7 l/milen. På en 396 motor.

Senast redigerat av Larre (2019-04-18 12:33:17)

#3 2019-04-18 22:17:31

Kerten
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-08

Dessa årsmodeller ska vara ganska snåla om de är original. Du bör ha 2.73 i utväxling?
Jag kommer lätt ner till 1,2 vid landsväg. Men i stan och med några kallstarter är inte 2 liter onormalt även vid lugn körning.

Kent har jag bara hört gott om så du bör nog inte röra förgasaren i första taget.

Tändning spelar stor roll. Kolla upp hela registret. Med och utan vakuum. Kolla i servicemanualen för exakta värden. Men du bör ligga på 30-34 grader vid höga varv utan vakuum och ca 20 grader till med vakuum inkopplat.

Har du PCV och Kolcanistern inkopplade på rätt sätt? Förgasaren är bestyckad för denna kontrollerade vakuumläcka. Utan dem så blir blandningen för fet.
EGR brukar man kunna koppla ur utan att det påverkar så mycket men fungerar prylarna så kan den lika gärna vara inkopplad. Vid fullgas är den inte aktiv i alla fall.

Hur är choken inkopplad med eftermarknadsinsuget? Säker på att den släpper helt?

Camaro LT -75
Buick GS 400 -69 cab
Se mer av Camaron på Garaget.org

#4 2019-04-19 15:12:50

costia
Medlem

Kerten skrev:

Dessa årsmodeller ska vara ganska snåla om de är original. Du bör ha 2.73 i utväxling?
Jag kommer lätt ner till 1,2 vid landsväg. Men i stan och med några kallstarter är inte 2 liter onormalt även vid lugn körning.

Kent har jag bara hört gott om så du bör nog inte röra förgasaren i första taget.

Tändning spelar stor roll. Kolla upp hela registret. Med och utan vakuum. Kolla i servicemanualen för exakta värden. Men du bör ligga på 30-34 grader vid höga varv utan vakuum och ca 20 grader till med vakuum inkopplat.

Har du PCV och Kolcanistern inkopplade på rätt sätt? Förgasaren är bestyckad för denna kontrollerade vakuumläcka. Utan dem så blir blandningen för fet.
EGR brukar man kunna koppla ur utan att det påverkar så mycket men fungerar prylarna så kan den lika gärna vara inkopplad. Vid fullgas är den inte aktiv i alla fall.

Hur är choken inkopplad med eftermarknadsinsuget? Säker på att den släpper helt?

Hej, kolcanister är inte inkopplad och egr är bortplockad. Pcv är inkopplad, choken öppnar helt. Jag kanske får kolla över tändningen, men borde man inte märka om tändningen står fel? Känns som bilen går riktigt bra Förövrigt. Jo Kent vet vad han gör, han har bestyckat fuggen efter min kam och insug.
Mvh Christian

#5 2019-04-19 22:28:51

Kerten
Medlem

Om tändningen är sen så märks det inte så tydligt alla gånger. Ganska vanligt att membranet i vakuumklockan går sönder och då tappar man ca 20 grader vid jämn fart. Det påverkar förbrukningen en hel del.

Kolcanistern är en kontrollerad vakuumläcka. Man släpper alltså in luft utan bensin i motorn under kontrollerade former. Förgasaren är bestyckad för detta. Pluggar man den så går motorn lite fetare. Kanske ingen jätteskillnad. Har du kvar den så finns ingen nackdel att ha den inkopplad.

Camaro LT -75
Buick GS 400 -69 cab

#6 2019-04-20 19:24:14

costia
Medlem

Kerten skrev:

Om tändningen är sen så märks det inte så tydligt alla gånger. Ganska vanligt att membranet i vakuumklockan går sönder och då tappar man ca 20 grader vid jämn fart. Det påverkar förbrukningen en hel del.

Kolcanistern är en kontrollerad vakuumläcka. Man släpper alltså in luft utan bensin i motorn under kontrollerade former. Förgasaren är bestyckad för detta. Pluggar man den så går motorn lite fetare. Kanske ingen jätteskillnad. Har du kvar den så finns ingen nackdel att ha den inkopplad.

Hej, okey hur märker jag om membranet är trasigt i klockan?
Jo kolcanister är kvar.
Mvh Christian

#7 2019-04-21 22:27:16

Kerten
Medlem

costia skrev:

Då ställer den inte om tändningen när den får vakuum.

Camaro LT -75
Buick GS 400 -69 cab

#8 2019-04-23 09:39:30

costia
Medlem

Kerten skrev:

costia skrev:

Då ställer den inte om tändningen när den får vakuum.

Hej vakuum klockan fungerar, med risk för att bli dumförklarar...
Om vi säger att tändningen ska stå på 8 grader på tomgång, men max 30-32 grader runt 3000rpm. Hur vet man det? Värderingen sträcker ju sig inte så långt. Måste man sätta dit extra markeringar då?
Mvh Christian

#9 2019-04-23 13:57:02

Johny
Medlem
Registrerad: 2010-11-03
Webbsida

Japp du kan sätta en remsa med markeringar på svänghjulsdämparen.

http://www.garaget.org/?car=280602

#10 2019-04-23 13:59:45

Johny
Medlem
Registrerad: 2010-11-03
Webbsida

Men först bör du försäkra dig om att svänghjulsdämparen visat rätt, händer att den vridit sig några grader o visar fel.

http://www.garaget.org/?car=280602

#11 2019-04-23 15:54:04

costia
Medlem

Johny skrev:

Men först bör du försäkra dig om att svänghjulsdämparen visat rätt, händer att den vridit sig några grader o visar fel.

Okey, jag var ute och kollade markeringen verkar stämma då kolven är längst uppe vid markeringen på 0.

Kan man kolla den högre tändningen (upp emot 30-32grader) utan remsan?

Om jag klistar på en remsa, ska jag bara sätta den med noll markeringen på TDC?

Edit: hur vet man vilken tape man ska använda? Finns ju olika storlekar.

Senast redigerat av costia (2019-04-23 16:28:37)

#12 2019-04-23 22:22:09

Kerten
Medlem

Jag har någon gång gjort en egen remsa. Diametern på svängningsdämparen bestämmer hur remsan ska se ut. 1 varv ska bli 360 grader oavsett diameter.
Men det finns även tändinställningslampor som kan förskjuta när den blinkar så man inte behöver denna tejp. Då ställer man in lampan på t.ex 30 grader och när du ser 0 så är det 30.

Camaro LT -75
Buick GS 400 -69 cab

#13 2019-04-25 06:46:53

costia
Medlem

Kerten skrev:

Jag har någon gång gjort en egen remsa. Diametern på svängningsdämparen bestämmer hur remsan ska se ut. 1 varv ska bli 360 grader oavsett diameter.
Men det finns även tändinställningslampor som kan förskjuta när den blinkar så man inte behöver denna tejp. Då ställer man in lampan på t.ex 30 grader och när du ser 0 så är det 30.

Okey, flera stycken jag pratat med säger att det räcker att ställa tändningen efter tomgång, om motorn inte är mer trimmad.
Ska det räcka??

#14 2019-04-25 07:10:23

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17

costia skrev:

Kerten skrev:

Okey, flera stycken jag pratat med säger att det räcker att ställa tändningen efter tomgång, om motorn inte är mer trimmad.
Ska det räcka??

Jo men då ser du inte fullt utslag. Som Kerten skrev bör du se att du får 34-36 grader vid fullt utslag´och då blir tomgångständingen det den blir om du inte byter bussning/fjädrar i fördelaren.
Oavsett så ställer du tändningen med vakuum urkopplad (pluggad).
Jag mätte min s.dämpare och markerade med tipex för 36 grader. Alltså vid fult utslag var markeringen på "0" big_smile

Sen gällande förbrukningen borde du ha en bredbandslambda. Då ser du om du ligger rätt och gör du det är det annat som spökar... V8'or är törstiga. Jag var knappt under 2 med min gamla bil. 350 med 268 cam, 2 600 rpm i stall och 3.73:1.

/Fredrik

badkruka

#15 2019-04-25 09:49:55

costia
Medlem

Simmaren_1 skrev:

costia skrev:

Kerten skrev:

Ska det räcka??

Jo men då ser du inte fullt utslag. Som Kerten skrev bör du se att du får 34-36 grader vid fullt utslag´och då blir tomgångständingen det den blir om du inte byter bussning/fjädrar i fördelaren.
Oavsett så ställer du tändningen med vakuum urkopplad (pluggad).
Jag mätte min s.dämpare och markerade med tipex för 36 grader. Alltså vid fult utslag var markeringen på "0" big_smile

Sen gällande förbrukningen borde du ha en bredbandslambda. Då ser du om du ligger rätt och gör du det är det annat som spökar... V8'or är törstiga. Jag var knappt under 2 med min gamla bil. 350 med 268 cam, 2 600 rpm i stall och 3.73:1.

/Fredrik

Är det bättre att mäta fullt utslag än bad den står på tomgång?
Så om jag har 34° fullt utslag så får tomgången bli vad den blir?

Jo att dom är törstiga vet man, men jag tycker bilen är lite för orginal för att dricka 2 liter, jag har en Compcam xe256h, performer insug och headers. Allt annat är orginal.
Mvh Christian

#16 2019-04-25 16:14:22

Kerten
Medlem

Om din fördelare är original till din bil och fungerar som den ska så kan man ställa vid tomgång enligt lappen ovanför kylaren. Då kommer resten av registret att bli bra. Men om man misstänker att den är bytt eller inte fungerar korrekt så bör man kontrollera hela registret.

Olika fördelare har olika mycket utslag av vikterna vid olika varvtal. Samt att det finns ett stort spann av hur mycket vakuunklockan flyttar tändningen.

Varje motor är unik, men generellt gäller följande:
Tomgång: ca 10 grader (utan vakum)
Högre varv: ca 34 grader. (utan vakuum) Fullt utslag vid ca 4000 rpm är normalt för originalfördelare men ofta rekommenderas ca 2500 - 3000 rpm.

Vakuum inkopplat bör ge ca 16-20 grader extra vilket bör ge ca 50-54 grader som max.

Tidig tändning ger lägre förbrukning.

Börja med att ställa på 34 grader och kolla hur resten blir.

Camaro LT -75
Buick GS 400 -69 cab

#17 2019-04-25 16:24:31

costia
Medlem

Kerten skrev:

Om din fördelare är original till din bil och fungerar som den ska så kan man ställa vid tomgång enligt lappen ovanför kylaren. Då kommer resten av registret att bli bra. Men om man misstänker att den är bytt eller inte fungerar korrekt så bör man kontrollera hela registret.

Olika fördelare har olika mycket utslag av vikterna vid olika varvtal. Samt att det finns ett stort spann av hur mycket vakuunklockan flyttar tändningen.

Varje motor är unik, men generellt gäller följande:
Tomgång: ca 10 grader (utan vakum)
Högre varv: ca 34 grader. (utan vakuum) Fullt utslag vid ca 4000 rpm är normalt för originalfördelare men ofta rekommenderas ca 2500 - 3000 rpm.

Vakuum inkopplat bör ge ca 16-20 grader extra vilket bör ge ca 50-54 grader som max.

Tidig tändning ger lägre förbrukning.

Börja med att ställa på 34 grader och kolla hur resten blir.

Okey, tack jag ska kolla, jag börjar med att ställa tändningen efter fullt utslag och kollar vad resten blir.

Har ni några andra idéer på vad som kan vara galet med denna förbrukning?

#18 2019-04-27 19:02:35

camaro74
Medlem
Registrerad: 2006-05-24

costia skrev:

Med tanke på setupen så verkar det rimligt. På lägre varvtal så hinner en stor del av bränsleblandningen "smita ut"  i headersen och leverera sin energi där som värme istället för att förbrännas i cylindrarna. Med 2,73 i baken så "eldar du för kråkorna" vid lugn körning.

En lägre (numeriskt högre) utväxling (3,23:1 t ex) hade nog inte påverkat förbrukningen åt något håll men däremot hade du fått en piggare bil.

Hade jag varit du hade jag monterat tillbaka orginal grenrör och sett vad det gjorde för förbrukning och prestanda.

#19 2019-04-29 10:34:31

costia
Medlem

camaro74 skrev:

costia skrev:

Med tanke på setupen så verkar det rimligt. På lägre varvtal så hinner en stor del av bränsleblandningen "smita ut"  i headersen och leverera sin energi där som värme istället för att förbrännas i cylindrarna. Med 2,73 i baken så "eldar du för kråkorna" vid lugn körning.

En lägre (numeriskt högre) utväxling (3,23:1 t ex) hade nog inte påverkat förbrukningen åt något håll men däremot hade du fått en piggare bil.

Hade jag varit du hade jag monterat tillbaka orginal grenrör och sett vad det gjorde för förbrukning och prestanda.

Hej! Okey, vad är det i setupen som gör att det inte förbränns i cylinder?
Tyvärr har jag inga orginal grenrör, vore ju visserligen kul att byta utväxling om det ändå inte påverkar förbrukningen.
Mvh Christian

#20 2019-04-29 15:08:09

camaro74
Medlem
Registrerad: 2006-05-24

Alla kamaxlar har ett "overlap" där avgas- och insugsventilen står öppna samtidigt där vaccumet från avgasflödet används för att öka fyllnadsgraden i cylindern. Idealet är att avgasventilen stänger precis när den insugna bränsleblandningen når fram till avgasventilen. Med headers förstärks vaccumet från avgasflödet och kan då dra ut en del av bränsleblandningen genom avgasventilen innan denna har hunnit stänga.

Som jämförelse tog en orginal 255hp Z/28-1972, 4vxl och 3,73:1 i baken 2,4l/mil stadskörning och 1,7l/mil landsväg.

Sidfot