Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2019-02-26 15:07:58

HerrLund
Medlem
Registrerad: 2016-08-10

Har jag gjort bort mig?

Ännu en registrerings-fråga! Gränsfall om den är värd en egen tråd men here goes...

Huvudfrågan är i princip; har jag något att förlora på att bara försöka göra en registreringsbesiktning och se vad de säger?

Jag har en Camaro årsmodell 75, påställd första gången i Sverige i mars 1976. Motorn på denna gick andra året av mitt ägande i graven och då jag vid tillfället var en riktig jänkar-novis (är man nog fortfarande) och hade mer pengar än vett så stoppades en nybyggd (av firma) 350/290 crate-motor (https://www.chevrolet.com/performance/c … 350-290-hp) i tillsammans med ett nytt avgassystem. Bakaxeln och dess utväxling är original, vilket växellådan också är (350). Detaljerad del-lista kan jag skicka om nån känner att det behövs.

Nu till frågan i rubriken; har jag gjort bort mig? Kan bilen reg-besiktas med den här motorn? Borde jag ens bry mig om att försöka göra det? Jag har försökt gräva så gott jag kan men har fått fler frågor än svar och går pga. inläggets längd inte in på vad jag hittat utan listar vad jag anser är mina alternativ och tar TACKSAMT emot alla råd som finns att få från de som vet mer.
Jag vill få bilen laglig och är beredd att sälja den som “bil plus lös motor” om det skulle vilja sig så illa men är beredd att göra bilen reg-bar om det är möjligt.

1. Sälj bilen som den är. Självklart ärligt med att den inte är reggad med motorn. Detta alternativ känner jag försvinner om alt. 2 eller 3 skiter sig vilket är min huvudsakliga oro.
2. Prata med SFRO och påbörja en besiktnings-process genom dem. Här är jag osäker på deras ev. “anmälningsplikt” om bilen efter kontakt med dem visar sig inte gå att regga med den motorn, så att bilen blir “värdelös” och måste säljas i “bitar”.
3. Ta alla papper på bil och motor jag har och göra en regbesiktning direkt. “Tuta och köra”-alternativet.
4. Något annat? Vart bör jag börja?

Tack om du orkade läsa så här långt, och extra tack om du orkar svara!

#2 2019-02-26 16:15:26

Kerten
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-08

Re: Har jag gjort bort mig?

Du hade väl en 350 innan och har en 350 nu också?
Var varannan bil av dessa årsmodeller har ju bytt motor eller trimmats lite utan regbesiktning. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem att bara göra vanlig kontrollbesiktning och köra på som det är.

Camaro LT -75
Buick GS 400 -69 cab
Se mer av Camaron på Garaget.org

#3 2019-02-26 16:43:28

HerrLund
Medlem

Tack för svar! Det stämmer bra, och misstänker att det nog kan vara så som du säger och första kontrollbesiktningen är avklarad. Det som gnager i bakhuvudet på mig dock är om man, för att måla fan på väggen, lyckas smacka in i baken på en Porsche och försäkringsbolaget får för sig att yrka på att bilen inte är som registrerad eller dylikt. I ett sånt fall är det inte sin egen kofångare man nojar över utan snarare att behöva ersätta bakpartiet på nån vräk-suv pga. en teknikalitet.

#4 2019-02-28 08:24:42

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17

Vet du effekten på din nya spis?
Motorerna ( V8 ) 1975 hade 108 resp 116 kW. Skillnaden mot föregående års motorers effekt är förutom strängare emissionskrav även att effekten mättes med inkopplad emissionsutrustning, alla acc.agg samt produktionsavgassystem. Det drar ju ner siffrorna en del.
Har du tur kanske du kan hänvisa till det om det nu finns en omräkningsfaktor som är accepterad?
(https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet … tion)#1975)

Jag gissar dock på att de utgår från 108/116 kW vilket då tillåter dig att ha max. 20% effektökning (vridet max. 10%) beroende på vad bilen är reggad med (ej starkaste motorn för karossen).
(Min gamla -75'a hade tvåport från fabrik, alltså 108 kW eek men fick sen en 350 med lite godis och teoretiska ~294 kW... Jag reggade aldrig det så när besiktningskillen anmärkte på mina alutoppar mm. så blev jag lite ängslig tills han slog igen huven och sa att "det blir bra så" smile Han höll tydligen på med rattlåsracing big_smile )

Kör du en SFRO med allt det innebär för ombyggt fordon så är det väl 15 kW / 100 kg tjänstevikt. Helt plötsligt kan ju då bilen även ha blivit väldigt tung roll
http://www.sfro.com/index.php/2-pages/c … elladsbyte
Alltså rom 1975 är det fritt att byta ut motorn så länge den är inom effekttoleranserna...

Hoppas att jag inte svamlade för mycket  big_smile

Senast redigerat av Simmaren_1 (2019-02-28 08:26:30)

badkruka

#5 2019-03-01 09:03:30

HerrLund
Medlem

Absolut inget svammel. smile Kändes som en ganska bra sammanställning av vad jag också hittat. Jag vet bara motorns effekt på papperet, då den inte är bänkad så är det enda jag egentligen har att gå på HP angivelsen för crate-motorn, vilken är på runt 300hp/220 kW vilket definitivt inte är inom 20% från de 146hp bilen nu är registrerad med. Börjar kännas som om jag har två alternativ.

SFRO går nog bort eftersom min bil är tagen i trafik 76 vilket betyder att om man kör utan kat så måste man ju ha avgasintyg från tillverkaren, vilket vad jag förstått är i princip omöjligt.

Så det känns som om man får försöka förbereda ett så gott försvar för motorbytet som möjligt isf och chansa på en vanlig regbesiktning, och om det skiter sig (vilket det antagligen gör) sälja bilen "i delar".

Eller sonika sälja bilen som den står nu...

Senast redigerat av HerrLund (2019-03-01 09:03:46)

#6 2019-03-01 21:17:38

krillecheva
Medlem
Från: Camaro heaven
Registrerad: 2005-02-06

Det är väl inga problem att bara köra in och besiktiga bilen? Dom flesta usabilar har inte kvar sin originalmotor. Så kör in och besiktiga bara 😃

#7 2019-03-03 22:36:21

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03

Släpp lite på gasvajern om den verkar alldeles för rapp, det tänker jag göra med min -82a. smile

Camaro -71 UNDER CONSTRUCTION big_smile Camaro Z28 -82 355cui
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

#8 2019-03-05 13:44:05

HerrLund
Medlem

krillecheva: Kontrollbesiktning har bilen redan gått igenom, det jag är mer oroad över är en djupare kontroll vid ett ev. försäkringsärende. Det jag undrar över är en registreringsbesiktning för att få in motorbytet i bilens papper.

BLASTbeet: Haha ja det är ju alltid ett alternativ, fast med den utväxling jag har så är nog risken låg att någon kör den och tänker "jäääklar vilken raket!". tongue

#9 2019-03-10 19:14:54

camaro74
Medlem
Registrerad: 2006-05-24

HerrLund skrev:

Jag vet bara motorns effekt på papperet, då den inte är bänkad så är det enda jag egentligen har att gå på HP angivelsen för crate-motorn, vilken är på runt 300hp/220 kW vilket definitivt inte är inom 20% från de 146hp bilen nu är registrerad med.

Jo, det är runt 20% mer! Du glömmer att effektangivelsen på din Camaro är fordonets effekt enligt amerikansk beräkning, s k SAE-net...d v s motorns effekt minus effektförlust från bakaxel, vxl-låda, enkelt avgas, servostyrning, avgasrening (kat, HEI etc), 2-portare o s v uppmätt på kardan.

HP-angivelsen på Crate-motorn är i bänk med 4-port och öppet avgas utan effekttjuvar (SAE-brut)! Stoppa i motorn bara. Du får en piggare bil men det blir ingen "WOOOOW"-skillnad.

Att köra 4-cylindrigt, i värsta fall diesel, är som att bli avsugen av en skäggig lastbilschaufför! Man når troligtvis målet men det är knappast dagens höjdpunkt!

Sidfot