Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2018-12-07 18:52:48

costia
Medlem
Registrerad: 2015-04-09
Inlägg: 265

Funderingar...

Motorn jag har i min 77 är en 350 med Compcam xe256h kam, fullsize header, performer insug och en edelbrock 1406.
Tycker bilen känns lite slö på låga varv, med denna motor borde jag kunna lägga lakritsar utan att behöva bromsa upp bilen? Eller vad tycker ni? Enligt dyno ska motorn ge ca 340hk.

Offline

 

#2 2018-12-07 19:24:02

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1682

Re: Funderingar...

Vilka toppar o kompförhållande. Förmodar automat så undrar då främst på utväxling i bakaxel o vad du har för converter/stallvarv ?

Offline

 

#3 2018-12-07 19:51:52

costia
Medlem
Registrerad: 2015-04-09
Inlägg: 265

Re: Funderingar...

Orginal smogtoppar, komptestet ligger runt 11-12(orginal kolvar). Utväxling 2.56.
Kör med orginal converter.

Senast redigerat av costia (2018-12-07 19:52:41)

Offline

 

#4 2018-12-08 01:11:26

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 1949

Re: Funderingar...

Spontant skulle jag tro att det är din utväxling i kombination med convertern som slöar ner.


Camaro -71 UNDER CONSTRUCTION big_smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#5 2018-12-08 11:28:59

costia
Medlem
Registrerad: 2015-04-09
Inlägg: 265

Re: Funderingar...

Okey, hur vet man vilken converter man ska använda?

Offline

 

#6 2018-12-08 13:08:43

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 1949

Re: Funderingar...

Hittade detta när jag sökte på din kam.
http://www.compcams.com/v002/Pages/386/XE256H-10.aspx

Som jag tolkar det borde du ha en converter som har omkring 2500-3000 i stall då vridmomentskurvan ser ganska stark ut där.
Men man måste även beakta utväxling, bilens vikt, hjulomkrets och motorns karaktär i övrigt med.
Vid vilket varvtal upplever du att motorn börjar dra ordentligt?


Camaro -71 UNDER CONSTRUCTION big_smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#7 2018-12-08 13:43:38

costia
Medlem
Registrerad: 2015-04-09
Inlägg: 265

Re: Funderingar...

BLASTbeet skrev:

Hittade detta när jag sökte på din kam.
http://www.compcams.com/v002/Pages/386/XE256H-10.aspx

Som jag tolkar det borde du ha en converter som har omkring 2500-3000 i stall då vridmomentskurvan ser ganska stark ut där.
Men man måste även beakta utväxling, bilens vikt, hjulomkrets och motorns karaktär i övrigt med.
Vid vilket varvtal upplever du att motorn börjar dra ordentligt?

Okey, jag upplever nog att bilen drar som bäst mellan ca 2500-4500.

Offline

 

#8 2018-12-08 15:06:55

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1682

Re: Funderingar...

Ja den utväxlingen dödar det mesta. Speciellt med orginalconverter.
Byta utväxling är det första jag skulle göra. Sen converter.

Offline

 

#9 2018-12-08 15:36:58

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 630

Re: Funderingar...

Varierar det mellan 11 & 12 i komp?
Och har du det med orginalkolvar och smoggtoppar (76cc)? eekbig_smile

Gissar att du kört din motor i Desktop Dyno elr liknande, 340kusar känns mkt för den kombon i min mening.
Har du diffad? bakaxel krävs det faktiskt en del mos för att lägga lakrits på beställning.

Senast redigerat av KraSHwiLLe (2018-12-08 15:37:38)


Numera helt bildlös...

Offline

 

#10 2018-12-08 17:02:10

costia
Medlem
Registrerad: 2015-04-09
Inlägg: 265

Re: Funderingar...

KraSHwiLLe skrev:

Varierar det mellan 11 & 12 i komp?
Och har du det med orginalkolvar och smoggtoppar (76cc)? eekbig_smile

Gissar att du kört din motor i Desktop Dyno elr liknande, 340kusar känns mkt för den kombon i min mening.
Har du diffad? bakaxel krävs det faktiskt en del mos för att lägga lakrits på beställning.

Jo enligt komptestet som gjordes (inte av mig) så ligger det mellan 11-12. Jo den är diffad så då kanske inte det är så konstigt att det inte går lägga lakritsar på de viset :-)

Offline

 

#11 2018-12-08 17:03:38

costia
Medlem
Registrerad: 2015-04-09
Inlägg: 265

Re: Funderingar...

Z-27 skrev:

Ja den utväxlingen dödar det mesta. Speciellt med orginalconverter.
Byta utväxling är det första jag skulle göra. Sen converter.

Vad skulle du rekommendera för utväxling?

Offline

 

#12 2018-12-09 10:00:18

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1682

Re: Funderingar...

Ja vi kan nog vara överens om att det inte är några 340 hk med en sån lågkompad motor. Det du mätt är ju kompressionstrycket och inte kompressionsförhållandet.  En 1977 hade så lågt som 8,5.
Jag hade en 350 med högkompskolvar 11;1 och 76cc toppar vilket gjorde runt 9,2 i komp om jag mins rätt.  Headers, rpm insug och holley 750. Compcams magnum 280 kam. Den gick riktigt bra och bromsade 300hk på hjulen.

Offline

 

#13 2018-12-09 10:02:47

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1682

Re: Funderingar...

costia skrev:

Z-27 skrev:

Ja den utväxlingen dödar det mesta. Speciellt med orginalconverter.
Byta utväxling är det första jag skulle göra. Sen converter.

Vad skulle du rekommendera för utväxling?

Beroende på hur du kör och kanske åker mycke landsväg så kanske man ska lägga sig mellan 3.30 och 3.73
Det tillsammans med högre stallvarv i convertern borde göra stor skildnad.

Offline

 

#14 2018-12-09 11:33:44

costia
Medlem
Registrerad: 2015-04-09
Inlägg: 265

Re: Funderingar...

Z-27 skrev:

costia skrev:

Z-27 skrev:

Ja den utväxlingen dödar det mesta. Speciellt med orginalconverter.
Byta utväxling är det första jag skulle göra. Sen converter.

Vad skulle du rekommendera för utväxling?

Beroende på hur du kör och kanske åker mycke landsväg så kanske man ska lägga sig mellan 3.30 och 3.73
Det tillsammans med högre stallvarv i convertern borde göra stor skildnad.

Jo, det brukar bli en hel del landsväg, ca 4 mil om dagen.
Finns det något bra ställe man kan köpa utväxlingar från?

Offline

 

#15 2018-12-09 12:51:39

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1682

Re: Funderingar...

http://www.axleandparts.se
Men kolla med stig eller annan duktig först vad du ska ha för grejor beroende på vad du nu har för bakaxel.
Vet att det kan va lite begränsat hur man kan byta utväxling mellan olika ”serier” utan att behöva modifiera.

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson