Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2018-08-19 19:14:10

TuffeUffe
Ny medlem
Från: Frösön
Registrerad: 2018-08-17

Tomgångsbekymmer

Tjena!
Jag har en Camaro -94 med LT1 och manuell låda som har lite tomgångsbekymmer.
Jag har bara haft bilen några månader och haft felet hela tiden.
Står jag still med bilen har jag en tomgång på ca. 800 varv när den är varm.

När jag kör i lägre hastighet och släpper gasen känns det som att det fortfarande driver på och att det inte motorbromsar. Trampar jag ned kopplingen så ligger tomgången på 1200- 1300 varv så länge jag rullar. det är inte förrän jag stannar till som tomgången går ned på 800 varv. Är det någon som har koll på vad det kan vara för bekymmer?
Motorbromsproblemen är när man kör med varvtal under 1500 varv
Jag kan tillägga att kylfläktarna går hela tiden, men vet inte om det har med detta problem att göra.

#2 2018-08-19 20:35:48

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma
Registrerad: 2003-01-30

Re: Tomgångsbekymmer

Har inte siffrorna framför mig nu men när du rullar med lite fart så höjer den tomgången, tror det är farter över 10-15mph.

Magnus

Lägger ofta upp inlägg från min äpplefån, ber om ursäkt för udda, rolig eller missvisande stavning pga av det!
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

#3 2018-08-20 15:33:50

TuffeUffe
Ny medlem
Från: Frösön
Registrerad: 2018-08-17

Mangan skrev:

Har inte siffrorna framför mig nu men när du rullar med lite fart så höjer den tomgången, tror det är farter över 10-15mph.

Magnus

Du menar alltså att det är normalt med en så pass hög tomgång?
Det blir ju en höjning av tomgången med drygt 50%, vilket känns ganska mycket i mina öron.
Bekymret är att man måste köra på en betydligt lägre växel, än vad motorn orkar med, för att det inte ska gå för fort redan på tomgång. Det är bara att vänja sig att det går 45 km/h på tomgången på fyrans växel!
Eller finns det nå'n annan lösning?

Ulf

#4 2018-08-20 16:45:01

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma
Registrerad: 2003-01-30

Kommer som sagt inte i håg värdena, men det jag menar är att i OEM programmet ligger det en höjning som är aktiv över viss hastigthet.
Men kolla över vad den begär för varvtal och se om den håller det, kan ju vara så att en vakuumläcka gör att den ligger för högt.

Magnus

Lägger ofta upp inlägg från min äpplefån, ber om ursäkt för udda, rolig eller missvisande stavning pga av det!
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Sidfot