Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2018-06-27 13:12:04

emanuelk
Forumsponsor
Från: Habo
Registrerad: 2007-03-09
Inlägg: 340

Kuggstångsstyrning

För er som kanske överväger att skaffa rack & pinion styrning så vill jag bara dela med mig av de erfarenheter jag har gjort efter installation på min 67:a

Två alternativ övervägde jag från början, Unisteer och Steeroids (SPEED direct). Eftersom jag hade ganska mycket tendens av bumpsteer i bilen så föll valet på Steeroids  som medger att man kan justera bort det.

Efter en semesterresa i USA följde en ny styrning med hem i bagaget. Gick bra att checka in boxen som den var.

Att installera det hela gick mycket smidigt och allt  var verkligen bolt-on. Allt var också med. Etersom jag hade en dålig lagring längst ner på rattstången valde jag att byta ut den med.
Jag kunde använda samma servopump som förut.

Nu har jag rastat bilen och måste säga att jag är OTROLIGT nöjd. Det är en helt annan bil att köra, som en modern bil. Inget mera jazzande med ratten under körning, går stadigt och tendenserna till bumpsteer är helt borta.
Den är inte överdrivet lättstyrd (servot) utan ger ett avbalanserat motstånd vid vridning.

Detta är min absolut bästa investering i bilen alla gånger och som jag starkt rekommenderar.

Offline

 

#2 2018-07-13 21:26:21

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 1943

Re: Kuggstångsstyrning

Härligt! Gött att det blev som önskat smile thumbu


Camaro -71 UNDER CONSTRUCTION big_smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#3 2018-08-06 07:04:58

emanuelk
Forumsponsor
Från: Habo
Registrerad: 2007-03-09
Inlägg: 340

Re: Kuggstångsstyrning

Efter några samtal så verkar det finnas en del intresse kring denna uppgradering och jag vill fylla på med lite mera erfarenheter.

Den positiva känslan av denna upgraderingl har ytterligare förstärkts efter mera normal och framför allt  höghastighetskörning.

Bilen är väldigt stabil och går som på räls även i autobahn hastigheter. Jag har haft många amerikanska bilar och alltid fått vara på helspänn när man kört riktigt fort, men detta är helt annorlunda, som en modern bil.

Det som kan läggas på minus sidan är att vinkeln på övre leden (se bild) är ganska stor och där finns ett svagt motstånd när man ska vrida ratten.
Inget som är av större problem karaktär men det tar bort en del av den i övrigt fina känslan i ratt rörelsen.
Jag kommer att försöka dela upp denna led i två delar, dvs fyra knutar istället för två så att vinklarna blir mindre alternativt länga den.

En annan tråkig egenskap är att ratten inte av sig själv återgår till sitt "hemmaläge" efter en sväng. Nu är jag säker på att det inte har att göra med denna uppgradering då jag hade samma problem med min styrsnäcka.
Då jag har allt nytt, inklusive rattstången så ibillar jag mig att problemet är orsakat av den konstruktion som finns i framvagnen.
Vore intressant att höra hur andra bilar beter sig när det gäller detta. Det kanske finns tips och ideer på vad som kan göras för att förbättra detta. På engleska har detta problem ett namn, steering returnability.

Jag kan fortfarande mycket varmt rekommendera denna uppgradering. Trots att det finns en del mycket fina styrsnäckor så kommer man inte ifrån att mängden leder och rörliga delar är högt i en sådan setup vilket med lite spel här och där påverkar det slutliga resultatet och upplevelsen.

http://www.forumbilder.se/H7OQU/styrning.JPEG

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson