Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2018-06-27 13:12:04

emanuelk
Forumsponsor
Från: Habo
Registrerad: 2007-03-09

Kuggstångsstyrning

För er som kanske överväger att skaffa rack & pinion styrning så vill jag bara dela med mig av de erfarenheter jag har gjort efter installation på min 67:a

Två alternativ övervägde jag från början, Unisteer och Steeroids (SPEED direct). Eftersom jag hade ganska mycket tendens av bumpsteer i bilen så föll valet på Steeroids  som medger att man kan justera bort det.

Efter en semesterresa i USA följde en ny styrning med hem i bagaget. Gick bra att checka in boxen som den var.

Att installera det hela gick mycket smidigt och allt  var verkligen bolt-on. Allt var också med. Etersom jag hade en dålig lagring längst ner på rattstången valde jag att byta ut den med.
Jag kunde använda samma servopump som förut.

Nu har jag rastat bilen och måste säga att jag är OTROLIGT nöjd. Det är en helt annan bil att köra, som en modern bil. Inget mera jazzande med ratten under körning, går stadigt och tendenserna till bumpsteer är helt borta.
Den är inte överdrivet lättstyrd (servot) utan ger ett avbalanserat motstånd vid vridning.

Detta är min absolut bästa investering i bilen alla gånger och som jag starkt rekommenderar.

#2 2018-07-13 21:26:21

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03

Re: Kuggstångsstyrning

Härligt! Gött att det blev som önskat smile thumbu

Camaro -71 UNDER CONSTRUCTION big_smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Sidfot