Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2018-04-06 14:54:33

kompressor gta
Ny medlem
Registrerad: 2013-07-15

Byta mina tempgivare, vilka ska jag ha?

Hej alla! big_smile

Jag har ett lurigt fel med min Pontiac trans am GTA -89 350 TPI.
När jag kört en sväng och bilen fått bli lite varm så går mina kylfläktar igång men vill i princip inte stanna även efter att jag stängt av bilen och dragit ur nyckeln.
Jag måste lossa på batteripolen för att inte gå tom på ström.
Men när jag kopplar på strömmen efter en 30 min igen så är det som vanligt igen. (dock inte efter 10min, då hoppar fläktarna igång så fort strömmen kopplas på igen)

Min egen kunskap i ämnet kylsystem på dessa är mycket begränsad trots att jag läst spaltmeter om ämnet på nätet. Svårt att få en bra överblick på hur systemet jobbar.
Jag har svårt att se att det endast är ett relä som spökar, men jag vet inte. Jag har en teori om att det kan vara någon tempgivare som är knas.

Har ni någon teori om varför detta fenomen uppstår?

Jag skulle uppskatta om någon kunde länka till typ Hansen eller Dalhems eller vilka (i sverige) som nu kan tänkas ha följande rätt givare till min kärra:
Secondary fan- Right hand cyl head
Gauge- Left hand cyl head
ECM and primary fan – in the front of the intake  terminal C10

Om någon även kan förklara tydligt vart jag hittar rätt relä och vart dom sitter så skulle det vara kanon.

#2 2018-04-10 07:05:43

kooga
Forumsponsor
Från: Harplinge
Registrerad: 2005-03-28

Re: Byta mina tempgivare, vilka ska jag ha?

Har du AC ,sitter det en tryckgivare på ett ac-rör med , osäker på om den startar igång båda fläktar , men kan vara värt kolla . Bara rycka kontakten till den och se ifall fläktarna stannar .

#3 2018-04-10 13:04:17

kompressor gta
Ny medlem
Registrerad: 2013-07-15

Ja, jag har AC, ska kolla detta.
Ingen som kunde hjälpa mig med vilka givare som är specade för min kärra? Har sett att det finns samma givare till olika temperatur intervaller, så det gör det lite knepigt att veta vilken som passa min.

#4 2018-04-11 23:16:32

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03

Hur många givare har du på motorn? Jag hade bara i fram och passagerarsidans topp. Har för mig att det är den i toppen som styr fläkten. Lite osäker på detta dock då det var ett tag sen jag läste på i ämnet.
Dock kan du ju ohmmäta dom så ser du ju ifall nån e dålig. 

https://farm1.staticflickr.com/869/41352977962_440eb6266f_b.jpgTempgivare värden by John Aho, on Flickr

Senast redigerat av BLASTbeet (2018-04-11 23:20:51)

Camaro -71 UNDER CONSTRUCTION big_smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Sidfot