Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



  • Index
  •  » Projekt
  •  » Camaro 69 - Från dragracing till gata.

#876 2017-03-17 15:10:22

FastechDuramax
Medlem
Registrerad: 2015-06-01
Inlägg: 107

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Peter,

Har skrivit till dig på FB. Kolla dina meddelanden. Ær nyfiken på en løsning du gjort.

Mvh Marcus

Offline

 

#877 2017-03-21 21:12:05

RS71
Medlem
Från: Skåne Stoby
Registrerad: 2015-08-20
Inlägg: 73

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Hejdu PM. Mycke trevlig bil du har. Vi körde samtidigt på meca raceway förra sommaren, bra snurr i kärran! Tänkte höra var du hittade mojängtjofräsen till justering av tv cable. Är inte riktigt nöjd med holleys egna för det känns inte som geometrin blir rätt. Hur jag än justerar så stämmer det inte överens med gas slaget. Har fått kompensera med fjäder som tar den sista biten så jag kan fullgasa. Har med th700r. Ha det

Offline

 

#878 2017-03-22 01:24:36

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Tack. big_smile
Du hittar en sån mojäng här : http://www.bowtieoverdrives.com/index.shtml
Det är världens snurrigaste hemsida, så du får surfa runt tills du blir yr i huvet innan du hittar rätt pryl.


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#879 2017-03-22 01:28:45

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#880 2017-03-23 20:14:19

RS71
Medlem
Från: Skåne Stoby
Registrerad: 2015-08-20
Inlägg: 73

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Tack så mycke verkar va en bra grej det. Vilket varvtal växlar din låda om du lägger i d och fullgasar?
Har du planer på att bättra dina tider i år?

Offline

 

#881 2017-03-24 03:02:14

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

RS71 skrev:

Tack så mycke verkar va en bra grej det. Vilket varvtal växlar din låda om du lägger i d och fullgasar?
Har du planer på att bättra dina tider i år?

Den växlar ganska tidigt och ganska mjukt.
Den är byggd för att funka som rejslåda när man kör den manuellt. Då slår den i växlarna stenhårt.

Planen är att bilen ska funka på Street Week. Inga planer på nya rekord i år.


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#882 2017-03-24 20:16:30

RS71
Medlem
Från: Skåne Stoby
Registrerad: 2015-08-20
Inlägg: 73

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Ok. Hoppas det kommer att funka bra för dej på Street week!

Offline

 

#883 2017-10-07 08:19:41

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Min bil är med i ett sexsidigt reportage i Bilsport 21.
Väldigt fina bilder, så det kan vara värt att bläddra igenom. big_smile


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#884 2017-10-07 12:12:50

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 1949

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

thumbu thumbu


Camaro -71 UNDER CONSTRUCTION big_smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#885 2017-10-09 10:23:23

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1614

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

måste köpa en tidning idag alltså big_smile


badkruka

Offline

 

#886 2018-02-09 01:34:39

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Nu var det ett tag sedan det hände något i den här tråden, det betyder inte att det stått stilla i garaget eller så. Snarare tvärtom.

Men först får vi börja med en tillbakablick på förra årets fetaste event... Gasoline Street Week!

http://hyper8.se/images2/Camaro/bjorkvik_1.jpg
Här har vi nätt och jämt gjort oss hemmastadda på Björkvik. Min eminenta co-driver och tillika bästa vän Mikael Löfgren sitter och tar igen sig framför vårt hem. (Hans husbil.)
Vi var grannar med ett gäng från Orsa, vilket skulle visa sig vara extra bra, då vi fick parkera husbilen på deras motorgård när vi skulle rejsa i Hudik. Helt otroligt så många trevliga människor man träffar på Street Week.


http://hyper8.se/images2/Camaro/sw_start.jpg
Gasoline Street Week sändes live, så min fru satt och kollade när jag körde mina rejs. vid målgång fick jag SMS från henne med tid och hastighet. Himla praktiskt.


http://hyper8.se/images2/Camaro/Lindesberg_publikrekord.jpg
I Lindesberg slog vi publikrekord på stadens dragstrip. Hur coolt är det då? (Helt vansinnigt coolt om någon skulle undra.)

http://hyper8.se/images2/Camaro/Orsa_bilvard.jpg
Somliga hade det ganska jobbig under Gasoline Street Week. Mycket meck, kylproblem, obekväm bil, djävulsk soppaförbrukning och så vidare... Mitt enda "bekymmer" var att bilen blev skitig när vi körde till och från Hudiksvall.
Det löste sig hos Orsa Bilvård. Bilen blev återigen "blank som en hundkuk i månsken" som en bleking skulle sagt. Tur man är från Småland.

http://hyper8.se/images2/Camaro/bilsport21.jpg
Ganska snart efter Gasoline Street Week blev jag kontaktad av Rasmus Kristoffersson, som driver Rasmus K Photography. Han ville ta lite bilder på bilen. "Joo, visst, det vore jättekul." svarade jag. Jag visste ju att Rasmus är duktig. Det blev ett sexsidigt reportage i Bilsport och Gunnar Ljungstedt skrev ett mycket bra reportage.

Här kommer lite bonusbilder från fotosessionen. Bilder som inte visats innan.
http://hyper8.se/images2/Camaro/rasmusK_1.jpg

http://hyper8.se/images2/Camaro/rasmusK_2.jpg

http://hyper8.se/images2/Camaro/rasmusK_3.jpg
Som synes är Rasmus extremt duktig. (Det är inte bara jag som tycker det.) Han vann "Årets Bilfotograf".

http://hyper8.se/images2/Camaro/LS7.jpg
Efter Street Week var det ganska självklart att "nu jävlar ska det uppgraderas". Inte för att det var absolut nödvändigt, men för att, ja... man kan ju inte bara dyka upp 2018 och bara ha bytt olja, typ. Nä, lite ska det minsann trimmas. Visst var det schysst att komma femma med tanke på att jag förmodligen var den enda som körde på vanliga däck, (Nankang NS2) men det är ingen ursäkt för att bara dyka upp med riktiga däck utan att ha ansträngt sig det minsta i övrigt. Jag gick helt enkelt och köpte mig en LS7:a. Ska man göra något så är det väl lika bra att ta i ordentligt. Dessutom kommer jag också att ha en ZL1 Camaro, precis som  Håkan Bråkan (Hugger69). Alltså en helaluminium 427:a. Kanske liiite modernare...

Lite godis för att väcka upp den nya snurran.
http://hyper8.se/images2/Camaro/trimdelar.jpg

http://hyper8.se/images2/Camaro/terminatorontop.jpg
För att det skulle bli lite ordning på projektet beslutade jag mig för att skrota originalsprutet och i stället använda ett Holleysprut. Av många anledningar. Dels är ett single plane-insug helrätt på en gammal muskelbil och toppat med en TBI som ser ut som en förgasare så har man kvar känslan av "old school". Men det finns fler anledningar... En TBI med effektiva spridare kyler ner insugningsluften så pass mycket att man kan tjäna upp till 40 hästar jämfört med motorer med "plastpaket" och sekventiell insprutning. Jag kan också styra NOS-systemet helt steglöst via PWM och säga till ecu:n att "nu ska du köra closed loop och kompensera så att AFR är exakt på pricken, men gå ur "learn mode" när NOS är aktivt. Inte så tokigt va?

http://hyper8.se/images2/Camaro/torrsump.jpg
Då en LS7 är en tämligen speciell maskin har den såklart vissa coola "features". Bland annat är den utrustad med torrsumpssmörjning, så en torrsumpstank var alldeles nödvändig. Som tur var hade Mark Stielow redan meckat in en LS7 i en 69:a, så det var bara att handla en likadan torssumpstank som han hade använt. Att det är en modell som används i NASCAR gör inte alls ont. För övrigt kan det nämnas att vevstakarna är gjorda i TITAN och det är minsann insugningventilerna också.

http://hyper8.se/images2/Camaro/setrab_feting.jpg
En rejäl oljekylare kändes som en slug investering. Snickrade ihop egna fästen.

http://hyper8.se/images2/Camaro/soppapump.jpg
Ska man ha fjutt i maskinen så måste man ha fjutt i soppasystemet också. Brillko levererade en dubbelmotoriserad borstlös pump som kan leverera sås för upp till 1200 hästar. Holleysprutet aktiverar pump 2 när det behövs, så vid cruising går pumpen på halv kapacitet.

http://hyper8.se/images2/Camaro/terminator_harva.jpg
Systemet jag köpte är ett Terminator. Ska man vara lite kreativ så är det lite för fjuttigt att använda Terminator, men det är inget som helst problem då man alldeles gratis kan uppgradera ECU:n till att bli en HP. Plötsligt har man ett gäng extra I/O att leka med. Kabelhärvan är dock inte uppdateringsbar via "firmware", så jag fick dissekera den totalt och operera in de sladdar som behövdes för knacksensorer, lustgastryck, Soppapump steg 2, NOS activated och progressiv NOS control. Kul som fan att ge sig på detta och faktiskt få ordning på prylarna.

http://hyper8.se/images2/Camaro/holleypaneler.jpg
Att ha koll på "allt" och kunna se och logga precis varenda liten parameter är skillnaden mellan att veta och att gissa, så jag investerade i en Holley Digital Dash. I den kan man se allt man vill se och ungefär 370 saker till. Allt är 100% customiserbart, så man kan ta bort och lägga till mätare och till och med göra virtuella strömbrytare om man är lagd åt det hållet. Den lilla panelen är original till alla Holleysprut. Naturligtvis behöll jag min Monster-mätare. Man bara måste ha en sådan, även om den inte behövs.

http://hyper8.se/images2/Camaro/holleydash_1.jpg
Det är alltså meningen att man ska kunna flytta runt lite mätare och lägga till och dra ifrån funktionalitet. Jag tog det hela ett steg längre... Eftersom man kan byta bakgrund så gjorde jag egna mätartavlor och sedan var det "bara" att lägga in mätarnålar på rätt ställe. (Det är ganska pilligt.) Inte så tokigt va?

http://hyper8.se/images2/Camaro/holleydash_2.jpg
När jag ända var igång med Photoshop gjorde jag en till panel. Rött skinn och kolfiber är svårt att säga nej till.

http://hyper8.se/images2/Camaro/kolfiberpanel.jpg
På tal om kolfiber. Lika bra att matcha Holley-dashen med äkta kolfiber, så det blir lite enhetligt.

http://hyper8.se/images2/Camaro/dragkrok.jpg
Ska man köra Gasoline Street Week kan det vara jättebra med dragkrok. Annars är det svårt att dra släp. Här är början till en demonterbar dragkrok. Det är trångt om saligheten, men allt går att lösa, nästan.

http://hyper8.se/images2/Camaro/fulbagage.jpg
Med nytt soppasystem får man ju ta och snygga upp det enda som inte ännu blivit uppsnyggat på bilen. Bagaget. Ut med ful-tanken och in med... Men vafan? Den fula röda fuel-cellen hade ett dräneringshål som något tokig jävel hade borrat för att få ut all soppa på ett lätt och smidigt sätt. Samma hål var sedan "tätat" med epoxi. Jag har alltså kört omkring med 60 liter soppa i en tank som någon jävel borrat hål i.
För övrig var det skitfult i bagaget.

http://hyper8.se/images2/Camaro/ny_bagage.jpg
Nu ser det mycket trevligare ut. Ny tank och en flaskvärmare har kommit på plats, förutom det uppenbara. Ny färg. Det var nog bara trettiofem hål eller så som behövde svetsas igen innan det var lönt att börja slipa inför målningen. Bågen och fästplattorna ska såklart få lite svart färg inom kort.

http://hyper8.se/images2/Camaro/tankram_1.jpg
För att tanken inte skulle komma alldeles längst bak fick jag välja på två alternativ. Antingen såga sönder tanken och svetsa om den, eller göra en ram så att tanken kom upp några centimeter. På så vis kunde jag skjuta fram tanken 15 centimeter och plötsligt blev det möjligt att montera anslutningar till soppan. (Det räknas som extra bra att man kan få ut soppan ur tanken.)

http://hyper8.se/images2/Camaro/tankram_2.jpg
Här blir det tydligt varför jag gör en förhöjning.

http://hyper8.se/images2/Camaro/tankram_3.jpg
Tanken måste ha rejält stöd, så en platta med en gummimatta på monterades som en integrerad del av konstruktionen. Det funkar kalas. Ramen sitter med ett antal mutternitar i stål i själva ramen och genomgående skruvar underifrån. Tack vare dessa skruvar kunde jag fästa soppapumpen och förfiltret under tanken i samma skruvar som håller tanken. Smidigt.

Ja, sen har det inte hunnit hända så mycket mer.

Jo, det har det ju...

Inför Street Week 2018 har jag två sponsorer.

NonStop Transmission http://www.non-stoptransmission.com/ som bygger en riktigt maxad låda till mig.

GT-DäckService i Kävlinge som förser mig med greppvänliga bakdäck, så det blir meningsfullt att ha en massa hästkrafter. https://www.gtdackservice.se/

Fler sponsorer tas såklart emot med öppna armar. big_smile

EDIT:
Idag fick jag en sponsor till. Det är SRM i Malmö. De fixar fälgar och har tidigare breddat mina bakfälgar. Nu renoverar de mina nyinköpta, men bättre begagnade, bakfälgar. De ska bli blanksvarta.
www.falgrenovering.se/

Senast redigerat av PM (2018-02-09 12:55:41)


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#887 2018-02-09 07:07:51

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1614

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

bow


badkruka

Offline

 

#888 2018-02-09 08:55:02

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 1949

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Alltså, jävlar va det hänt trevliga saker med den där bilen sen du tog över den, BRA jobbat! rocknroll


Camaro -71 UNDER CONSTRUCTION big_smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#889 2018-02-09 09:32:18

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

BLASTbeet skrev:

Alltså, jävlar va det hänt trevliga saker med den där bilen sen du tog över den, BRA jobbat! rocknroll

Tack. yikes


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#890 2018-02-09 19:39:44

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2304
Webbsida

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Så jävla gött att se, Peter! appl
Du förtjänar en stor gnutta respekt även om en riktgt 427 INTE har något elektroniskt mambo-jambo!! inlove

....men kolla gärna in Huggern, det händer lite där med, även om det inte är på din nivå riktigt! redface

Senast redigerat av hugger69 (2018-02-09 19:47:38)


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#891 2018-02-09 21:57:37

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

hugger69 skrev:

Så jävla gött att se, Peter! appl
Du förtjänar en stor gnutta respekt även om en riktgt 427 INTE har något elektroniskt mambo-jambo!! inlove

....men kolla gärna in Huggern, det händer lite där med, även om det inte är på din nivå riktigt! redface

Tack Håkan. smile
Jag vill nog påstå att du är på en mycket högre nivå än jag.
Trimma och bygga om är lätt och allt man ser som verkar bra kan man köpa och integrera i projektet. Ska man bygga en korrekt replica på en COPO 427:a krävs ett engagemang där man får anstränga sig ordentligt.
Jag har ”smygkollat” din tråd.
Säger bara ”R E S P E C T”. bow


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#892 2018-02-09 23:33:31

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2304
Webbsida

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Korrekt vete fåglarna men lite tidstypisk anda försöker jag åstadkomma men det du gör är bar så fränt och konsekvent! Det är olika sidor av hobbyn som gör den så intressant, skitkul att följa helt enkelt! appl


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#893 2018-02-10 06:54:24

krillecheva
Medlem
Från: Camaro heaven
Registrerad: 2005-02-06
Inlägg: 1575

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Kul att läsa! Snyggt jobbat med bilen. Hur mycket gas har du tänkt ladda?
Vad körde du för tider förra året?

Offline

 

#894 2018-02-10 10:12:42

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

krillecheva skrev:

Kul att läsa! Snyggt jobbat med bilen. Hur mycket gas har du tänkt ladda?
Vad körde du för tider förra året?

Tack.
Jag ska försöka använda 200 hästar, men ska rampa upp effekten och hålla stenkoll på loggarna. Det blir lite meck med knacksensorerna först, så att de bara larmar när de ska. När de är korrekt justerade kan jag prova att öka effekten på gasen.

Bästa ET 2016 var 6.49. Förra året hade jag enbart vanliga däck och lät bli lustgasen. Bästa ET blev 7.38.


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#895 2018-02-10 19:04:35

krillecheva
Medlem
Från: Camaro heaven
Registrerad: 2005-02-06
Inlägg: 1575

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

6,49 är riktigt snabbt för en äkta gatbil! Snyggt bygge !

Offline

 

#896 2018-02-10 21:07:22

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

krillecheva skrev:

6,49 är riktigt snabbt för en äkta gatbil! Snyggt bygge !

Tack.

Jo, det kan nog stämma men man blir ju aldrig riktigt nöjd. roll
Det vore kul att kunna köra 6.49 utan gas i år. Vet inte ens om det är möjligt men det ska jag ta reda på. smile


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#897 2018-02-11 10:00:33

AJ
Getfarmare
Från: Wontloose
Registrerad: 2007-10-04
Inlägg: 1337
Webbsida

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Du och håkan får mig att fundera på att byta märke......


Got
The
Original -66 + LeMans -73

Offline

 

#898 2018-03-10 00:54:49

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Här händer det grejer nästan dagligen.

Fick äntligen tag i ett par extra bakfälgar, vilket kan vara praktiskt för att kunna spara på räserdäcken.
De var fulrenoverade å det grövsta och en av fälgarna var inte ens rund, så de köptes in med ett visst mått av prutning. De är dock rätt snygga på bild.
http://hyper8.se/images2/Camaro/bakfalgar.jpg
Dessa fälgar lämnades till SRM som ska renovera dem och lacka dem blanksvarta. (De sponsrar mig med det här jobbet. Ägaren tycker att Street Week är riktigt häftigt.) yikes
Vi har en cool plan när det gäller var reklamen ska placeras på bilen. Återkommer när det är på plats.


När de nya fälgarna ändå ska bli så himla fina fick jag skärpa till mig och helt enkelt se till att de gamla fälgarna också blev blanksvarta. Tyvärr visade det sig att gummifärgen jag använt (Plasti Dip), som man ska kunna dra av, inte alls gick att dra av. Det slutade med fyra timmars högtryckstvätt i minusgrader. Förutom att man tappar känseln i hela kroppen så blir det rättså bökigt när vattendimman fryser fast på, typ, allt.
När all sur gummifärg var bortblåst sattes fälgarna upp en och en i ena framnavet på Camaron. Fälgkanterna var inte helt repfria men med en lamellrondell på vinkelslipen som fick sätta snurr på fälgen, samtidigt som fälgkanten slipades ner, så blev fälgkanten som ny på nolltid. En hemmagjord svarv kan man väl kalla det, men en väldigt effektiv sådan.
Till slut såg alla fälgarna ut så här.
http://hyper8.se/images2/Camaro/mattad_falg.jpg
Det extra gråa och matta på den breda kanten är ett tunt lager slipgrund. Det behövdes för att få en jämn övergång mellan klarlacken som täckte hela fälgkanten och den nerslipade ytan jag hade härjat med.

Ska man lacka i garaget så... (Ska man det egentligen? Tja... Ibland har man inget val.) så ska man se till att täcka in allt man är rädd om och sedan bygger man en liten "lackbox" av täckplast. Alltså den typen av täckplast som finns på rulle med en tejpkant. Man drar ut och tejpar fast den så högt upp som möjligt, sen drar man ner den väldigt tunna plastfilmen som når ner hela 260 centimeter. Det fina med den supertunna plasten är att den är extremt statisk, så den drar till sig färgdamm som en supermagnet.
Lackjobbet genomförs med fördel med en HVLP-spruta. En sådan spruta ryker mindre än en sprayburk. Oavsett dessa åtgärder så gäller det att vinden ligger på rätt håll. Min bil stod bakom den provisoriska "väggen" av täckplast och så länge den buktade mot mig var det lugnt. Det kan ömöjligt ryka färg mot vindriktningen.
http://hyper8.se/images2/Camaro/dagsattlackafalgar.jpg

Efter några rundor på varje fälg ser man tydligt hur lite en HVLP-spruta ryker. Man ser också att den tunna täckplasten effektivt drar till sig den lilla men ofrånkomliga mängden färgrök.
http://hyper8.se/images2/Camaro/svarta_falgar.jpg

Det blev precis så bra som jag hade hoppats på.
http://hyper8.se/images2/Camaro/lackad_falg.jpg

Sen var det dags att ge sig på den "nya" huven. Ursprungligen var planen att införskaffa en glasfiberhuv med helt normal "cowl" för att helt sonika såga hål i huven. Det kunde ju vara fräsigt med luftrenaren uppstickande genom huven. Jodå, men detta var inte en ny glasfiberhuv. Det var inte heller en galsfiberhuv som hade behandlats med mängder av kärlek. Förmodligen hade den använts som frisbee och som avslutning hade någon sannolikt haft sin klassträff på den.
http://hyper8.se/images2/Camaro/fulhuven.jpg
Den krävde några timmars plastande, minsann. Bland annat fick jag bygga upp ett nytt hörn då det hade råkat "ramla av".

Nåja. Till slut fick den några lager slipgrund och ett antal timmars uppmärksamhet med 400-papper.
http://hyper8.se/images2/Camaro/huven_hanger_grundad.jpg

Fick på 2.5 deciliter färg, vilket behövs då planen inte var ett perfekt resultat. Snarare en rejäl yta att kunna slipa ner och polera upp. Lackar man i ett garage så blir det inte perfekt, så därför är det bättre att planera för våtslip och polering än att hoppas på mirakel.
http://hyper8.se/images2/Camaro/huven_hanger.jpg

Så här blev det efter några timmars våtslipande och polerande, samt förstås maskande och lackande av linjerna.
http://hyper8.se/images2/Camaro/randa_skinn.jpg
Det blev riktigt bra för att vara "ful-lackat" i garaget.

Passade på att göra nya brickor för huvlåsen. Tog en rostfri plåt och körnade fyra punkter. Sen drogs några varv med passaren vid varje punkt. Efter någon timme med vinkleslipen och poler-trissan hade jag  fyra ganska schyssta "brickor".
http://hyper8.se/images2/Camaro/ny_bricka.jpg
Återstår att borra hål och montera snygga skruvar som håller brickorna på plats.


Som synes saknas det ett jättestort hål för luftrenaren. Det beror på att jag har monterat en "drop-base" till luftfiltret, så nu får allt plats även under en standardhuv.
Ändrade planer... Jovisst men nu har jag ju en SLEEPER!!! big_smile

Senast redigerat av PM (2018-03-10 01:30:24)


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#899 2018-03-10 11:03:20

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2304
Webbsida

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

bow
Man tappar ju helt självförtroendet när man ser din överskottsenergi...lol

Klokt att inte göra hål i huven, det är bland det fulaste jag vet, och en sleeper vinner alla dagar i veckan gällande stenhårdsfaktorn.....å den ska man aldrig underskatta! twisted

Senast redigerat av hugger69 (2018-03-10 11:03:59)


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#900 2018-03-14 08:38:26

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1614

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

bow

Grymt kul att se. Det ser så enkelt och självklart ut men allt är väl enkelt när man kan big_smile


badkruka

Offline

 
  • Index
  •  » Projekt
  •  » Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson