Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2017-08-09 17:56:25

Joetyk
Medlem
Från: Västerås
Registrerad: 2016-02-10
Inlägg: 16

Motorbygge

Har tagit beslutet att bygga en ny motor och sälja den som sitter i bilen. Tänkte låta någon firma bygga motorn. Budgeten kommer att ligga på ca 75000:- Ska vara en smallblock med runt 450hk eller mer om det går för den budgeten. Kollat med ppm-racing lite, engine kit racing och pf racing. Någon som har erfarenhet av motorer från dem eller kan tipsa om någon seriös och bra firma som är vettig. Tack på förhand. Med vänlig hälsning, Joel

Offline

 

#2 2017-08-10 14:15:05

454BB
Medlem
Registrerad: 2015-05-12
Inlägg: 74

Re: Motorbygge

Jag tycker engine kit racing är bra. PPM har jag också hört bra om ingen egen erfarenhet dock. Är väll klokt om firman är hyfsat lokal ifall strul el dylikt uppstår.
Tex en 383 på 450 hk är lätt att bygga.
Personligen skulle jag välja bra toppar(afr, brodix, edelbrock etc undvik Kina lock imho) och hyd rullkam. Smidd vev, i profil med 7/16 bult och smidda kolvar(Scat, Ohio, eagle etc här får man i te vara då kinkig och leva med Kina grejer för tänkt budget).

Senast redigerat av 454BB (2017-08-10 14:18:44)

Offline

 

#3 2017-08-18 17:26:13

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 614

Re: Motorbygge

Kan inte tipsa dig om någon speciell firma men...
Ja byggde en CSB 355 för några år sedan som det blev riktigt bra klös i.
Ska ja bygga en 350 någon gång igen blir det nog en likadan.
Var ju mekankam i den, är ju bekvämt och tyst med en hydraulisk men ja gillar mekrullar och lite slammer... big_smile
Kan va knivigt att få ihop en sån motor för 75pix idag då ja hade en ett bra shortblock att bygga på men du har iaf dina 450hk där, förmodligen mer!
Bytt ut topparna till några bra klumpar så har du en underbar motor enligt mig!


Csb355 4bult 0,30öd helt ARP pinnbultat
Smidd botten ca 10.5 comp TRW kolvar
Toppar Dartll/World sportsman 64cc, 200cc IR/ Bytt till Brodix, AFR som 454BB skriver wink
Kamaxel: Comp Cams 12-770-8 SB Chevy Xtreme Energy Solid Roller Lifter
Intake/Exhaust Lift: 564/570 Duration: 274/280
Compcams Stålrullvippor
Compcams Rullyftare
Stötstänger chrome molly
Crane stödgördlar
Insug Edelbrock RPM Airgap
Fugge... Edelbrock 800 Thunderseries
Dynateck Headers 1 7/8"
Msd fördelare +6AL box med ställbarkurva

Senast redigerat av KraSHwiLLe (2017-08-18 17:28:53)


Numera helt bildlös...

Offline

 

#4 2017-12-05 20:30:50

Joetyk
Medlem
Från: Västerås
Registrerad: 2016-02-10
Inlägg: 16

Re: Motorbygge

Hej och sorry för jättesent svar!

Är mer kluven än någonsin nu och behöver lite råd från er med.
Vill som sagt ha lite mer fart i maskin och vetefasen om det är värt att bygga vidare på det jag har. Maskin går kanon och funkar super men är lite för tam. Vill ha lite mera ryt i maskin.

Det jag har idag är:

355:a bytt kolvringar, toppdeckad, 2-bultat, arp bultat, bytt vevlager, honad, balanserad,
Airgap insug
Msd fördelare med 6Al box
993 toppar med 2.02 1.60 ventiler som är iordninggjorda
Trw kolvar med dome
Originalvev och stakar
Holley 750 vacum
Howards kam 231/235 480, 488
Headders
3" rostfritt avgas med x-pipa

Th350 med Hughes pro street30 som är stallad till 3000
3,73 utväxling
10 bultad bakaxel med 8.5 Eaton lammelldiff
Grövre drivaxlar

Är det värt att bara byta till en rullkam och nya toppar? Håller resten då?
Ska man kosta på de pengarna så kanske det är mer värt att sälja den man har och lägga till en rejäl sudd till för att hamna där man vill. Men som sagt, är det värt de pengarna och hur stor skillnad blir det? ska inte bli någon bil som ska gå på strippen men med bättre ork än nu.

Budgeten ligger på 60000:- på ett longblock. Blir det billigare gör det ju inget 😊

Sen är det nästa fundering. Ska man satsa på ett Holley sniper eller köra med förgasare?
Har an8 soppasystem nu med en holleyhp125 pump. Funkar kanon och är bra gjort allt.

Många funderingar blir det!

Väldigt tacksam för era råd!

Offline

 

#5 2017-12-06 18:27:22

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1670

Re: Motorbygge

Jag skulle inte bygga vidare på din nuvarande bottendel. Verkar vara att bra konsept o fungerande motor som man kan sälja. Har haft en liknande själv och uppgraderade den. Vist vart det skildnad men det kosta oxså. Bara peta i en rullkam drar iväg upp mot 12 tusen. Sen toppar mm och du har kostat på 35 tusen o fått 50hästa extra.
Satsa på en 383 istället.

Offline

 

#6 2017-12-06 21:56:58

Joetyk
Medlem
Från: Västerås
Registrerad: 2016-02-10
Inlägg: 16

Re: Motorbygge

Var lite så jag tänkte med. Kosta på 35000 och ändå inte komma dit man vill känns lite bortkastat. Bättre att göra det rejält på en gång! Tänkte behålla tändning, startmotor och generator då det är nytt. Har ett victor jr insug ligger med som ska användas.
Vad är vettigt att sälja den motor jag har nu för? Utan de delar jag nämt. Men förgasare och airgap insuget följer ju med. Runt 15000 eller?

Offline

 

#7 2017-12-07 12:29:54

454BB
Medlem
Registrerad: 2015-05-12
Inlägg: 74

Re: Motorbygge

Har du kvar fördelare och startmotor du böt mot nytt?
Skulle börja på 20 000kr.

Offline

 

#8 2017-12-07 16:14:18

Joetyk
Medlem
Från: Västerås
Registrerad: 2016-02-10
Inlägg: 16

Re: Motorbygge

Startmotor och generator är kvar, även servopump. Men de är defekta, men kvar som sagt.
Ok! Kanon!

En annan fundering. Läste i reg papperna på bilen. Är en -71:a. Står inget om slagvolym där. Får inte ut något av idnummer heller vad det satt för motor i från början. Går det att stoppa i en bigblock om man nu vill det utan massa trassel med regler och sådant.

Bilen har gått med en skapligt vass bigblock innan. Förra ägaren som jag har bra kontakt med lyfte bara ur den och stoppade i 355:an när bilen skulle säljas.

Offline

 

#9 2017-12-07 17:19:22

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 614

Re: Motorbygge

Håller med föregånde talare, lägg inte mer flis på motorn du har...!

Luftar lite tankar nu bara.. roll
Har du en budget på 60.000 så kan du exemplevis få en LS1 med T56 för (i mitt fall) 28.000 hemma i Sverige från Florida.
Har din 71a "bra" papper är det inga problem att regga om den med den motorn.
Har du den väl i bilen är inte 450kus nå problem och du gråter inte heller när du tankar!
Tillkommer naturligtvis utgifer utöver motor och låda!

Visst många har "swappat" i LS1or idag och det anses lite tråkigt men vafan gillar du att köra och ha kul så är det inget som slår dom!
Just sayin...big_smile

Senast redigerat av KraSHwiLLe (2017-12-07 17:28:06)


Numera helt bildlös...

Offline

 

#10 2017-12-07 18:38:41

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1670

Re: Motorbygge

Joetyk skrev:

Var lite så jag tänkte med. Kosta på 35000 och ändå inte komma dit man vill känns lite bortkastat. Bättre att göra det rejält på en gång! Tänkte behålla tändning, startmotor och generator då det är nytt. Har ett victor jr insug ligger med som ska användas.
Vad är vettigt att sälja den motor jag har nu för? Utan de delar jag nämt. Men förgasare och airgap insuget följer ju med. Runt 15000 eller?

Runt 15 låter vettigt.
Jag sålde mitt 4 bultade med rullkam o rull vippor samt ganska nya edelbrock rpm toppar för 25 tusen.

Offline

 

#11 2017-12-07 19:48:26

Joetyk
Medlem
Från: Västerås
Registrerad: 2016-02-10
Inlägg: 16

Re: Motorbygge

Helt klart inget mera på den motorn 😊 Den är ju bra som den är, men inte tillräckligt för mig bara 😊
Tankarna har helt klart varit på att stoppa i en ls motor med. Backade lite bara när jag pratade med en firma här i Västerås som sa att det drog iväg en heldel innan det var klart. Jobbet gör man ju själv men med alla delar och sådant. Vad gick det loss på för dig när allt var klart?
Bra papper....menar du vad det står för effekt där? Då är man ju tvärkörd för längesen😊
Anledningen till smallblock är enkelheten vid ett byta utan att rega om och lätt att bara lyfta i och ur.
Sen är planen att plocka i ett Holley sniper med efi tank med för att få sprutet. Men vetefasen om det är värt de pengarna. En bra förgasare som är rätt injusterad funkar ju fint med.

Offline

 

#12 2017-12-07 20:03:16

Joetyk
Medlem
Från: Västerås
Registrerad: 2016-02-10
Inlägg: 16

Re: Motorbygge

Var bra pris på din motor! Då ligger man nog rätt för 15 för min.

Fått pris från ppm racing. 66000:- för en 383 longblock som ger 500hk och 485 i vrid. Mycket pengar men bygga något själv så hamnar man ju fasen runt de pengarna ändå.

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson