Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2017-11-26 09:24:58

pesi2000
Medlem
Registrerad: 2013-07-22
Inlägg: 31

Klonkande från drivlinan vid låga hastigheter

Hej,har en Camaro z28 -98 automat och när jag kör 30-40km/h och varierande släpper gasen och gasar lätt så hörs det en distingt "klonk" från bakre delen av bilen (tror jag)
Har bytt växellåds fästet till en polyuretan bussning och då blev det snarare mer märkbart med klonken.Har kollat "torque arm bushing" och den har lite glapp när jag rycker på den upp och ner,kanske 10-12 mm.Skall tillägga även att lådan växlar som den ska annars vid normal körning.

Någon som har eller har haft liknande problem? Några bra ideer att börja med?

Offline

 

#2 2017-11-26 11:00:51

pesi2000
Medlem
Registrerad: 2013-07-22
Inlägg: 31

Re: Klonkande från drivlinan vid låga hastigheter

http://www.forumbilder.se/GA7H2/20171125-141628

Offline

 

#3 2017-11-26 15:47:50

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: Klonkande från drivlinan vid låga hastigheter

TQ arm ska ej glappa som du beskriver, så där har du nog felet.


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#4 2017-11-26 17:36:17

pesi2000
Medlem
Registrerad: 2013-07-22
Inlägg: 31

Re: Klonkande från drivlinan vid låga hastigheter

Ok,så den skall vara helt stum då. Måste hitta en polyuretan bussning och palla upp bilen ordentligt någon kommande helg.Någon som vet var jag kan hitta en sådan för vettiga pengar?

Offline

 

#5 2017-11-26 20:14:03

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: Klonkande från drivlinan vid låga hastigheter


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#6 2017-11-27 17:41:25

pesi2000
Medlem
Registrerad: 2013-07-22
Inlägg: 31

Re: Klonkande från drivlinan vid låga hastigheter

Tackar för hjälpen smile

Offline

 

#7 2018-03-31 16:06:53

pesi2000
Medlem
Registrerad: 2013-07-22
Inlägg: 31

Re: Klonkande från drivlinan vid låga hastigheter

Fick äntligen fingret ur och bytte TQ bussningen,tog halva dagen faktiskt och det var en del jobb att lyfta upp bilen för det första för åtkomsten och fick plocka bort lite grejer innan det funkade men lyckades peta dit den nya bussningen till slut efter antal svordomar.Skulle nog inte rekommendera att göra detta utan lyft för det är bökigt att få dit grejerna när man ligger på golvet med skit i ansiketet..he he. Det tråkiga är att detta hjälpte inte alls utan klonket finns kvar då jag provkörde bilen en sväng nyss sad  Min lokala jänke mekare hittar heller inget "fel" och är lika frågande som jag.Växel låds kudden är ju också bytt. Någon som har bra ideer? Något med elektroniken att göra eller kanske bakaxelglapp??

Offline

 

#8 2018-03-31 16:24:21

Cosmo
Forumsponsor
Från: Rydebäck
Registrerad: 2015-04-19
Inlägg: 122

Re: Klonkande från drivlinan vid låga hastigheter

Hej! Så som du beskriver det så låter det som att det är ett kors som är glapp.
Glad påsk.
Hans


Iroc Z28 1985  305  700

Offline

 

#9 2018-04-01 07:47:26

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3850

Re: Klonkande från drivlinan vid låga hastigheter

Elektronik är ju känt för just klonka i specifika hastigheter. 😄

Om din mek inte kollat på knutors, bussningen på runt yoke på lådan (att utgående axel inte glappar radiellt på lådan samt om medborgaren sitter fast på bakaxeln och om piniong lagret är friskt (ingående axel i bakaxeln inte är lös och glappar, så är ju frågan hur bussningarna i bärarmar och panhardstag ser ut.

Du har kollat så allt i bilen sitter fast, har letat konstiga ljud av samma typ som visat sig vara reservhjul som är löst eller avgassystem som slår i.

Magnus


Lägger ofta upp inlägg från min äpplefån, ber om ursäkt för udda, rolig eller missvisande stavning pga av det!
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson