Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2017-08-28 20:00:33

mackan
Medlem
Registrerad: 2008-11-06

Ojämn tomgång

Undrar om någon här kan hjälpa mig, 
Jag har en LT1 från 94 som går ojämnt på tomgången, 
Den pendlar från  ca 500 RPM till 1300 RPM och dör när man lägger i driven eller backen,  å dör oftare när den är varm än kall,
Har bytt optispark,  så det är inte den,
Har även kollat alla vakuumslangar å dom är tätt,  va kan det vara?
Tacksam för all tips å råd jag kan få

#2 2017-08-30 09:53:37

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05

Re: Ojämn tomgång

Rengöring av trottel och iac-en kan väl vara en bra början om det inte är gjort.
Det kan bli mycket skit vid spjällen från slang för vevhusvent.
Iac sitter under spjället (iac=ventil för tomgången).

IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

#3 2017-08-31 15:01:17

mackan
Medlem
Registrerad: 2008-11-06

Tack för tipset! 
Jag läste beskrivningen som följde med nya optin igår kväll och där står det att man behöver ställa tändningen,  ta bort stiftet till cylinder nummer 1 osv...  Vilket jag inte gjort,  kan det vara det som orsakar att den går ojämnt nu?  Hade för mig att man inte behöver ställa tändningen på dessa bilar och optin ska vara data-styrd?  Men jag har tydligen fel verkar det vara som??  med vänlig hälsning

#4 2017-08-31 20:07:35

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma
Registrerad: 2003-01-30

En oem opti är inte justerbar, tror bara MSDs är det, och förstår inte nyttan med.
Optin är styrd av PCM, utgörs av två delar, dels en givardel där man mäter kamaxel position, kommer inte i håg upplösningen men tror den är i grader eller bättre, inte som en gammeldags fördelare som bara har åtta positioner på triggerhjulet. Sen har den yttre delen som är högspänningsdelen, med lock och rotor, så i princip funkar den som vilken fördelare som helst, bara irriterande placerad och med bättre upplösning.
Styrningen av tändmodulen vid spolen är från PCM.

Magnus

Lägger ofta upp inlägg från min äpplefån, ber om ursäkt för udda, rolig eller missvisande stavning pga av det!
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Sidfot