Så nu är det dags att återigen ta tag i bilen som blivit stående. lovade då jag köpte denna att göra en projekt tråd men det vart så lite som hanns med så det blev aldrig någon sen kom en sjukdom. men för att ta det från början så vart det en gen 3 (89) iroc-z28 som hämtades hem från hmm ja en bra bit uppåt kan ha varit filipstad e liknande. denna kördes utan plåtar å med tyska papper nästan hela vägen till Borås. i höjd med mariestad ungefär tog det däremot stopp av lagens långa arm. hade tur och blev "stannad" då jag redan stod still för att tömma blåsan. hade som tur följebil som jag anklagade för att bogsera mig utan lina och att bilen endast vart igång för att "ladda" batterierna. polisen tyckte å gillade inte att vi bogserade bilen eftersom den inte vart reggad här i Sverige. hmm han tyckte jag skulle ställa bilen mitt i ödemarken och åka till Borås och hämta en kärra mitt i natten..pratade lite förstånd med honom och körde den sedan (med hans tysta tillåtelse) till en natt öppen mack. och därifrån hem med följebilen för att leta upp en kärra. under tiden vi letar kärra för fullt i Borås blir vi återigen (följebilen) stoppade och det visar sig att det ligger en riksefterlysning på både camaron och följebilen. detta vart min första camaro å sånna här roliga saker gör ju att man inser att man hittat det bästa
tyvärr spårade detta projekt ut fullständigt (hon finns kvar men är nu ställd i långtids projekt högen)
köpte på våren 2012 en gammal camaro cup bil av Erik3 här på foumet (http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=18581) det blev en spännande resa igen denna gång till Sthlm upp gick jätte bra, men hem lyckades jag svänga fel någonstans och resan blev plötsligt många mil längre.
väl hemma städades hon ur och genomgick en närmare inspektion
Sedan monterades hon isär lite för att förenkla installationen från den "gamla" gen3an
konstaterade att baksäte är inte att tänka på om man inte modifierar buren...
sedan påbörjades arbetet med att reda ut det gamla elsystemet.. vilket är lättare sagt än gjort om man slarvat med att märka upp det när man plockade ut det
en sedan innan modifierad instrument panel letade sig in och passade faktiskt ganska bra
framvagnen plockades isär för lite smörjning å fick även lite färg som stod kvarglömd i en burk
kunde ju inte låta bli att måla om i motorrummet med, men vet inte om jag e riktigt nöjd så kanske byts färgen ut igen för det känns som om det kan bli svårt att hålla rent eftersom jag inte tycker putsa e roligare än att köra..
lite nytt godis letade sig in under huven med
sen påbörjade jag monteringen av den nya motorn
och där tog det stopp med den innan den en blivit ihopstatt.. och detta pga av att antingen kolvarna elr stakarna muterat på väg över atlanten så dessa ville inet funka ihop längre.
strax efter detta blev jag av med garaget och sedan påbörjade jag en lång tuff och jobbig resa fram tills nu. (http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=20040)
så nu hoppas jag att jag kan ta nya tag och lyckas få iaf en av dom att rulla igen
Senast redigerat av dareallinkan (2014-05-11 19:32:22)
Offline
Hallå,
Kul att läsa om bilen, jag var ju med när ni hämtade bilen från Erik3
Hoppas det flyter på framöver och att energin finns!
/Fredrik
Offline
börjar förstå varför jag döpte tråden till "det oändliga projektet"
det går inte fort fram, MEN nu står hon i riktigt varm garage och jag har äntligen kunnat fortsätta där jag slutade.
all el håller på att dras om, det gamla tpi systemet från min 89 läggs i lådan
och ner ska ett map system från en corvette istället.
alla kablar löds och krympslangas, och istället för att strömmen går genom brytarna så ska det som kan läggas över reläer istället
allt onödigt ska bort så lite el och extra prylar som möjligt.
innan motorn kan hitta in så ska framvagnen rivas och gås igenom och motor utrymmet ska få ny färg
Offline
kablarna letar sig fram, men desvärre verkar det inte stämma med ecmen
sladdar sladdar, stumpar å kontakter, och måååånnggaaa grå hår
hoppas kunna ladda upp nån roligare bild snart
Offline
det är inte lätt att se vad det står men 12277-- kan man läsa, 1227727 är den enda som stämmer överenns 1227730 är helt olik
plockade ihop insuget å det finns kablar dragna till några givare och kontakter, men det saknas en hel del, skall kolla vart dessa "inkpplade" kablar går å försöka rita upp och jämnföra med kopplingsschemat
Offline
idag blev det lite kabeldragning men oxå lite ny färg
så här såg det ut för några dagar sedan
lite färg, hade tyvärr bara grå men det får duga och eftersom vi inte får lacka alls i garaget pga av lukt fick det bli penselmålning
lite bättre ordning på kablar och dyl börjar det bli
nästa steg är att riva ner framvagnen å ge den en genomgång och ny färg
mapen börjar få nya kablar å stift och kablarna börjar hitta till sina rätta ställen
Offline
idag revs framvagnen isär och även broms oken för jag hade på känn att dom skulle kunna vara i behov av en genomsyn och renovering
och mycket riktigt var ena gummiit riktigt dåligt
men ännu värre var det som fanns innuti oken
framvagnen fick lite färg den med, lika bra när man ändå är igång
lika bra att måla alltihopa färg finns ju
är inte jättenöjd med resultatet, det som ut som om det vore målat med hammarlack vilket det inte är, men jag orkar verkligen inte lägga flera timmar på att slipa ner ytorna för att få det jämnt så det får duga, ev kanske jag målar en omgång till fast med svart
tyvärr så ledde detta målande till en rejäl åthutning av hyresvärden då dom andra i lokaölerna intill tyckte det luktade för starkt, trotts att jag inte andvände något hinner eller dyligt, så framöver kommer all målning vara förlagd till utsidan..
Offline
bromsoken och skivorna fick lite färg.
även växellådan fick sig en omgång men jag misade ta efter kort så det får bli nästa gång
i veckan skall mptprn få flytta till garaget och förhoppningsvis ta plats i motorutrymmet
måste ha tag på en renoveringssats till broms oken, är det någon som har ett bra förslag till vart man hittar dem billigt ?
Offline