Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2016-08-30 17:18:00

fuzzie
Medlem
Registrerad: 2014-06-27

Varvstopp automat

Hur får man bort de otroligt jobbigt störande varvstopp på en automat, vill man leka med att(burna) så dör den ju helt av om man råkar varva lite för mycket..och tar en stund till den kommer tillbaka,  inte som en vanlig bil, som misständer lite bara. Samma om man ska tom varva så samma där, råkar man komma upp vid 6t varv dör den av,,  går de få bort eller höja stoppet.

#2 2016-08-30 19:11:38

Cosmo
Forumsponsor
Från: Rydebäck
Registrerad: 2015-04-19

Re: Varvstopp automat

Att få bort varvstoppet eller höja det är ju en mjukvarufråga, dvs en omprogramering behövs. Sedan är ju hur högt varv din motor tål en fråga om vilka ventilfjädrar lyftare vippor kolvar och cam du har, det finns ju en gräns för din setup där dina ventiler till slut börjar föra ett eget liv och riskera diverse skador på kolvar bla. Det finns tändsystem där du bara kan switcha fram andra kurvor för tändning men på ett orginalsystem så gäller det väl att programera om till önskade värden.

Hans

Iroc Z28 1985  305  700

#3 2016-08-30 19:34:19

fuzzie
Medlem
Registrerad: 2014-06-27

Absolut,,vet de där,,,nä men de jag mena är att den dör av en stund,, de är tråkigt, iställe gör att bara misstända lite,  som tex min honda Type-r gör,, växlar man på knapparna så är de väldigt lätt att råka varva så den dör på tex ettan tvåan. Lite svårt att förklara, vet inte om manuella camaron dör så där som automat gör,

#4 2016-08-30 23:29:26

Cosmo
Forumsponsor
Från: Rydebäck
Registrerad: 2015-04-19

Då är väl en variant att noggrant ta reda på vad motorn tål för varv och växla på lampa som lyser på det varv du önskar den skall lysa på.
De flesta som kör på strippen använder väl shiftlight.
Min motor får jag passa så den inte varvar för mycket men det är väl inte idealiskt förutom att den aldrig misständer. så om du litar på dig själv så programera bort stoppet, vilket inte jag rekomenderar. Ett bra motoröra brukar kunna hålla varvet där man önskar det är ju roligt att kunna ligga på önskat varv och åka sidledes (drifta), är det inte Håkan här på forumet som visar sina kunskaper i rondellkörning på nåt youtubeklipp.

Hans

Senast redigerat av Cosmo (2016-08-30 23:46:03)

Iroc Z28 1985  305  700

Sidfot