Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#26 2016-05-18 13:25:29

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Ja det är inte aktuellt med denna lådan då den som sagt sitter bak. Motorn är komplett för övrigt. Det var mest hur mycket krut man ska lägga på lådan. Och då menar jag inte hållbarhet eller så utan 5,6,4 eller 18 växlar..

Offline

 

#27 2016-05-18 16:57:47

454BB
Medlem
Registrerad: 2015-05-12
Inlägg: 76

Re: 67:a motor(er)

PM skrev:

454BB skrev:

Kan du köpa med lådan och styrboxar härva tank med pump etc så köp allt och sälj 200an ska man konvertera så är det lika bra o ta med så mkt som möjligt imho sticker iväg men enklast i längden.

Corvette har lådan bak. wink

Ok alltid lär man sig nått nytt de c3 jag skruvat med har lådan bakom motorn, då skulle jag leta en camaro el escalade om en lq4 el 9 duger som donator så man får med låda om ts tänkt köra sprut, tror fortfarande det blir billigast i längden att köpa komplett paket finns en firma i karlskoga som tar hem från usa de håller ok pris tycker jag.

Senast redigerat av 454BB (2016-05-18 16:58:40)

Offline

 

#28 2016-05-18 18:55:42

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Det är firman i Karlskoga som jag pratat med. Och jag sitter ju inte i sjön med tanke på att det blir tidigast till hösten. Men tänkte skaffa alla grejer så jag kan forcera med bytet sen. Och motorn är ju ett tråkigt kapitel rent ekonomiskt att köpa:)
Han mena på att jag kan ta vilken låda från en ls motor som helst men inte just från vetten då. Och det är väl också vad jag läst mig till. Och det verkar gå fint med 200:an med. Men frågan är om man ska gå upp på ännu fler växlar utav nån anledning. Motorn som sådan kommer inte att bli vråltrimmad så hållbarheten är jag inte asrädd för. 200:an har ju tydligen en del fördelar gentemot andra lådor.
Men man kanske skall ha en modernare låda... Skall dock fortsätta med automat.
Hade det varit tal om manuell så hade jag redan haft svaret:)
Men cruisingegenskaperna skall finnas kvar.

Offline

 

#29 2016-05-18 19:47:37

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1690

Re: 67:a motor(er)

Angående din nuvarande vxl-låda så tar jag för givet att det är en th2004r och inte en th200 ?
Isådanafall fall så ser jag inget hinder för att använda den, om den är preppad o förstärkt.

Offline

 

#30 2016-05-18 19:51:32

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Stämmer att det är en th2004r. Så värst förstärkt är den inte men nyligen totalt genomgången. Och den ligger ju löst så för den saken skull kan man väl lämna den på prepp!

Offline

 

#31 2016-05-19 06:27:40

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Om vi förtydligar målen här lite... Om vi sätter ett mål på ca400hk (dålig koll på vridet i dessa motorer). Eller vad man nu kan få ur i ärlighetens namn ut en sådan ls1 med enkla medel. Tänker mig inga värsting grejer utan kanske en annan kam, Headers etc.
Har väl oavsett motor nånstans siktat på 400-450hk, driftsäkra hk.
Men det spelar liksom inte nån roll om det är 362hk heller för det är en välbalanserad, driftsäker motor som är målet. Som tål "långresor" lika väl som att piska lite kurvor etc.
Det ska bli en bra gatbil, men inga stripkörningar osv.
Jag kommer köra på org. Bakaxel 8,2 fast med diff och en genomgång.
Men även om det låter motsättningsfullt så vill man ju inte ha mer el än nödvändigt...smile
4L60e och 4L80e pratas det ju om med. Och som jag förstår så är dessa elektroniskt styrda. Om vi bortser från att kapa i kardantunnel och korta kardan, SKULLE det utav nån anledning vara ett bättre alternativ att satsa på en sådan låda? Lirar den bättre med motorn exempelvis?
Av de jag pratat med och läst mig till så tror jag att jag kommer uppskatta växellägena på th200r4 mer än t.ex en 700låda.
700:an har jag kört i olika bilar ett flertal ggr och inget ont om den. Men om vi ska klyva hårstrån...

Jg blir lite tokig på "alla experter" på nätet. Så erfarenheter från vanligt folk är intressant:)

Offline

 

#32 2016-05-19 08:58:11

454BB
Medlem
Registrerad: 2015-05-12
Inlägg: 76

Re: 67:a motor(er)

4l80e är ganska stor kräver nog modifiering av kardantunnel för att få plats jag skulle satsa på en kombination med 4l60e/4l65e över 4l80e om du stannar runt 400hk, 500 och upp är 4l80e'n att föredra imho då det är en mkt stabil låda som kräver mkt lite för att klara ganska höga effekter.
400 hk är rätt lätt att få kräver nog inte mkt en ls6 kam och fixad box så är du lätt i mål.
Ska du använda orginal sprut med moddad härva skulle jag satsa på ett komplett paket med 4l60e och så mkt som möjligt.
Nackdel lite mer el och om du inte gillar 3.06 ettan som ger stort hopp till tvåan.

Fördel du slipper tv kabel, preppa låda(då jag tror 400 hk är lite i överkant för en std 200a även om det nog inte kräver jätte mkt prepp)tror boxen styr lådan bättre och du får en bättre kombination, GM byggde ju några bilar med ls och 4l60e så de har provat ut kombinationen rätt bra. Turbin? Vet inte vad 200ans orginal turbin gillar 400 hk den som följer med om du köper komplett paket med 4l60e funkar nog utan problem även med lite mer kam och effekt.
Pengamässigt blir det nog billigast i längden med komplett paket om du räknar in preppning och turbin byter du turbin på 200an kanske det finns ls swap turbiner så du slipper spacer? Finns till th350/400 iaf.

Offline

 

#33 2016-05-19 13:13:13

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Mycket bra och konstruktivt svar!

Offline

 

#34 2016-05-19 14:17:21

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1690

Re: 67:a motor(er)

Fugge o th2004r lådan så är du hemma 😀

Offline

 

#35 2016-05-19 14:23:09

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

hehe jo men jag är sugen på insprutare med... Det är några här i stan som åker med insprutare och jag gillar samtliga... Dock är det två lt1:or och en ls6 med t56 låda. Meeen visst jag ogillar inte min motor så mycket så det skall hastas fram ngt. Det var mest att nu finns det en som jag kan tänka mig köpa, sen när den åker i är en annan femma:)
Bilen står just nu hos lackeraren som gått in i väggen:)

Offline

 

#36 2016-05-19 17:34:29

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1690

Re: 67:a motor(er)

Förstår om billackerare går i väggen. Är idag ett mycke pressat yrke som tar på en både mentalt o fysiskt.

Offline

 

#37 2016-05-24 13:13:19

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Ok, har ju som sagt en ls1 från Corvette C5 som är intressant och har läst 5 km text på nätet om ämnet och jag växlar mellan beslutsångest och spänning:)
Jag har även hittat en växellådsbyggare som tar in min 200r4 i byte mot en preppad och genomgången 4l60e.
Så där slipper vi ju den kostnaden.
Andra saker då som behövs:
Motorfästen
Adapterplatta för vxllåda
Oljetråg
Headers
Kabelhärva (fixat redan om detta blir av)
Ny tank, pump. Samt bränsleledningar...

Har jag missat ngt?
I början var det elen som skrämde mig men efter lite studiebesök och mekarvänner som kört insprutning sen början på 90-talet så känns det inte längre som ett problem.

Offline

 

#38 2016-05-24 13:58:55

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Just det... Hastighetsmätare och gasreglage med ja..

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson