Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2011-01-02 01:39:23

Putte
Admin
Från: Långsele
Registrerad: 2003-01-12

En liten Peugeot...

Long time, no see! Jag har ännu inte fastnat i Camaroträsket tyvärr (det kommer väl wink), utan började min bilkarriär med en liten Peugeot, som sedan resulterade i Ännu en Peugeot (läs nedan).
Tänkte lägga upp några tider jag fick i somras när jag testade den Då nyinköpta Peggan.
Gjorde bara två starter, och detta är den bästa:

0-60mph: 7.2s
0-402m: 15.4s
Slutfart: 88mph

Slutfarten kom jag inte ihåg exakt, utan är tagen ur huvudet.
Går nog komma ner på 6.9-7.0 till 60mph om man tränar lite starter och har flyt med greppet. 
Toppfarten sägs ligga på 220km/h original, men finns många som lyckas med mätarn ut + lite till (240km/h)

http://www.camaroforumet.se/img/images/4.jpg

Bilen är en Peugeot 309 GTI16 från 1992. En klenod som endast byggdes i 5895 exemplar, såldes enbart 34st i Sverige.
Motorn är den "klassiska" MI16-motorn (som bland annat sitter i Peugeot 405, Citroën BX),
dvs 16-ventilars rak fyra med 148hk original (drygt 160hk i 309an pga extraktorgrenrör & annan motorstyrning.
Och som grädde på moset så väger den knappt 1000kg!

Det är Nästan så en del här på forumet får akta sig när ni ser en liten "vanlig" Påsegott i backspegeln. wink
Tänkte bara dela med mig av en lite udda fågel här i vintermörkret!

#2 2011-01-02 23:12:01

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01

Re: En liten Peugeot...

Lillebror hade en ny 205GTI pegga som vi tog till mantorp på en såndär King of **** åkning imitten på -80 talet.. jag fick nöjet att spöa en saab turbo flera ggr, big_smile

tog den i starten och orkade hålla undan i 402m sen kom den som en "raket"..

Kanske en lätt "hottad" pegga kan bli en Sleeper of the year?  lätt e de iaf ..

Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

#3 2011-01-03 23:42:17

Putte
Admin
Från: Långsele
Registrerad: 2003-01-12

Re: En liten Peugeot...

Hehe, ja de är kvicka i låga farter småpeugoterna! Det är en riktig sleeper, inte många som vet vad det är för bilar, eller åtminstone vad det sitter för motorer i dom. Men sen är ju inte toppfarten nåt att hurra över, men det är ju inte höga farter dom är byggda för. wink

Det största problemet med trimmade små peggor är ju greppet.. det är ju framkrafs såklart, jäkla fransmän som uppfann det. Är redan svårt att få ner effekten i backen  när man ska köra från stillastående/gasa ut ur en kurva. smile

Sidfot