Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#51 2010-09-08 10:22:13

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Sluthastigheter och effekt

Rolle skrev:

Eftersom vi har många racingrävar på forumet, kan man dra några längre slutsatser av sluthastigheter och hur många repor krävs för att dra några vettiga slutsatser? Jag antar att det måste bero på grepp och bana osv men ändå, man borde kunna dra hyfsade slutsatser ändå.

Som exempel tar jag Jannes och mitt tidkort:
Först följer mitt bästa tidkort och sedan Jannes.
         1/8     8,03     140         1/4      12,61   170
                   8,11     142                   12,75    175

Här ser vi att Janne har lite högre sluthastigheter men att mina tider är lite bättre. Kan man generalisera och säga då att han har lite mer hästar och att jag kommer iväg lite bättre? Eller är det inte så enkelt?
Jag har 3:31 i slutväxel och Janne har 3:23, kan det vara hela förklaringen till skillnaden i tider? Jag utgår från att våra bilar väger lika mycket.

Anledning till att jag är nyfiken är att jag vill kunna tuna in bilen bättre och gissar på att sluthastigheten kan vara en bra variabel för att avgöra när man har mest hästar? (jo, vi har haft upp liknande ämnen förr men det är nog fler än jag som är intresserade av sånt  här)

Lite svårt att bara generalisera, men som du säjer "Förutse alla parametrar lika utom kammen då" då verkar du (Rolle) ha bättre vrid i starten då duhar lägre ET i 1/8 och sen även på 1/4 skillnaden i hastighet är så marginell så det KAN förklaras med att Janne är "längre tid" på banan och bygger högre hastighet.

Nå slog lite snabbt på Wallace racing´s calcylators

ALLT grundas på era sluthastigheter då dessa mer visar effekten som motorn orkar trycka eran bil i..
Idealiska tider och hastigheter för att nå era SLUT hastigheter
Kombatanterna,  Rolle... VS.......Janne
60 foots tid.. ..... 1.74 (1.834)....1.69 (1.82)
1/8 dels ET........ 7.92 (8.03)......7.69 (8.11)
1/8 dels MPH..... 85.85 (87)........88.4 (88.2)
1/4 dels ET........12.55 (12.61)...12.19 (12.75)
1/4 dels MPH.....105.6 (105.6)...108.7 (108.7)

Med lika matchade bilar har janne  idealiskt set mer kusar och borde vinna alla race mot dej, men verkligheten ser annan ut.
Rolle du får iväg din bil mycket bättre (mot idealtiderna då) än vad Janne får och trotts din verkar krokna på slutet så är den inte långt borta från ideal ET för din Hastighet, Janne verkar tappa ET hela vägen trotts sin hastighet så kan vara något skumt med den mätningen


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#52 2010-09-08 10:47:05

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Sluthastigheter och effekt

G-tech  Stinger VS  idealtider
60ft     =     2.755..........1.70....= -1.05  jo jättedålig start
330 ft  =     6.63............4.90....= -1.73 tappar fortfarande mot idealet
660 ft ET=   9.55...........7.70.....= -1.85 här borde du ha börjat hämta in om allt vore rätt, du tappar dock lite mer?
660ft Mph= 86.45.........88.26....= -1.81 Mph  marginell skillnad.
1000ft   =   12.04.........10.13...= -2.09 tappat ännu mer och mycket dessutom
1320ft ET=  14.12.........12.21...= -1.91  äntligen lite inhämtning big_smile
1320ft Mph=108.56.......108.56..= +/- 0 detta var vad jag utgick ifrån

G-tech är en utmärkt test device, men då ska den vara väldigt bra kalibrerad, (har du gjort det med lyset avslaget, ska du köra utan lyset på eller tvärtom sas)

visst din start var ju inte helt lysande smile men med lite tryck borde du ha vänt på siffrorna snabbare, dvs ditt - kontra ideal borde ha sjunkit inte ökat på hela resan..


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#53 2010-09-08 11:08:06

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Sluthastigheter och effekt

På en bil som normalt kör sina stadiga säj 12.5 tider på 106 Mph så har du en 60 fot på 1.74 (IDEALISKT NU DÅ)

60ft = 1.74 ET=12.52@106
60ft = 1.70 ET=12.23@108.3   Med bara 4/100 dels bättre 60 ft så skickar ni kärran 3/10 snabbare nerför strippen
60ft = 1.64 ET=11.80@112.3   Med en hel 1/10 dels bättre 60 ft sä är ni hela 0.8 sec snabbare i ET samt ökat 6Mph

Vilket är JÄTTEMYCKET, och ni har "hittat" minst 70Hp extra nånstans i bilen, hm NOZ kanske big_smile så ni ser vilka små skillnader i start som ger stort utslag i slutet. därav den mycket viktiga koncentrationen på 60ft tiderna. ALLT hänger på denna viktiga 18m sträcka..

60ft är den sträcka du vinner race på.
660 ft är sträckan som ger ET
de sista 660ft är den som bygger MPH.


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#54 2010-09-08 11:56:05

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Sluthastigheter och effekt

Nova67ss skrev:

ALLT grundas på era sluthastigheter då dessa mer visar effekten som motorn orkar trycka eran bil i..
Idealiska tider och hastigheter för att nå era SLUT hastigheter
Kombatanterna,  Rolle... VS.......Janne
60 foots tid.. ..... 1.74 (1.834)....1.69 (1.82)
1/8 dels ET........ 7.92 (8.03)......7.69 (8.11)
1/8 dels MPH..... 85.85 (87)........88.4 (88.2)
1/4 dels ET........12.55 (12.61)...12.19 (12.75)
1/4 dels MPH.....105.6 (105.6)...108.7 (108.7)

Med lika matchade bilar har janne  idealiskt set mer kusar och borde vinna alla race mot dej, men verkligheten ser annan ut.
Rolle du får iväg din bil mycket bättre (mot idealtiderna då) än vad Janne får och trotts din verkar krokna på slutet så är den inte långt borta från ideal ET för din Hastighet, Janne verkar tappa ET hela vägen trotts sin hastighet så kan vara något skumt med den mätningen

Festlig läsning detta.

Ska kanske förtydliga lite fakta (hoppas det blir tydligt också hehe)

De uppgifter jag har i min signatur är inte 100% överensstämmande eftersom jag har lagt ihop bästa tider och speed på de olika distanserna, kan alltså vara från olika repor, dock vid samma tillfällen. Så jag ska försöka förklara nu wink

Med den gamla turbinen (11 tum) körde jag som bäst på Tullinge:

60 ft = 2,07
201 m  = 8,36
Fart = 142
402 m = 12,91
Fart = 175

Vid detta tillfälle körde jag med tillsatsen race66 för att kunna ställa upp tändningen till 35-36 grader. P.g.a. för högt komp så åkte jag "normalt" på 30 grader för att undvika spikningar.

Med 10-tummaren så fick jag följande tider:

60ft = 1,82
201 m = 8,11
Fart = 137
402 m = 12,75
Fart = 170

Denna gång var jag så jävla korkad att jag inte petade i race66 eftersom jag inte räknade med att Tullinge skulle försvinna så här var tändningen 30 grader. Man kan se att jag kapade 60-fotaren 0,25 sekunder med nya turbinen. Även ET på 201 m kapades med 0,25 sekunder, däremot var farten 4 km lägre. I mål hade jag bara 0,16 sekunder kvar av "tidsvinsten" och farten var 5 km lägre nu vilket ju med största sannolikhet kan förklaras med att den inte orkade hela vägen med den lägre tändningen.

Så nu är alla tider och farter helt korrekta. Bästa ET är alltså ihoplagd med bästa farten.

Hrmm, rörigt?? wink

Får du ut något av detta Anders?

Senast redigerat av Janne (2010-09-09 11:25:57)


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson