Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



  • Index
  •  » G-Tech
  •  » Jag har inte alla hästarna hemma

#1 2010-05-31 22:44:02

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Jag har inte alla hästarna hemma

Ibland kommer man in i grubblerier. Jag roade sad  mig med att surfa runt på olika ställen och prova horsepower calculatorer. Det resultat jag får fram gör ingen människa glad. Jag har kört med slicks och mestadels på preppad bana. Min bil är i originalskick och väger troligen runt 1670 kg av döma av andra liknande bilar, Camaro 70. Det är en 355 med 11:1 kolvar, RPM kam, RPM insug, Brodix IK 180 toppar, rullvippor och en Holley dp som ska flöda ca 750 cfm. (Proform) Automaten är en 350 som är ganska preppad med ett stallvarv på ca 3500 rpm. Bakaxeln har en 3:31 utväxling.
Summa summarum av de olika kalkylatorerna ger i runda slängar mellan 340 och 440 hästar på motorn. F-n, borde den inte gå bättre? Tycker jag har en sunkig sluthastighet om jag jämför med andra, ni kan se mina tider i min signatur. Eller har jag fel, det kanske inte går värre med dessa grejor? Sen kan man undra hur fasen det kan skilja 100 hästar på de olika kalkylatorerna?


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#2 2010-06-01 09:10:17

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

Är på denna sida med en hel del olika calcylatorer. kolla själva big_smile
http://www.wallaceracing.com/etcalc.php

Jag gjorde en del antagande på din kärra  tex 26" däckhöjd och vxlingsvarv vid 6000 rpm din vikt blir 3682Lbs

Och det första som slår mej är att du har dåliga 60´fötter, kommer du inte iväg eller får du smyga på´t för att inte spinna??

Dina tider är... 1,834 .... 1/8 8.03@87 (140)..... 1/4  12.61@105.6 (170)

Med ca 360hp är 1.76.... 1/8 7.98@85.2.... 1/4  12.64@106  visar ju att du startar dåligt ligger illa på 1/8 och tar igen på 1/4 = egentligen mer hp

Ny disikerar vi dina tider/speeds du gjort dina aktuella tider/speeds inom [ ]

[1.834] .. 1/8 8.33@81.64... 1/4 13.19@100.42
1.770 ...  1/8 [8.03]@84.65...1/4 12.73@104.12
1.720 ...  1/8 7.81@[87].....  1/4 12.38@107.01
1.75 ....  1/8 7.96@85.4..... 1/4 [12.61]@105.08
1.74 ...   1/8 7.92@85.85...  1/4 12.55@[105.6]

Som du då ser så är din speed vid 1/8 den som skulle ge bästa tiden osv men vad händer därifrån? den verkar tappa lite 105.6 mot ideala 107??

Så ska du oxå ta i beräkningen att dessa "idealtider" är ju tänkt med ett chassie och motor/vxl/axel/däck combo som är ultimat för tiderna

Tror du har mycket att vinna på chassiet, och kanske däck och bra converter.

Vad har du för varvtal över mållinjen och vid vilka varv vxlar du??   så kan vi göra en beräkning på convertersliret oxå..

Senast redigerat av Nova67ss (2010-06-01 09:14:17)


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#3 2010-06-01 09:32:54

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3147
Webbsida

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

Teori och praktik ... teori är när alla vet hur det ska fungera   , praktik är när ingen vet hur det fungerar men det fungerar endå

detta topic är en snygg kombination av teori och praktik ,,, inget fungerar och ingen fattar varför *lol*   

visst ere charmigt med calkulatorer ,,,  överhuvudtaget när man börjar bryta ner  vilket ämne som helst inser man snabbt att man inte har nog på fötterna för att göra en rättvisande kalkyl  ,, vet inte riktigt vad dom ska vara bra till IGENTLIGEN ,,


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#4 2010-06-01 11:19:04

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

smile teori/praktik jomenvisst, dock så ser vi ju direkt att något "luktar vid start då han har svårt komma iväg och ändå hämtar hem tid och speed så bra

Så kan han få iväg bilen till en 1.7x 60`är jag övertygad om en låg 12á står på tidkortet  big_smile

Har varit med om "felsökning" i bil som loggat båda motor och vxllåda och på så stätt bara genom loggarna hittat den felande delen.  visst mer praktiskt än teoretiskt men detta fel har vi utan loggning aldrig hittat INNAN det har totalhavererat .


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#5 2010-06-01 12:13:52

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

Provade hans nya calculator big_smile
http://www.wallaceracing.com/et-correction.php

Och med dina siffror och 22C´ med 95% luft fuktighet( det väder som var på moholmen för 14 dar sen) med 100feet elevation så skramlade din ET ihop 379Hp och din speed 354Hp så du ligger nog runt 380Hp effektivt i motorn av de "aviserade" 420 som de delar du har ska ge enligt Edelbrock.. då mister du 40Hp i slir i converter + chassie inefektivitet + ej optimal utvxling + ej optimala däck för rattlås race big_smile

Med teoritiserande kan man faktiskt förklara varför katter har nio svansar big_smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#6 2010-06-01 12:15:03

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

Syns det jag har lite göra på jobbet idag?? big_smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#7 2010-06-01 12:46:24

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

Enligt denna calcylator i enlighet med mina funderingar på dina däck, om 26" höjd så ska du ha ca 4520 rpm över mål(fartfällan) för att få 105.6 Mph  så all Rpm ovan detta blir då converter slir som går beräkna i procent..

http://www.wallaceracing.com/calcmph.php


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#8 2010-06-01 21:01:09

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

Nova67ss skrev:

Är på denna sida med en hel del olika calcylatorer. kolla själva big_smile
http://www.wallaceracing.com/etcalc.php

Jag gjorde en del antagande på din kärra  tex 26" däckhöjd och vxlingsvarv vid 6000 rpm din vikt blir 3682Lbs

Och det första som slår mej är att du har dåliga 60´fötter, kommer du inte iväg eller får du smyga på´t för att inte spinna??

Dina tider är... 1,834 .... 1/8 8.03@87 (140)..... 1/4  12.61@105.6 (170)

Med ca 360hp är 1.76.... 1/8 7.98@85.2.... 1/4  12.64@106  visar ju att du startar dåligt ligger illa på 1/8 och tar igen på 1/4 = egentligen mer hp

Ny disikerar vi dina tider/speeds du gjort dina aktuella tider/speeds inom [ ]

[1.834] .. 1/8 8.33@81.64... 1/4 13.19@100.42
1.770 ...  1/8 [8.03]@84.65...1/4 12.73@104.12
1.720 ...  1/8 7.81@[87].....  1/4 12.38@107.01
1.75 ....  1/8 7.96@85.4..... 1/4 [12.61]@105.08
1.74 ...   1/8 7.92@85.85...  1/4 12.55@[105.6]

Som du då ser så är din speed vid 1/8 den som skulle ge bästa tiden osv men vad händer därifrån? den verkar tappa lite 105.6 mot ideala 107??

Så ska du oxå ta i beräkningen att dessa "idealtider" är ju tänkt med ett chassie och motor/vxl/axel/däck combo som är ultimat för tiderna

Tror du har mycket att vinna på chassiet, och kanske däck och bra converter.

Vad har du för varvtal över mållinjen och vid vilka varv vxlar du??   så kan vi göra en beräkning på convertersliret oxå..

Teori eller inte, jag tycker detta är skitkul läsning och även användbart då det gjort mängder med repor som kan visa vilket håll det "blåser".
Tror du har rätt i din analys, den kommer inte iväg som den ska, den borde dra iväg något fortare med slicksen. Min teori är att jag har FÖR mycket chassiereaktion, vilket gör att den niger och därmed ska detta ta lite tid från tidkortet?
Sen gissar jag på att min utväxling är för dålig för att ge riktigt bra tider, men den sitter där för att ge en komfortabel vägvagn (nåja), enligt källor på Brodix så borde mina toppar ha betydligt värre både converter och utväxling.
Mina bästa tider satte jag med ett något högre varvtal än jag är van vid från mina gamla toppar, växlar strax över 6000, tyvärr vet jag inte varvtal över mål, har aldrig kommit ihåg att kolla det.
Tack för att du tar dig tid och alltid lika kul att läsa dina inlägg om sånt här!


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#9 2010-06-02 08:30:39

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

Niger den bak vid start då får du fundera på chassie punkterna,

Den ska sepparera axeln från chassiet,   dvs däcken ska ner i backen och det går ju inte så röven kommer åka upp, bakdäcken rullar frammåt och brytningen gör att fronten oxå åker uppåt (vilket gör att det kan se ut som rumpan niger men kollaså ser du att bakskärmkanten inte ofta kryper ner mot fälgen) , blir lite som bilen skuttar iväg..där har du dina 60´fötter

Tror du kan se vad jag menar på denna film, kanske det går hitta nåt i slowmo oxå??

http://www.youtube.com/watch?v=mlnYsgto … re=related


Den här filmsnutten är välan bra smile då den visar även en gen II camaro dessutom big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=S50uDkrm … re=related

Senast redigerat av Nova67ss (2010-06-02 09:02:51)


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#10 2010-06-02 17:18:21

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

Här kan du se vad jag menar med sätter sig, kolla cirka 9,30 in i filmen. Jag har vid race innan jag bytte avgassystem slagit i det mot asfalten, så nog niger den allt.

http://www.youtube.com/watch?v=nHM7ziJC … re=channel


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#11 2010-06-02 20:33:08

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

Ja jäklar!

Vad gör man åt det?


badkruka

Offline

 

#12 2010-06-02 21:38:56

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3147
Webbsida

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

Simmaren_1 skrev:

Ja jäklar!

Vad gör man åt det?

gasar mjukare applappl  inte bara ett nöt bakom ratten utan ett ägg under pedalen oxå lol


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#13 2010-06-02 23:52:48

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

2 loud skrev:

Simmaren_1 skrev:

Ja jäklar!

Vad gör man åt det?

gasar mjukare applappl  inte bara ett nöt bakom ratten utan ett ägg under pedalen oxå lol

Aha! Tänkte inte på det...


badkruka

Offline

 

#14 2010-06-08 18:28:28

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Jag har inte alla hästarna hemma

Vissa förändringar i bakvagnen ska till för att få bukt med den nigningen.


You do not want a typical drag car to squat off the launch. Squating means the tires are pulling up inside the car. With anti-squat, your applying more downward force on the tire as it separates from the body/chassis. Anything less than 100% A/S is pulling up in the car reducing traction while anything over 100% A/S is forcing the tire down to the track.
Be warned though that you can go too far with adding too much anti-squat and making for a very violent hit to the tire. SSM bars (both leaf & coil styles) are designed with alot of A/S and hit the tires very hard, too hard for any car with serious power IMO.
I agree with the above. For a little more on the subject, look at this.
http://www.raceglides.com.au/TechInfo.htm

For a lot more on this subject, get Dave Morgans book. Its worth it:thumbsup:
http://speedtalk.com/doorslammers_drag_chassis.html

Senast redigerat av Nova67ss (2010-06-08 19:55:36)


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 
  • Index
  •  » G-Tech
  •  » Jag har inte alla hästarna hemma

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson