Sitter här o funderar.. har bestämt mig för att insuget på motorn är den mest begränsande faktorn. Insuget är ett vad jag gissar ett tidigt performer, då krökarna i insuget ser lite knixigare ut än vad de gör på bilderna i kataloger.
motorn är en csb 400", komp straxt under nio
Performerinsug som sagt
compcams xe274 230/236 vid 0.050
rätt så styggt portade mussetoppar med 2.02/1.6 och back-cut på ventilerna
annan turbin.. ca2400 varv
holley 650 spredbore
bästa tid 8,18 på 201m med originalvikter/fjädrar i fördelaren. Gatdäck men klistrad bana, slutfarten kommer jag inte ihåg
vikt ca 1450 med mig i
vad som händer är att motorn står på näsan vid ca 5500 varv, jojo effekten skall avta då, men jag tycker inte att det skall bli så abrupt som det blir.
Jag har hela tiden tänkt byta ut mot ett rpm-insug, (ev med en liten öppen spacer f
ör att hjälpa förgasaren som börjar bli lite liten)
Men så satt jag o lekte i desktop dyno2003 som inte känns nått vidare vad det gäller insug och ett enplans skulle enligt dyno ge närmare 20 häst på topp och marginell momentförlust efter 3000 varv
Ett victor j:r anses ju vara ett högvarvsinsug, men på en 400 så kommer det till sitt rätta tidigare och så slipper jag fundera på att förgasaren kan vara i minsta laget.
Eller skall jag ta det säkra och ta ett rpm o kanske jacka plenumet lite.
jag har beslutsångest 
Är ju inte bara topphästarna som tar dig fort i mål det som man vinner i starten kan vara svårt o köra ifatt längre ner efter strippen, med din kombo verkar RPM insuget lämpligast själv gillar jag RPM airgap men ett vanligt med stänkplåt funkar lika bra.
Marcus
Åker själv med TeamG som är att jämföra med Victor Jr. Funkar hur bra som helst men visst. Bevisligen går det undan med RPM insuget också
Vilken förgasare (storlek osv.) har du?
Jag har en 350 med rpm-toppar och rpm-insug med samma fenomen, dör vid ca 5000+ varv... Min Edelbrock 600 är mitt problem men jag är ändå nyfiken på din kombo...
Angående rpm-insuget, är det inte så att det är en blandning av ett enplansinsug och tvåplansinsug?
De nya insugen, har väl en "kapad" vägg mellan planen? Får man bättre högvarvsegenskaper om man kapar väggen en del på rpm-insuget tro?
Jag har tyvärr ingen plats för en spacer som skulle kunnat hjälpa mig...
/Fredrik
Om ni bryter bort väggen emellan de 2 ½orna på ett 2 plans insug ( gjordes ofta förr) så vinner ni effekt på toppvar helt klart............
Oftast på varvtal ÖVER 7000 rpm, samtidigt som ni mister vrid och effekt på "Average rpm range"
Finns ju nästan aldrig en vinn/vinn situation på en sugmotor...
STÖRSTA skillnaden på ett 1 plans VS ett 2 plans insug (RPM vs Viktor Jr) är volymen under förgasaren som varje cylinder har tillgång till, visst detta kan hjälpas upp på ett 2 plans (den lilla slot/slits som är nerfräst på mellanväggen i 2 plans insug) men du bör få dit en 1" spacer som minst för att se större skillnader
Ja oftast har 1 plans insug högre topp effekt än 2 plans, undantag finns dock
En oberoende test mellan olika fabrikat med 2 plans vs 1 plans insug har gjorts med en vass gatmotor, samt senare de bästa insugena i båda kategorierna fick senare provas på en race motor och vi kan deffinitivt säja att ett bra 2 plans insug (RPM airgap då) står sej MYCKET bra i konkurensen i både gat och race motor mot enplans insug
Läs denna artikel, (dock har jag en ännu bättre på pappersfomr själv)
http://www.popularhotrodding.com/engine … ndex2.html
Bra artikel om insug. Då kanske det blir ny förgasare och ett air-gap-insug framöver om man får ett jobb nån gång dvs. 
/Fredrik
Då får det bli ett rpm (fast jag hade spanat in ett sprillans j:r för 1500 spänn.).. Så får vi se om det blir nån skillnad på högre varv
Skall försöka få till fördelaren också i år. Det funkar inte med originalvikter och andra fjädrar (från ett advance-kit). Vad som händer då är att centrifugalregleringen aktiveras redan på tomgång o det går inte bra.
Vad för förgasare jag har står i trådstarten.
man tackar
hauge skrev:
Vad för förgasare jag har står i trådstarten.
man tackar
Sorry, får lära mig å läsa 
Tänk bara på att beställa ett insug med på spreadbore/squarebore då du kör med spreadbore:) vanliga rpm är bara squarebore.
Marcus
tack för omtänksamheten :-) ... Är dock medveten om det. Har lekt med tanken att byta ut gasaren, men varje gång jag lekere med tanken så bestämmer jag mig för att det är bra med små primärer.
Ja är fint med spreadbore gasare, Holley gjorde ju även en 800 variant annars finns ju q-jet vilka jag tycker är oskagbara om de är krya o anpassade för combon(gjordes både i 750 o 800 utförande).
Snor tråden lite.
Kör med ett Viktor JR insug på min snurra.
Funderar på hur mkt ett byte till exempelvis ett RPM Airgap skulle förflytta varvtalet där motorn börja dra riktigt ordentligt.
Vet att det är mkt som spelar in men kan man vänta sig någon större skillnad på vart registret hamnar så att säga eller är det mest hur pass mkt som händer vid ett visst varvtal som ändras med insuget...? Förstod ni 
Motor
Csb350
Smidd botten ca 10.5 comp TRW kolvar
Toppar Dartll/World sportsman 64cc, 200cc IR, angle plug
Kamaxel: Comp Cams 12-770-8 SB Chevy Xtreme Energy Solid Roller Lifter
Intake/Exhaust Lift: 564/570
Intake/Exhaust Adv. Duration: 274/280
Insug Viktor Bowtie portat
Edelbrock 800 Thunderseries
Är mest en nyfiken fråga då spisen går som ett barn som det är men tanken gnager lite, jag tror inte det skulle ge någon större märkbar skillnad...

Kollade med min motor lite snabbt (ca 25 sec
) har inte din kam men annars lika stats förutom jag har ett RPM insug...
Skilljer ca 12 - 15 Hp på topp mellan ett RPM vs "Jr" fördel "Jr" så det är ju knappast ekonomiskt att byta för dej pga Hp jakten 
tack för det snabba svaret.
tänkte om man kunde flytta registret lite bara utan att det gör avkall på effekten. tappar man hp så kan man ju absolut inte byta dock...

Har man tänkt till från början, vad man vill ha ut av sin motor och plockat ihop en fungerande combo så är det svårt att göra radikala förbättringar med byte av en (1) detalj i kedjan, oftast krävs nästan ett helt nytt tänk med byte av flera vitala delar..
Tex. (grovt förenklat )
Jag bygger en moderat gatmotor UNDER 500Hp som ska varva max 6500 rpm med bra vrid från 3000rpm..
Ganska "lätt"
att åtstadkomma med bra toppar (inte allt för stora kanaler säj runt 180 - 200cc) 2 plans insug och en hydralkam fungerar
Helt plötsligt vill jag ha 650 Hp på en riktig dräpar streetracer... och byter kam till en som varvar upp mot 8000 rpm, då är oxå vridm kurvan uppflyttad mot 5000 rpm trakten. då räcker varken insug eller toppar till och besvikelsen kommer bli stor, FÖRUTOM att konverter och utvxling ligger fel och chassiet knappast kan klara effekt ökningen utan hjälp... platt fall mao..
För att få till en rolig och snabb/bra/bränslesnål cruzemobil/gatracer/semester hobby bil så måste vi alla tänka på HELA konseptet. från asfalten till motor rums tempen...
VISST sen kan man ju alltid få extra "enklare" fart på en bra combo med nån form av överladdning
dock måste resten av combon justeras med effekten för riktig glädje och förnöjsamhet
finns inte mycket att tillägga förutom att möjligtvis trycka lite hårdare på att man ska ha ett consept som är genomtänkt redan innan start ,, det absolut enklaste sättet att få nått som håller dig nöjd lääääänge stavas CUBIC ju större motor du bygger ju "enklare" trillar hästarna in och med mera cubic kommer vridmomentet "som ett brev på posten" ,, det är ju slutligen vridmomentet som flyttar bilen så vrid ska man alltid sträva efter ... är man osäker på hur man vil ha det i slutendan så ska man vara väldigt delikat att välja komponenter och då ha i åtanke att kunna bygga vidare UTAN att behöva byta ut dessa ,,, precis samma förfarande gäller när du bygger en bilstereÅ och förestenn ,, i hela livet
Istället för "gör om gör rätt" ska man "tänka igenom , efterforska , Gör rätt" det blir ALLTID billigare ,, och slutligen SATSA PÅ KVALITET ,, Kvalitet blir aldrig DYRT Mycket pengar JA men alltid billigare i längden än "billigt "skit" ( Theres no such a thing as a free lunch )
Hmm Liknelsen "som ett brev på posten" reffererar då till den tiden ( det VAR bättre förr ) då postverket FUNGERADE
"vrid skall man alltid sträva efter"....
Tycker att mycket effekt under ett brett register är en bättre målsättning...gärna då i trakterna runt de varv du planerar att växla runt...vridmoment i sig, njae.
Dan (gearhead) skrev:
"vrid skall man alltid sträva efter"....
Tycker att mycket effekt under ett brett register är en bättre målsättning...gärna då i trakterna runt de varv du planerar att växla runt...vridmoment i sig, njae.
ja en hög flack vridmomentskurva över hela registret ,, den 396 jag har köpt till impalan ( LT4 ) har en flack full kurva från 2300-6500 rpm ,, lämnar en skvätt över 600 hk på topp ... menar vi samma men talar i olika tungor ?
2 loud: Japps... ![]()