Funderar på att ta en helg och plocka ur min 305"+TH350 ur 72:an och rengöra & lacka upp den lite 
Det borde väl inte vara några problem även om fronten sitter kvar på bilen? Skärmarna är nämligen ihopspacklade med fronten, tyvärr...
Några tips man ska ha i åtanke när både låda och motor ska ur ihop?
dela motor och låda,de tar ju ej många minuter sedan ur med mtr och( lådan antingen via motor rum eller om du hissat bilen ut på sidan)
Senast redigerat av johan (2009-11-17 19:08:09)
Hej
Bort med Huven å kylarn samt alla kablar mm ev headerserna..
du bör ha en motor lyft med tillt det enderlättar då du bör ha en skarp vinkel på paketet.. ev får du palla upp under bilen fram för å få mer markfrigång för lådan.. jag skulle även linda på nått längst bak på lådan så ej massa olja rinner ut om, du ej redan tömt den..
:Dva kanske lite snabb,givetvis ur med kylen oxå så har du massa plats att jobba på
Klart det går att dela på dom men hade vart så enkelt att slippa. Slipper möjliga läkage och fixa nya packningar som man vill ha då det lix är löst och mindre inpassning när det ska tillbaka.
Lyft med tilt finns och kylaren och allt runt ska lix ut och fräschas upp så.
Får se hur jag gör helt enkelt, men det går iaf att plocka ur allt tillsammans! 
Jag plockar ur båda på hälften av tiden det tar att dela på skiten. Går ju inte att komma åt vettigt.
Hissa så högt du kan bak o bort med kylet så ordnar det sig
Nikke_ skrev:
Funderar på att ta en helg och plocka ur min 305"+TH350 ur 72:an och rengöra & lacka upp den lite
Det borde väl inte vara några problem även om fronten sitter kvar på bilen? Skärmarna är nämligen ihopspacklade med fronten, tyvärr...
Jag såg att det lyste i garaget i går kväll......du stod väl och klurade då kan jag tänka! 

hugger69 skrev:
Nikke_ skrev:
Några tips man ska ha i åtanke när både låda och motor ska ur ihop?Jag såg att det lyste i garaget i går kväll......du stod väl och klurade då kan jag tänka!
Jo, satt i min lilla strandstol alias tänkarstolen och smidde små planer! 
Knacka på nästa gång om du har tid så får du kika hur min lilla men varma yta ser ut!
Går som sagt va plättlätt att ta ur det när det sitter ihop. Men kylare o huv måste av. Sätt sen luftanordningen så du får bra balans. Dvs att du lyfter motorn lite högre än lådan så man slipper lyfta så mycket själv utan att just lyften får göra det. Klart på ett par tillar men en hjälpande hand är bra så man ser lite o kan hjälpas åt att hålla i.
MVH Kalle
Nikke_ skrev:
Klart det går att dela på dom men hade vart så enkelt att slippa. Slipper möjliga läkage och fixa nya packningar som man vill ha då det lix är löst och mindre inpassning när det ska tillbaka.
Lyft med tilt finns och kylaren och allt runt ska lix ut och fräschas upp så.
Får se hur jag gör helt enkelt, men det går iaf att plocka ur allt tillsammans!
Hej
det är inga packningar mellan låda o motor.. 6 bult + 3 på svängdämparen så är motor o låda delad. tar ca 10minuter. glöm bara inte att palla upp lådan innan du lyfter motorn 
Nikke_ skrev:
Måla? Är det så man kallar det nu för tiden... Tror nog att jag blir ifrån åkt av ännu en camaro nästa år, om jag inte "målar" mer och hårdare! 
stock3n skrev:
Nikke_ skrev:
Några tips man ska ha i åtanke när både låda och motor ska ur ihop?Måla? Är det så man kallar det nu för tiden... Tror nog att jag blir ifrån åkt av ännu en camaro nästa år, om jag inte "målar" mer och hårdare!
En hjälpande hand har jag så det är lugnt, får helt enkelt se hur jag gör, självklart måste huven av, den ska lix rengöras så det blir bra att ha den löst.
Anders, Har inte du börjat "måla" än? Blev det nån ny motor för dig?
Tror du nog att jag får smisk av dig i sommar så du behöver inte vara orolig 
Senast redigerat av Nikke_ (2009-11-18 14:13:00)
Alltid lugn tills motsatsen är bevisad 
Motorköpet ligger i luften fortfarande... Den som lever får se 
http://www.ultrastreet.net/engines/472_bigdawg.asp
Varför inte en liten SB :p