Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

Rekondcenter Enghs motor

#1 2009-11-19 13:46:57

Same
Ny medlem
Registrerad: 2009-11-19

Hei fråga.

Hej.
Har kommit över en Camaro z28 -82 som skall bli vinterprojekt.
Det är bytt motor från 305 TBI till en borrad 327 med en del lull lull.
Fördelaren är tagen från den gamla motorn. Brytarlös tändning om jag fattat rätt.
Min fråga är hur funkar denna? Det sitter ingen vakuumstyrning till denna, är det styrd via styrbox?
Det sitter en kontakt med fyra stift som ej ar inkopplad vad är denna till? (antagligen överhoppad pga. motorbytet.)
sitter vad jag kan se två kablar bak i fördelaren för strömmatning. vad jag har fattat det som är detta en HEI tändning.
Men har kollat runt lite och alla jag kan hitta är vacuumstyrda. 

Bilen går men dock ej rent så min tanke är att få ställt in tomgång och bestycka förgasaren.
Jag kollade runt med sök funktionen men hittade inget svar på detta.

//Samuel

#2 2009-11-19 22:59:14

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma
Registrerad: 2003-01-30

Re: Hei fråga.

Som jag förstår det åker du alltså nu med förgasare?

Nu fanns inte TBI 82 utan antingen var det vanlig förgasare, Förgasare med elektronisktstyrd tomngångsdel, eller Cross fire Injection i bilen från början. Kvittar lika fö, den födelare som du har på motorn verkar vara från en maskin där tändingen styrs utfrån iaf, ingen mekanisk eller vakuum förställning. den kommer inte att funka om du inte använder den styrningen, och tändkurvan i den styrningen är knappast rätt för din maskin.

Magnus

Senast redigerat av Mangan (2009-11-19 23:21:26)

-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

#3 2009-11-19 23:31:28

Mangan
Forumsponsor

Var lite stressad för att springa ner och få frukost, skall utveckla lite nu.

Fördelarn du har har är allstå troligen en utan inbyggd förställning, alltså en HEI för datorstyrdtändning om man så vill. Misstänker att man i motorbytet inte har brytt sig om att använda det systemet det innebär att du nu har grund tändning enbart vilket borde ge en ganska trött maskin som dessutom riskerar gå rätt varmt.

Om du vet vad för delar din maskin har kankse det finns andra HEI fördelare med rätt tändkurva eller så får du köpa en fördelare där du kan modifiera kurvan själv tex http://www.summitracing.com/parts/CRN-1000-1501/ eller http://www.summitracing.com/parts/SUM-850001R/ eller något där i mellan.

Magnus

-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

#4 2009-11-20 07:17:35

SteveBarkbit
Medlem
Från: Gällivare
Registrerad: 2005-01-21

Mangan skrev:

Magnus

Frukost kl 22.59? Visst kan man försova sig men....???  smile

Senast redigerat av SteveBarkbit (2009-11-20 07:17:57)

There is no replacement for displacement.

#5 2009-11-20 13:37:56

Same
Ny medlem

Mangan skrev:

Fördelarn du har har är allstå troligen en utan inbyggd förställning, alltså en HEI för datorstyrdtändning om man så vill. Misstänker att man i motorbytet inte har brytt sig om att använda det systemet det innebär att du nu har grund tändning enbart vilket borde ge en ganska trött maskin som dessutom riskerar gå rätt varmt.

Om du vet vad för delar din maskin har kankse det finns andra HEI fördelare med rätt tändkurva eller så får du köpa en fördelare där du kan modifiera kurvan själv tex http://www.summitracing.com/parts/CRN-1000-1501/ eller http://www.summitracing.com/parts/SUM-850001R/ eller något där i mellan.

Magnus

Det stämmer det är förgasare jag kör med.
Jo det är detta jag misstänkt med, att den inte ställer om förtändningen det minsta.
Kan vara därför jag har kass gång på maskineriet. Får bli att satsa på någon av ovanstående. Vad är att föredra en som är mekanisktstyrd eller
vakuum/mekanisk? Finns det bra info att få tag i hur man ställer in tändningen?
Tack så jätte mycket för de snabba svaren.

#6 2009-11-20 14:13:11

Mangan
Forumsponsor

SteveBarkbit skrev:

Mangan skrev:

Magnus

Frukost kl 22.59? Visst kan man försova sig men....???  smile

Värden är stor Steve, och rund! 22:59 hos dig var 06:59 hos mig och frukosten serverades from 7 ;-)

Bäst är naturligtvis en tändkurva som både ställer om efter last och varvtal, om man sen gör det mekanisk (alltså med vakuumklocka och centrifugalvikter) eller om man låter ett system som är enklare att laborera med (programerbar tändning) sköta det är ju en smak sak. Jag gillar crane's fördelare jag länkade till ovan där du i det som ser ut som en vanlig fördelare har detta, finns nånt mera märke där du fritt (till viss del iaf) kan sätta din tändkurva, tror det är MSD's bäst är ju så klart ett system som också känner av när motorn börjar spika och då kan lägga sig så nära det i max utslagen förställning.
Men det funkar med en gammal vanlig fördelare med ställbart vakuum och där du får plocka med vikter och fjädrar.

Vad som sen bästa tändkurva för din maskin är bara att prova sig fram till.

-97 Z28 M6 12,70s 109mph

#7 2009-11-25 20:21:45

Same
Ny medlem

Tack för svaren det gjorde det hela mycket enklare! Det blir att köpa en ny fördelare.

Sidfot