Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2007-01-20 23:48:14

Chrilleg
Medlem
Från: Eslöv
Registrerad: 2003-10-16
Webbsida

Växlingsteknik

När det ska gå fort fram på de 402 metrarna känner man ju självklart av viss stress (årets underdrift?)
Tycker själv att växlingarna är svåra att få till på ett bra sätt.

Timingen/samspelet mellan att koppla/växla är inte så lätt (för en glad amatör), vid inspirerad körning händer det gärna att kopplingen åker upp innan växeln är i ordentligt vilket resulterar i ett härligt skrapljud - här tror jag mig ana svaret redan: Träning träning.... wink

Men till tekniken då, vet vissa som föredrar att slita ur växlarna och endast använda kopplingen då ny växel ska i... snabbare växlingar? -> Missnöjd låda?

Med risk att bli idiotförklarad undrar jag lite över innebörden med begreppet fullgasväxling? Pjäxan i torpedväggen under hela resan och låta varvstoppet jobba när det ska växlas?

Vid de tillfällen jag får bevittna en manuell bil gå på strippen försöker jag lyssna och lista ut vilken teknik som används... Är svårt att höra ibland, men vissa lyckas peta i växlarna ruggit fort - erfarna förare då eller sitter de "bara" inne med rätt teknik?

Ni som kör manuellt på strippen kan väl spåna lite här...

Chevrolet Monza -75 *såld*
Pontiac Firebird v6 -93 *såld*

#2 2007-01-21 00:26:22

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25

Re: Växlingsteknik

Manuell låda på strippen är vansinnigt kul! Hade det i min första Nova.

Det finns en hel del trix för att växla fortare med manuell låda när man kör dragracing. Mycket beror på vad regelverket tillåter. Det finns lådor som är gjorda så att man inte behöver använda kopplingen över huvudtaget när man växlar, så kallade clutchless lådor. T.ex. Jerico, Liberty och Dogh Nash tillverkar sådana. I många klasser är dom inte tillåtna.

En vanlig standardlåda kan modifieras inuti så att det går att växla snabbare. Ett problem i manuella lådor är synkringarna som skall ha tid att greppa i varandra så det inte skrapar vid normal körning. Dom ställer till problem när man vill göra fullgasväxlingar.

En riktig växelspak med stadiga växelförare är en förbättring, för säkrare och snabbare växlingar. En annan liten detalj är att ha en "stoppkloss" under kopplingspedalen så att man inte slösar tid på att trampa ner pedalen längre än absolut nödvändigt.

Nästa gång du är på en dragrace tävling ska du kolla in Stock bilarna dom får inte använda Clutchless lådor. Dom gör en del modifieringar i standardlådorna. Dom växlar ruggigt fort, ofta är det en kombination av erfarenhet, rätt grejor och en ganska stor plånbok.

Det krävs en betydligt stadigare drivlina när man åker manuell låda jämfört med en automat.

Men ballfaktorn med manuell är betydligt större än med automat. (ja jag har automat i mina bilar numera)

Ha de'

Senast redigerat av Nova Jörgen (2007-01-21 00:27:22)

Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

#3 2007-01-21 10:22:37

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27

Gissar att Kricka kanske har lite tips?

H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

#4 2007-01-21 11:03:41

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01

"Stopklossen" under kopplingspedalen och timing, som Jörgen säger..

Sen rätt utvxling i lådan (munchie) spelar in..

Körde tätstegat mellan 1-2-3 lång 4 och med Bigblock i hans inte 1-2 vxling med(jag är slow go) så jag skippade 1án  big_smile körde 2-3-4 på race..

Dock funkade den lådan ypperligt till Smallblock motorn innan

Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

#5 2007-01-21 18:17:45

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Webbsida

En annan viktig sak att tänka på är växlingspunkten, den naturliga instinkten är att växla när det känns som om bilen dragit färdigt på växeln, men det behöver inte betyda bäst tid.

Prova att växla tidigare, 500 eller 1000 rpm under vad du normalt brukar växla och kolla sen på tidkortet om det blivit någon förbättring.

Det ska Gudarna veta, att det inte alltid är den repan som känns fränast, som är snabbast...

1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

#6 2007-01-22 17:49:21

Nova67ss
Medlem

Min snabbaste repa var den mest frustrerande man kan tänka sej..

Fick kanonstart med "almost holeshot" spinner lätt ut på banan (fel stall i konvertern big_smile ) och tar 2 billängder på en Corvette, som så småningom börjar sega sej upp jämnsides och sedan de sista 50 metrarna lämnar mej ca 2 billängder bakom sej innan målgång... den corvetten var ca 0.2 sec snabbare än mej och inte räckte en kanonstart inte ...

Jag svor "möe" när jag insåg (efter 300m) att den J***N skulle ta racet big_smile

Shit happens..

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#7 2007-12-26 22:11:27

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31

interesant tråd kan inte dom med lite erfarenhet printa mer här plz! Alltid skoj med lite knep i kampen mot türkchevor, kebabvagnar, riskokare, wookvagnar m.m.

Numera helt bildlös...

#8 2008-03-02 10:46:09

Nova67ss
Medlem

Vi körde många svartrace uppe i ånge på en "stripp" som hette brattvälten, en grusväg som komunen hade asfalterat för brandflyg och foto flyg ( kungsfoto/oslo)

vi hade så stora race som 64 bilars stege men mestadels runt 30 från när och fjärran, mesta kändisen var "Araben" från västerås som var där med sin kompressorbil... big_smile nej inte rycket om banan, Hans flickvänn var från grannbyn Bräcke och de var där på semester

Snabb bil men inte fick han nån cigarr då, fanns snabbare bilar ( dessutom var banan opreppad förutom gummit som lades)

Vi körde både 402 och 201 sträckor, och har sett låga 11 sec bilar ta duktigt stryk mot höga 12 seck bilar p.g.a. de inte kunnat med sin bil på sämmre underlag....

Så ett råd är : träna starter som går förbi 60`strecket: lär känna hur mycket dina däck och chassie tål innan hjulspinnet blir överväldigande.. 

kanske låter löjligt men det är de första 20-25 metrarna som fäller avgörandet mellan 2 i övrigt jämnbördiga bilar  SPECIELLT på 201 m....

I mitt fall med corvetten så var jag en hög 12á till 13 sec bil mot en corvette som låg på mitten 11 jag överraskade med en kanon start men hade inte kraft nog hela vägen (dock fick han hjärtat i halsgropen big_smile )  men 201 m då var han helt väck bakom mej, hade han sovit på linjen då hade han varit rökt även på 402...

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

Sidfot