Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2006-12-02 09:06:23

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Webbsida

Vilket slicks är bäst?

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av slicks, alla racers kan nog det här men det finns nog en och annan som inte har så stor erfarenhet på området.
Jag har under årens lopp hört diskussioner om vilket märke på slicks man ska ha, Hoosiers, Mickey Thomson, M&H eller något annat? Svaret på frågan är att man ska ha ett NYTT slicks, det spelar egentligen inte så stor roll vilket märke man har.

Åldern på däcket har betydligt större betydelse, faktum är att ett slicks har gjort sitt redan efter ett år! Om det är mönstrat och mycket mönster kvar, spelar ingen roll, det är ålder och antalet uppvärmningar som tar knäcken på slicksen.

Vilken bredd ska man välja, ja, därom tvistar de lärde, jag personligen tycker inte man ska ha bredare däck än vad man behöver. Hur vet man det? Nja, där har jag nog inget bra svar, men en småvärmd 350 med 350 - 400 hästar klarar sig utmärkt med 9-10 tums bredd på anläggningsytan.

Kan man då inte köpa begagnade slicks? Jo, absolut, det är ju dels en kostnadsfråga, dels går det att få igång gamla slicks rätt bra med en riktig värmning. Sen beror det ju på hur mycket effekt man har, en ganska snäll gatmotor kanske klarar sig med ett par begagnade slicks på en preparerad bana.

Hur mycket ska man värma då? Jag värmer inte så mycket, under förutsättning att jag har fräscha däck, oftast kör man på sommaren, med solen som värmer banan och klister, då finns ingen anledning att stå och producera rök flera minuter, glöm inte att det är det som tar kål på däcken....

1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

#2 2006-12-02 09:22:59

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01

Re: Vilket slicks är bäst?

Bra kommentarer om slicks big_smile och vill haka på detta med bredd. med en gatbil och lite koll på chassiet klarar vi oss med 8-9" slicks på en vanlig "gatbil".. de har kört låga 10 med de smala däcken big_smile

egentligen ska man köra på det smalaste slicks man kan komma undan med, då slickset ju fäster i start så du kommer iväg men sedan fungerar ju det som en klisterbroms hela vägen längs klistrad bana.. bredare däck mera broms..

Rökiga burnisar är publikfriande big_smile men minskar livslängden på slickset och ökar inte direkt greppet på däcket mer än en kort kontrollerad värmning..

Beg slicks, jo kan fungera mycket bra för en gatbil med upp mot 400 hp t.o.m mer beroende på settupp och stallvarv på converter..

Hade själv beg slicks som börjat sitt liv som nya på en corvette, körts ett år sedan nästa sesong på annan bil sedan kom jag över dem, kunde spinna  på 1-2 vxl och göra 30-50 m långa spår på gatan med dem och dessutom lämna alla med gatdäck bakom mej samtidigt..

På bana med preppning så låste de ändå upp så hårt så jag fick vara glad om jag fick de där 2% spinn på däcken de första 5-10 metrarna för att komma iväg med klipp, annars reste sej fronten tills den inte orkade och böölade ut från start (fel stall på convertern)

Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

#3 2006-12-02 12:26:56

krillecheva
Medlem
Från: Camaro heaven
Registrerad: 2005-02-06

Har själv beställt ett par ET Street 28x11.5x15, är nog i bredaste laget för vad som går in i hjulhusen, men de BORDE gå in med rätt fälgar. Ska bli riktigt spännande då jag aldrig själv kört med slicks (gatslicks)
Detta tillsammans med ett par Koni SPA1 dämpare i bak ska väl va bättre än torra gammla gatdäck. smile

Senast redigerat av krillecheva (2006-12-02 12:27:36)

#4 2006-12-03 23:58:30

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01

Kan bara instämma med det Rolle och Anders skriver.
Köpte ett par nya M/H "gatslicks" som jag nu kört tre somrar med och greppet har försämrats sen dom var nya, dock så är det fortfarande bra grepp när man värmer på dom bra.
Funkade alldeles utmärkt i somras på Tullinge och Malmby trots att jag numera kör med 3600 i stall.

F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

#5 2006-12-04 12:17:19

Nova67ss
Medlem

Jo det ligger mycket sanning i uttrycket.

"Bigger is´nt always better"

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#6 2006-12-05 23:31:09

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25

Slicks är ett ett kul ämne, trodde att den här tråden skulle växa med en ryslig fart.

Det här är lite av mina tankar och erfarenheter om slicks, i en salig röra...

Ett av dom vanligaste misstagen som dom flesta gör ( jadå jag gjorde det också ) det är att åka med alldeles för lite lufttryck i slicksen. Sträva alltid efter att ha så högt tryck som möjligt utan att tappa fäste. Varför... bilen går stadigare, däcket rullar lättare, däcket håller längre, du blir snabbare av startlinjen.

Välj alltid så stor diameter som du bara kan få plats med. Då får du ett mycket större "fotavtryck" mot banan, du kan också välja lite mer utväxling eftersom däcket växer sig större uppe vid mål. Tänk bara på det när du kollar hur mycket plats du har i hjulhusen. Olika fabrikat och modeller växer olika mycket.

Vill du jaga dom där sista hundradelarna...välj ett RADIAL slicks (nääee inte ett dragradialdäck utan ett slicks med radial stomme. Jag förtydligar lite för att det inte ska bli några missuppfattningar) Radial slicks behöver en mycket välpreppad bana för att funka. Bilen går som på räls och 60 fots tiden brukar bli lite bättre. Radial slickset har väldigt liten utbuktning på däcksidorna, det kan vara bra att veta om det är trångt i hjulhusen. Dom växer inget i diameter uppe vid mål heller. Nackdelen är priset och den mycket korta livslängden.

Mina tankar och erfarenheter om
Slangar eller inte...
Skruva i fälgen eller inte...
Hur göra burn out...
När och hur tar ett par slicks slut...
Det kommer nå'n annan gång, det börjar bli läggdags :-)

Kommentarer å frågor om det jag skrivit, ser jag fram emot.
Vintern är lång och jag är race sugen!!!!!!!!!

Ha de'

Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

#7 2006-12-06 06:38:39

Klasse Camaro-94
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2004-08-04
Webbsida

Kul att läsa om detta av folk som har stor erfarenhet, jag ska köpa 2 st 16" till sommaren och sattsar nog inte på asbreda däck.

en annan fråga om man som handlare ska ha säg 3 olika storlekar på lager vilka ska man sattsa på då? vilka är vanligast?

#8 2006-12-06 10:29:25

Ollie69
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2003-06-04

Jättebra att kunna ta del av er erfarna racers kunnanden i olika ämnen. Jar race:ar vääldigt sällan men vill ändå ha greppet och köpte därför ett par MH gatslicks 275 / 17 och hade otroligt grepp i början, det har sedan försämrats, men visst biter det mycket bättre än "vanliga" däck. Bra att ni reder ut begreppen, tex är det många i mina kretsar som tycks tro att desto lägre tryck desto bättre! Är det inte en ide att titta på märkena efter din burnis och se var det tar mest och sen justera däcktrycket därefter?Vissa säger också att man ska titta på färgen på röken? den ska bli vit...era synpunkter?

69 SS 396 code X66 TH400 12bult PS PB PW

#9 2006-12-06 10:32:51

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01

Det Jörgen skriver om lufttrycket instämmer jag i. Oftast när jag och polarna ska lufta våra "gatslicks" så är jag den som åker med mest lufttryck, brukar ha 0,9-1,0 vilket hittills har funkat kanon för mig.

Blir ju dessutom lite stadigare när man ska dit och hem från banan.

F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

#10 2006-12-06 11:22:47

Jonas.Ö
Medlem
Från: Luleå, numera Uppsala
Registrerad: 2003-06-11

Ligger på 1,1, utan slang och oskruvat. Räcker för mig. Skulle aldrig köra till och från banan på dom dock...

Z28 -95 Hooker SC LT, 4l60; Edge 9,5" K&N CAI
R I  P   IROC -88 350HSR, Th700; Edge 3000Stall, Edelbrock TES headers, Hooker SuperCompetition CatBack
13.08@165km/h

#11 2006-12-06 15:50:45

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Webbsida

däcktrycket beror mycket på däckstorlek, vikt å bakvagnsupphängning
Har själv kört med ca 1kg i dragradialerna, slicksen vill jag minnas funkade bäst runt 12-13 psi.
När dom är slut? mina radialer kan nog klassas som slut för man ser korden om man betar lite i gummit big_smile
Har aldrig kört skruvat, brukar därimot köra lite landsväg ett par vändor innan dom ska ut på strippen eller gasas med...
I å med att jag kör oskruvat så använder jag heller inte slang.

Senast redigerat av z28 (2006-12-06 15:52:21)

1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

#12 2006-12-06 22:06:20

Nova Jörgen
Medlem

LÅÅÅÅÅNGA rökiga burn outer är är förbaskat kul både för den som gör den och för publiken. Slicksen tycker kanske inte lika bra om det. På slicksfabrikantens hemsida brukar det gå att få mycket bra information om hur en "burnis" ska göras på bästa sätt.
Jag brukar klara mig med en kort (3-4 sekunder) och intensiv burnis. Det kommer bara en tunn rökslöja från däcken. Det är ett klart ekonomiskt sätt att värma slicksen på. Den första burnisen på dagen tar jag i lite mera för att få slicksen att "vakna".

Att skruva slicksen...
Åker du med slang, då är det absolut nödvändigt. Skulle slikcset vrida sig på fälgen när du åker med slang, kan du råka riktigt illa ut. För det första är risken stor att du sliter av ventilen. Skulle den hålla så kommer du få en fruktansvärd obalans då slangen veckar sig inne i slickset.
Minst åtta skruvar/sida jämt fördelade. Viktigt är också att skruvarna sitter exakt mitt emot varandra på fälgens in och utsida. Detta för att däcksidan ska skrynkla sig likadant på båda sidorna.

När är ett par slicks slut...
En sak som inte nämnts ännu är sidorna på slickset. Åker man en bil som är "hårdhänt" mot däcken så brukar faktiskt däcksidorna ta slut först. Detta gäller också om man åker omkring på gatan med slicks. Korden inne i däcksidan släpper i gummit och gör sidan instabil. Det gör att anliggningsytan mot banan blir oregelbunden å greppet blir sämmre. Det brukar märkas på 60 fots tiderna.

Slang eller inte...
Ja inte vet jag...har alltid åkt med slang föut. Nu kör jag utan, men med en annan dimension på slicks. Så det har inte blivit någon vetenskaplig utprovning för min del. Radial slick kör man alltid utan slang enligt tillverkarna.

Det är bara att prova sig fram för att se vilka saker som funkar bäst. Det är ändå tidkortet som talar om vad som funkar bäst på just din bil.

Ha de'

Jörgen K.

#13 2006-12-07 07:28:42

z28
Medlem
Webbsida

Tror du har för bra chassie i förhållande till motorn, har märkt att om jag inte värmer ordentligt så försämrar jag 60fötterna ordentligt, brukar hålla ett öga i backspegeln å det syns rätt bra när däcket slår om från att ge ifrån sig den där "tunna" röken till en tjock rök, då brukar jag  släppa bromsen å låta den driva framåt nån/några meter...
Det här gjorde störst skillnad på ET-street, radialerna minst
men som du skrev
"bara att prova sig fram"

Senast redigerat av z28 (2006-12-07 07:32:09)

1.38 6,02 185 9,44 230

#14 2006-12-07 07:59:53

Nova67ss
Medlem

Har hamnat i trakterna av 1,1-1,2 kg lufttryck i slicken på olika bilar. VARMA däck..

Har alltid kört med "Footprint" metoden och den har, för mej, fungerat bra..

Kör jag eller hjälper någon med oskruvade slicks markerar jag upp slicks och fälg på båda sidor med teip eller kritstreck, för att hålla koll på OM slicksen rör sej mot fälgen

Första gången jag var med om detta så syntess det mycket väl på detta sättet. och det var ingen direkt "värsting bil" som lyckades med det.

Kompisen Per har en impala -96 som vi körde med från Gbg till gardemoen med, sedan race i 2 dagar med personbästa på den tungviktaren med 12,77 och då började slicksen krypa..

Så är inte slickset skruvat till fälgen så gör en markering däck/fälg och håll koll på OM det rör sej..

Ett slicks som tappar luft mitt på banan kan orsaka en krasch..

Senast redigerat av Nova67ss (2006-12-07 08:01:26)

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#15 2006-12-07 19:29:34

Nova Jörgen
Medlem

Nova67ss skrev:

.

Ett slicks som tappar luft mitt på banan kan orsaka en krasch..

Ja den detaljen har jag alltför påtaglig erfarenhet av. Den enda bra saken med det var att alla krångliga, jobbiga och dyra säkerhets bestämmelser i regelboken, slutade att vara krångliga och jobbiga...:-)

Kolla alltid lufttrycket i däcken precis innan det är dags att köra!!!

Ha de'

Senast redigerat av Nova Jörgen (2006-12-07 19:30:21)

Jörgen K.

#16 2007-12-21 02:20:57

trimmy
Ny medlem
Registrerad: 2007-12-21

jag har haft goodyear hosier å några svindyra amerikanska special slicks det spelar ingen roll bara dom inte ä slitna

#17 2008-02-28 21:14:29

Kalle RS
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2007-02-02

Åsikter om ett lite mellanting som ja fattar det som? http://store.summitracing.com/partdetai … toview=sku

för att kunna ha det hela tiden istället för vanliga gatdäck.... ger det nån större skillnad i startgrepp? hur är det sedan i sidstabilitet?

Har inte ens kört bilen med nuvartande setup men ja anar ett visst greppproblem?! motor ca 350-370 hkr, 3000-turbin, 3,42 + diff.

Hur pass mycket bättre fjong i starten kan man räkna med ett rent racedäck kontra gat, lr det ja länka till?

Har 275/60 nu o de tar i skärmkanterna då min fälg är lite för bred utåt. därför tänkte ja ev gå ned på 50-profiöl då det däcket blir ca 2" lägre än de 28" ja har nu...

Åsikter?

MVH Kalle

#18 2008-02-28 22:06:00

Nova Jörgen
Medlem

Kalle RS skrev:

Åsikter om ett lite mellanting som ja fattar det som? http://store.summitracing.com/partdetai … toview=sku

för att kunna ha det hela tiden istället för vanliga gatdäck.... ger det nån större skillnad i startgrepp? hur är det sedan i sidstabilitet?

Har inte ens kört bilen med nuvartande setup men ja anar ett visst greppproblem?! motor ca 350-370 hkr, 3000-turbin, 3,42 + diff.

Hur pass mycket bättre fjong i starten kan man räkna med ett rent racedäck kontra gat, lr det ja länka till?

Har 275/60 nu o de tar i skärmkanterna då min fälg är lite för bred utåt. därför tänkte ja ev gå ned på 50-profiöl då det däcket blir ca 2" lägre än de 28" ja har nu...

Åsikter?

MVH Kalle

Bättre grepp än ett vanligt gatdäck...ja, men dom slits fort. Och sämre grepp än ett riktigt slicks. Det krävs också ett väl genomarbetat chassi för att dom ska funka optimalt.

Skaffa två uppsättningar däck istället, ett par vanliga och ett par riktiga slicks när det är "allvar".

Mvh.

Jörgen K.

#19 2008-02-28 22:25:03

Pianoman
Barpianist
Från: vettet

Nova Jörgen skrev:

Bättre grepp än ett vanligt gatdäck...ja, men dom slits fort. Och sämre grepp än ett riktigt slicks. Det krävs också ett väl genomarbetat chassi för att dom ska funka optimalt.
Mvh.

Har du lust att utveckla lite ang. chassiekraven?

H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

#20 2008-03-02 00:50:50

Nova Jörgen
Medlem

Ett sådant däck har mycket hårdare sidor, det gör att det är mycket känsligare för chassi justeringar. Så för att klara av att få bra grepp på sämre underlag så krävs det ett chassi som är optimerat för dragracing och har betydligt bättre justeringsmöjligheter än vad dom flesta vanliga "gatbilar" har.

Jag provade med Radial slicks 9x30x15 (riktiga dragracing slicks med radialstomme) förut. Det krävdes mycket skruvande innan dom funkade optimalt. När det väl funkade så blev det ett j...la avstamp istarten och bilen var jätte stadig uppe vid mål. Det var som att köra på räls. Personbästa 60 fots tid blev det också. Men det var på en välpreppad bana.

Radial Slicks funkar bäst på mycket välpreppade banor men funkar sämre än vanliga slicks på mindre bra banor. Det samma gäller även för Dragradial däck av den typen som Kalle RS hänvisade till. Ett par så kallade "gat-slicks" med mjuk sida funkar mycket bättre på opreppat underlag, än Dragradial däcken. Men båda är förståss bättre än vanliga gatdäck.

På min bil fick vi lov att justera chassit så att vi attakerade bakdäcken mer än någonsin. Så att dom "stampade" fast sig mot banan. Problemet med det är att man tappar lätt fästet en liten bit ut på banan. Det beror på att chassireaktionen blir för våldsam och tar slut för fort. Det fick vi kompensera med att få fronten att hålla sig uppe så länge som möjligt, för att få viktförskjutningen att hjälpa till.

Detta är en mycket svår balansgång med en bladfjädrad tung bil och relativt lite effekt som min. En omgång dubbel justerbara stötdämpare av GOD kvalitet hade säkert varit till stor hjälp i det här fallet. Själv åker jag med KONI SPA1or runt om.

Hoppas att du blev lite klokare av mitt svammel.

Senast redigerat av Nova Jörgen (2008-03-02 00:53:06)

Jörgen K.

#21 2008-03-02 10:16:47

z28
Medlem
Webbsida

Har testat det mesta i däckväg, Körde M/T Radialer 2006 pga regelkraven i realstreet, dom funkade hur bra som helt på välpreppad bana, på Malmby ponycarmeet, Gatan, eller Ludvika "strippen" var det värre, där fick man köra "halvgas" upp till 100 sen kunde man gå på hårdare. Slicks och ET street funkade kanske lite bättre men var inte lika lätta att "dosera" gaspådraget med, blev även lite vingligare.

Största problemet med våra bilar är de dåliga justeringsmöjligheterna, enda sättet att få bra grepp på gatan var att köra en turbin som stallar för lite för att göra bra ifrån sig på strippen.

Som jörgen skrev, skaffa 2 omgångar, du får inte ut så många mil ur racedäck och det är bättre att ha "slicksen" fräscha då du behöver dom.

Visst blir det lite jobb att byta men tänk på att du kommer inte att vara raceready trots att du kör "slicks" för du kommer att ha 0,5 kg för mycket i dom för att köra race då du crusar runt.

1.38 6,02 185 9,44 230

Sidfot