Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2006-12-01 00:08:59

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25
Inlägg: 331

Väder och prestanda...

Apropå en diskusion tidigare här på forumet angående lustgas (http://camaroforum.mine.nu/viewtopic.php?id=9041), där vi diskuterade temperatur och densitet på insugsluften. Kom jag att tänka på hur mycket väderleksföhållandena påverkar bilens prestanda.

Näe jag funderar inte över sånt där vitt eller blött äckel som kommer ner från himlen, allt för ofta när vi vill utöva våran favorit sport.

Temperatur, lufttryck och relativ luftfuktighet påverkar hur mycket hästkrafter våra motorer levererar. Det skiljer mycket i prestanda vid olika väderlek. Flera tiondels sekunder och km/h är inget ovanligt.

Tänk dig att du på lördagen har kört och provat olika inställningar på bilen. Lördagen bjöd på idealiska väderleksförhållanden, efter sista repan för dagen bestämmer du dig för att testa med en annan tändkurva. På söndag förmiddag så kör du två repor. Du har varit noga med att göra allt lika som under gårdagens körning. Tidkortet visar att bilen går 0.08 s. och 4 km/h långsammare. Jävla skit det där funkade inte tänker du och ändrar tillbaka tändkurvan när du kommit hem.

Hade du haft koll på vädret så hade du upptäckt att det ändrat sig över natten och blivit sämre. Hade vädret varit lika bra som på lördagen hade bilen gått 0.10s och 2 km/h fortare med den nya tändkurvan.

Vad gör du åt saken... jo skaffa en bra väderstation som mäter temp. (termometer) relativluftfuktighet (hygrometer) och lufttryck (barometer) För att göra det enklare att jämföra vädret så finns en krånglig matematisk formel som gör om väder uppgifterna till corected altitude i fot (d.v.s. justerad höjd över havet) och/eller density altitude ( som nästan är samma sak men räknad på ett annat vis)

Detta är inget du räknar ut på miniräknaren men det finns små trevliga handhållna väderstationer som gör det åt dig.
http://store.summitracing.com/partdetai … toview=sku

Annars kan man skaffa nåt av dom mycket bra "loggboks" data programmen som finns, så räknar dom fram c.a. och/eller d.a. när du fört in väder uppgifterna. Då får du även en loggbok med massor av bra finneser.


Med exakt samma set up på min bil har det som bäst gått 11.24 189.4 km/h och som sämst 11,61 183.2 km/h dock inte på samma tävling.
Tyvär kan jag inte presentera några väderdata och andra detaljer. Alla årets 90 loggade repor gick åt h-ete när vår laptop som vi har med på tävlingarna pajjade. Undrar om jag kommer skärpa mig med att göra back up skivor efter det...?

Detta med vädret är det många som förbiser i jakten på tiondelarna. Men det är enormt viktigt att ha koll på.

Ha de'


Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

Offline

 

#2 2006-12-01 07:14:37

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Väder och prestanda...

Känns som om du har stora kunskaper i detta och jag tror inte jag kan tillföra något men ett litet experiment ur verkligheten vill jag ändå dela med mig av.
Min bil är inte tänkt som någon racer och jag vill helst ha originalhuv och i övrigt så ska bilen utseendemässigt och även bruksmässigt se ut och fungera som en originalbil.
I sommarens sista tävling, Linde Open så föll jag för kompistrycket och beslöt att byta motorhuv tillfälligt, originahuven har säkert inte mer än 5 cm ner till förgasaren. Sagt och gjort, upp på vinden och letade reda på en huv med L88 scoop som tar luft bakifrån och dit med den. På med ett högre filter och iväg på tävling.
Jag har kört rätt många år med min motor och gjorde en intressant iakttagelse, jag ökade slutfarten med 5 km/h rätt av, Kollade in även gamla tidkort och det stämde rätt bra generellt.
Vet inte om det här kom sig av ökad tillgång på luft men jag gissar på det. hade inte gjort några andra förändringar som kan ha påverkat detta. Tyvärr så påverkades inte tiden...
Enligt experter på området så tyder fartökningen på högre effekt.


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#3 2006-12-01 17:34:30

krillecheva
Medlem
Från: Camaro heaven
Registrerad: 2005-02-06
Inlägg: 1595

Re: Väder och prestanda...

Hur är det å köra med "hål i huven" smile Så luftrenaren sticker upp, det måste generera massor med fin kall luft till motorn, alltå lite lite mer hästar?

För hur är det med motorns arbetstemperatur, har en kompis som körde blackrace med sin corvette, han körde väl ca 5-6 repor på 201 m, och bästa tiden satte han när bilen (motorn) var kall alltså första repan, resterande repor var inte alls lika bra som första tidsmässigt, har detta med värme å göra eller är det bara tur vid första körningen wink

Senast redigerat av krillecheva (2006-12-01 17:37:38)

Offline

 

#4 2006-12-01 17:49:19

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Väder och prestanda...

krillecheva skrev:

Hur är det å köra med "hål i huven" smile Så luftrenaren sticker upp, det måste generera massor med fin kall luft till motorn, alltå lite lite mer hästar?

För hur är det med motorns arbetstemperatur, har en kompis som körde blackrace med sin corvette, han körde väl ca 5-6 repor på 201 m, och bästa tiden satte han när bilen (motorn) var kall alltså första repan, resterande repor var inte alls lika bra som första tidsmässigt, har detta med värme å göra eller är det bara tur vid första körningen wink

Tror nog inte det här har med motorns arbetstemperatur. Har lagt märke till att man ofta kör den bästa repan först på dagen, tror det har med att göra att det är mer syre i luften och kallare.
En luftrenare som sticker upp, det kan betyda luftströmmar över förgasaren, vet inte om det är så bra egentligen?


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#5 2006-12-01 18:16:01

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Väder och prestanda...

Har själv inte märkt några större skillnader i sommar vi kört överladdat (men det har ju bara varit sol på tullinge smile )
Därimot då lisa kört utan överladdning så hände nått väldigt underligt, i orsa i midsommras var det svalt å skönt, bilen gick stadiga 13,1 vilket inte är dumt på 13,0 index, någon månad senare i borlänge var det betydligt varmare, samma inställningar å 12,82 första repan???? (samma 60fötter) nåväl då det fortsatt var 13,0 index så blev det inga fler fullgastester...
Har förstås ingen aning om vad luftrycket var och hur de olika banorna ligger över havet men lite fundersam blir man ju...

Annars försöker vi alltid hålla motorn på så låg arb temp som möjligt då det är racedags, kylfläktarna går konstan i uppliningen vare sig det behövs eller ej...


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#6 2006-12-01 19:35:19

kricka
Medlem
Från: Skellefte
Registrerad: 2003-02-08
Inlägg: 1255

Re: Väder och prestanda...

krillecheva skrev:

Hur är det å köra med "hål i huven" smile Så luftrenaren sticker upp, det måste generera massor med fin kall luft till motorn, alltå lite lite mer hästar?

För hur är det med motorns arbetstemperatur, har en kompis som körde blackrace med sin corvette, han körde väl ca 5-6 repor på 201 m, och bästa tiden satte han när bilen (motorn) var kall alltså första repan, resterande repor var inte alls lika bra som första tidsmässigt, har detta med värme å göra eller är det bara tur vid första körningen wink

Jag har en polare som har samma problem. Han kör 12,9x tider med sin istort sett otrimmade -90 corvette. Han har inte igång motorn i onödan + att han alltid har huven öppen mellan rundorna. Vet inte exakt hur mycket det skiljer men nog är det 3-4 tiondelar.


Camaro Z28/RS -71    8,11@143..12,72@180

Offline

 

#7 2006-12-01 20:31:05

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25
Inlägg: 331

Re: Väder och prestanda...

Rolle skrev:

Känns som om du har stora kunskaper i detta och jag tror inte jag kan tillföra något men ett litet experiment ur verkligheten vill jag ändå dela med mig av.
Min bil är inte tänkt som någon racer och jag vill helst ha originalhuv och i övrigt så ska bilen utseendemässigt och även bruksmässigt se ut och fungera som en originalbil.
I sommarens sista tävling, Linde Open så föll jag för kompistrycket och beslöt att byta motorhuv tillfälligt, originahuven har säkert inte mer än 5 cm ner till förgasaren. Sagt och gjort, upp på vinden och letade reda på en huv med L88 scoop som tar luft bakifrån och dit med den. På med ett högre filter och iväg på tävling.
Jag har kört rätt många år med min motor och gjorde en intressant iakttagelse, jag ökade slutfarten med 5 km/h rätt av, Kollade in även gamla tidkort och det stämde rätt bra generellt.
Vet inte om det här kom sig av ökad tillgång på luft men jag gissar på det. hade inte gjort några andra förändringar som kan ha påverkat detta. Tyvärr så påverkades inte tiden...
Enligt experter på området så tyder fartökningen på högre effekt.

Jag kan tänka mig flera orsaker till din effekt ökning. Det är förresten helt riktigt att slutfarten och motor effekten hänger ihop.

Större luftfilterarea och bättre utrymme ovanför förgasaren, ger bättre och mer ostört luftflöde.

Lufttemperaturen under motorhuven blev förmodligen lägre tack vare scoopet, det leder i sin tur till lägre temp. på insugsluften = högre densitet på luften = mera syre till förbränningen.

När bilen kommer upp i lite högre hastigheter så bildas det en luftkudde framför framrutan. Där är lufttrycket högre än omgivande luft. Därför pressas luften in igenom ett bakåtvänt scoop typ L88 eller dom nu så populära Cowl Induction scoopen. Det gör att förgasaren "matas" med sval luft under högt tryck= mera syre till förbränningen.
Kolla NASCAR bilarna dom tar in sin insugsluft genom en öppning mellan huven och framrutan.

Ja så var det väderleksförhållandena då också.

Antagligen var det en kombination av flera nämnda saker som gjorde att du fick högre effekt.

Ökade bilen 5 km/h och motorn fortfarande gick klockrent så är sannolikt din förgasare lite fett bestyckad i normala fall, eftersom den hade bränsle kvar att förbränna trots den ökade andelen syre. Bara en liten reflektion...

Ha de'


Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

Offline

 

#8 2006-12-01 21:01:58

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25
Inlägg: 331

Re: Väder och prestanda...

z28 skrev:

Har själv inte märkt några större skillnader i sommar vi kört överladdat (men det har ju bara varit sol på tullinge smile )
Därimot då lisa kört utan överladdning så hände nått väldigt underligt, i orsa i midsommras var det svalt å skönt, bilen gick stadiga 13,1 vilket inte är dumt på 13,0 index, någon månad senare i borlänge var det betydligt varmare, samma inställningar å 12,82 första repan???? (samma 60fötter) nåväl då det fortsatt var 13,0 index så blev det inga fler fullgastester...
Har förstås ingen aning om vad luftrycket var och hur de olika banorna ligger över havet men lite fundersam blir man ju...

Annars försöker vi alltid hålla motorn på så låg arb temp som möjligt då det är racedags, kylfläktarna går konstan i uppliningen vare sig det behövs eller ej...

En överladdad motor påverkas inte alls lika mycket av vädret. Kör man dessutom med en effektiv IC eller kompressor/turbo och lustgas så är vädret nästan utan betydelse. Samma sak gäller vid kompressor/turbo med metanol.

Lite för den som är intresserad, altitude correction factor för omräkning av tid å slutfart vid olika banors höjd över havet, till "havsnivå"

http://www.nhra.com/tech_specs/altitude.html

Den kan även användas för att kolla ungefärlig skilnad vid olika corrected altitude.


Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

Offline

 

#9 2006-12-01 21:30:44

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 5072

Re: Väder och prestanda...

krillecheva skrev:

Hur är det å köra med "hål i huven" smile Så luftrenaren sticker upp, det måste generera massor med fin kall luft till motorn, alltå lite lite mer hästar?

För hur är det med motorns arbetstemperatur, har en kompis som körde blackrace med sin corvette, han körde väl ca 5-6 repor på 201 m, och bästa tiden satte han när bilen (motorn) var kall alltså första repan, resterande repor var inte alls lika bra som första tidsmässigt, har detta med värme å göra eller är det bara tur vid första körningen wink

Om man få tro de uppgifter jag har sett så kan man faktiskt tappa effekt med luftfilter stickande upp ur huven. Anledningen är att fartvinden stör insugspulserna. Scoop är att föredra. Har även läst en artikel där man provade med:
1) Luftfilter monterat
2) Inget filter alls
3) Endast tallriken till luftrenaren monterad
Alternativ 3 gav bäst flöde.


H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

Offline

 

#10 2006-12-02 02:15:30

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Väder och prestanda...

Nova Jörgen skrev:

En överladdad motor påverkas inte alls lika mycket av vädret. Kör man dessutom med en effektiv IC eller kompressor/turbo och lustgas så är vädret nästan utan betydelse. Samma sak gäller vid kompressor/turbo med metanol.
.

Hmmmm Ok om en turbo inte påverkas lika mycket då den endå laddar luften till samma laddtryck innan wastgaten öppnar men en kompressormaskin? den suger ju luften lika väl som en sugmotor å komprimerar den, är det lågtryck å varmt som F går en sugmotor piss, vad gör inte då en komp maskin som lever på att komprimera den luft den drar in.....
Har stora erfarenheter av detta då de syra fabriker jag annsvarare för dras med stora bekymmer i produktion då det är lågtryck eller varmt ute...
Jo det sitter stora kompressorer som suuuuger in luften å komprimerar denna  innan förbränningen..
Högt tryck in i en kompressor som går med givet varvtal ger högt tryck ut, restriktioner på sugsidan eller lågtryck ger tillbaka de här nackdelarna mångfallt.
Spelar absolut ingen roll om man kör med IC då given mängd luft genom kompressorn redan reducerats av pissväder/förhållanden...

Senast redigerat av z28 (2006-12-02 02:16:57)


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#11 2006-12-02 07:45:06

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Väder och prestanda...

Pianoman skrev:

krillecheva skrev:

Hur är det å köra med "hål i huven" smile Så luftrenaren sticker upp, det måste generera massor med fin kall luft till motorn, alltå lite lite mer hästar?

För hur är det med motorns arbetstemperatur, har en kompis som körde blackrace med sin corvette, han körde väl ca 5-6 repor på 201 m, och bästa tiden satte han när bilen (motorn) var kall alltså första repan, resterande repor var inte alls lika bra som första tidsmässigt, har detta med värme å göra eller är det bara tur vid första körningen wink

Om man få tro de uppgifter jag har sett så kan man faktiskt tappa effekt med luftfilter stickande upp ur huven. Anledningen är att fartvinden stör insugspulserna. Scoop är att föredra. Har även läst en artikel där man provade med:
1) Luftfilter monterat
2) Inget filter alls
3) Endast tallriken till luftrenaren monterad
Alternativ 3 gav bäst flöde.

Har själv gjort detta test, samt jag byggde på med att ta bort de orginal scoop som satt på min -67 Firebird 400 huv sk kallade "ram air" öppningar

Bilen både ökade farten och sänkte et när jag öppnade dessa "hål" i förhållande till inga öppningar och luftrenaren kvar..

Alltså. gjorde 3 testrepor för varje förändring..

Test 1, bilen som den var med luftrenare..
Test 2, luftfiltret helt borttaget. nada intet
Test 3, luftrenaren på, och hålen i scoopen öppnade van 2/10 direkt
Test 4, luftrenaren helt av, nada inget nästan så det vart förlust..
Test 5, luftrenartalriken på.. fick köra flera ggr då bilens effekt bara fick hjulen spinna vid vxling ´till 2án.. så med lägre varvtal vid start och vxling vanns ändå 3/10 på et
Tets 6, som test 5 men med avgas systemet av.. ytterligare vinst på 3-4/10

Detta test kördes med min Firebird på Långsele flygfält utanför sollefteå. och jag lyckades med olika försök knacka ner ET på bilen nästan 1 secund, trotts jag fick starta snällare och snällare för att ha fäste, så de sista reporna på eftermiddagen var de snabbaste.. big_smile

Att jag öppnade upp dessa scoops och byggde en ram runt som tvingade luften mot fuggen ung som en cowl indution huv är välan självklart big_smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#12 2006-12-02 12:09:02

krillecheva
Medlem
Från: Camaro heaven
Registrerad: 2005-02-06
Inlägg: 1595

Re: Väder och prestanda...

Hade tänkt att sätta på min andra huv som det är hål för luftrenaren i men då kanske jag ska behålla L88 huven, för den är ju "öppen" ibakkant in till motorn/luftfiltret. smile Snyggare är den också wink

Offline

 

#13 2006-12-02 19:39:48

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25
Inlägg: 331

Re: Väder och prestanda...

z28 skrev:

Nova Jörgen skrev:

En överladdad motor påverkas inte alls lika mycket av vädret. Kör man dessutom med en effektiv IC eller kompressor/turbo och lustgas så är vädret nästan utan betydelse. Samma sak gäller vid kompressor/turbo med metanol.
.

Hmmmm Ok om en turbo inte påverkas lika mycket då den endå laddar luften till samma laddtryck innan wastgaten öppnar men en kompressormaskin? den suger ju luften lika väl som en sugmotor å komprimerar den, är det lågtryck å varmt som F går en sugmotor piss, vad gör inte då en komp maskin som lever på att komprimera den luft den drar in.....
Har stora erfarenheter av detta då de syra fabriker jag annsvarare för dras med stora bekymmer i produktion då det är lågtryck eller varmt ute...
Jo det sitter stora kompressorer som suuuuger in luften å komprimerar denna  innan förbränningen..
Högt tryck in i en kompressor som går med givet varvtal ger högt tryck ut, restriktioner på sugsidan eller lågtryck ger tillbaka de här nackdelarna mångfallt.
Spelar absolut ingen roll om man kör med IC då given mängd luft genom kompressorn redan reducerats av pissväder/förhållanden...

Jag har inte någon större erfarenhet själv av kompressor/turbo. Utan har mest lyssnat runt hos andra som trimmat på det viset. NHRAs altitude correction tabell säger att man ska använda halva justerings faktorn på turbo och kompressor bilar.

Jag följer ditt resonemang. Med en begränsning på insugsluften så går det bara att få igenom en viss mängd luft genom kompressorn.

Med en liten kompressor når man förstås en gräns för hur mycket luft den kan pumpa in i motorn. Men om du har tillräcklig kapacitet på kompressorn så är det väl bara att dreva om och laddtrycket är detsamma som innan? Har du då en bra IC så kompenserar du väl för den något ökade temperaturen som uppstår och skilnaden på prestanda borde vara minimal? Det blir självklart en högre effektförlust för att driva kompressorn, men jag vet inte hur mycket det påverkar.

Märker du någon skilnad i laddtryck på din bil, vid olika väderförhållanden?


Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

Offline

 

#14 2006-12-02 23:00:27

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Väder och prestanda...

Jo visst kan man dreva om (om man inte redan maxvarvar kompressorn)
Vad det gäller egna erfarenheter så var laddtrycket klart högre på våren 2005 när vi (niclas å jag) började mappa, det var ca 3+ ute vid första testerna, när sen värmen kom och vi testade lite mer så blev jag faktiskt tveksam om jag verkligen sett rätt under de första försöken... Slutade med uppvarvning av kompressorn wink
Om nu inte blicken svek mig så var det nästan 2psi som försvann...
MEN det är inte lätt å hålla ögonen (och bilen) på vägen å försöka få med sig vad ett instrument visar...


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson