Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2006-11-20 09:32:06

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27

Ang. balansering

Tänkte dela med mig lite om vad jag har luska ut om detta ämne. Bättre vetande får gärna komplettera och/eller rätta mig.

Jag har bara tänkt på balansering utifrån rotation. Dvs att man balanserar ut motvikterna mot stakar/kolvar för att få en så jämt vägande vevaxel som möjligt.
Vad jag inte visste (och flera med mig) är att man även balanserar med avseende på tyngdpunkt. Precis som ett hjul ger en roterande vevaxel en gyrokraft som (om vevpartiet är obalanserat) kan ge lyftkraft/tryckkraft i ändarna på veven.
En lokal motorbyggare med stor erfarenhet förklarade att det rent av är viktigare att balansera om när man byter svängningsdämpare, flexplatta/svänghjul eller remskiva om någon av dessa skiljer sig från tidigare. Att byta kolvar och/eller stakar behöver däremot inte medföra ombalansering.
Och hur det än är så kan faktiskt ett balanserat vevparti frigöra en del hk på kuppen smile

Senast redigerat av Pianoman (2006-11-20 09:33:21)

H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

#2 2006-11-20 22:18:26

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01

Re: Ang. balansering

Chevrolet själv säjer att 50 gram förskjutning i vikt på kolv/stake kombinationen inte behöver betyda omballansering.. OM alla kolv/stake setten byts med samma viktfel.. dvs du kan lätt borra en motor med 0.30 öd utan att ballansera om detta för nya kolvarnas högre vikt..

Jag hade inte råd med ballansering när jag plockade ihop min pontiac motor (400") matchade kolvar och stakar så jag fick så lika vikt som möjligt på varge vevtapp, samt satte de tyngre i mitten av vevpartiet.... skillde som mest mellan tyngsta och lättaste kolv/stake lite mer än 12 gr  men var bara 4 gr på "sämsta" vevtappen..

Denna pontiac motor varvades 7500 innan vxling big_smile och höll i flera år, sedan spreds trimmgrejorna för vinden och det blev raggarbil...

Har oxå fått veta att nuvarande ägare lyckats hitta igen de mesta av den gamle indianen och satt ihop den som jag hade den, dock med bättre turbin.. ska bli roligt se vad den presterar på banan sen..

Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

#3 2006-12-02 18:40:20

Robin
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2004-10-14

Det där är lite intressant och något som jag fått erfara är att yttre aggregat också påverkar balansering/tyngdpunkt på vevpartiet. T.ex så är det vanligt på Peugot TU-motorer att det slår från "skirten" på kolvarna vid acceleration, det löses genom att flytta servo-pumpen några decimeter ner och det problemet finns inte på bilarna som dessutom har AC-pump..

Mysko eller vad?

Remember when sex was safe, and dragracing dangerous?

#4 2006-12-03 10:16:25

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27

Precis Robin. Vad som sker är att man påverkar tyngdpukten på partiet som bildas av ALLA roterande delar. Därmed kan man öka/minska gyrokrafterna på veven om jag förstår rätt. Som det sades mig är detta den viktigaste delen i balanseringen.

H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

Sidfot