Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#51 2012-01-19 21:46:27

GTA324
Forumsponsor
Från: Bromölla
Registrerad: 2003-03-29

Re: Projekt Predator

Finner "viss" likhet med grabbens senaste bilköp

http://i373.photobucket.com/albums/oo177/gta324/Misc/2011-12-2510-20-18.jpg

http://i373.photobucket.com/albums/oo177/gta324/Misc/2011-12-2510-18-39.jpg

/N

Kompressor matad Trans am -89
415cui, Procharger, 4L80E, Strange 12bolt, Maxxecu

#52 2012-06-06 22:41:34

Predator
Medlem
Registrerad: 2005-09-30
Webbsida

Har varit en bra Nationaldag, har startat upp bilen efter att den stått still i 4år..... Vete fasen vart de åren tog vägen men det har varit husprojekt och en massa andra jobb som tagit upp fritiden. Jag har faktiskt inte haft igång den en enda gång under denna tiden.... Man har väl haft lite ångest för att tiden inte räckt till så det har bara blivet stående. Fick i varje fall upp oljetrycket ganska direkt och sedan så var det stort behov av en tvätt!

http://forumbilder.se/images/3c201295712PM6c5c.jpg

Är lite ovant för mig att se den utan frontspoiler och det känns som det fattas något där.... Ser lite klent ut men nu är i varje fall den och de fula skärmhörnen borta. Min bortförklaring är väl att man var ung och dum... Men efter 22år så tycker man väl inte riktigt likadant heller! smile

http://forumbilder.se/images/702012100159Pab38.jpg

http://forumbilder.se/images/c62012100605P2bec.jpg

http://forumbilder.se/images/b92012100709P7122.jpg

http://forumbilder.se/images/692012100756P857c.jpg

I vilket fall så är jag ganska nöjd med utseendet nu men ombyggnader är det ju tämligen olika vad man tycker om. Hör gärna åsikter vad ni tycker, även om jag inte tänker ändra på något.... ;-)

Split stötfångarna ska lackas sidenmatt svart och det tror jag kan bli rått till en svarttonad bakruta som ligger jämnt med karossen. Ev. blir det kromfoliering på dem annars för att bryta av till det svarta (det finns väl...?).

Jag var även väldigt spännd på hur ljudet skulle bli i de nya Apple dämparna (som alla lovordar) men jag vete fasen om det blev någon större skillnad.... Blev nästan lite besviken då jag hoppades de skulle dämpa mer. Har ju fyllt 40 nu så man börjar väl bli lite mesig.... Kan berätta att mina föräldrar som bor ca 750m ifrån mig hörde när jag startade bilen när de satt INNE och såg på tv.... Fattar inte varför den ska va så högljudd med både X-rör och Tri-Y headers?

Har ett litet filmklipp på soundet med ett försiktigt gasande. Kan säga att när man står på så hörs det betydligt mer.... Ver rejäl ståpäls när man var ute en runda och drog ur den....  Jäklar vad det känns snabbt när man inte kört på ett tag!

http://www.youtube.com/watch?v=oCEz-VOkTdI

#53 2012-06-07 09:43:38

AJ
Getfarmare
Från: Wontloose
Registrerad: 2007-10-04
Webbsida

Hmm, på något sätt så tycker jag bilen verkar cool/snygg i bägge utförandena, ljudet ska vi inte tala om. Vilket motorljudporr....
Ang volymen så är det nog ingen fara. Gå ut till vägen en vacker dag och lyssna på alla 50+ återfallsknuttar på japscustoms. Ju äldre förare desto högre låter dom. (dessutom låter dom illa)

Got
The
Original -66 + LeMans -73

#54 2012-06-07 14:07:13

St3v3
Medlem
Från: Lykksällä
Registrerad: 2005-04-29

Skulle inte kunna passa med en camaro-spoiler fram?

Sen om jag fick bestämma skulle nog en slät originalhuv monteras(är ju bara trevligt att se mer av kompressorn), kjolarna på trösklarna skrotas och kanske montera nån sorts vinge där bak, tycker inte bakljusen smälter in riktigt annars
Tror även mer på blanksvarta kofångare bak än mattsvart

Sen när du har gjort allt det kan du sälja den till mig big_smile

#55 2012-06-07 17:48:21

Predator
Medlem
Webbsida

Ok, de där sakerna är inte så farliga att fixa men frågan är då bara vad du ger för den då???

Om jag ska ge något svar på dina åsikter från mitt synsett så är det:
Slät huv har jag haft. Kan hålla med om att scoop nästan aldrig är speciellt snyggt men jag tyckte att kompressor / förgasare var lite för utmärkande... Dessa bilar är ju ganska låga i karossen så det blir att det sticker upp högt. Min tanke med scoopet var att få "höjden" att bli mindre - minska det så det blir något "cleanare" och det tycker jag det gör.
Kjolarna får sitta kvar för att de faktiskt gör nytta. Bilen blev tydligt styvare när jag svetsade dit dem! De är bockade som balkar och är i 1,5mm plåt samt näst intill helsvetsade överallt. Efter dessa så har visserligen bågen och stöttorna också kommit till och styvar upp bilen men de gör även nytta vid bakhjulen / skärmhörnen där däcken annars är lite för breda / långt ut.
Vinge är jag inte speciellt förtjust i.... Blir lite för mycket "nu blåser vi snuten Trans Am" men på en sådan bil passar det.
Att jag vill ha dem matta är för att skärma av. Tror inte riktigt på blanka då det ser "moldat" ut med karossen och blir lätt plastigt... Gillar inte alls som det kan va på nyare bilar där allt är lackat i bilens färg... Blir väldigt plastigt och det passar inte alls på denna.

#56 2012-06-07 20:51:50

Predator
Medlem
Webbsida

Här är en bild på hur generatorn hamnade. Fräste ut ett ganska stabilt fäste i aluminium och fick till slut till en en placering med bra utrymme för justering av remmen. Fick dock inte till kylarslangen som jag tänkt med de slangar / böjjar jag hade hemma så den fick smita in igenom remmen... Ser inte speciellt trevligt ut men dög i varje fall för att kunna starta upp den!

http://forumbilder.se/images/14201284108PM8186.jpg

Jag är väldigt allergisk mot den "normala" placeringen av generatorer på Chevorna. Vem fasen vill att generatorn ska va det första man ser när man öppnar huven....

#57 2012-06-07 21:04:22

Predator
Medlem
Webbsida

Ha, nu ser jag att den ena kontramuttern är inte kontrad.... smile

#58 2012-07-05 21:42:49

Predator
Medlem
Webbsida

En liten preview på hur aktern ser ut lackad.

http://forumbilder.se/images/3a201293606PMaa43.jpg

Har små 235/75-15" hjul på nu och fjädringen höjd ca 50mm så det ser inte så roligt ut i övrigt men det är på gång....

#59 2012-07-05 23:59:24

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Webbsida

Ser grymt clean ut!!

Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

#60 2012-07-06 00:24:53

St3v3
Medlem

Jag vill se en långslir med dom där bakdäckena smile

#61 2012-08-24 21:24:27

Predator
Medlem
Webbsida

Efter strul pga att bilen gick lite väl snålt (CO 0.2) och "mycket" ljuddämpning, vilket resulterade i uppeldade kablar till startmotorn på väg till besiktning.... så blev bilen bes och godkännd till slut med blankt papper!
Har nu hunnit köra mer än vad jag nog gjort under de senaste 10 åren så det har varit kul! Blev ett 3'e pris i Streetmachine klassen på den lokala utställningen också. Med nya stift går den också riktigt bra nu...
Några nya bilder:

http://forumbilder.se/images/3e201261256PM2299.jpg
Foto: Andreas Jönsson  www.FotografAndreas.se info@fotografandreas.se www.garaget.org/andreas79

http://forumbilder.se/images/a1201261437PM38b9.jpg
Foto: Andreas Jönsson  www.FotografAndreas.se info@fotografandreas.se www.garaget.org/andreas79

http://forumbilder.se/images/68201261606PM08fd.jpg

http://forumbilder.se/images/f23201245228P4f2c.jpg

Nu känns bilen ganska körbar och relativt färdig för att finjusteras. Får väl göras lite tester med G-tech'n och bredbandslambdan jag köpte för ett antal år sedan... smile

#62 2012-08-24 22:24:55

wallechev57stepside
Medlem
Från: Dead Lake Bridge
Registrerad: 2010-02-15

Hatten av. Grymt cool. Bara att gratulera till att du fick den besiktigad och kan köra med den. Måste vara gött!

/Walle

Sova kan man göra när man blir gammal....

#63 2012-08-24 22:33:42

karlsson
Medlem
Från: karlskoga
Registrerad: 2004-11-28

F A N myspinnen reser sig när man tittar på din kärra.
Är den til salu?
rocknroll

#64 2012-08-24 22:42:47

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Webbsida

törs man fråga vad du ska göra med bilen med din "myspinne"  ???

Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

#65 2012-08-24 23:00:26

karlsson
Medlem
Från: karlskoga
Registrerad: 2004-11-28

Ja har man en sån fin kärra så kan man gasa å ha kul,
När man kommer till garaget och det bara är vi två, kan bara fantasin sätta sina gränser.
Vad tänker du på ?

#66 2012-08-25 00:34:54

St3v3
Medlem

Den är så grym! Film vill vi ha smile

Skulle va kul att se hur den skulle se ut med en likadan vinge som jag har på min Camaro...fast det skulle kanske inte bli så bra
http://www.garaget.org/?car=255342&image=2649226

#67 2012-08-27 09:55:24

Predator
Medlem
Webbsida

Tackar för kommentarerna, det är alltid kul! Angående att sälja bilen så har faktiskt så många frågat det i sommar så jag nästan börjat fundera på det... Blir nog inte så men man har endå funderat på vad man skulle begära för en sådan här bil. Den är inte alls superrenoverad och fint lackad överallt men hel och ganska rejält byggd (tycker jag... smile ). I mina ögon är den som den ska men i vissas är den antagligen "förstörd"... Gäller väl som alltid att hitta rätt köpare för att få det riktiga värdet men jag tycker nog den är värd 250k om man jämför med bilar på blocket. Sen tror jag inte att jag säljer den för det heller så det kan egentligen kvitta....

Angående vingen på din Camaro så är den helt klart snygg! Absolut bland de snyggaste på en F-body men inte på en Firebird.... Är för mycket Camaro över den och det blir nog fel... Helt klart ser det lite bart ut helt utan vinge men jag tycker bakdäcken väger upp det så det blir lite coolt även utan!

#68 2012-08-27 20:18:49

Fredde07
Medlem
Från: Veberöd
Registrerad: 2008-04-06

Såg bilen nere i Simrishamn när det stod uppställd nere i hamnen. En onekligen brutalt rå maskin.
Hatten av för ett grymt bygge!

/Fredde

#69 2012-08-28 08:59:32

Grankotte
Medlem
Från: Huddinge
Registrerad: 2005-10-04

Predator skrev:

Tackar för kommentarerna, det är alltid kul! Angående att sälja bilen så har faktiskt så många frågat det i sommar så jag nästan börjat fundera på det... Blir nog inte så men man har endå funderat på vad man skulle begära för en sådan här bil. Den är inte alls superrenoverad och fint lackad överallt men hel och ganska rejält byggd (tycker jag... smile ). I mina ögon är den som den ska men i vissas är den antagligen "förstörd"... Gäller väl som alltid att hitta rätt köpare för att få det riktiga värdet men jag tycker nog den är värd 250k om man jämför med bilar på blocket. Sen tror jag inte att jag säljer den för det heller så det kan egentligen kvitta....

Angående vingen på din Camaro så är den helt klart snygg! Absolut bland de snyggaste på en F-body men inte på en Firebird.... Är för mycket Camaro över den och det blir nog fel... Helt klart ser det lite bart ut helt utan vinge men jag tycker bakdäcken väger upp det så det blir lite coolt även utan!

Håller med att du inte ska ha en vinge på din bil för enl. mitt tycke så ser bilen riktigt rå ut utan.

Kanske skulle en vinge som är endast 1,5 cm hög som en retande detalj vara coolt.

Min grabb har som knappt märks men en liten cool detalj.

// Micke

Camaro-72,475BB,th350,12bult,4,11 utväxling,stall3500

#70 2012-08-30 11:23:23

Predator
Medlem
Webbsida

Då var man ute häromkvällen och skulle träna lite "rivstarter"... På väg till staden för att tanka
började bilen bluddra för att såklart till slut stanna. Hann se att bränsletrycket på ena systemet låg
nere helt... Stod väldigt dumt på en väl trafikerad väg och började krångla med säkringarna då en rodder med en 36'a
dök upp. Han kunde troligen tyvärr inte hjälpa mig sa han och jag sa du har väl antagligen inte en testpenna...?
JO, det är nog också det enda jag har med mig... :-)
Kollade att det fanns ström på pumpen och det var det så jag tänkte att pumpen lämnat in... På en av pumparna så har
tidigare magneterna lossnat ifrån huset....
Ringde frugan så hon fick komma med Chevan för att släpa hem skiten... Under tiden jag stod där och väntade så gick jag
lös med lite våld och en stor skiftnyckel och se på fan så startade pumpen!

Vet att Holley blå inte är värdens bästa pump och att det kunde räckt med en annars också, men min tanke har egentligen
hela tiden varit att koppla samman systemen för att ha ett ganska driftsäkert system. För vanlig körning räcker det med
en pump och lägger en av pumparna av så kan man alltid ta sig hem endå!
Dock har jag läst någonstans att det inte skulle va bra att koppla ihop 2 pumpar till "ett" system då de jobbar mot
varandra?
För att förklara mitt bränslesystem så har jag ifrån tanken dubbla ledningar, pumpar, filter, regulatorer och mätare.
Ena sidan matar förgasarnas primär sida och andra sidan sekundär. Tanken är att efter pumparna "T'a" ihop systemen
men att kanske också ha en kulventil där för att ha ihopkopplat endast när jag kör på en pump..?
Frågan är också om det kan bli något strul med "check valve / relief valve" på pumpen som inte används, eller om det trycker igenom impellern
och börjar bubbla upp i tanken... Borde inte göra det tycker jag?
Vad tror ni om detta med att sammankoppla systemen? Finns ju även backventiler till bränsle / AN-kopplingar men jag tycker
inte det borde behövas?

#71 2012-08-30 12:19:58

GTA324
Forumsponsor
Från: Bromölla
Registrerad: 2003-03-29

kör själv med 2 pumpar och en y-koppling varvid pump nr 2 startas manuellt eller vid 2-3psi.... funkar bra vad jag vet och mina pumparna har inbyggd backventil.

E man fundersam kan man ju sätta backventiler innan pumparna som hindrar "flöde" på fel håll......

Finns flertal LT1 och LS1 som kör så....

Kompressor matad Trans am -89
415cui, Procharger, 4L80E, Strange 12bolt, Maxxecu

#72 2012-08-30 22:03:48

Stefan Thörnqvist CBB433
Forumsponsor
Från: Falkenberg
Registrerad: 2007-05-24
Webbsida

Predator skrev:

Då var man ute häromkvällen och skulle träna lite "rivstarter"... På väg till staden för att tanka
började bilen bluddra för att såklart till slut stanna. Hann se att bränsletrycket på ena systemet låg
nere helt... Stod väldigt dumt på en väl trafikerad väg och började krångla med säkringarna då en rodder med en 36'a
dök upp. Han kunde troligen tyvärr inte hjälpa mig sa han och jag sa du har väl antagligen inte en testpenna...?
JO, det är nog också det enda jag har med mig... :-)
Kollade att det fanns ström på pumpen och det var det så jag tänkte att pumpen lämnat in... På en av pumparna så har
tidigare magneterna lossnat ifrån huset....
Ringde frugan så hon fick komma med Chevan för att släpa hem skiten... Under tiden jag stod där och väntade så gick jag
lös med lite våld och en stor skiftnyckel och se på fan så startade pumpen!

Vet att Holley blå inte är värdens bästa pump och att det kunde räckt med en annars också, men min tanke har egentligen
hela tiden varit att koppla samman systemen för att ha ett ganska driftsäkert system. För vanlig körning räcker det med
en pump och lägger en av pumparna av så kan man alltid ta sig hem endå!
Dock har jag läst någonstans att det inte skulle va bra att koppla ihop 2 pumpar till "ett" system då de jobbar mot
varandra?
För att förklara mitt bränslesystem så har jag ifrån tanken dubbla ledningar, pumpar, filter, regulatorer och mätare.
Ena sidan matar förgasarnas primär sida och andra sidan sekundär. Tanken är att efter pumparna "T'a" ihop systemen
men att kanske också ha en kulventil där för att ha ihopkopplat endast när jag kör på en pump..?
Frågan är också om det kan bli något strul med "check valve / relief valve" på pumpen som inte används, eller om det trycker igenom impellern
och börjar bubbla upp i tanken... Borde inte göra det tycker jag?
Vad tror ni om detta med att sammankoppla systemen? Finns ju även backventiler till bränsle / AN-kopplingar men jag tycker
inte det borde behövas?

Hej hopp..

Som du själv anmärker på angående Holley pumparna, släng skiten så långt du orkar ( om det nu är värt den kraften att offra att kasta iväg den på dessa pumpar ) ..

Ett så fint bygge du lyckats skapa under alla dessa år det tagit, så köp riktiga grejor... ( Jag håller inga pumpar från Holley särskilt högt, som kanske märks )

Egna rekomendationer..

Slang och kopplingar : Uteslutande XRP, det bästa jag någonsin använt, ... ( deras HS79 slangar ÄR det bästa jag någonsin provat.. )
Mek pumpar : Carter, funkar alltid kanon ( för mig ) eller Racepumps ( DYRA.... )
Elpumpar : Carter, igen, funkar alltid för mig, ( gata )

Mvh
Stefan

#73 2012-08-31 05:55:27

Wictor
Medlem
Från: Ovanåker
Registrerad: 2003-07-05
Webbsida

Håller med - Holley har jag använt en gång (för mycket). Använt Carter därefter problemfritt.

#74 2012-08-31 08:18:47

Predator
Medlem
Webbsida

Ok, tackar för era förslag men då vill jag gärna även få lite mer info! Har hört att Carter ska vara bra tidigare men faktiskt aldrig riktigt sett någon använda dem... Brukar va BG, Mallory och Aeromotive det talas om och de är så förbaskat dyra...

Vilken modell är det ni använder? Kan jag t.ex använda 15psi modellen ihop med mina Holley regulatorer och utan retur? Inget problem med att Y'a ihop 2 pumpar och bara köra på en? Backventil?
Min tanke är att fortfarande ha 2 system för även den dyraste pumpen kan lägga av... För att få det bra (utan T / X kopplingar) så kräver det 4st Y kopplingar och en del ledningar men det kan det va värt och slippa bli stående!

#75 2013-02-20 10:25:52

Predator
Medlem
Webbsida

Har inte hänt mycket med bilen, men jag har tagit tag i att uppdatera min hemsida som jag inte gjort på 3 år...
Har även lagt upp en gammal film där ifrån Malmö Open -93. Kanske inte så intressant för er som inte har varit i gamla oljehamnen men den har bl.a ett ganska sevärd hjullyft av gamla Eslövs Mustangen! Är också en del fräna torrdragningar och figurer som Bjäre, Mange Gasfot, Micke Mårtensson m.fl medverkar.
Som sagt inte mycket nytt om bilen men om ni vill se vad som "händer i garagen", så kolla in på sidan!

http://www.bengan.com/predator/

Sidfot