Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2003-01-28 11:48:01

Racing
Medlem
Från: Götelaborg
Registrerad: 2003-01-17
Inlägg: 190
Webbsida

Mer fart för TPI.Tips

Tänkte tipsa om ngt som gäller å funkar i fallet med oss Svenskar.
Avsevärt bättre än alla trassliga "chip" å annat skräp!
För att få ut mer fart med mycket liten investering SOM FUNKAR!
Detta e ngt jag gjort på många,många kundbilar....

Börja med att serva maskin nogrant.
Tänd delar ,bränslefilter mm-allt nytt.
Ta därefter fram stroboskop lampan.
Ta isär den brun/svarta sk ESC kabeln,och ställ upp tändningen till 8-10 grad FÖD på tomgång.
Sätt ihop ESC;n igen,och ta loss en av batteriklämmorna för att "nolla" felkoden som blir.
Redan här kommer du inte att känna igen din maskin,och ja...vi kommer absolut undan med iaf 8 grad och ofta tom 10 på 98 oktanig macksoppa...
För att kunna släppa på den lite dolda 3/8UNC skruv som håller fördelaren kan det vara ide att köpa en skitbillig 9/16 blocknyckel å kröka den i ung 70 grad strax efter ringnyckel sidan i skruvstädet.Efter det kan skruven ifråga sitta hur hårt den vill.Du sätter bara en skiftnyckel på din nu "stylade" 9/16;ing å vrir...

Nästa pryl e lite mer invecklad,men inte speciellt dyr.Köp en omgång insugspackningar.Inte säkert att de behövs,men lättast att ha i framkant om så e fallet.
Se till att du har the torx Tx30 mm som behövs för att kunna släppa på insuget.
Glöm inte de som sitter i "bakom",från "fel" håll,vid fördelaren.
Se till att du släpper tillräckligt på delarna för att komma åt locket på bränsletrycksregulatorn som sitter framför fördelaren och under plenumet.
Skruva loss detta lock(Tx15 vill jag minnas)
Iom att lockets pressning ger en liten spets i det,vet du var centrumet e på det...
Ta nu ett 6,5mm borr,och borra dig rätt igenom locket.
Därefter tar du en M6*20 skruv och mutter.
Dra ihop dessa lite försiktigt i hålet du nu borrat.
Fram med gas svetsen och en stav silverlod.
SLAGLÖDA dit muttern,men se till att skruven går att skruva på även efter att du e färdig.Vanligt tenn DUGER INTE.Det är för mjukt.Svetsen i någon form får locket att slå sig.Alltså...slaglod gäller.

Sådär ja!
Ställbart bränsletryck för i princip inga pengar alls!!!!!

Längst bak på passagerarsidans fuelrail ser du så en sk shrader valve.
Detta e inget annat än samma typ av ventil du hittar på dina hjul!
Hur som helst,det är där man kopplar in sig för att mäta bränsletrycket.
Då trycket i en TPI e avsevärt högre än på förgasarbilar,krävs det en mätare med spännvid på 5-10 bar.
Hydraulfirmor mfl kan förse dig med sådant till en rimlig peng.

Justera nu upp systemtrycket till 50 psi.
1 psi= 0,068 bar.
Nu kommer du få se på faan... smile

Sista biten då;
Demontera katalysatorn.
Snik Jocke tar en kvast skaft å med svetten lackandes hamrar ut innehållet(före 88 års modell pojkar..)
Den mer eftertänkte tar å fixar ett par flänsar å tillverkar en sk "offroad pipe" alldeles själv.Rör (3,5") hämtar du en meter som rakpipa på en lastbils skrot.

Vad snackar vi totalt i pulver här då?
Tjaa...sisådär en 50 ärliga...smile
Mer eller mindre för samma pengar TOTALT som ett chip..

Offline

 

#2 2003-01-28 11:52:37

Racing
Medlem
Från: Götelaborg
Registrerad: 2003-01-17
Inlägg: 190
Webbsida

Re: Mer fart för TPI.Tips

Ja just det!
Glömde!!!!!!
System trycket justeras UTAN vaccumet inkopplat!
INNAN du monterar tillbax locket å monterar ihop ditt insug monterar du M6;an med ytterligare en mutter att ha som kontra.
I samband med att nu märker att systemtrycket hamnar rätt,så backar du ut skruven X antal varv å lägger lite silikon(svart tex då den e värmebeständig)på gängan för skruven.
Detta för att annars läcker locket ut det vaccum som behövs vid lättlast.
Dra till sist kontra muttern på de 50 psi jag snackade om.

Mvh;Jesper

Offline

 

#3 2003-01-28 15:10:42

Benke
Admin
Från: hemma
Registrerad: 2003-01-12
Inlägg: 3330
Webbsida

Re: Mer fart för TPI.Tips

Hur lång tid tar det ungefär att fixa till allt det du tipsade om?


Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro
Bara GM smile Chevrolet Camaro Iroc-Z 1985 - Saab 9-3 Aero 2.8T 2007

Offline

 

#4 2003-01-28 16:46:30

Mats Alfredsson
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2003-01-15
Inlägg: 1584

Re: Mer fart för TPI.Tips

Här har ni lite bilder på när jag installerade min Accel bränsletrycksregulator . Jag kör med 47 psi tryck och vet att dom flesta som gjort detta kör med samma tryck som jag . Har hört att 50 psi blir på gränsen vad bränslepumpen klarar av .
http://www.matsmotorsports.com/images/slask/regu.jpg
http://www.matsmotorsports.com/images/slask/regu2.jpg
http://www.matsmotorsports.com/images/slask/regu3.jpg
http://www.matsmotorsports.com/images/slask/regu4.jpg

Förutom höjjt bränsletryck så har jag airfoil, kn-filter, hemprogramerat chipp, 80:s termostat. och kan hålla med Racing att det gör säkert närmare mot 50 ärliga hästar,

Senast redigerat av Mats Alfredsson (2003-01-28 16:46:46)

Offline

 

#5 2003-01-28 20:57:49

Racing
Medlem
Från: Götelaborg
Registrerad: 2003-01-17
Inlägg: 190
Webbsida

Re: Mer fart för TPI.Tips

Tipsar vä vidare med europeisk insikt för den hugade då...
Just bränslepumparna på TPI vagnarna e ju rena skämtet.
Men..de duger alldeles förträffligt som förpumpar för den som nu behöver det extra bränslet!
Såå..
Vad man gör e att ragga upp en insprutningspump för utanpåliggande montering.
Ett mycket bra förslag som det florerar friskt av i Sverige e pumparna till Volvo 240 GLT å turbo.
Monteras förslagsvis vid ramskenan på passagerar sidan precis innan bärnsleröret sticker upp i motorummet.
Styr den med ett vanligt enkelpoligt 30 amp Bosch relä som e avsäkrat.Duger med vanlig hängsäkring från Mekonomen.
Anslutningarna för pumpen hittar man för kaffepengar på Volvo...
Presto,så har man en pump anläggning som LEDIGT levererar bränsle till 400 friska om pumpen e ny med de systemtryck som e aktuella i en TPI.

Offline

 

#6 2003-01-28 21:06:11

Benke
Admin
Från: hemma
Registrerad: 2003-01-12
Inlägg: 3330
Webbsida

Re: Mer fart för TPI.Tips

Racing:Hur lång tid tar det ungefär att fixa till allt det du tipsade om?


Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro
Bara GM smile Chevrolet Camaro Iroc-Z 1985 - Saab 9-3 Aero 2.8T 2007

Offline

 

#7 2003-01-29 09:36:57

Racing
Medlem
Från: Götelaborg
Registrerad: 2003-01-17
Inlägg: 190
Webbsida

Re: Mer fart för TPI.Tips

Arbets tid e svårt för mig att uppskatta.
Förstå mig rätt,och ABSOLUT inget illa ment i det nu...
För mig som jobbar med det varje dag..e en annan sak liksom.
Men.
Tändningen e en affär på max 15 minuter,lite beroende på hur dum hållskruven för fördelaren e.

Insuget har man släppt o donat till med muttern å det på ung 4-5 timmar vill jag påstå.

Avgaseriet.
Samma där som med fördelaren.
Om man har tillgång till en lyft så tar det ändå sin modiga timme att ta ner katatlysatorn utan att fördärva den helt.
Off road pipen tar ytterligare ngn timma att tillverka om man nu har flänsarna.

Offline

 

#8 2003-01-29 09:41:47

Racing
Medlem
Från: Götelaborg
Registrerad: 2003-01-17
Inlägg: 190
Webbsida

Re: Mer fart för TPI.Tips

Servicen i sin tur tar runt 4 timmar med stift samt byggande av nya kablar.(Sätter INTE dit ngt färdigt då det normalt ser helt för jävligt ut med d färdiga satserna)

Kostnader då?
Tjaa..
Skruv 50 öre,veta var den skall sitta 499,50 liksom.
Jar tar för modifiering UTAN avgas biten ut 5000:- totalt.
Kunderna har undantagslöst varit skitnöjda,och många ggr undrat vad det e jag gjort!

Ytterligare en sidoeffekt av det här är att bränsleförbrukningen brukar ramla ner ung 2 dl milen.

Offline

 

#9 2003-01-29 19:04:50

Mats Alfredsson
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2003-01-15
Inlägg: 1584

Re: Mer fart för TPI.Tips

Glöm inte att köra ur bränslesystemet innan ni öppnar regulatorn , det är som sagt ett j**kla högt tryck i systemet .

Offline

 

#10 2003-01-29 20:41:00

Martin
Medlem
Från: Stigtomta
Registrerad: 2003-01-13
Inlägg: 647

Re: Mer fart för TPI.Tips

Racing:
Spelar det någon roll om man fixar bränsletrycksregulatorn utan att ställa om tändningen? Ger det nåt?
Vill inte ställa om tändningen för gasens skull...
Det går ok att löda med silverlod oxå, elle?

Hur ser det ut innanför locket på bränsletrycksregulatorn, är det ett tomrum? Funderar på om det går att sätta dit en nitmutter....


Ridin' lo', flyin' hi'

Offline

 

#11 2003-01-29 21:11:18

Mats Alfredsson
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2003-01-15
Inlägg: 1584

Re: Mer fart för TPI.Tips

Det sitter en stor fjäder innanför locket , sen kan du lägga typ en krona som mellanlägg så justerskruven går emot den för justering av fjädern

Offline

 

#12 2003-01-29 23:03:05

Racing
Medlem
Från: Götelaborg
Registrerad: 2003-01-17
Inlägg: 190
Webbsida

Re: Mer fart för TPI.Tips

Ja.
Bara mer soppa ger också effekt.
Du behöver inte va speciellt orolig med gasen å den höjda tändningen beroende på vad det sitter för EEPROM i styrenheten.
Orginal e de JÄVLIGT lågtända även på WOT.
Mellan locket å fjädern ligger där en form av bricka i pressad plåt.

Nej.Rivnut går inte då den bygger för mycket på fel sida locket.
Lika illa blir det om du sätter den "ut å in".

Offline

 

#13 2003-01-30 18:57:26

Martin
Medlem
Från: Stigtomta
Registrerad: 2003-01-13
Inlägg: 647

Re: Mer fart för TPI.Tips

Racing:
Tack för svaret.
Var det ok att löda med silverlod? Gubbarna på jobbet kör med det så det skulle vara bra...
WOT e fullgas va?


Ridin' lo', flyin' hi'

Offline

 

#14 2003-01-30 21:08:29

Racing
Medlem
Från: Götelaborg
Registrerad: 2003-01-17
Inlägg: 190
Webbsida

Re: Mer fart för TPI.Tips

WOT = Wide Open Throttle
Ja,silverlod e ypperligt

Offline

 

#15 2003-01-30 22:21:37

Danne
Medlem
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 136

Re: Mer fart för TPI.Tips

Vart kan man köpa airfoil, kn-filter? Finns det något annat ställe än tpis?

Offline

 

#16 2003-01-30 23:29:13

Mats Alfredsson
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2003-01-15
Inlägg: 1584

Re: Mer fart för TPI.Tips

TPIS verkar ha väldigt höga priser till att börja med så där handlar man inte , köpte mina filter samt airfoil på van service i umeå, det går säkert att få delarna skickade om du skulle vilja det , ring och hör 090-120420. annars bör det finnas på norrlands custom , persåkers ja alla jänketillbehörsfirmor

Offline

 

#17 2003-02-01 15:56:05

Mats Alfredsson
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2003-01-15
Inlägg: 1584

Re: Mer fart för TPI.Tips

Martin: här ser du orginal regulatorn i delar , det är mot den stora fjäderna justerskruven går , lägg t.e.x en krona i mellan så skruven har något att gå emot

    http://www.matsmotorsports.com/images/slask/reguny.jpg

Senast redigerat av Mats Alfredsson (2003-02-01 15:56:38)

Offline

 

#18 2003-02-01 16:13:52

Martin
Medlem
Från: Stigtomta
Registrerad: 2003-01-13
Inlägg: 647

Re: Mer fart för TPI.Tips

Tack Mats, för din detaljrikedom.
Fan, ska nog köpa en digitalkamera...


Ridin' lo', flyin' hi'

Offline

 

#19 2003-02-02 22:22:47

Martin
Medlem
Från: Stigtomta
Registrerad: 2003-01-13
Inlägg: 647

Re: Mer fart för TPI.Tips

Det ska nog vara en T5 mejsel till att få loss locket på regulatorn, provade ända ner till T8 sen hade jag inte mindre så jag fick åka hem igen....sad
Men det gjorde ju inget, för då fick jag en chans att riva ner crossen när jag ändå var i garaget...big_smile
Så snart kanske man kan stilla abstinensen genom lite bakhjulsåka.


Ridin' lo', flyin' hi'

Offline

 

#20 2003-02-02 23:40:49

Racing
Medlem
Från: Götelaborg
Registrerad: 2003-01-17
Inlägg: 190
Webbsida

Re: Mer fart för TPI.Tips

De vette fan om du har rätt i!
E nämligen så att på VISSA FPR,er sitter det den typ av torq som har ett hål i mitten på bitset.

Offline

 

#21 2003-02-03 09:05:35

Mats Alfredsson
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2003-01-15
Inlägg: 1584

Re: Mer fart för TPI.Tips

På min satt en en torx med hål i mitten , var på GUBBDAGIS (clas ohlsson) och handlade en sats med massa special torx billigt , kommer dock inte ihåg storleken på torxen men den var rätt liten .

Offline

 

#22 2003-02-03 20:13:45

Martin
Medlem
Från: Stigtomta
Registrerad: 2003-01-13
Inlägg: 647

Re: Mer fart för TPI.Tips

Å fan, så det är en torx-SS(superspecial) som det sitter där....
Får kolla med Claes-Christian o se om vi kan köpa en sån...big_smile


Ridin' lo', flyin' hi'

Offline

 

#23 2003-02-05 16:03:39

Mats Alfredsson
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2003-01-15
Inlägg: 1584

Re: Mer fart för TPI.Tips

Hittade en sida där det finns TPI-tips , kanske kan vara till andvändning ??


http://www.hotrodlane.cc/Streetstories/choosetpi1.htm

Senast redigerat av Mats Alfredsson (2003-02-05 16:03:53)

Offline

 

#24 2003-02-07 16:49:18

GTA(nders)
Medlem
Från: Bro
Registrerad: 2003-01-15
Inlägg: 43

Re: Mer fart för TPI.Tips

Den däringa bruna "ESC" kontakten, var sitter den? Har iofs en T/A men dom ska ju vara lika sägs det......

Offline

 

#25 2003-02-07 18:45:23

Racing
Medlem
Från: Götelaborg
Registrerad: 2003-01-17
Inlägg: 190
Webbsida

Re: Mer fart för TPI.Tips

I kabelstammen mot torpeden vid broms servot alt vid samma plats på passagerar sidan.
Kontakt stycket är svart,och kabeln brun svart.
Enkelpolig.

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson