Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2018-01-15 23:34:57

samuelz
Ny medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2018-01-15

Första projektet

Råkade komma över en camaro -84 som behövde lite hjälp för att komma på banan igen.

Jag köpte bilen för snart ett år sedan och har fixat lite här och där så gott kunskapen räcker till. Jag skulle vilja påstå att jag inte kan mycket om bilar alls men vill gärna lära mig och är intresserad. Man måste ju börja någonstans.
Så jag vill be om ursäkt om jag inte hittar rätt ord eller uttrycker mig fel. rätta mig gärna.

så jag kan väll inleda projektet med en checklista på vad som skall göras med bilen. kom gärna med input om ni kommer på något annat roligt som kan göras.

Motorrummet:
Byta motor till V8. 305 L03 om jag minns rätt. med en 700-låda.
Lackera alla ytor.

Exteriör:
Kapa ur och sätta på scoop på huven(Det blev lite trångt med nya motorn).
Hel lackering (Orange)
Cragar quick trick fälgar.
Byta framruta.

Interör:
omklädnad av stolar.
omklädnad av dörrar
Isolering
Matta
Övrig inredning bakåt i bilen.
bygga mittkonsol
Installera varvräknare
byta ratt
nytt innertak.
installera ljudsystem
Byta lister runt om.

Övrigt:
Byta till några vassare bromsar.
Stummare fjädring. (coilovers?)
gasfjädrar till bakrutan och motorhuven behöver bytas

Har säkert glömt massa saker men jag ska försöka uppdatera med jämna mellanrum vad som händer.

Så det här är en trial and error bil som jag hoppas kunna jobba med under flera år framöver.

https://i.imgur.com/xyz4wO4.jpg

https://i.imgur.com/URzDA54.jpg

https://i.imgur.com/2Atpw4e.jpg

fler Bilder kan hittas här: https://imgur.com/a/ejtui

Senast redigerat av samuelz (2018-01-16 20:31:52)

Frågar efter blinkersvätska och ögonmått på biltema.

#2 2018-01-16 12:53:41

FastechDuramax
Medlem
Registrerad: 2015-06-01

Re: Första projektet

Vælkommen!

Projektrådar ær alltid roligt! Men kan du inte uploade billderna hit istællet? Det brukar alltid finnas en "hotlink for forums" lænk du bifoga i inlægget.
Detta ger tråden ett helt annat læsværde.

Ska du ændå byta fjædring skulle jag satsta på coilovers som kan justeras, så kan man finlira lite med stancen på bilen.

#3 2018-01-16 20:27:40

samuelz
Ny medlem

Absolut kan jag lägga in bilder direkt i forumet. Valde att göra så för att det var så många bilder på en gång. men i framtiden kan jag absolut lägga in bilder direkt.

Har hört att coilovers kan vara väldigt stumma. Hur mycket kan man justera dom? förstår att det handlar mycket om vad man väljer att stoppa in. kanske någon som har tips på vad som kan fungera bra.

Som ni ser så är bakhjulen lite större. tänkte att det verkade tufft men tänkte inte längre än så. först tänkte jag bredda bakskärmarna. men insåg att det kommer bli svårt att få snyggt utan rätt verktyg och kunskap. så det blir till att byta ner sig i storlek.

Kommer antagligen att sälja dom snart om någon skulle vara intresserad. (återkommer med specifikationer senare)

Senast redigerat av samuelz (2018-01-16 20:40:31)

#4 2018-01-16 21:32:46

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03

Kul med ett gen3 projekt! Har själv haft 2 stycken. smile

Bara fråga på om du undrar över något, det finns mycket kunskap samlad på detta forum. thumbu

Mvh john

Senast redigerat av BLASTbeet (2018-01-16 21:34:00)

Camaro -71 UNDER CONSTRUCTION big_smile Camaro Z28 -82 355cui
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

#5 2018-01-16 23:18:47

samuelz
Ny medlem

https://scontent.fbma2-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/26233367_10156130746676462_8891950404519220705_o.jpg?oh=3382ee765e6b1b3ab8a1a5ca6a85d5af&oe=5AEEA375

Hittade en bild på när jag slängde ihop luftfilter och ventilkåpor bara för att få en blick på hur det kommer se ut. Känns skönt att se lite framsteg efter att ha plockat i och ur motorn flera gånger för att saker inte passar. men nu ska allt sitta fast ordentligt och förhoppningsvis går det att provstarta inom ett par dagar.

Jag är glad att jag kommer över bilen i det skicket den va var i. Hade den varit i bättre skick hade jag aldrig vågat meka så här mycket.

Hoppas jag inte skämmer ut mig själv allt för mycket med mina design val.

Jag är nog mest taggad på att fortsätta med inredningen. men försöker göra en sak i taget så det inte blir för rörigt i lilla garaget. så steg 1 är att börja rulla igen.

Jag kommer troligtvis slumpa bort v6an som satt i till någon som vill ha en motor för billig peng. så om någon skulle vilja komma över en billig motor till våren kommer jag troligtvis ha en. Måste dubbelkolla exakt modell och sånt. men den satt i camaron och det är en -84a så det kanske räcker för att lista ut vad det är. Enligt biluppgifterna på regbeviset är det 102hk.

Sidfot