Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2017-10-20 17:39:35

Denkan
Ny medlem
Registrerad: 2017-10-20
Inlägg: 1

Kamaxel Camaro z 28-94

Hejsan alla Camaro lovers jag har en liten fråga. Jag undrar vilken kam jag kan byta till för att få lite mer drag i bilen utan att behöva byta ventil fjädrar . Typ att man byter lyftare och kam jag har bytt till headers,slp cold air intake och magnaflow 3" . Motorn är såklart Lt1 med automat låda.Har kollat runt lite å det är en djungel det här med kamaxlar så jag vänder mig till er för att få säkrare svar:P

Offline

 

#2 2017-10-20 18:37:09

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: Kamaxel Camaro z 28-94

Med originalfjädrar kan du inte ens sätta på 1.6-vippor utan att riskera att pressa ner fjädrarna mer än de tål.
Jag skulle byta fjädrar om jag skulle byta kam, att byta kam är betydligt mer jobb än byta fjädrar.
Jag skulle påstå att du behöver fjädrar som klarar lite mer varv och lyft om du byter kam, och byter du kam kommer du flytta upp varvtalsområdet så det behövs. Sen har säkert dina fjädrar kämpat på några mil också..

LT4 fjädrar klarar lite mer lyft och varv (max 0.525 lyft).
Finns beehive springs som är ändå bättre, men dyrare.

Välj en kam du vill ha, därefter väljer du lämpliga fjädrar till den kammen, det rekommenderar iaf jag. Kamtillverkarna kan helt säkert rekommendera en passande fjäder till den kammen du vill ha.

Jag har testat en 268XFI HR13 på LT1 350, mycket bra kam, men kräver bättre fjädrar (218 int./224 exh., 1800-5800rpm). Och inga problem med SBP.
En kam som har bra lågvarvsegenskaper och ett mycket bättre mellan- och högvarvsregister än originalet.
Jag har provat bilar med LT4 hot kam, en kam som har en ungefär lika duration men lägre lyft (218/228), men jag upplever att den kammen kräver mer varv innan den kommer igång och har enligt  mig inte lika bara låg och mellan register, men likvärdig på topp.

Med 268XFI kammen och AFR toppar körde jag ifrån original LS1 och LS3 Camaro, tom en småtrimmad LS3 Camaro fick se sig slagen på 201m med den kammen.

Finns kit med kam, fjädrar, lyftare och allt du behöver till din LT1: K07-465-8
OCH det finns kit med andra kammar också, bara att leta det du tror passar dig och dina ändamål.

Senast redigerat av mihe (2017-10-21 10:57:50)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson