Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2017-08-21 20:16:17

costia
Medlem
Registrerad: 2015-04-09

Knackar och låter i bakaxel

Hej, bytte min olja i bakaxel i början av sommaren, hällde i Gulf LS Olja. Nu när jag körde med bilen idag så började den bete sig konstigt. När jag backar sakta så knakar det och hugger i bakaxeln, och svänger jag fyllt och rullar på tomgång så nästan skakar det i bilen. Men i högre hastigheter känns/hörs det inget. Har funderat på om jag ska hälla i "knäpoolja" men hur mycket?
Mvh

#2 2017-08-29 19:09:15

costia
Medlem

Re: Knackar och låter i bakaxel

Hej igen, har nu hällt i en liten flaska med knäppolja, och har kört ca 4mil med bilen... men detta fenomen men att den hugger vid fullt rattutslag med D på tomgång är inte bra än...? Det liksom vibrerar/skakar i bilen. Men inget i hastigheter, utan bara från start med fullt rattutslag. Vad tror ni detta kan vara? Eller tar det längre tid för knäppolja innan den gör någon nytta?
Mvh Christian

#3 2017-08-30 11:27:04

Kerten
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-08

Vad har du för diff i bilen? En ny eller gammal original? Man ska ju normalt inte behöva ha i extra knäppolja när man redan har det i LS-oljan.
Kom problemet direkt efter du bytte olja eller gick det bra hela sommaren?

Camaro LT -75
Buick GS 400 -69 cab
Se mer av Camaron på Garaget.org

#4 2017-08-30 18:34:48

costia
Medlem

Kerten skrev:

Vad har du för diff i bilen? En ny eller gammal original? Man ska ju normalt inte behöva ha i extra knäppolja när man redan har det i LS-oljan.
Kom problemet direkt efter du bytte olja eller gick det bra hela sommaren?

Tja, är en 10 bultar Axel med positraction diff.
Hade lite problem med axeln innan  byte av oljan, men knappt märkbart. Efter bytet har jag inte kört speciellt mycket med bilen..kanske 20 mil.

#5 2017-08-31 08:14:52

Kerten
Medlem

Eftersom du hade problem även innan så är det kanske något som behöver ses över där inne. Oljan löser ju inga problem direkt. Är till för att förhindra problem.
Hur såg den gamla oljan ut när du bytte? Fanns spår av något i den? Beroende fabrikat och fel så går de ju att renovera.

Låser den ordentligt fortfarande? Blir det två svarta streck i asfalten när man spinner loss?

Camaro LT -75
Buick GS 400 -69 cab

#6 2017-08-31 09:42:57

costia
Medlem

Kerten skrev:

Eftersom du hade problem även innan så är det kanske något som behöver ses över där inne. Oljan löser ju inga problem direkt. Är till för att förhindra problem.
Hur såg den gamla oljan ut när du bytte? Fanns spår av något i den? Beroende fabrikat och fel så går de ju att renovera.

Låser den ordentligt fortfarande? Blir det två svarta streck i asfalten när man spinner loss?

Hej igen, ja den diggar precis som den ska, kommer jag över ca 5 km så är det inga problem med att den "vibrerar/hoppar" inga missljud eller dylikt. Oljan som tömdes ur vår inga spån eller något annat i.
Kan ju tillägga att problemen finns inte när bilen är kall utan bara när det är varmkörd.
Har hällt i en flaska redline knäppolja, ska man våga hälla i mer? När jag bytte oljan så fanns det iaf inga synliga skador på några drev.
Mvh Christian

#7 2017-08-31 12:34:39

Kerten
Medlem

Jag har aldrig behövt någon extra knäppolja. Brukar ju räcka med färdig LS-olja. Om du nu har LS-olja + hela flaskan med extra knäppolja så har du ju massor redan. Är ju inte bra med för mycket heller. Jag tror inte att problemet ligger där.

När de blir utslitna så är det normala att de greppar sämre, men för dig få verkar de ju greppa för mycket.
Får hoppas någon annan har några bra synpunkter.

Camaro LT -75
Buick GS 400 -69 cab

#8 2017-08-31 13:26:02

costia
Medlem

Kerten skrev:

Jag har aldrig behövt någon extra knäppolja. Brukar ju räcka med färdig LS-olja. Om du nu har LS-olja + hela flaskan med extra knäppolja så har du ju massor redan. Är ju inte bra med för mycket heller. Jag tror inte att problemet ligger där.

När de blir utslitna så är det normala att de greppar sämre, men för dig få verkar de ju greppa för mycket.
Får hoppas någon annan har några bra synpunkter.

Nr tycker oxå det verkar skumt. Jag har lite funderingar på att pröva med en tjockare olja, nu använder jag 80-90n kanske ska pröva 75-140, vad tror Du?

#9 2017-08-31 18:59:54

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26

Byte till annan viskositet på oljan kommer inte hjälpa dig. Ta reda på vad du har för typ av diffbroms. Kan nog vara så att du har någon typ av locker som gärna tuggar o hugger lite när man svänger och kör.
Typ denna eller liknande variant https://m.youtube.com/watch?v=t9DqWU-vBWI

#10 2017-09-01 07:46:50

costia
Medlem

Z-27 skrev:

Byte till annan viskositet på oljan kommer inte hjälpa dig. Ta reda på vad du har för typ av diffbroms. Kan nog vara så att du har någon typ av locker som gärna tuggar o hugger lite när man svänger och kör.
Typ denna eller liknande variant https://m.youtube.com/watch?v=t9DqWU-vBWI

Hej igen, var ute igår och körde en sväng, efter tips om att man skulle köra i 8yikesr så att det kom in mellan lamellerna. Prövade detta och det verkar som det blivit bättre.. har inte kört extremt länge så vet inte hur varm oljan var. Så det får väl bli några provturer och se.. återkommer när jag kört lite mer.
Mvh Christian

Sidfot