Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2017-07-14 13:01:31

Thehellbillydeluxe
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2014-04-25
Inlägg: 110

Förgasarkonverterad cheva 350 tbi tändningsproblem?

Hej!

Jag har problem med att få min 350 (tidigare TBI) att gå bra, misständer så fort man ger på den lite.
Motor: SB 350 87
Förgasare: Edelbrock 600
Insug: Edelbrock Performer
Elektrisk bränslepump
Fördelare: MSD HEI

Jag har hittat TDC och utgått från detta. Ställt in allt från 0-14 grader i grundtändning med resultatet olika nyanser av sämre.
Provade att byta fördelaren igår men samma fel. Tändkablar nya.
Har provat båda vakuumportarna på förgasaren och utan vakuum inkopplat.

Kan det vara bränslerelaterat? Vilken grundinställning ska tändningen ha med pluggat vakuum? Har sett allt från 0-12.


Alla ideer mottages tacksamt!


Z28 Convertible 1991

Offline

 

#2 2017-07-15 21:27:50

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3850

Re: Förgasarkonverterad cheva 350 tbi tändningsproblem?

Allt mellan 0-12 grader gäller väl för en tbi med styrningen av tändningen kvar med knacksensor och ESC skulle jag tro.
När du fördummat den så får du nog ge den avsevärt mycket mer i grundtändning, har inga värden i huvudet men börja runt 20 grader kanske, sen hur tändkurvan skall se blir ju ett jäkla experimenterande.

Magnus

Senast redigerat av Mangan (2017-07-16 15:15:35)


Lägger ofta upp inlägg från min äpplefån, ber om ursäkt för udda, rolig eller missvisande stavning pga av det!
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Offline

 

#3 2017-07-16 12:42:38

Thehellbillydeluxe
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2014-04-25
Inlägg: 110

Re: Förgasarkonverterad cheva 350 tbi tändningsproblem?

Tbin var borta när jag köpte bilen. Satt ett litet hopplock av delar och en tvåports rockorkester som flödade över......
Skalan på svänghjulet är graderad 0-12 grader och då är det före tdc alltså när kolven är på väg upp? Vad kan hända om jag ställer åt andra hållet alltså när kolven är på nedåtgående?


Z28 Convertible 1991

Offline

 

#4 2017-07-16 15:21:12

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3850

Re: Förgasarkonverterad cheva 350 tbi tändningsproblem?

Jag menar att du behöver mer förräntning inte bara dom max 12 grader du har.

Har du inte en stroboskopslampa man kan lägga in justeringen på och sen använda nollan på dämparen får du mäta lite och märka upp, du har ju avståndet från 0 till 12, lika mycket till är ju 24 grader.

Magnus


Lägger ofta upp inlägg från min äpplefån, ber om ursäkt för udda, rolig eller missvisande stavning pga av det!
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Offline

 

#5 2017-07-16 18:35:38

Thehellbillydeluxe
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2014-04-25
Inlägg: 110

Re: Förgasarkonverterad cheva 350 tbi tändningsproblem?

Har nu testat att vrida upp tändningen till den börjar gå dåligt. Backade sedan ca 1cm på fördelaren. Ösregnar så det blev en liten testrunda men det verkar som den går bättre där uppe. Ska ut och testa mer när vädret blir bättre! Tack för tips!


Z28 Convertible 1991

Offline

 

#6 2017-07-19 21:57:50

Kerten
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-08
Inlägg: 387

Re: Förgasarkonverterad cheva 350 tbi tändningsproblem?

Misständer den om du gasar bara lite? Typ vid normal körning?

Jag tycker spontant att det låter bränslerelaterat i alla fall. En otrimmad motor är ganska okänslig på hur tändningen ställs innan den börjar gå riktigt dåligt.

Om bränslet inte räcker till av någon anledning så går den däremot riktigt illa framförallt vid gaspådrag.

Men det är inte tändningen på tomgång som är mest intressant. Det är tändningen på höga varv med vakuum bortkopplat som du bör ställa in först. sikta på 30 grader som max till att börja med. Går den bra på 32 eller till och med 34 så kör på det.


Camaro LT -75
Buick GS 400 -69 cab
Se mer av Camaron på Garaget.org

Offline

 

#7 2017-07-30 17:16:08

janne_g
Medlem
Registrerad: 2010-08-13
Inlägg: 87

Re: Förgasarkonverterad cheva 350 tbi tändningsproblem?

jag fick köra på 24 grader när jag hade en sån maskin. men jag hade en lite vassare kam i den

Offline

 

#8 2017-08-08 09:51:01

Thehellbillydeluxe
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2014-04-25
Inlägg: 110

Re: Förgasarkonverterad cheva 350 tbi tändningsproblem?

Jag har nu bytt bränslefilter och gjort rent förgasaren, även kollat vakuumläckor. Bra bränsletryck, elpump som trycker från tanken. Var ute på en testrunda och tyckte inte att jag märkte någon skillnad. Kan det vara ventilerna som spökar? Eller sliten kam?


Z28 Convertible 1991

Offline

 

#9 2017-08-08 12:23:07

Thehellbillydeluxe
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2014-04-25
Inlägg: 110

Re: Förgasarkonverterad cheva 350 tbi tändningsproblem?

Uppdatering,

Den har bra gång när den inte är belastad, det vill säga när jag står och varvar på neutralen så går den bra. Men när jag kör och gasar på så smattrar den och går dåligt


Z28 Convertible 1991

Offline

 

#10 2017-08-10 11:42:24

Thehellbillydeluxe
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2014-04-25
Inlägg: 110

Re: Förgasarkonverterad cheva 350 tbi tändningsproblem?

Problemet löst!


Tack för alla tips, nu är det löst! Böt stiften och sen gick den som en dröm! Min teori är att motorn fått för lite bränsle pga igensatt filter och skitig förgasare. Det gjorde även att stiften blev för heta.


Z28 Convertible 1991

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson