Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2017-07-05 11:14:44

malmen
Medlem
Från: Kinna
Registrerad: 2017-07-05

Identifieringshjälp - Oljetryckskontakt/tempgivare?

Hej,

Tempmätaren i bilen står i botten hela tiden och efter att ha kikat bakom så såg jag att inget är kopplat till den.
Försökte då kika var givaren sitter på motorn och se ifall det gick att koppla in men där går jag bet. De flesta sökningar på google och diverse forum säger att givaren i regel sitter mellan cylinder 1 och 3, men på min motor är där inget.. (bild1), däremot sitter det något givarliknande på andra sidan, mellan cylinder 6 och 8 (bild2). Dessutom sitter det någon, till synes, trasig, givarliknande pryl bredvid termostathuset (bild3). hmm

Motorn i fråga är en 305a från 83, vad jag har fått fram av motorkoden (UDF) har den tidigare suttit i en pickis.
Saknas det en tempgivare här eller är det den som är på bild 2? Om inte, vad är givaren på bild 2 till för? Och prylen bredvid termostathuset, vad är det?

Någon här som kan tala om för mig vad som är vad? smile

Bild1 - Ska det sitta något här?
http://forumbilder.se/G8U7G/1-3.jpg

Bild2 - Vad är det här för givare?
http://forumbilder.se/G8U7G/6-8.jpg

Bild3 - Den här prylen, vad är det?
http://forumbilder.se/G8U7G/termo.jpg

Senast redigerat av malmen (2017-07-05 11:15:40)

#2 2017-07-05 14:22:09

costia
Medlem
Registrerad: 2015-04-09

Re: Identifieringshjälp - Oljetryckskontakt/tempgivare?

I det uttaget på bild ett har jag min vatten tempgivare, bild 2 ser ut att vara din v-givare, och bild 3 ser ut att vara en gammal vakuumgivare som är Av..  rätta mig gärna om jag har fel.
Mvh Christian

#3 2017-07-05 15:41:45

malmen
Medlem

Kanske en dum fråga, men vad menar du med v-givare? Förkortning av vattentempgivare?
Och ytterligare en dum fråga, vakuumgivaren, om det nu är en sådan, vad har det för inverkan på motorns funktion om den är av/trasig?

#4 2017-07-05 16:22:39

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26

Bild ett o två har ju samma utag då topparna är lika. Vänd på dom så hamnar det på samma ställe. Ser ut att sitta en eliktrisk temp givare på bild 2.
På bild tre måste det väl vara en trasig vattentemp givare, för det är väl i vattenkanal.
Oljetrycks uttaget är normalt i bakkant på blocket. Sitter uppefrån stax bakom insuget.

#5 2017-07-05 17:34:32

costia
Medlem

V-givare= vatten tempgivare
Bild 3 är nog som ovan skriver en vattentempgivare som är Av.

#6 2017-07-05 21:12:02

malmen
Medlem

Z-27 skrev:

Bild ett o två har ju samma utag då topparna är lika. Vänd på dom så hamnar det på samma ställe. Ser ut att sitta en eliktrisk temp givare på bild 2.
På bild tre måste det väl vara en trasig vattentemp givare, för det är väl i vattenkanal.
Oljetrycks uttaget är normalt i bakkant på blocket. Sitter uppefrån stax bakom insuget.

Alright, tack! Så i teorin borde jag kunna koppla in den givaren till min mätare och den hoppar i gång? Förutsatt att mätare/givare fungerar såklart.

Kan man på något sätt avgöra om det är en givare för vattentempen? Ta bort den och se ifall det rinner ut vatten?

Vad är det för skillnad på en elektrisk givare och den förmodade som är av? Om den inte är elektrisk också? Vet inte om den sitter i en vattenkanal eller ej, men det är väl bara att ta loss och kolla? Det som gjorde att jag blev fundersam är att den är så mycket grövre än de jag hittat när jag sökt på nätet.

costia skrev:

Tack smile

Senast redigerat av malmen (2017-07-05 21:12:26)

#7 2017-07-05 21:33:31

costia
Medlem

malmen skrev:

Z-27 skrev:

Alright, tack! Så i teorin borde jag kunna koppla in den givaren till min mätare och den hoppar i gång? Förutsatt att mätare/givare fungerar såklart.

Kan man på något sätt avgöra om det är en givare för vattentempen? Ta bort den och se ifall det rinner ut vatten?

Vad är det för skillnad på en elektrisk givare och den förmodade som är av? Om den inte är elektrisk också? Vet inte om den sitter i en vattenkanal eller ej, men det är väl bara att ta loss och kolla? Det som gjorde att jag blev fundersam är att den är så mycket grövre än de jag hittat när jag sökt på nätet.

costia skrev:

Tack smile

Jo det borde gå att koppla in den, kabeln som går från din mätartavla inne i bilen ska du kunna pröva att jorda med tändningen på, då ska mätaren slå i botten på "den varma sidan" då vet du att din mätartavla fungerar. Du behöver nog inte lossa den givaren, är 99% säker på att det är en vattenkanal där. Min sitter på samma ställe fast på den sidan där din är pluggad. Mätaren som sitter uppe på insuget är med stor sannolikhet inte original, alla chevor jag sett har haft sin  org tempgivare mellan 1 o 3 ans cylinder.
Mvh

Senast redigerat av costia (2017-07-05 21:34:51)

#8 2017-07-05 21:39:48

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26

Vattentempgivaren i insuget kan ha varit till någon slags motorstyrning. Vissa nyttjar även det uttaget till expvis fläktsyyrning. Den i toppen garanterat till en tempmätare. Där har jag själv en fast mekanisk.

#9 2017-07-06 07:37:08

malmen
Medlem

Tack costia och Z-27!

Jag ka se om jag får tid att koppla mätaren idag och testa mot jord smile
Är det förresten någon skillnad i effektivitet att ha tempgivaren mellan cyl 6-8 vs mellan cyl 1-3, eller är det hugget som stucket?

För fläktstyrning har jag en givare som sitter på övre kylarslang och startar en elfläkt vid behov. Jag ser dock gärna att jag har en mätare för temperaturen också, svårt att höra annars när bilen körs.

Elektrisk eller mekanisk givare, vad är skillnaderna samt fördelar/nackdelar? Tänker om min givare är trasig och jag behöver skaffa en ny, vad är att föredra?

#10 2017-07-06 11:58:01

costia
Medlem

malmen skrev:

Tack costia och Z-27!

Jag ka se om jag får tid att koppla mätaren idag och testa mot jord smile
Är det förresten någon skillnad i effektivitet att ha tempgivaren mellan cyl 6-8 vs mellan cyl 1-3, eller är det hugget som stucket?

För fläktstyrning har jag en givare som sitter på övre kylarslang och startar en elfläkt vid behov. Jag ser dock gärna att jag har en mätare för temperaturen också, svårt att höra annars när bilen körs.

Elektrisk eller mekanisk givare, vad är skillnaderna samt fördelar/nackdelar? Tänker om min givare är trasig och jag behöver skaffa en ny, vad är att föredra?

Ingen skillnad mellan vilka cylindrar den sitter.
Kan tyvärr inte säga vad som är att föredra, men min elektriska fungerar precis som den ska.
Mvh Christian

#11 2017-07-06 19:37:20

malmen
Medlem

Instrumentet har ju en sån där tunn plastfilm med ledare i som går till tempmätaren, kan man koppla "förbi" den bit som går till mätaren och köra med separata kablar? Eller riskerar man att göra sönder något då?

#12 2017-07-06 20:03:20

costia
Medlem

Jag tror jag förstår vad du menar, jag fick dra en ny kabel till min givare, men den är ju skruvad i en av skruvarna på baksidan av mätaren, så jag satte bara en ringkabelsko på muttern och drog ut en ny kabel till min givare och det fungerar. Men som du säger så var det en tunn plastfilm bakom mätaren.
Mvh Christian

#13 2017-07-06 20:05:54

malmen
Medlem

Gött, tack för snabbt svar Christian! Då kopplar jag till mätaren till givaren och ser om det blir något liv i den när bilen börjar bli varm smile

#14 2017-07-06 20:18:34

malmen
Medlem

Nu har bilen stått och gått i 10 minuter och mätaren har inte rört sig ett uns. Jordar man den slår den i botten på den varma sidan.

Är det bara att köpa en ny givare eller kan det vara något annat?

Tänkte på en grej, när jag startar bilen med nuvarande inkoppling av givare och instrument så får pinnen i tempmätaren fnatt tills det att bilen startat. Är det normalt? :p

Senast redigerat av malmen (2017-07-06 20:25:19)

#15 2017-07-06 21:24:13

costia
Medlem

malmen skrev:

Nu har bilen stått och gått i 10 minuter och mätaren har inte rört sig ett uns. Jordar man den slår den i botten på den varma sidan.

Är det bara att köpa en ny givare eller kan det vara något annat?

Tänkte på en grej, när jag startar bilen med nuvarande inkoppling av givare och instrument så får pinnen i tempmätaren fnatt tills det att bilen startat. Är det normalt? :p

Hej igen! Min mätare beteer sig skumt om jag inte har tändning på och sätter på lyset, då slår den i botten på den varma sidan. Men så fort tändningen vrids på så går den till normalt läge igen.

Min rörde sig inte heller när jag kopplade in den först men en ny givare från Hansen racing och tempmätare gick igen, om din mätare slår i botten om du jordar kabeln ute vid givaren så är det bara en sak som kan vara sönder, och då är det givaren.
Mvh Christian

Edit: såg att den rör sig när du jordar :-) så en ny givare och den ska fungera! Skriv gärna när du bytt givare, ifall den fungerar eller ej.

Senast redigerat av costia (2017-07-06 21:28:13)

#16 2017-07-06 21:41:57

malmen
Medlem

Hej,

Mätaren rör sig när jag jordar ja, den slår i botten på den varma sidan. Men jag jordade den inte ute vid givaren utan via först via en jordpunkt i kupén, testade även på minuspolen. Spelar det någon roll?

Senast redigerat av malmen (2017-07-06 22:25:45)

#17 2017-07-07 06:35:09

costia
Medlem

Jordar du kabeln ute vid givaren så vet du ju att kabeln inte har något brott, om nu mätaren slår i botten när du jordar ute vid givaren.
Gör den inte det så är kabeln trasig. Och om den rör sig så är det givaren som är paj.
Mvh

#18 2017-07-07 08:00:18

malmen
Medlem

costia skrev:

Jordar du kabeln ute vid givaren så vet du ju att kabeln inte har något brott, om nu mätaren slår i botten när du jordar ute vid givaren.
Gör den inte det så är kabeln trasig. Och om den rör sig så är det givaren som är paj.
Mvh

Problemet är att jag inte vet vad det är för kabel som går från mätaren till givaren så jag tänkte dra en egen som jag skruvar fast bakom instrumentet.

Det svarta strecket här hade jag tänkte dra som egen, men det kanske inte fungerar då?
https://www.lectriclimited.com/skin/frontend/lectric/default/images/faq/temp_gauge_wiring-1.jpg

#19 2017-07-07 08:34:29

costia
Medlem

Jo precis så gjorde jag, dra en egen från mätaren till givaren, så ska det fungera, om inte byt givare.

#20 2017-07-07 08:40:23

malmen
Medlem

Ok, det var så jag gjorde igår och mätaren rörde sig inte mer när jag drog på starten tills det att bilen startade. Så jag antar att det blir ett samtal till Hansen Racing idag och beställa en ny givare.

Bara en fundering, skulle det kunna vara så att min givare är till lampa, och det är därför den inte funkar med mätaren?

Edit
Ny givare beställd, dyker väl upp i början på nästa vecka big_smile

Senast redigerat av malmen (2017-07-07 09:33:14)

#21 2017-07-07 22:11:35

costia
Medlem

malmen skrev:

Ok, det var så jag gjorde igår och mätaren rörde sig inte mer när jag drog på starten tills det att bilen startade. Så jag antar att det blir ett samtal till Hansen Racing idag och beställa en ny givare.

Bara en fundering, skulle det kunna vara så att min givare är till lampa, och det är därför den inte funkar med mätaren?

Edit
Ny givare beställd, dyker väl upp i början på nästa vecka big_smile

Okey:-) hör som sakt gärna av dig när du installerat den nya, så vi på forumet vet hur det gått. Lycka till!
Mvh Christian

Senast redigerat av costia (2017-07-07 22:12:10)

#22 2017-07-11 17:26:42

malmen
Medlem

En kort uppdatering för den som eventuellt väntar. Hämtade ut min nya givare från Hansen Racing idag, men jag insåg ganska snabbt att det inte kommer fungera. Den givare jag beställt än 17mm och den som sitter i bilen är 20mm, så det var bara att skruva tillbaka den gamla givaren och börja om från noll. Ska se om jag hittar någon 20mm på Hansen som jag kan beställa nu och förhoppningsvis få den på torsdag så jag hinner få dit givaren innan Wheels&Wings till helgen.

EDIT:
Hansen Racings hemsida lämnar en del att önska i form av information, så jag tar det säkra före det osäkra och ringer dem imorgon.

Senast redigerat av malmen (2017-07-11 17:45:27)

#23 2017-07-12 04:15:42

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma
Registrerad: 2003-01-30

Kolla på någon riktigt reservdels site på nätet, tex rockauto.com när du hittat vad du vill ha kan du söka på det art numret hos tex hansen eller dalhems.

Magnus

Lägger ofta upp inlägg från min äpplefån, ber om ursäkt för udda, rolig eller missvisande stavning pga av det!
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

#24 2017-07-12 08:41:11

malmen
Medlem

Mangan skrev:

Kolla på någon riktigt reservdels site på nätet, tex rockauto.com när du hittat vad du vill ha kan du söka på det art numret hos tex hansen eller dalhems.

Magnus

Tackar för tipset. Kikade på Rockauto men där var det än värre att hitta big_smile
Nåväl, ringde Hansen och pratade med en något mer service minded kille än förra gången och nu har jag beställt en ny mätare via AD Center, den kommer imorgon bitti om allt går som det ska med postgången.

#25 2017-07-13 12:07:43

malmen
Medlem

Hämtade min nya givare från Hansen idag och den såg ut att passa vättre. Det gjorde den också, inga problem att byta eller så.

Startade bilen och mätaren visade lite tecken på liv, framgång tänkte jag! Tyvärr steg den som en raket till 250f och förbi på mindre än tio minuter, oxh det var inga 120 grader celsius där inte. Nu när jag stängde av bilen så står mätaren kvar där...

Några idéer?
Luft i kylsystemet mån tro?

Senast redigerat av malmen (2017-07-13 12:49:57)

Sidfot