Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2017-06-10 15:39:04

Kawwa
Medlem
Registrerad: 2017-06-10
Inlägg: 17

Securitylampan lyser ine, bilen startar ej

Halloj på er.
Har läst runt lite  och hittar inte "mitt problem".

När jag vrider om nyckeln till ACC läget så tänds inte Securitylampan. Det skall den väl göra, för att sedan slockna?
Bilen går ej att starta, startmotorn går ej.
Om jag jordbyglar TDR'en så rullar motorn igång, men soppapumpen går ej så motorn stannar efter 2 sekunder. När motorn stannar så går soppapumpen och fyller på tryck i railsen och jag kan starta upp motorn igen, men den stannar igen eftersom pumpen inte går i gång. Någon tin med VATS:en misstänker jag, men VAD? Vad ska jag kolla upp och prova? Eller hur byglar jag så att soppapumpen går....
Har provat att göra en bypass, men det hjälper inte, dessutom så har jag samma ohmvärde nere vid kontaktstycket som nyckeln visar när jag mäter "chipet". Tror inte att detta är ett klassiskt bypassproblem.

Offline

 

#2 2017-06-10 23:42:28

Kawwa
Medlem
Registrerad: 2017-06-10
Inlägg: 17

Re: Securitylampan lyser ine, bilen startar ej

Har nu hittat TDM:en.
På den är det skrivet med tusch "6131 Camaro 94"
Kan det vara så att förre ägaren har bytt TDM:en men inte fattat att den kan ha ett annat ohm-tal som inte matchar nyckeln, samtidigt som securitylampan är trasig/bort plockad......

Någon som har bytt lampor i instrumentpanelen? Lätt att komma åt eller ett helvete?

Yepp!
Jag köpte bilen med kriteriet att den inte startade, enligt dåvarande ägaren så var det startmotorn det var fel på.

Senast redigerat av Kawwa (2017-06-10 23:45:37)

Offline

 

#3 2017-06-13 14:07:59

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3850

Re: Securitylampan lyser ine, bilen startar ej

Modulen lägger ut en sinus våg till fuel enable ingången på ECU när rätt ressistans detekteras i nyckeln vill jag minnas från när kollade hur det funkade på min gammla (95) polis caprice som hade "pass key delete" som option.

Har tyvärr inte alla schema med mig nu när jag reser men skall se vad jag kan hitta, du har en 94'a alltså?

Magnus


Lägger ofta upp inlägg från min äpplefån, ber om ursäkt för udda, rolig eller missvisande stavning pga av det!
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Offline

 

#4 2017-06-13 17:13:51

Kawwa
Medlem
Registrerad: 2017-06-10
Inlägg: 17

Re: Securitylampan lyser ine, bilen startar ej

En 94:a, stämmer bra det.
Ett schema med in och utgångar vore toppen!

Offline

 

#5 2017-06-13 21:35:26

Kawwa
Medlem
Registrerad: 2017-06-10
Inlägg: 17

Re: Securitylampan lyser ine, bilen startar ej

Det här var inte bra!!!
Hittade tillslut mätuttaget för bränslet, 42psi när pumpen laddat systemet.
När motorn mullrar igång håller pumpen trycket hyffsat, ser inte siffrorna men bedömmer det til att det faller max 6 psi.
Alltså har jag bränsle fram......
Kanske dax att byta stiften?

Offline

 

#6 2017-06-17 15:01:36

Kawwa
Medlem
Registrerad: 2017-06-10
Inlägg: 17

Re: Securitylampan lyser ine, bilen startar ej

Hmm.
Plockade bort manometern från testslangen, det rinner bara lite ur slangen. Borde väl vara en ordentlig stråle om det finns tryck och flöde som sig bör?
Har hällt i injectorcleaner och pumpat runt i systemet, nu ska det få stå ett tag och sedan ska jag lossa soppafiltret och backspola systemet med tryckluft.

Offline

 

#7 2017-07-09 17:51:01

Kawwa
Medlem
Registrerad: 2017-06-10
Inlägg: 17

Re: Securitylampan lyser ine, bilen startar ej

Testade att spruta in soppa i insuget när motorn staratade upp, på det sättet kan jag hålla igång motorn. Soppatrycket visar 40 psi då. Alltså är det någonting som gör att spridarna inte öppnar efter att motorn startat.  Ideer på det? TDM:en eller någon givare som inte fungerar?

Glömde säga att jag har fulbyglat jorden till TDR:en för att kunna cranka motorn.

Senast redigerat av Kawwa (2017-07-09 17:53:25)

Offline

 

#8 2017-07-12 04:06:58

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3850

Re: Securitylampan lyser ine, bilen startar ej

Nja, inte lätt att säga. En sak skulle ju kunna vara säkring för spridarna.

Var i landet finns du?

Magnus


Lägger ofta upp inlägg från min äpplefån, ber om ursäkt för udda, rolig eller missvisande stavning pga av det!
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Offline

 

#9 2017-07-12 10:01:41

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: Securitylampan lyser ine, bilen startar ej

VATS går att stänga av om man har program och kabel.
Detta gör alla som sätter in motorn i annan bil som har "vanligt" tändningslås.


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#10 2017-07-12 19:32:05

Kawwa
Medlem
Registrerad: 2017-06-10
Inlägg: 17

Re: Securitylampan lyser ine, bilen startar ej

Mangan skrev:

Nja, inte lätt att säga. En sak skulle ju kunna vara säkring för spridarna.

Var i landet finns du?

Magnus

Finns i Söderhamn.

Offline

 

#11 2017-08-06 16:26:07

Kawwa
Medlem
Registrerad: 2017-06-10
Inlägg: 17

Re: Securitylampan lyser ine, bilen startar ej

Då så!
Då startar bilen.
Jag har inte lagat den, utan gått runt problemet.
Troligtvis så är startspärren trasig eftersom jag har 2 problem.
En första iaktagelse är att Security lampan aldrig tänds eller blinkar, och vad jag har förstått så skall den tändas när man stoppar i nyckeln och vrider till ACC läget och sedan slockna när systemet detekterat att allt är OK. Nu kan det ju vara så att lampan är trasig, men det har jag inte kollat.

Problem 1: startmotorn går inte runt. Det hjälpe inte med en bypass operation så jag jordade TDR:en
Nu startar motorn, men dör efter 2-3 sekunder.

Problem 2: motorn dör efter 2-3 sekunder efter att den startat. Råkar springa på en beskrivning över mitt problem när jag sitter och letar efter VATS moduler. "Fuel enable"-signalen saknas, då klipper PCM:en spridarna efter 2-3 sekunder. På ebay finns det små elektronik moduler som ger den signalen för 200kr. Beställde och monterade....

YES, motorn rullar....... 🎉🍾💪🏻

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson