Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2017-02-21 07:45:39

nimega
Medlem
Registrerad: 2015-10-19

Dex-Cool, finns i Sverige?

Tjenare.

Jag letar efter Dex-Cool, men verkar vara väldigt svårt att få tag på i Sverige.
Har ni något bra ställe där ni vet att de säljer dex-cool, eller föreslår ni något annat, T.ex Peak Gold som ersättare?

#2 2017-02-21 10:15:17

Cosmo
Forumsponsor
Från: Rydebäck
Registrerad: 2015-04-19

Re: Dex-Cool, finns i Sverige?

Nu är vi ju alla olika, men jag hade ej letat efter Dex-Cool även om GM rekommenderar det till din bil och det efter alla tvister mellan GM och bilägare beroende på det antifreeze medlet. Det har ju konstaterats att Dex-Cool corroderar aluminium så att folk fått stora motorskador efter tids användning. I mitt fall så är Evans ett mer aktuellt Köldmedium. Det har en kokpunkt på 180° och du slipper övertryck i systemet och är helt vattenfritt du vinner hästkrafter.
Kolla upp det är mitt råd.

mvh Hans

Iroc Z28 1985  305  700

#3 2017-02-21 10:35:11

nimega
Medlem
Registrerad: 2015-10-19

Har du någon bra länk till detta? Det är en -98 som det ska ner i om det spelar större roll.

#4 2017-02-21 10:45:55

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26

Jag skulle kört på peak "gold" enkelt o bra. Bara byta o köra. Ingen speciell sköljning av hela systemet som behövs med vissa.
Använder själv den glykolen.

#5 2017-02-21 12:41:20

Cosmo
Forumsponsor

Det finns ju som Z-27 och du själv är inne på flera varianter men då är de i de flesta fall baserade på vatten, som ju drar åt sig all möjlig skit däribland syre vilket i corrosionshänseende är negativt och den låga kokpunkten är endast negativ.
Om man har tänkt att behålla bilen så är det värt det lilla jobbet att gå över till vattenfritt system och man får en vätska som har en hållbarhet på +20 år.
du kan googla Evans de har representant i Sverige .

http://www.evanscooling.se/home

Men jag har ingen aning vad det finns för konkurenter till deras produkter, det är i alla fall dokumenterat av många inom motorsport att man får en klar prestandaförbättring. Det är inte en slump att Evans används av många fabriksteam inom både bilsport mc och båtsport, speciellt viktig inom båtsport då den är icke giftig vilket ju glykoler är. Jag har inte koll på hur det är med mijöaspekt vad det gäller Peak.

Lycka till med ditt val, bara du vet vad som passar dig.

mvh Hans   thumbu

Iroc Z28 1985  305  700

#6 2017-02-21 13:02:40

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26

Å andra sidan har glykol funkat för mig utan problem i 30 år 😀
Sen så brukar man ju ofta vara o skruva på grejorna så då är det väl bra med byte då det lätt blir skit i det vid avtappning o uppsamling. bara min syn på saken.

#7 2017-02-21 16:10:11

Cosmo
Forumsponsor

Det vore intressant att höra från någon som använt vattenfri kylvätska och fått höra erfarenheter av det, jag har också klarat mig hjälpligt men värmespots i toppar osv är ju bra att slippa. När jag lägger i min LS3 så har jag tänkt använda vattenfri kylvätska, och den motorn har inte varit igång på 2 år så jag tror jag slipper sköljning från vatten då kylet och expansionskärlet inte är så svårt att få vattenfritt.
Det jag är mest skeptisk till är GMs egen tillsats Dex-Cool som ju har fått mycket kritik. Evans är väl propylen till närmare 100% så det är ju istället brandfarligt, så  den som kör turboladdat  och inte har full koll på grejorna kan kanske få problem. Nu förstår jag inte vad som är tillsatt för att göra deras vätska ej giftig men någon tillsats för det ändamålet måste ju till. Temperaturen i kylsystemet blir tydligen några grader° högre, så det kan kanske göra att programering av till o från för fläkt bör göras.
Vet inte alls vad som är rätt eller fel men har länge varit inne på att slippa vatten i kylsystemet. Får se hur det slutar.

Hans

Iroc Z28 1985  305  700

Sidfot