Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2016-02-07 18:13:40

z28 tpi
Medlem
Från: Hofors
Registrerad: 2014-06-25
Inlägg: 45

Bakaxel - utväxling?

Testar ett långskott här... Försöker reda ut vilken utväxling jag har på en -67a. Upphissad bil och räknar varv på kardan samtidigt som hjulen roteras, då får jag det till 2,73:1. Stämmer med upplevelsen att det är semesterutväxling, men det hade vart ännu bättre om det hade stämt med märkningen på axeln också... Tyvärr har det mesta av märkningen slipats bort i samband med nåt avgasjobb (antar jag), men det börjar iaf med ett "G", det tycker jag är rätt uppenbart. Bara det att nån sån kod fanns inte på Camaro gen 1 enligt http://www.camaros.org/drivetrain.shtml#BlockCast.

Det är en odiffad 10-bults axel, märkningen ser ut så här:

http://www1.garaget.org/archive/149/148958/366214/366214-3680130.jpg

Enda jag hittar på nätet är om detta skulle vara en axel från en Chevelle -65a. Då fanns en märkning som börjar med G och som hade utväxlingen 2,73:1, men passar en sån axel verkligen på en -67a Camaro?

Tips & förslag någon... question

Offline

 

#2 2016-02-07 19:54:28

454BB
Medlem
Registrerad: 2015-05-12
Inlägg: 76

Re: Bakaxel - utväxling?

Ta av kåpan räkna kugg el läs av på kronhjulet. 65 Chevelle har samma bredd finns öron uppe på klumpen? Ser det ut som fästen kapats bort på axelrören? Mer än en Chevelle axel har byggts om till camaro men då oftast 12 bults axlar.

Senast redigerat av 454BB (2016-02-07 19:55:16)

Offline

 

#3 2016-02-07 20:53:11

z28 tpi
Medlem
Från: Hofors
Registrerad: 2014-06-25
Inlägg: 45

Re: Bakaxel - utväxling?

OK! Utväxlingen tar jag på kronhjulet då. Var ner i garaget och kollade, men inga öron upptill vad jag kan se. Och har det funnits andra fästen så har dom slipats bort rätt noga, för jag ser inga spår av det iaf. Så här ser klumpen ut:

http://www1.garaget.org/archive/149/148958/262255/262255-3680227.jpg

http://www1.garaget.org/archive/149/148958/262255/262255-3680228.jpg

http://www1.garaget.org/archive/149/148958/262255/262255-3680226.jpg

Offline

 

#4 2016-02-07 21:26:29

454BB
Medlem
Registrerad: 2015-05-12
Inlägg: 76

Re: Bakaxel - utväxling?

Är ju inte säkert alla märkningar finns på nätet om du sett rätt kan ju vara svårt om nån slipat o se.
Räkna kuggen på kronhjulet o sedan pinjongen dela sedan kronhjulets kugg med pinjongens.
Gm orginal utv brukar ha kuggantalet stämplade både på kronhjulet o pinjongen. Tex 41-15
41/15=2.733333333

Offline

 

#5 2016-02-07 21:30:50

z28 tpi
Medlem
Från: Hofors
Registrerad: 2014-06-25
Inlägg: 45

Re: Bakaxel - utväxling?

Ok, tack för hjälpen! Lättar på kåpan till veckan så får vi se vad som kommer ut av det. :-)

Offline

 

#6 2016-02-08 09:25:43

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25
Inlägg: 331

Re: Bakaxel - utväxling?

z28 tpi skrev:

OK! Utväxlingen tar jag på kronhjulet då. Var ner i garaget och kollade, men inga öron upptill vad jag kan se. Och har det funnits andra fästen så har dom slipats bort rätt noga, för jag ser inga spår av det iaf. Så här ser klumpen ut:

http://www1.garaget.org/archive/149/148 … 680227.jpg

http://www1.garaget.org/archive/149/148 … 680228.jpg

http://www1.garaget.org/archive/149/148 … 680226.jpg

Hej.
Det där är en 8.5" 10 bult axel. Det ser du på dom tydliga "trekanterna" i gjutningen på axelhuset vid bultarna till kåpan position "klockan" 4 och 8. Den har inte suttit på din bil från början. Dom kom i produktion 1970. Den är nästan lika stark som en 12 bult cheva axel.

Du kan dubbelkolla detta för säkerhets skull. Kronhjulsbultarna har 3/4" grepp på skallen och är märkta med ett L i mitten, dom är vänstergängade. Pinjong muttern har 1 1/4" grepp för hylsan.

Senast redigerat av Nova Jörgen (2016-02-08 09:26:24)


Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

Offline

 

#7 2016-02-08 19:54:35

z28 tpi
Medlem
Från: Hofors
Registrerad: 2014-06-25
Inlägg: 45

Re: Bakaxel - utväxling?

Tack Jörgen! Kul med lite mer info, ska bli mycket intressant att öppna och kika lite nu när jag vet mer vad jag ska leta efter.

Anledningen till detta är att jag funderade på att montera lamelldiff. Får väl se om det låter sig göras.

Offline

 

#8 2016-02-10 21:21:30

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 191

Re: Bakaxel - utväxling?

Lånar tråden lite... Fanns det både 8.2 och 8,5 på 67:orna original?

Offline

 

#9 2016-02-10 22:27:20

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25
Inlägg: 331

Re: Bakaxel - utväxling?

Bolveat skrev:

Lånar tråden lite... Fanns det både 8.2 och 8,5 på 67:orna original?

Nej. 8,5" axlarna började produceras 1970.


Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

Offline

 

#10 2016-02-10 22:32:37

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25
Inlägg: 331

Re: Bakaxel - utväxling?

z28 tpi skrev:

Tack Jörgen! Kul med lite mer info, ska bli mycket intressant att öppna och kika lite nu när jag vet mer vad jag ska leta efter.

Anledningen till detta är att jag funderade på att montera lamelldiff. Får väl se om det låter sig göras.

Det går utmärkt att montera lamelldiffbroms. Kolla noga vad du har för utväxlingsförhållande. 2,41 och 2,56 utväxlingarna har en egen differential (serie 2) Vad jag vet finns det inga eftermarknads diffar till dessa. Jag har åtminstone en beg. serie 2 diffbroms ligger i verkstan.


Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

Offline

 

#11 2016-02-11 20:48:45

z28 tpi
Medlem
Från: Hofors
Registrerad: 2014-06-25
Inlägg: 45

Re: Bakaxel - utväxling?

Ok, det låter intressant. Har tyvärr inte haft tid att lätta på kåpan ännu, men senast lördag har jag koll på utväxlingen. Återkommer med mer info då :-)

Offline

 

#12 2016-02-13 13:56:37

z28 tpi
Medlem
Från: Hofors
Registrerad: 2014-06-25
Inlägg: 45

Re: Bakaxel - utväxling?

Nova Jörgen skrev:

Det går utmärkt att montera lamelldiffbroms. Kolla noga vad du har för utväxlingsförhållande. 2,41 och 2,56 utväxlingarna har en egen differential (serie 2) Vad jag vet finns det inga eftermarknads diffar till dessa. Jag har åtminstone en beg. serie 2 diffbroms ligger i verkstan.

Det var 15-41 dvs 2,73 och axeln är från en -72:a enligt gjutmärket på höger vinge "kl 4" (D102).

Därmed ska axeln vara kodad GZ, vilket stämmer hyfsat med vad som går att se :-)

Verkar vara en dryg halvmillimeters axiellt spel i drivaxlarna också, men det tajtar man kanske till (om det behövs) när man monterar diffbromsen.

Senast redigerat av z28 tpi (2016-02-13 14:04:08)

Offline

 

#13 2016-02-13 16:59:28

Mark IV
Medlem
Registrerad: 2012-07-26
Inlägg: 273

Re: Bakaxel - utväxling?

z28 tpi skrev:

Nova Jörgen skrev:

Det går utmärkt att montera lamelldiffbroms. Kolla noga vad du har för utväxlingsförhållande. 2,41 och 2,56 utväxlingarna har en egen differential (serie 2) Vad jag vet finns det inga eftermarknads diffar till dessa. Jag har åtminstone en beg. serie 2 diffbroms ligger i verkstan.

Det var 15-41 dvs 2,73 och axeln är från en -72:a enligt gjutmärket på höger vinge "kl 4" (D102).

Därmed ska axeln vara kodad GZ, vilket stämmer hyfsat med vad som går att se :-)

Verkar vara en dryg halvmillimeters axiellt spel i drivaxlarna också, men det tajtar man kanske till (om det behövs) när man monterar diffbromsen.

Då är det en 3 serie diffbroms du behöver. Spelet blir annorlunda när du byter diffen till en annan med broms vid behov schimsas den el så finns olika tjocka c-clips.

Offline

 

#14 2016-02-13 18:33:38

z28 tpi
Medlem
Från: Hofors
Registrerad: 2014-06-25
Inlägg: 45

Re: Bakaxel - utväxling?

Hur stort jobb är det då att montera diffbroms om jag behåller utväxlingen? questionquestionquestion

Offline

 

#15 2016-02-13 20:09:33

Mark IV
Medlem
Registrerad: 2012-07-26
Inlägg: 273

Re: Bakaxel - utväxling?

z28 tpi skrev:

Hur stort jobb är det då att montera diffbroms om jag behåller utväxlingen? questionquestionquestion

Är allt ok nya difflager och en diffbroms skulle byta bulten till kronhjulet med, kolla kuggflankspel och märkbild innan demontering o försök få samma igen. Vanliga verktyg schims och en indikatorklocka. Inte jättesvårt men kräver lite mek vana, enklast med axeln demonterad. Kolla drivaxlarna de brukar bli slitna där lagret går är de ok byt lager och packboxar är axlarna slitna byt dem med då kanske det är lika bra o uppgradera till 30 splines då det kostar lika mkt.

Offline

 

#16 2016-02-14 09:33:59

z28 tpi
Medlem
Från: Hofors
Registrerad: 2014-06-25
Inlägg: 45

Re: Bakaxel - utväxling?

Ok, tack för infon. Tror jag har en indikatorklocka liggande i gömmorna nånstans. Men det finns ju folk som lever på att skruva med bakaxlar också, så får jag tag i nån i trakterna av Gävle-Falun så kanske jag lämnar iväg axeln istället.

Offline

 

#17 2016-02-14 12:49:08

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1683

Re: Bakaxel - utväxling?

Du har ju bakaxeldelar i Gävle, tror dom även gör jobb.
Annars rekommenderar jag  Nova Jörgen som redan här i tråden  skrivit.
Inte långt till Stockholm en daxtripp bara.
Är inte första axeln från dina trakter han gör.

Offline

 

#18 2016-02-14 15:31:59

z28 tpi
Medlem
Från: Hofors
Registrerad: 2014-06-25
Inlägg: 45

Re: Bakaxel - utväxling?

Z-27 skrev:

Du har ju bakaxeldelar i Gävle, tror dom även gör jobb.
Annars rekommenderar jag  Nova Jörgen som redan här i tråden  skrivit.
Inte långt till Stockholm en daxtripp bara.
Är inte första axeln från dina trakter han gör.

Ok! Låter ju intressant! Får börja kolla runt lite då smile Tack för tipsen!

Offline

 

#19 2016-02-14 15:38:32

Mark IV
Medlem
Registrerad: 2012-07-26
Inlägg: 273

Re: Bakaxel - utväxling?

Tror bara bakaxeldelar säljer delar vad jag hört gör de inga jobb?

Offline

 

#20 2016-02-14 16:33:32

z28 tpi
Medlem
Från: Hofors
Registrerad: 2014-06-25
Inlägg: 45

Re: Bakaxel - utväxling?

Mark IV skrev:

Tror bara bakaxeldelar säljer delar vad jag hört gör de inga jobb?

Nä, det verkar enbart vara försäljning av delar som det ser ut på hemsidan iaf. Ska dubbelkolla det.

Offline

 

#21 2016-06-21 12:23:18

4ZZ2214221
Ny medlem
Registrerad: 2016-03-07
Inlägg: 2
Webbsida

Re: Bakaxel - utväxling?

z28 tpi skrev:

Nova Jörgen skrev:

Det går utmärkt att montera lamelldiffbroms. Kolla noga vad du har för utväxlingsförhållande. 2,41 och 2,56  utväxlingarna har en egen differential (serie 2) Vad jag vet finns det inga eftermarknads diffar till dessa. Jag har åtminstone en beg. serie 2 diffbroms ligger i verkstan.

Det var 15-41 dvs 2,73 och axeln är från en -72:a enligt gjutmärket på höger vinge "kl 4" (D102).

Därmed ska axeln vara kodad GZ, vilket stämmer hyfsat med vad som går att se :-)

Verkar vara en dryg halvmillimeters axiellt spel i drivaxlarna också, men det tajtar man kanske till (om det behövs) när man monterar diffbromsen.

Tack för tipset!!!

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson