Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2015-08-18 18:36:53

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2347
Webbsida

Huggern goes ZL-1.....

Under de lite drygt 10 år som Huggern vart i min ägo så har jag växt med bilen och haft en hel del tankar om utveckling av den i olika steg. Jag har tex haft fyra olika hjuluppsättningar varav två är kvar just nu....

Jag har även försökt hittat en linje med bilen och dess utseende som skall spegla mina tankar om hur just jag vill ha den samtidigt som den inte skall sticka ut för mycket utan se ut som om den kom från 1969....en svår och snårig väg att vandra men mycket spännande! cool

Visar här några bilder på saker som jag fixat med under de 10 åren hittills:

Så här såg den ut i USA när jag köpte den:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Huggern/Camaro%2014_zps2luyubf7.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Huggern/Bowling%20%20inlines%20och%20Chicago%20001_zpspihdiruy.jpg

Mycket var löst och snabbt i hopskruvat å fälgarna var hopplöst fel från Corvette...så det blev fälgbyte till 18" bling-bling och en massa annat fix:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Camaro-besiktdag002.jpg

Sedan vart de sänkning å nytt avgas:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/hakan-fixad.jpg

...motorrum före och efter lite uppfräschning:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/motor-2.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/sized_IMG_7421_zps8e48833a.jpg

Vart less på blinget så originalfälgar blev grejen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/080606ccsgummiboda11.jpg

Byte till originalfärg på grillen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Vren-2009016.jpg

Fixat lite mer originalstuk på inredningen....före:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/framste.jpg

...och efterbild:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/DSC00045_zpsigeeilkj.jpg

Dags för stötfångarhorn, breddning av bakfälgar och däckbyte,.....igen!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/v-slaumltt1_zpsf8ddb326.jpg

Senaste uppgraderingen av fälgar, tidsenliga American racing 200S, att skifta med vid humör! Plåtisarna finns alltid kvar!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/140826crusingafterwheels52_zps5723c760.jpg

Vi har nu kommit till nästa fas och det blir ett motorbyte!!
Har länge varit svag för den värsta Camaron som gick att köpa för pengar 1969, COPO 9560! Den modellen är även känd som ZL-1 och var utrustad med en 427 BB där både block, toppar och insug var i aluminium. Effekten har uppgetts blygsamt av Chevrolet till 430 hk men den riktiga siffran är 530+ hk! Betänk då att denna BB vägde som en sexa och ni förstår att Camaro COPO med ZL-1 motor var en best på vägarna och dragracingbanorna. Den var dessvärre extremt dyr att beställa så endast 69 stycken byggdes, vad som är känt till dags dato. De 69 bilarna är idag värda mångmiljonbelopp så att köpa en sådan finns inte ens i fantasin för oss....roll

Det närmaste vi kommer då blir alltså att bygga en egen ZL-1 till Huggern så att vi går från fjortis till riktig man! tongue
Projektet är inte tidsbestämt utan vi kommer att skriva här vartefter vi får in delar som behövs samt har tid och pengar att slutföra det hela, men riktningen är lagd!

Förutsättningarna vi har med Huggern är ganska intressanta med då det är denna modell, X44, som man utgick ifrån när man byggde de riktiga COPO-bilarna! Huggerns VIN-nummer ligger dessutom i närheten av den serie som de 69 som färdigställdes så vem vet.......! wink
Vi har dessutom redan rätt 12-bultade bakaxel, 4.10-utväxling, skivbromsar fram, fälgar och navkapslar som COPO-bilarna hade med.
Tanken är dock inte att göra en perfekt COPO-klon av Huggern utan bara byta motorn, resten får vara som det är....för stunden i alla fall! tongue

....fortsättning följer. Välkomna!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#2 2015-08-18 18:54:22

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Huggern goes ZL-1.....

thumbu


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#3 2015-08-18 19:52:02

Adamzki
Urspårad
Från: Dannike
Registrerad: 2007-10-16
Inlägg: 850

Re: Huggern goes ZL-1.....

Skoj! Älskar 60-70 talare som inte har 34" fälgar o insprutning från en 2014 Corvette.... Gött mos!


69 Camaro

Offline

 

#4 2015-08-18 20:23:19

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2347
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

Tack för stödet, pöjkar!
.....jag lär behöva allt hjälp jag kan få då jag ALDRIG byggt motor förut! bookbeek

Detta projekt skulle dock aldrig startat om d inte vore för min Camaro-kompis från Jämtland, 427-Nikke! beer


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#5 2015-08-18 21:24:03

krillecheva
Medlem
Från: Camaro heaven
Registrerad: 2005-02-06
Inlägg: 1599

Re: Huggern goes ZL-1.....

Ska du försöka få tag på 052 block och 074 toppar? smile

Offline

 

#6 2015-08-18 22:14:03

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2347
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

krillecheva skrev:

Ska du försöka få tag på 052 block och 074 toppar? smile

He, he, du verkar insatt, mannen!
.....stay tuned, info kommer! thumbu


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#7 2015-08-18 23:29:23

Fredde07
Medlem
Från: Veberöd
Registrerad: 2008-04-06
Inlägg: 445

Re: Huggern goes ZL-1.....

Tycker du gör helrätt. Riktigt häftigt!!
Kommer att följa med spänning.
I övrigt är det en riktigt grym kärra du har.

Senast redigerat av Fredde07 (2015-08-19 11:41:27)

Offline

 

#8 2015-08-19 07:32:42

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2347
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

Fredde07 skrev:

Tycker du gör helrätt. Riktigt häftigt!!
Kommer att följa spänning.
I övrigt är det en riktigt grym kärra du har.

Tack som faen, Fredde!
Kul att du gillar det, känns jätterätt just nu i alla fall....! thumbu

Senast redigerat av hugger69 (2015-08-19 16:33:48)


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#9 2015-08-19 16:14:23

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-eatdrink004.gif

Senast redigerat av Carleen (2015-08-19 16:17:55)


Nikke

Offline

 

#10 2015-08-19 16:15:52

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-eatdrink007.gif

Senast redigerat av Carleen (2015-08-19 16:17:11)


Nikke

Offline

 

#11 2015-08-19 16:34:08

Stefan Thörnqvist CBB433
Forumsponsor
Från: Falkenberg
Registrerad: 2007-05-24
Inlägg: 764
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

Carleen / Nikke.
Hur gick det med topparna jag tipsade om, han hade ju minst två kompletta uppsättningar, samt att jag tror att han även hade Alublocken liggandes, det skulle väl sitta som en smäck till Hugger69 projektbygge av motor..

Stefan

Senast redigerat av Stefan Thörnqvist CBB433 (2015-08-19 16:35:33)

Offline

 

#12 2015-08-19 16:35:08

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2347
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

Tjena kompis, allt under kontroll? puke


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#13 2015-08-19 18:02:40

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

hugger69 skrev:

Tjena kompis, allt under kontroll? puke

Har ätit en Pizza nu så nu mår jag bra.


Nikke

Offline

 

#14 2015-08-19 18:09:59

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

Stefan Thörnqvist CBB433 skrev:

Carleen / Nikke.
Hur gick det med topparna jag tipsade om, han hade ju minst två kompletta uppsättningar, samt att jag tror att han även hade Alublocken liggandes, det skulle väl sitta som en smäck till Hugger69 projektbygge av motor..

Stefan

De blev inte så att jag ringde, när du sa att de visste vad de hade och att de var dyra.


Nikke

Offline

 

#15 2015-08-19 21:08:59

Stefan Thörnqvist CBB433
Forumsponsor
Från: Falkenberg
Registrerad: 2007-05-24
Inlägg: 764
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

Carleen skrev:

Stefan Thörnqvist CBB433 skrev:

Carleen / Nikke.
Hur gick det med topparna jag tipsade om, han hade ju minst två kompletta uppsättningar, samt att jag tror att han även hade Alublocken liggandes, det skulle väl sitta som en smäck till Hugger69 projektbygge av motor..

Stefan

De blev inte så att jag ringde, när du sa att de visste vad de hade och att de var dyra.

Ahhh..

Då kanske han har kvar ZL-1 grejorna då, faan vad dumt att jag inte frågade honom när jag sprang på honom för två veckor sedan :-( Ja dyra får man nog räkna med att de är, växer ju inte på träd sas...

S

Offline

 

#16 2015-08-20 16:03:46

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2347
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

Om man skall försöka bygga en så här speciell motor så måste man börja någonstans och vad är mer lämpligt än att börja med grunden dvs ett motorblock! tongue

Äkta ZL-1 block från 1969 och fram till 70-talet kostar enorma summor, kan vara flera hundra tusen för ett tomt block, så det var aldrig aktuellt plus att de hade en del brister i utformning och material....då fick vi nys om att det fanns nytillverkade ZL-1 block från Chevrolet Performance/GM Racing med artikelnummer 12370850 att tillgå! Nu började det bli intressant helt plötsligt.....

Sagt och gjort, Ebay skannades av och till slut tog hittade vi vad vi sökte efter och fick hem detta till rätt kurs:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/_57_zpssgakailg.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/2_zpspylufs6h.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/5_zpsmbyd2qyu.jpg

Även ett serienummer från Chevrolet finns med, vet ej om det har något värde i dagsläget men kanske...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/4_zps3q9uorzk.jpg

En kul detalj på de nytillverkade blocken:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/sucp_0109_06_zchevy_zl_1_engine_newengraved_cap1_zpsrvnfbiyj.jpg

Enligt uppgift skall även detta block ha samma gjutnummer som originalblocken från Winters Foundry, #3946053!
Det återstår att se om det stämmer då vi inte tagit blocket ur trälådan ännu! Det får vänta tills vi samlat på oss alla ingående delar...

Så här beskrivs blocket med Chevrolet egna ord:

The Chevrolet ZL1 Aluminum Big Block is back and better than ever. This block was first introduced in the 1969 Corvette and Camaro. It was one of the rarest production engines ever built. Now the improved version is available. This block is based on the original tooling. The new casting is made from 356-T6M aluminum alloy and has a 4.118" cast iron liner that can be bored to 4.300". The bottom end has also been improved with new four-bolt splayed steel main caps, with dowel pins to locate and hold the caps in place. This block includes screw-in freeze plugs with o-ring seals, and a two-piece rear seal. The new block has a provision for both dry sump or regular oil pump systems and mechanical fuel pump. All GM performance cylinder heads will fit this block and it only weighs 110 lbs. The maximum stroke is 4.375".


....så nu är det bara resten kvar! smile


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#17 2015-08-20 21:02:00

Stefan Thörnqvist CBB433
Forumsponsor
Från: Falkenberg
Registrerad: 2007-05-24
Inlägg: 764
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

UjUjUj inlove inlove

De där e porr appl

Blir mumma det där..

S

Offline

 

#18 2015-08-20 21:31:55

krillecheva
Medlem
Från: Camaro heaven
Registrerad: 2005-02-06
Inlägg: 1599

Re: Huggern goes ZL-1.....

Dom gamla hade 052, och dessa nytillverkade 053 va? smile

Offline

 

#19 2015-08-20 22:01:34

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2347
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

krillecheva skrev:

Dom gamla hade 052, och dessa nytillverkade 053 va? smile

Nope, de hade 053 på de gamla med om jag fattat det hela rätt, det är ju exakt samma gjutformar!
Kolla denna artikel: http://www.superchevy.com/features/sucp … ngine-new/

...tror det var en en för-serie som fick 052 men det där tror jag vår vän Nikke har bättre koll på än jag...book


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#20 2015-08-20 22:02:35

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2347
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

Stefan Thörnqvist CBB433 skrev:

UjUjUj inlove inlove

De där e porr appl

Blir mumma det där..

S

He, he, tack Stefan!
.....det blir en spännande resa! welcome


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#21 2015-08-20 22:58:42

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 648

Re: Huggern goes ZL-1.....

Vart fan är Gilla knappen....!? eek
Frän motor rocknroll, har fantiserat om en sådan om man någon gång skulle äga en 69a.
Ska du köra manuellt till den?

Offline

 

#22 2015-08-20 23:13:46

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2347
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

KraSHwiLLe skrev:

Vart fan är Gilla knappen....!? eek
Frän motor rocknroll, har fantiserat om en sådan om man någon gång skulle äga en 69a.
Ska du köra manuellt till den?

He, he, roligt att vi gillar samma saker....beer
Nope, inte manuellt...tänker försöka använda min TH350! Ska tydligen kunna funka å jag tänker inte rejsa direkt....wink
Tanken är stt återanvända det jag kan från Huggerns befintliga motor som gasare, tändning, kylare mm..allt för att hålla kostnaderna nere! Den pigga 355:an blir alltså till salu vad det lider, riktigt rapp på runt 360 hk!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#23 2015-08-21 00:04:56

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

hugger69 skrev:

krillecheva skrev:

Dom gamla hade 052, och dessa nytillverkade 053 va? smile

Nope, de hade 053 på de gamla med om jag fattat det hela rätt, det är ju exakt samma gjutformar!
Kolla denna artikel: http://www.superchevy.com/features/sucp … ngine-new/

...tror det var en en för-serie som fick 052 men det där tror jag vår vän Nikke har bättre koll på än jag...book

De flesta COPO 9560 hade 3946052 Block, men Berger Dubbel COPO #3 hade 3946053 Block från Fabrik enligt experterna i USA.
Sen så kan ju nån av de sista ZL-1 COPOsarna ha 053 Block.


Nikke

Offline

 

#24 2015-08-21 21:36:14

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2347
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

Carleen skrev:

hugger69 skrev:

krillecheva skrev:

Dom gamla hade 052, och dessa nytillverkade 053 va? smile

Nope, de hade 053 på de gamla med om jag fattat det hela rätt, det är ju exakt samma gjutformar!
Kolla denna artikel: http://www.superchevy.com/features/sucp … ngine-new/

...tror det var en en för-serie som fick 052 men det där tror jag vår vän Nikke har bättre koll på än jag...book

De flesta COPO 9560 hade 3946052 Block, men Berger Dubbel COPO #3 hade 3946053 Block från Fabrik enligt experterna i USA.
Sen så kan ju nån av de sista ZL-1 COPOsarna ha 053 Block.

Jag as ju det att Nikke har kunskapen....book appl
...men vad var skillnaden mellan 052 och 053-blocken annat än att 052 var lite vekare uppbyggt vad jag förstått?


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#25 2015-08-21 21:36:22

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2347
Webbsida

Re: Huggern goes ZL-1.....

Carleen skrev:

hugger69 skrev:

krillecheva skrev:

Dom gamla hade 052, och dessa nytillverkade 053 va? smile

Nope, de hade 053 på de gamla med om jag fattat det hela rätt, det är ju exakt samma gjutformar!
Kolla denna artikel: http://www.superchevy.com/features/sucp … ngine-new/

...tror det var en en för-serie som fick 052 men det där tror jag vår vän Nikke har bättre koll på än jag...book

De flesta COPO 9560 hade 3946052 Block, men Berger Dubbel COPO #3 hade 3946053 Block från Fabrik enligt experterna i USA.
Sen så kan ju nån av de sista ZL-1 COPOsarna ha 053 Block.

Jag as ju det att Nikke har kunskapen....book appl
...men vad var skillnaden mellan 052 och 053-blocken annat än att 052 var lite vekare uppbyggt vad jag förstått?


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson