Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

• Index
  •  » Mektips
  •  » köpt mussetoppar, behöver lite tips

#1 2015-05-15 15:07:43

Madmax
Medlem
Registrerad: 2014-03-20

köpt mussetoppar, behöver lite tips

Hej
Slog till på ett par toppar med ventiler idag från 69-70 corvette.
Ska tydligen passa bolt on med generator och allt.
Var från en skrotad motor och har väl legat ett tag, undrar lite hur mycket man kan/bör göra själv innan montering?
Har handslipat ventilsäten och sånt en gång på en Ford v6:a men det var länge sen.
Kommer inte sätta dit dom förrän höst/vinter så har gott om tid smile

#2 2015-05-15 22:40:30

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01

Re: köpt mussetoppar, behöver lite tips

Då har du tid att kolla så styrningarna och tätningarna så de är friska och inte glappar för mycket,
du hinner kolla ventilerna och ge dem minns ett 3 vinkel slip jobb (likaså sätena på topparna ) rentav fräsa in härdade säten på avgas sidan,
sen beroende på användning och kunskaper ett lättare bowl städning o putsning,
samt koll av lyfthöjd så du slipper coilbind på fjädrarna ( som du byter till passande för din kam? )

Tror det täcker en hel helg eller i sakta mak till höst big_smile

Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

#3 2015-05-16 09:13:42

Madmax
Medlem

Tack smile
Nu är jag väldigt lite insatt i det här, så om du har tid, ork och lust får du gärna förklara lite djupare vad det innebär smile

#4 2015-05-17 22:18:44

Nova67ss
Medlem

Toppar du inget vet något om kan ju vara spräckta eller totalt utslitna, så det första vore ju att plocka isär dem totalt ( håll dock ordning på var respektive ventil sitter i den topp du demonterar dem på),

en ordentlig rengöring är ju obligatorisk
Med en stålskala kan du kolla om toppen blivit skev med åren, kryssmät från hörn till hörn över hela toppens längd o använd bladmått och försök få emmelan skalan o topp
När du lossat knaster och tagit bort fjädrarna så dra ventilen ½ vägs ut och prova vicka på den, försök uppskatta hur mycket den vickar. 0.500mm kan du känna men knappt se (iaf inte jag smile )
Kolla noga ventill skaftets topp så vippan inte "smidd/knackat" ut skaftet i toppänden  OM så är måste du fila/slipa ner graderna för att inte förstöra styrningen som ventilen sitter i
Kolla så ventiltallriken inte är "vass som en kniv i kanten" och att kanten på ventilen inte är skadad eller ser konstig ut.
När alla ventiler osv är avplockat från toppen är det tvättdax igen. big_smile
När både insug o avgas ventil är ute ur toppen, kolla noga så inga sprickor finns mellan sätena där de är som närmast varandra i förbränningsrummet  )( 

Nu kan du om du vet vad du gör, grotta rent lite i "grytan" på kanalerna ( bowl blending) och göra allmän "puts" i kanalerna ( slipa bort irregulariteter i gjutningen alltså INTE portning)
I detta läget kan du dessutom byta ut pressade vipparmsbultar och gänga för  dito gängade vipparmsbultar OM det inte är gjort från fabrik/tidigare  ( är de för matching nrs bil kanske det ska uteslutas)
Även utslitna styrningar ska bytas i detta moment, innan ev inslipning av ventiler sker eller fräsning av säten.
Dax även för ett ventilsätes jobb och ev göra ett 3 sätes slip jobb och ev byta ut avgas sätet mot ett härdat säte
Är dina ventiler ok är det slipdax även för dem, när detta är klart kan du "lappa in/ hand slipa" varje ventil till det säte den ska sitta i och återmontera ventilerna med nya tätningar och rätt fjädrar mot kamaxel osv och här kommer då mätning av lyfthöjd på kammen ihop med vipparms geometrin så du kan kolla så inte fjädrarna kläms ihop helt när du öppnat ventilen så mycket som kammen+ vippan ska göra

Känns det som mycket att göra och du saknar maskinpark för flertalet jobb? kolla med någon renomerad topplocks kille om pris.

Senast redigerat av Nova67ss (2015-05-17 22:21:18)

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#5 2015-05-18 11:38:03

Madmax
Medlem

Tack igen.
Dom ska ju sitta på en 78as 350, som enligt förra ägaren har en vassare kam. Insuget är ett Weiand nånting nånting och har för mig att det sitter 600/750cfm fyrports edelbrock + headers då.
Är det lätt att se vad det är för kam då man lyft topparna? Chansen är ju lika stor att det är helt original under topparna.

Det känns som att det mesta är lite över mina kunskaper, har beställt den här boken http://www.amazon.com/Small-Block-Chevy … 1934709808 som kanske kan hjälpa lite på vägen också.

#6 2015-05-19 13:05:23

Nova67ss
Medlem

Alla böcker med info hjälper, dock är jag inte "bekant" med den författaren. David Wizzard är den som är erkänt bra på detta..

Att "se" om en kam är trimman är omöjligt antingen måste man mäta upp den med både insigs/avgas kurvan på lyft o grader när lyften sker samt lobe center line för insug/avgas och inbördes vinkel/grader LSA

Alla kamtillverkare brukar märka sina kammar på flatsidan på innersta kamlagertappen, en del orginalkammar brukar ha gjutnr lite "här å där" i gjutningen mellan nockarna, sen kan man söka värden på nätet/hemsidor.. du kan inte ens lita på ett kamkort från säljaren om inte han i sin tur verkligen köpt och monterat kammen när han ägde motorn... hörsägen är ingen bra säkerhet..

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#7 2015-05-20 00:04:20

Madmax
Medlem

Okej jag fick tips om den där "bokserien" eller vad man kan kalla det, sa design.
Tänkte precis på märkningen, man bör ju se någon sorts märkning speciellt om den inte är original.
Håller absolut med om att man inte kan lita på säljaren i vissa fall, det har hela bilen bevisat :p
Det var någon som sa att jag skulle byta kolvar också om jag byter topparna, är det verkligen nödvändigt? Är originalkolvarna dåliga, har för mig att det är samma som på icke-smog?

#8 2015-05-23 12:11:15

Madmax
Medlem

Har fått hem topparna och rengjort dom, kollat nummer och sånt.
Måste nog lämna in dom hursomhelst, kylkanalerna vad ganska igensatta på ena toppen hmm Den andra verkar hur fräsch som helst.
Lite fundersam över numren:
3927186 på båda
GM 54 C 5 0
GM 45 E 14 9
kan det översättas till
5 mars 70
14 maj 69
Kan det verkligen skilja ett år mellan topparna isåfall?

#9 2015-05-23 17:38:30

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31

Lämnade in mina Worldtoppar till gamla Camaron på en motorverkstad.
Dom bytte styrningar samt slipade in ventilerna åt mig, tog 3,5k för det, värt varenda krona dock några år sedan wink

350toppar är väl lite kända för att styrningarna ryker om dom gått långt, rätta mig om jag har fel... eek

Numera helt bildlös...

#10 2015-05-23 20:38:48

Madmax
Medlem

Styrningar? tongue

Har suttit och läst den där boken halva dan, det blev bara ännu värre djungel!
Ska se om fordonsskolan här kan ta in den för ventiljobbet, men nu verkar det ju även som att man måste köpa härdade säten?? För blyfri bensin.
Var köper man såna?
Och vad står gm 54/45 för? Topparna ser exakt likadana ut, så det kan väl knappast vara höger vänster markeringen?

#11 2015-05-23 21:56:00

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17

Jag gissar att du har hittat till mortec.com?
Ingen aning vad de övriga stansningarna står för.

badkruka

#12 2015-05-24 12:32:13

Madmax
Medlem

Tack för tipset, ska kolla in den.
Har tagit kontakt med en motorrenoverare långt ner i söder som erbjöd mig rabatt förut, ska ringa åt en som är lite mer lokal som renoverat en traktortopp åt far till nyskick.

Läste lite om kompression, vad rekommenderar ni som kan? Köra på standard toppackning eller ska jag köpa någon special? Är inte ute efter att jaga varenda häst, bara få lite mer än vad det är nu smile

#13 2015-05-26 17:19:11

Nova67ss
Medlem

Sikta på ett kompförhållande på runt 9.0 - 9.5 då kan du köra rätt 0k tändning osv, plana kolvtoppar med urtag för ventiler och sen beroende på om blocket är "deckat" eller ej så försöker du få en squishhöjd på ca .040" mellan kolv o toppens plana ytor.

Ett konsept man kan kika på är cheva 350 LT1 motorn från 70..  i grundutförande med limpor ger den ca 350 hkr bättre avgas system o headers så är du uppe på 375hkr  och när du har "blueprintat" maskinen ska den vara god för ärmare 425 hkr..

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#14 2015-05-28 12:28:36

Madmax
Medlem

Då rekommenderar du ungefär samma som dom gjorde i boken. Frågan är ju hur man uppnår den kompressionen?
Måste man verkligen göra något åt kolvarna egentligen? Om dom nu inte är helt slut på, förstås.

• Index
  •  » Mektips
  •  » köpt mussetoppar, behöver lite tips

Sidfot