Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



  • Index
  •  » Övrigt
  •  » KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

#76 2014-11-17 08:40:06

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Kurres Flathead: Marinering eller ......

...hur säger man egentligen? smile Det är ju lite stiltje på motorfronten i väntan på alla Flathead-delar från USA, suck! sad
Men då plötsligt var oljetråget färdigblästrat! Då man inte behöver en oljeplugg på en inombordsmotor, tvärtom kan jag intyga efter egen bitter erfarenhet, så fick återigen min kompis, svetsaren Ludde, rycka in och åtgärda detta.
...och på köpet vart ju motorn faktiskt ett stort antal viktiga millimetrar lägre i totalhöjd, inget att föringa i en Essbåt! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00237_zpse5afd6fd.jpg

Det var ett ganska stort hål med massor av skruvar förutom pluggen på detta tråg, vet ej om det alltid är så på Flathead men det kändes skönt att slippa ett antal framtida läckage-källor! Så här ser insidan ut med alla fästhålen borttagna för att få så clean som möjligt:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00246_zpse97d900f.jpg


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#77 2014-11-19 21:42:19

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-whacky097.gif


Nikke

Offline

 

#78 2014-11-21 08:48:59

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Bilder från förr, proveniensrapport 1

Då arbetet på Kurre ligger lite i träda på alla fronter just nu så kan ju en djupdykning i proveniensens underbara värld vara på sin plats. Var det bättre förr eller ju förr desto bättre?
Lite trevliga autentiska foton från Kurres nyttjande som familjebåt:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre%20old%20tyme/kurre-oumlrsouml-1958-04001_zpsc891a338.jpg

En serie bilder förevigade detta härliga sommarminne från familjen Lindmarks egna brygga ute på Örsö i början av femtio-talet.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre%20old%20tyme/kurre-oumlrsouml-1958-06001_zps2b8d8d3f.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre%20old%20tyme/kurre-oumlrsouml-1958-2001_zpsd2659ada.jpg

Visst är det så här man skall åka vattenskidor egentligen? smile

Vad kan ni båtkunniga förtella nåt om båtarna som figurerar i bakgrunden på bilderna ovan? En hel del intressanta saker om man zoomar in lite.....ser nästan ut som en Ess-båt till där till vänster eller är det kanske en Vindö?


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#79 2014-11-21 19:51:07

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Ha ha de ä första gången ja har sett nån åka vattenskidor i Regnrock.
Coolt  cool

Senast redigerat av Carleen (2014-11-21 19:52:44)


Nikke

Offline

 

#80 2014-11-21 20:52:11

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Carleen skrev:

Ha ha de ä första gången ja har sett nån åka vattenskidor i Regnrock.
Coolt  cool

Eller hur! Ser nästan ut som fin-rocken dessutom! Gillar hatten, gäller att åka med stil!rocknroll


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#81 2014-11-24 14:10:10

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Äntligen komplett ägarlängd, proveniensrapport 2

I fortsatt brist på annat så kan jag nu visa Kurres numera kompletta och uppdaterade ägar- och nyttjandelängd!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre%20old%20tyme/kurre-old0033_zpscf9d0a13.jpg

Vi visste väldigt mycket om KURREs tidigare ägare till namn och år men det fanns en period då båten användes av Stockholms stad som inspektionsbåt som var osäker. Efter lite efterforskningar via tidigare ägare fick jag till slut ett ordentligt napp! Jag fick tag i den person som faktiskt hade KURRE som tjänstebåt, hepp! Arne Selander heter han och är en mycket trevlig herre som numera är aktiv egen företagare med flera familjeföretag i entreprenadbranschen! Hoppas få återkomma med bildmaterial från KURREs tid som tjänstebåt efter att Arne har letat i sina album....


Ägarlängd
1937 byggs KURRE på beställning av direktör Gunnar Lindmark. Gunnar finansierade förmodligen köpet av båten med hjälp av ersättning från en av sina många uppfinnningar, spritgasköket Punker! KURRE var från början utrustad med en Ford sidventils V8 på 85 hk. Styrning med ratt och kuggväxel var även den hämtad från Fords samtida bilmodeller. KURRE användes flitigt som passbåt mellan Stockholm, KMK vid Djurgårdsbron, och sommarstället ute på Örsö. Motorn byttes ut 1946 mot en Kermath Sea Chief Six på 103 hk. Vintertid var KURRE upplagd på Ramsövarvet, även under krigsåren 1940-45.

1968 säljs KURRE efter en dråplig historia innehållande mänskliga exkrementer och plumsning vid KMK:s brygga för att hamna hos dåvarande Idrottsstyrelsen i Stockholm, nuvarande Fritidsförvaltninge, som inspektionsbåt. Köpet skedde via Ramsövarvet. Återigen genomgick KURRE ett motorbyte. Denna gång lät man installera en Universal Super Sabre Six på 165 hk. Arne Selander var den som med äran rattade KURRE som tjänstebåt! KURRE var då stationerad sommartid i Bogesund. Här utgick sedan Arne när han gjorde sina inspektionsturer till öarna där bla sommargästerna kunde hyra stugor. Arne bekräftar att KURRE var mycket rolig att köra och tog sig snabbt fram mellan örarna. Vinterförvaring ägde rum i Skarpnäck där även Idrottsstyrelsens Stjärnbåtar, som bland annat användes i seglarläger, förvarades och iordningställdes inför kommande säsong.

1975 säljs KURRE till Kaj Ekstam i Stenhamra.

1977 köper Pierre Holm i Stockholm KURRE. Reklam för Pierres firma Segelshopen visas nu på sidorna på KURRE.

2007 köper Bengt Knaust i Gustafsberg KURRE och påbörjar en renovering.

2011 hamnar KURRE i Umeå och familjen Pettersson och renoveringen fortsätter......


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#82 2014-11-24 20:43:30

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Jaha, 1966-74 bodde jag i Bogesund.


Nikke

Offline

 

#83 2014-11-25 08:35:13

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Kurres Flathead: Bra och anus!

Bra: Äntligen har delarna till den fullständiga motorrenoveringen kommit! Nedan ett axplock ur vad som till slut ska bli till Kurres motor....

Nybyggd marinanpassad Holley 390 cfm. En av de minsta fyrportförgasare som finns.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00247_zps3972b5a9.jpg

Nya cylinderlock för bättre kylning från Offenhauser:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00248_zpsf9e7a0cd.jpg

Helt elektroniskt tändsystem med inbyggd tändspole och old school utseende från Joe Hunt:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00249_zps9bb182f5.jpg

Lite kraftigare ventilfjädrar för att klara vår trim-kam:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00252_zps84f67ed7.jpg

Anus: De nya kolvarna i rätt överdimension dök aldrig upp idag! sad Efter ett samtal till USA och några mejl senare fick jag beskedet en kväll att de skickats till fel adress i USA, ridå!
Då blocket och övriga grejer för att borra och balansera motorn ligger hos motorverkstaden och väntar så fick inte detta hända.
Jag jobbar nu på att firman som kolvarna kom ifrån får skicka med flygfrakt direkt till Umeå, återkommer i ärendet, suck! sad


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#84 2014-11-25 12:55:10

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

ALLTID är det nåt..sad


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#85 2014-11-25 13:31:58

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Nova67ss skrev:

ALLTID är det nåt..sad

Eller hur, de där j-vla amerikat, man kan vara inte utan det dessvärre! eviltwisted


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#86 2014-11-26 09:29:54

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Kurres Flathead: Mockup-bilder i väntan på borrning!

Vår motorbyggare och tillika Flatheadexpert Dan "Deluxe" i Storuman har precis släppt ett antal bilder där han testar våra tankar och idéer kring Kurres motor.
Vi använder ett äldre race-preppat Flathead-block som inte har rätt kulör men rätt fysiska mått! wink

Original kylvattenpump av fabrikat Sherwood från Detroit, har totalrenoverats av Dan med hjälp av delar från Martec, där finns d kunskap om och delar till gamla pumpar vill jag lova!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0054_zps00373fae.jpg

Här ses den supermoderna Joe Hunt-fördelaren dold inne i original fördelarhus i aluminium, det funkade!! På bilden saknas underdelen till kåpan men den kommer! wink
Även en gammal fin bröstkåpa och pumphus i alujumjum monterade.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0055_zpsadfb1d2c.jpg

NOS kyllimporna från Nils Gustavsson Motor AB pryder verkligen sin plats tillsammans med originalutblås i koppar!
Utblåsen kommer nog bara att användas vid motorkörning i bänk men visst vore d fränt att använda i båten med? wink
Tänk er blocket i Ford-grönt, eller Kurres bottenfärg, mot alla dessa detaljer i sina ursprungliga material..... motorn kommer att bli vacker! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0056_zps5f41df77.jpg

Här ser man även de frästa förgasarplattan på det gamla fina Offenhauser-insuget. Vi använde samma vinkel som det marina originalinsuget i gjutjärn hade.
De rostfria tändkabelhållarna provmonteras även här, dock har vi en konflikt med röranslutningar från toppen för vevhusventilation och oljepåfyllningen som måste lösas...
Ny bränslepump med glas på plats!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0066_zpsb81b1df4.jpg

Den smutta generatorn kommer förmodligen att hamna på samma plats som original då den är så liten!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0078_zps5f77ef72.jpg

Nu är det bara att hoppas på att blocket som ligger för borrning inte har några sprickor, vilket för övrigt är väldigt vanligt på dessa Flathead-block...... roll


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#87 2014-11-26 11:11:19

JörgenS
Medlem
Från: Enköping
Registrerad: 2003-02-06
Inlägg: 487

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Har för mig att jag sett växelströmsgeneratorer som är inbyggda i hus från likströmsgeneratorer, det skulle ju bli mer tidsenligt.... Personligen kan jag tycka att den där generatorn inte är tillräckligt snygg om man jämför med motorns detaljrikedom i övrigt....

//Jörgen


Jörgen Sundberg
Camaro RS -67
http://www.garaget.org/show.php?car=203

Offline

 

#88 2014-11-26 11:24:50

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

JörgenS skrev:

Har för mig att jag sett växelströmsgeneratorer som är inbyggda i hus från likströmsgeneratorer, det skulle ju bli mer tidsenligt.... Personligen kan jag tycka att den där generatorn inte är tillräckligt snygg om man jämför med motorns detaljrikedom i övrigt....

//Jörgen

Helt rätt Jörgen, men i detta fall måste jag prioritera storleken då den definitivt har betydelse i detta fall! lol Och de genratorer du nämner är inte gnistskyddade vilket denna är!
....vi har inte bestämt slutlig placering heller ännu, allt hänger på bristen på gott om plats! Den kommer heller inte att synas så mycket då motorn sitter i båten! wink


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#89 2014-11-27 08:56:22

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Tack grabbar!
..men kolla in detta, kolvarna är här!! big_smile

Till slut de missade kolvarna upp med posten efter att ha flugit över Atlanten!
Mitt idoga tjtande på firman i USA gav resultat, de skickade över kolvarna per flyg och fraktfritt såklart, heder åt dem! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/kolv_zpsf0b89c35.jpg


Umeå Motorslip har fått dessa kolvar och har nu allt för att påbörja borrning av blocket!
Dessvärre vet jag inte när detta blir av då det låg drösvis med block i lokalen varav ett antal V8:or, så nu är det bara att vänta på min tur.....hmm


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#90 2014-11-28 08:59:54

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Fick en fråga på ett annat forum:

Angående detta att förgasaren är monterad något i vinkel, kan det bero på att båten under gång planar upp en aning. Nyfiken.

Mitt svar:
Det är väl en form av kompromiss då motorn monteras lutande pga rakt monterad propelleraxel och den går snett ner genom båtens botten! wink
Då Kurre är från 1937 så planar den aldrig utan rider fram på en våg med vatten sprutandes åt sidorna, även kallat mustascher! Se bild nedan!
De gör att förgasaren även kommer att luta lite bakåt vid snabb färd så det sneda montaget kan kompensera litegrann i det läget men blir som sagt en kompromiss då gasaren är ganska plan i båtens viloläge. Detta för att flottören skall få rätt förutsättningar, typ! wink Vart ni klokare? wink
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DOC120912-0005-1.jpg


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#91 2014-11-28 09:25:24

JörgenS
Medlem
Från: Enköping
Registrerad: 2003-02-06
Inlägg: 487

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

hugger69 skrev:

JörgenS skrev:

Har för mig att jag sett växelströmsgeneratorer som är inbyggda i hus från likströmsgeneratorer, det skulle ju bli mer tidsenligt.... Personligen kan jag tycka att den där generatorn inte är tillräckligt snygg om man jämför med motorns detaljrikedom i övrigt....

//Jörgen

Helt rätt Jörgen, men i detta fall måste jag prioritera storleken då den definitivt har betydelse i detta fall! lol Och de genratorer du nämner är inte gnistskyddade vilket denna är!
....vi har inte bestämt slutlig placering heller ännu, allt hänger på bristen på gott om plats! Den kommer heller inte att synas så mycket då motorn sitter i båten! wink

På så vis... Fast å andra sidan har du ju gett dig in i branschen att gjuta och tillverka egna delar så det är väl bara att gjuta ett mer tidsenligt hus till den där lille saken ;-)

//Jörgen


Jörgen Sundberg
Camaro RS -67
http://www.garaget.org/show.php?car=203

Offline

 

#92 2014-11-28 09:40:33

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

JörgenS skrev:

hugger69 skrev:

JörgenS skrev:

Har för mig att jag sett växelströmsgeneratorer som är inbyggda i hus från likströmsgeneratorer, det skulle ju bli mer tidsenligt.... Personligen kan jag tycka att den där generatorn inte är tillräckligt snygg om man jämför med motorns detaljrikedom i övrigt....

//Jörgen

Helt rätt Jörgen, men i detta fall måste jag prioritera storleken då den definitivt har betydelse i detta fall! lol Och de genratorer du nämner är inte gnistskyddade vilket denna är!
....vi har inte bestämt slutlig placering heller ännu, allt hänger på bristen på gott om plats! Den kommer heller inte att synas så mycket då motorn sitter i båten! wink

På så vis... Fast å andra sidan har du ju gett dig in i branschen att gjuta och tillverka egna delar så det är väl bara att gjuta ett mer tidsenligt hus till den där lille saken ;-)

//Jörgen

Tror inte det kommer att hända just i detta fall, Jörgen! wink
Förgasaren är inte heller tidsenlig om man skall vara noga.....Har inte ambitionen att få allt att se ut som 1937 när det gäller motorn, här går säkerhet och funktion före faktiskt! Det är nog tidsenligt att överhuvudtaget fundera på att lägga i en Flathead i en båt igen! eek


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#93 2014-11-28 20:03:49

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

hugger69 skrev:

JörgenS skrev:

hugger69 skrev:


Helt rätt Jörgen, men i detta fall måste jag prioritera storleken då den definitivt har betydelse i detta fall! lol Och de genratorer du nämner är inte gnistskyddade vilket denna är!
....vi har inte bestämt slutlig placering heller ännu, allt hänger på bristen på gott om plats! Den kommer heller inte att synas så mycket då motorn sitter i båten! wink

På så vis... Fast å andra sidan har du ju gett dig in i branschen att gjuta och tillverka egna delar så det är väl bara att gjuta ett mer tidsenligt hus till den där lille saken ;-)

//Jörgen

Tror inte det kommer att hända just i detta fall, Jörgen! wink
Förgasaren är inte heller tidsenlig om man skall vara noga.....Har inte ambitionen att få allt att se ut som 1937 när det gäller motorn, här går säkerhet och funktion före faktiskt! Det är nog tidsenligt att överhuvudtaget fundera på att lägga i en Flathead i en båt igen! eek

Som sagt ett fantastiskt bygge, och tidsenligt hit å dit bara att du använder en flatsida smile i bygget är ju roligt och om du inte använder kopparrören för avgaserna så måla eloxera de rör du använder i kopparfärg big_smile himmla fränt big_smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#94 2014-11-28 20:59:45

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Tack Anders! thumbu
Vi får se hur d blir med slutrörens i koppar men de kommer att kopplas till slang hursomhelst!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#95 2014-12-01 11:11:54

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Kurres Flathead: Blocket borrat!! smile

Fick ett glädjande besked i går, Flathead-blocket från 1951 är borrat och honat!
Dock är nedanstående en bild innan borrningen... får se om jag hinner fota den efter borrningen!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00183_zpse19ba137.jpg


Inga synliga eller akustiska sprickor noterades vid förfarandet vilket var ett stort steg framåt för det fortsatta arbetet med Kurres motor! smile

Motorns rörliga delar genomgår just nu en noggrann balansering och viktjustering. Alla kolvar, kolvbultar, knaster, kolvringar, vevstakar, vevaxel, remskivor mm vägs separat och viktjusteras för bästa möjliga gång!

En trevlig detalj är att original vevstakar från Ford 1951 återanvänds, då de anses hålla en högre kvalité än dito nytillverkade!



.....ser verkligen fram mot att få höra denna motor spinna som en katt, rappt men ändå med en mjuk och harmonisk gång?! tongue


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#96 2014-12-02 12:55:28

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Kurres Flathead: Plastat å klart!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/motorplast_zpsa2e425df.jpg

Nu är blocket borrat och toppdeckat och står med inoljade lopp och väntar på att få komma hem, men det dröjer ytterligare en stund!
Specialblandad färg är inköpt och om allt går som det ska så kommer målning att ske inom kort, spännande!

Allt med jobb med balansering är också slutfört och kommer garanterat att ge resultat i form av en mjuk och relativ vibratiosnfri gång...så mycket som man kan begära av en drygt 80-årig konstruktion! wink
Det skiljde faktiskt 10 g (!) mellan de helt nya kolvarna i viktspann....tänk vad sånt kan ge i vibrationer, slitage på lager, bränsleförbrukning mm! Även den nya veven hade kraftiga obalansproblem....nu ligger allt inom 1/10 gram! smile

Fortsättning följer.....


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#97 2014-12-04 11:10:11

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Gött.

Cheva Sb tillåter ca 50 gr skillnad på kolv vikter ( mest för att man inte ska tvingas balansera om veven vid byte till ÖD kolvar vid borrning av cylindrar) ganska stor marginal..


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#98 2014-12-04 13:24:14

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Nova67ss skrev:

Gött.

Cheva Sb tillåter ca 50 gr skillnad på kolv vikter ( mest för att man inte ska tvingas balansera om veven vid byte till ÖD kolvar vid borrning av cylindrar) ganska stor marginal..

Se där! Men det är ju rena bondsmidet i en CSB va? lol
...han som borrade tyckte detta var mycket nog med 10 gr skillnad på kolvarna, men en balansering är ju aldrig fel vid ett sånt här tillfälle! thumbu


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#99 2014-12-08 09:52:02

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2366
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Kurres Flathead: Grönt är skönt!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00289_zps2238695e.jpg

För första gången går det åt rätt håll när det inte går som man tänkt sig! smile
Tanken var ju att målning skulle ske tidigast nästa helg men det blev målning i helgen som var...typiskt då jag hade andra planer men det löste sig efter en intensiv timme med transportering inom Umeå. Fasen vad tungt ett Flathead-block är att bära tomt, tur att man går på gym emellanåt! wink
Färgen är specialbruten på plats för att vara så lik Kurres botten- och klädselfärg som möjligt....kan bli bra när alla bitar kommer på plats! Dock är den mörkare i verkligheten än vad fotot visar!

Leverans till motorbyggaren sker när som helst, så vilken vecka som helst kan vi förvänta oss motoruppbyggnadsbilder, lite som Meccano för fullvuxna! smile

.....fortsättning följer!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#100 2014-12-08 21:01:30

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 2019

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

FIINT! smile thumbu


Camaro -71 Numera en rullande renovering. smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 
  • Index
  •  » Övrigt
  •  » KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson