Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



  • Index
  •  » Övrigt
  •  » KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

#51 2014-11-05 05:57:12

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Gött ..

Senast redigerat av Nova67ss (2014-11-05 05:58:37)


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#52 2014-11-05 08:36:35

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Ford Flathead V8

Så är det bestämt!...Kurre skall få tillbaks sin originalmotor! Fast kanske liiite förbättrad men det blir en Ford Flathead V8 om allt går i hamn!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Fraringnvarvet_zpse92923d4.jpeg

Efter att planerna gick i stöpet med den befintliga Rover V8:an så försöte jag att få tag i nya kyllimpor till den motorn då de medföljande egentillverkade sakerna läckte för mycket vatten för att fungera. Nya limpor i aluminium hittades hos en firma i England så det problemet var löst men sommaren var redan så långt gången och för mycket arbete återstod på Kurre för att en sjösättning skulle vara rimlig detta år.

Jag hade sedan tidigare ibland funderat på att återmontera en originalliknande motor i Kurre, som från början var en Ford Flathead V8 mod 60, men det föll alltid på att det skulle bli väldigt kostsamt att bygga en ny samt extremt svårt att få tag i de marina delarna. Inte ens i USA finns det några marina delar att tillgå då dessa motorer var mer sällsynta där än här hemma som båtmotorer!
Efter ett samtal med en inte helt okänd person i veteranbåtskretsar så slängde jag ur mig:
- Vet inte du av någon gammal marin Ford sida som man kan ta delar ifrån? Jomänvisst, kom svaret!
Jag blev tyst i den andra änden... - Finns den kvar frågade jag? - Skall kolla, blev svaret!
Inte allt för många dagar senare köpte jag osett en komplett Ford Flathead V8 från 1953, med backslag och limpor! smile ...som att vinna på Keno! smile

Motorn skall ha suttit i en nyare Essbåt, typ från ´53 och blivit urlyft för ett par år sedan men fullt fungerande, om än lite trött, vid tillfället!
Motorn gick direkt upp till custom-Dan i Storuman som jag lärde känna på Wheels bilträff i Umeå i somras. Han kommer att utföra allt renoveringsarbete tillsammans med mig. Så här såg ´53:an ut vid ankomsten:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0259_zps557c2cc1.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0261_zps07cc4d82.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0260_zpsb69d2554.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0258_zpsb57eb54c.jpg

Notera den speciella alujumjum-kapslingen av tändsystemet. Är det någon som vet mer om detta?

Motorn är en industrimotor från början och det kanske var så Forslund jobbade, jag vet inte?

Planerna för motorn återkommer jag med inom kort! wink


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#53 2014-11-05 20:11:21

AJ
Getfarmare
Från: Wontloose
Registrerad: 2007-10-04
Inlägg: 1338
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Magnettändning?


Got
The
Original -66 + LeMans -73

Offline

 

#54 2014-11-05 22:07:15

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

AJ skrev:

Magnettändning?

Nope, ser dock ut dom en Scintilla!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#55 2014-11-06 16:31:23

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-sleep002.gif


Nikke

Offline

 

#56 2014-11-07 10:18:14

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Kurres Flathead

Så här var läget för vår Flathead i september. Nedplockad, strippad och förnedrad:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0273_zpsb4c2e74a.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0274_zpse9760fb3.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0313_zps321f0b43.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0294_zps25e1cfc2.jpg


Motorn ser förvånasvärt bra ut, menar Dan The Motorman! Inga synliga sprickor har hittats på de ställen som annars är vanlig på just Fords sidåttor. Dock är blocket inlämnat på Umeå Motorslip för syradopp och mer exakt kontroll av godstjocklekar samt sprickdetektering, så än kan vi inte ropa hej! sad

Då vi vill ha en relativt driftssäker båtmotor med bra bottendrag och viss effektökning så är det följande recept som kommer att följas. Det innebär att vi skippar dubbla Stromberg 97:or till förmån för en tristare men driftsäkrare 4-portförgasare. 97:orna har också en tendens att flöda bensin vilket INTE är lyckat in en mahognyracer! Delarna är redan beställda så nu väntar vi bara på en container..roll

Recept 1953 Ford Flathead i Kurre-version:
1 st Vevaxel Scat, 4 tum slag
1 set Kolvar från Rebuilrs Choice, 3.3/16 +040 och 4" slag
1 set Vevstagsmutter
1 set Vevlager std
1 set Ramlager std
1 set Kamlager std
1 st Oljepump
1 st Vattenpump-DRV
1 st Vattenpump-PASS
2 st Offenhauser alutoppar
1 st Isky Max-1 kamaxel
1 set Ventilstyningar
1 set Ventilfjädrar
1 set Lyftare, Isky race
1 st Kamdrev alu
1 st Bränlsepump mekanisk med glaskopp
1 set Pinnbultsats för topplock Offy
1 set Överfall support
1 set Pinnbultar för ramöverfall
1 st Remskiva bred för generator
1 st Drev till fördelare
1 st Montageolja motor
1 set Tändstift
1 set Tändkabelrör
1 st Montagebricka till kamaxel
1 st Bussning bränsle pumpstång
1 set Packningssats motor
1 set Vevstaksbussningar
1 set Kromade muttrar topplock
1 st Remskiva vevaxel med ny bult
1 st Elektroniskt tändsystem Joe Hunt med inbyggd tändspole
1 set Tändkablar, 7mm med kolfiberkärna anpassat för elektroniskt tändsystem
1 st Modern startmotor i old scool utseende
1 st Marin Holley 390 cfm gasare, specialbyggd enligt US Coast Guards standard!
1 st Alu-insug för 4-portsgasare, beggat från Falu marknad!
1 st Martec kylvattensystem med Jonsson direktdriven pump
1 st Generator vxlström, modell mindre

...kan vara någon sak glömd men i stort sett så totalrenoverar vi med så lite överborr som möjligt och försöker bygga med ett old school utseende så att det skall se ut som motorn var original från tiden, där det är möjligt!

Vi tex kommer att försöka få in Joe Hunt fördelaren i den fräna gamla aluminiumkåpan som var original till motorn:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0295_zps717694ea.jpg

Färgen kommer att bli original Ford-grön från 1937, ligger ganska nära Kurres botten- och klädselfärg!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#57 2014-11-07 10:27:45

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Så den är eller blir sötvatten kyld? big_smile


Nikke

Offline

 

#58 2014-11-07 14:02:52

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Carleen skrev:

Så den är eller blir sötvatten kyld? big_smile

Nej på båda!
Motorn har alltid vart sjövattenkyld och blir så även nu efter många funderingar hit och dit!
....det går ju även senare att konvertera om till sötvatten med finns för- och nackdelar med båda systemen och vi har ganska bräckt vatten här i Umeå så...neutral


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#59 2014-11-08 14:04:18

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Avbärarlist i mahogny

Då Kurre kom till oss trodde jag att båten var helt komplett trämässigt. Efter att ha sett Essbåtar både IRL och på bild har jag förstått att Kurre saknade sina avbärarlister i mahogny. Dessa måste dit så att det blir en komplett Ess!
Sagt och gjort, en list från Essbåten Våg VIII i Stockholm mallades av.

Listen lades ut för tillverkning hos inte helt obekanta Johansson & Son i Holmsund. Den tillverkades så lång som möjligt med bara en snedskarv ungefär midskepps. Då Kurre förvaras på historisk varvsmark så tillfrågades fd varvsägaren, legenden, myten, båtkonstruktören och numera pensionären Karl-Erik Norberg om han kunde tänka sig att montera denna lite bevärliga sak på båten? Det kunde han och då frågade jag om jag kunde bistå med glada tillrop, handräckning eller annat?
- Du blir nog bara i vägen, jag löser det själv när jag har tid! ...fick jag till svar! smile
Efter en inte alltför lång väntan så satt plötsligt listerna på plats när jag kom ut till Kurre en kulen höstdag:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00162_zps9dcba7b1.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00166_zps9a08d18e.jpg

Efter Karl-Erik eleganta arbete så tog jag över för att avsluta med proppning, slipning och betsning.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00171_zps09505014.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00179_zps56a4b6d5.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00182_zpsd620fde0.jpg


Kommer kanske att bli nåt lager till bets, sedan linolja innan fernissan kommer på plats.
De blanka listerna som sedan skall på här lär jag få återkomma till då de inte existerar ännu...!

...fortsättning följer!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#60 2014-11-09 10:01:20

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#61 2014-11-09 11:13:35

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Bjuder lite från en del av KURREs proveniens så här på Fars dag! beer

Fick den här frågan från ett annat forum:
- Kommer det gå att åka vattenskidor bakom den där sen?

Jag svarade med denna bild från den första ägarens familjealbum!
Det funkade förut och då var det mindre effekt i motorn än det kommer att bli nu....... wink

Bilden tagen utanför Örsö:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DOC120912-4.jpg

KURRE borde göra i alla fall 30-35 knop med den nya Flathead-motorn, inte illa för en båt från 1937!appl


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#62 2014-11-10 08:55:16

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Kurres Flathead: Statusrapport

Vi fortsätter med att låta Flatheaden få bada redan innan jul! xmas Så här ser ett motorblock ut efter att ha legat i citronsyra i ett par dagar:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00183_zpse19ba137.jpg

Inga värre rostangrepp än väntat. Blocket har klarat sig otroligt bra. Inga sprickor heller där de brukar finnas på Fords Flatheads. Men de kommande testborrningarna kommer att avslöja omdet finns ev. sprickor eller tunna cylinderväggar så vi ropar inte hej ännu... wink
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00184_zpsa0068091.jpg

Rent och fint för att vara från 1951! Jepp, tydligen vissar denna gjutning att motorn är tillverkad 1951 och inte 1953 som vi tidigare trott!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00185_zps07007576.jpg

Sedan fick jag även förklarat av Ulf på Umeå Motorslip, där motorn är nu och som senare skalll borra blocket, att motorn redan är klar för blyfritt i sitt orignalutförande! Snacka om att vara före sin tid då det redan sitter härdade ventilsäten på Ford Flatheads tom 1952, i alla fall på avgassidan!

Har även lite solo-bilder på andra motorkomponenter som följde med vid köpet.
Kyllimporna är i hyffsat skick efter glasblästringen. Vet dock inte vad gjutnumren står för, någon som vet?
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00172_zpsa0dcb1e1.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00174_zps0c132dc5.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00175_zpsc533441f.jpg

Gjutjärns-insuget har sett sina bästa dagar men kommer naturligtvis att sparas som kuriosa och mall! Notera vinkel på anliggningsytan för gasaren, den kommer vi att efterlikna på det nya alu-insuget....
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00176_zpsb66da352.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00177_zps67fae75d.jpg

Nu följer än längtan värre än den efter tomten till jul på alla motordelar från USA och det gör att det inte kommer att hända så mycket mer med motorn på ett tag är jag rädd.... sad

....fortsättning följer!

Senast redigerat av hugger69 (2014-11-11 08:55:27)


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#63 2014-11-11 08:57:00

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Ibland har man tur....

Jag kunde naturligtvis inte låta bli att handla på Tradera när det bjöds på auktion med nedanstående läckerheter! Att budgivarna var så få är för mig en gåta men det blev min lycka till slut! smile
När såg du senast ett par svenktillverkade, Motor AB Nils Gustavsson, NOS kyllimpor till en Ford Flathead V8 till salu? Det är en fantastiskt känsla att hålla i saker som är typ 60 år gamla och helt oanvända..... Tror knappt sådant här finns kvar ens i US & A längre?!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00195_zps4de82c3d.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00193_zps1b693f94.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00194_zps5bbef981.jpg

...och som inte detta var nog så har jag faktiskt också fått tag i ett par riktigt fräna kyllimpor till Flathead V8 på eBay. Dessa är dock inte NOS men ser helt ok ut på bild! De är förhoppningsvis på väg hem till Kurre i detta nu:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KGrHqNlcFJyGK7sSBSZ0U4yN0w60_57_zpsf53dd138.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KGrHqVk0FJukpB5BSZ0U88tDg60_57_zps67ecfade.jpg

Det här var riktigt kul då Glenwood Marine finns än idag som familjeägt företag som kan sägas vara den marina motsvarigheten till hot roddarnas Edelbrock eller Offenhauser! smile

Så nu har jag tre uppsättningar aluminium kyllimpor till Kurres motorbygge så vi får se vilka det blir som monteras.... wink

...fortsättning följer!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#64 2014-11-11 17:30:26

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Du kan inte använda  Glenwood Limporna på Kurre. sad
De blir mer rätt med  Motor AB Nils Gustavsson Limporna. big_smile

(jag vet en annan som har Glenwood Limpor) roll

Senast redigerat av Carleen (2014-11-11 17:30:55)


Nikke

Offline

 

#65 2014-11-11 20:26:15

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Carleen skrev:

Du kan inte använda  Glenwood Limporna på Kurre. sad
De blir mer rätt med  Motor AB Nils Gustavsson Limporna. big_smile

(jag vet en annan som har Glenwood Limpor) roll

Det blir nog så, det är ju lite fränt med NOS-grejer ändå....dessutom är det jävligt udda för en amerikan att se att vi tagit fram egna limpor till en Flattie här i Sverige!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#66 2014-11-12 09:04:29

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Bravo big_smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#67 2014-11-12 09:09:56

jannes
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2003-07-29
Inlägg: 255
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Du kan ju ha en på varje sida LOL.

Snyggt bygge Håkan!!


Janne Suhr, Stigtomta
protouring.se Carphotos.se
http://www.protouring.se/ptbanner2.jpg

Offline

 

#68 2014-11-12 17:17:20

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

jannes skrev:

Du kan ju ha en på varje sida LOL.

Snyggt bygge Håkan!!

He, he, de skulle funka! tongue
Tack Janne å Anders! smile


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#69 2014-11-13 20:45:26

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Jag googlade runt lite å Ford sida Marin / Industri motor var Röd.


Nikke

Offline

 

#70 2014-11-13 21:12:57

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Carleen skrev:

Jag googlade runt lite å Ford sida Marin / Industri motor var Röd.

Hur menar du nu, mannen? question


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#71 2014-11-13 21:35:34

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Röd

http://i517.photobucket.com/albums/u331/Nikkewi/MVC-005S_zps63482d4c.jpg


Nikke

Offline

 

#72 2014-11-14 08:26:56

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Snygg bild, Nikke!
...förstår fortfarande inte vad du vill säga?? roll


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#73 2014-11-14 08:48:09

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Förstärkningsplåtar för undersida knapar och utblås motorfläkt

Lite mer småpyssel som åtgärdats sedan sist!
Börjar med lite krom-porr! Är det fler än jag som går i gång på detta med krom mot mahogny....? wink
Här är det nygjutna utblåset för fläkten igen. Allt krom på bild är utfört hos Ecellent i Sthlm.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00228_zps29347b63.jpg

...från en annan vinkel:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00230_zps4dd8c12a.jpg

Fick mina specialtillverkade plåtar och stoser i rostfritt från kompisen Ludde för ett tag sedan och nu passade det perfekt att montera dessa! Här ses anslutningen för utblåset av motorrumsventilationen, blev riktigt smutt och precis som jag tänkt mig!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00233_zps5628448b.jpg

Undersidan av stosen syns lite bättre på denna bild. Borrade även ett litet dräneringshål i underkant böjen för ev. vatten:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00232_zps3de1b6ab.jpg

...och så ser det ut på ovansidan däcket och med kromventilatorn borta. Ett litet uppstick som det skall tätas runt för att minska risken för att vatten tar sig ned i slang och båt!
Har även börjat matta ner däcket inför kommande fernissalager.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00235_zpse4678c02.jpg

Dock visade det sig behövas ytterligare justeringar av hålbilder för akterknapens plåt så den kunde inte monteras vid fototillfället.

En lite suddig bild nedan visar förens förstärkningsplåt, även här behövs dock kompletteringar av hålbilden för att bla kunna skruva fast den övre punkten i det här mystiska bandjärnet som verkar original?!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00236_zps256b19fa.jpg

....fortsättning följer!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#74 2014-11-14 15:41:21

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

hugger69 skrev:

Snygg bild, Nikke!
...förstår fortfarande inte vad du vill säga?? roll

Nähä http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-confused010.gif


Nikke

Offline

 

#75 2014-11-14 21:03:18

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2322
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Carleen skrev:

hugger69 skrev:

Snygg bild, Nikke!
...förstår fortfarande inte vad du vill säga?? roll

Nähä http://www.freesmileys.org/smileys/smil … sed010.gif

He, he, jag vet mycket väl vad du är ute efter men det är inte så enkelt och d r inte ens säkert att du har rätt där...! book

Kurres motor kommer att bli traditionellt grön av flera anledningar:
1. 1937, då Kurres första motor monterades, var nästan alla Fords motorer gröna.
2. Då vi nu bygger en Mercury Flathead baserad på en 8BA, på 255 cui istf 222 cui som Fordmotorn var original, blir den grön då i princip alla Mercurys motorer var gröna mellan 1949-1953.
3. Motorn kommer att matchas i grönt mot klädsel och bottenfärg för bättre harmoni!

Frågor på det? cool


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 
  • Index
  •  » Övrigt
  •  » KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson