Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



  • Index
  •  » Övrigt
  •  » KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

#26 2014-10-27 10:22:31

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Carleen skrev:

De får mig att tänka på när jag var mindre, en kompis till mig hittade en sprayburk och skulle vara tuff. så han sprayade på ett garage Elvis p.
De var ju bara de att de blev Elvisp.

lolappl


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#27 2014-10-27 10:24:46

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Då har det blivit dax för Kurre att få lite färg på sin epoxybehandlade botten. Efter samtal med diverse erfarna personer så fick jag tipset att först tvätta av botten och den gula epoxyprimern med vatten, därefter slipa lätt och sedan var det fritt fram.

Efter ovan beskrivna procedur så började jag, efter tips från Klassiska Båtar, att maska upp den övre delen av den vita randen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII006-1.jpg

Sedan var det dax för påläggning av det första av tre lager vitt, riktig naftabaserad färg från Nordsjö!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII009-1.jpg
Tejpen bort å dit med med ny. Efter överläggning med mig själv så föll valet på en 25 mm hög rand med lite högre höjd i stäven..
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII015.jpg

...sedan spärrmålning av tejpen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII019-1.jpg

Jag har valt att köra utan riktig kritande bottenfärg av flera anledningar men de främsta är väl att här uppe i Bottenviken så har vi ringa eller ingen påväxtning alls på botten och sedan ville jag kunna få en bruten snygg färg till botten, fåfänga slår det mesta! roll
Jag valde att låta bryta en redan grön färg från Segelshopen, Brava Supersmalto Verde. Vilket vackert namn på nåt simpelt som en oljefärg va?
Den lokala färghandlaren från Nordsjö fick en bit tyg från Kurres nyklädda sitsar att bryta mot och skred sedan till verket.

Efter två varv av den brutna färgen så blev det så här, blankt som f-n men det får man ta!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII026.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII031.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII029-1.jpg

Här ser man även att jag mattat ner fernissan för kommande fernissalager.
Jag har lagt på alla färg med skumgummiroller och sedan efterstrukit med en bra pensel för oljefärg.

.....fortsättning följer! smile


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#28 2014-10-28 10:04:46

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Av flera anledningar så blev det inget båtåka denna sommar heller.... sad

Här är Kurre på väg att få motorn injusterad mot axeln och korrekt inkopplad i övrigt. Rover 8:an var bara ilagd innan köpet och hade inte funkat alls att använda i det skick den var!  ....men synen av Kurre i verkstan var go, vilken bak va? tongue

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000171_zps5f74ae98.jpg

Kurre har även fått sin alldeles egna vagn så nu är det lättare att rulla runt på det gamla varvet!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00018_zps027a27d0.jpg

Rover-8:an som satt i vid köpet gick för visso igång och lät underbart en stund vilket en båtkompis på besök kunde intyga:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000201_zpsf152581e.jpg

...men det bilden inte visar är hur vattnet sprutade från de blanka, fina, suspekta och hemmagjorda, kyllimporna likt Fontana di Trevi och fick mig att börja tänka på annat detta år....

Annat bestod även bland annat av att förstärka Kurres infästningar för pollaren i fören. Jag snickrade till några furubitar som förstärkning mellan däcksbalkarna och avslutade med en bit ek på toppen, eller botten hur man nu ser på det! Det hela skall sedan avslutas med en 2 mm rostfri plåt, ej tillverkad ännu, som ytterligare förstärkning.
Vart väldigt bra så sedan kan man förtöja utan risk för att rycka loss en bit av det vackra fördäcket! Allt skall sedan linojlas för den räta känslan. Här kommer även staget från stäven att fästas.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Pyssel0472_zps505ddae3.jpg

Styrstången som löper genom hela båten saknade en lagring på mitten så en sån tillverkades i furu efter eget tänk och gammal båtbyggarkonst, keep it simple:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre0052_zps2bb20959.jpg

....fortsättning följer! smile


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#29 2014-10-28 19:06:50

AJ
Getfarmare
Från: Wontloose
Registrerad: 2007-10-04
Inlägg: 1338
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Hmmm, du klampar väl inte omkring med foppatofflor på eller i den båten va? Hade varit min så hade det varit obligatoriskt med nytvättade fossingar i vita tubsockor....


Got
The
Original -66 + LeMans -73

Online

 

#30 2014-10-28 21:01:07

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

AJ skrev:

Hmmm, du klampar väl inte omkring med foppatofflor på eller i den båten va? Hade varit min så hade det varit obligatoriskt med nytvättade fossingar i vita tubsockor....

Nja, nu under byggtiden har jag nog arbetsskor inne i båten men på däck går jag i strumplästen!
Skall komma ihåg ditt tips, det var bra! beer


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#31 2014-10-28 21:17:35

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Hmm arbetssko

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/bild4.jpg

Kanske för en som sitter vid ett skrivbord hela dagarna.
Men de är ju inte något som vi i Annläggar branchen förknippar med arbetssko


Nikke

Offline

 

#32 2014-10-28 22:35:18

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

AJ skrev:

Hmmm, du klampar väl inte omkring med foppatofflor på eller i den båten va? Hade varit min så hade det varit obligatoriskt med nytvättade fossingar i vita tubsockor....

Vita tubsockor är såå 80. big_smile
Han har såklart knähöga skotskrutiga strumpor med strumphållare. cool

Senast redigerat av PM (2014-10-28 22:35:55)


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#33 2014-10-28 22:41:34

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Carleen skrev:

Hmm arbetssko

http://i64.photobucket.com/albums/h193/ … /bild4.jpg

Kanske för en som sitter vid ett skrivbord hela dagarna.
Men de är ju inte något som vi i Annläggar branchen förknippar med arbetssko

Ha, ha vad skarpögd du är, dock är denna fot inte min utan min träbåtskompis! Jag använder INTE Birckenstock! nono


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#34 2014-10-28 22:42:45

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

PM skrev:

AJ skrev:

Hmmm, du klampar väl inte omkring med foppatofflor på eller i den båten va? Hade varit min så hade det varit obligatoriskt med nytvättade fossingar i vita tubsockor....

Vita tubsockor är såå 80. big_smile
Han har såklart knähöga skotskrutiga strumpor med strumphållare. cool

Strumphållare är underskattat, gott folk! rocknroll


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#35 2014-10-29 13:22:11

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Gasreglage, gösstake och knap.

Nu lämnar vi fotbeklädnadsdebatten och återgår till ämnet, pöjkar! book

Då man inte kunde åka båt i sommar heller så fick man jobba med båt i stället! Passar mig bra då det inte funkar att jobba så bra med händerna under vintern för mig då jag står i en båthangar utan värme eller isolering.
Testade först hur den nyinköpta gasreglaget kan tänkas att te sig, blir lagom retro:

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Pyssel048_zps1a34ee2e.jpg

En av punkterna var att förbereda montaget av gösstake och knap i fören. Borrade och försänkte för knapen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre0012_zps2314025e.jpg

Det är fruktansvärt gött på gränsen till erotiskt att provmontera nykromade originalbeslag på ett betsat och fernissaglänsande mahognydäck:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre004_zpsfc256592.jpg

......fortsättning följer! smile


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#36 2014-10-29 19:48:38

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Jamen ska inte gas reglaget sitta mitt i Ratten?

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Essbatforarplats.jpg


Nikke

Offline

 

#37 2014-10-29 21:32:41

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Nja, Nikke det har aldrig gjort det på Kurre!
Det du ser på bilden är en annan Essbåt och reglaget i mitten är förmodligen Fords original och då är det ett ljusreglage och inte för gas!
Det är inte superpraktiskt med gasreglage i ratten på en båt, som en del amerikanska båtar har, men jag var inne på det ett tag......


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#38 2014-10-30 08:37:53

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Rutor, mahognylister och kladd!

Kurre kom ju till oss som ett icke avslutat renoveringsprojekt. Häri ingick ej monterade men färdigskurna, härdade och klara glasrutor samt tillsnickrade mahognylister till desamma. Då jag aldrig tidigare monterar rutor i en klassisk mahognyracer så var våndan stor innan jag skred till verket. Först monterades respektive ruta i passande utrymme. En viss justering av de befintliga rutsargarna fick göras men på det stora hela så var passformen rätt god. Efter tätning med kletmassa typ Sika så gossades rutan fast och hölls på plats med några snedställda spikar.

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre011_zps798c39e8.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/r4_zpsce929315.jpg

Efter sedvanlig härdning av tätningskletet så var nästa steg att finsnida till de redan framtagna rutlisterna i mahogny. Innan dessa monterades så la jag en sträng klet för att täta runt rutan. Efter att kikat runt på vad man gjorde på 30-talet och med erfarenheten från vår tidigare båt från Sjöexpress, Trolle, så valde jag att spika dessa lister med avklippt mässingsspik. Tipset om att klippa spiken fick jag av en möbelsnickare som menade att det är mindre risk för sprickbildning med klippt spik!...sedan var ju spikarna ändå lite för långa så... smile
Jag förborrade varje spikhål i listerna med en 1 mm borr innan montage. Hela montaget med klet, listanpassning, borrning, klippning av spik samt montage tog 2-3 timmar per ruta, så jag tog en dag i sänder.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre025_zps7b354d7a.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre039_zps6ca7159c.jpg

----gick en hel del plasthandskar, tejp, lacknafta och Torky-papper till detta jobb! smile
Färdig!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre028_zpsd23f3808.jpg

....fortsättning följer!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#39 2014-10-30 20:18:39

Carleen
Forumsponsor
Från: åtill
Registrerad: 2010-11-26
Inlägg: 138
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

hugger69 skrev:

Nja, Nikke det har aldrig gjort det på Kurre!
Det du ser på bilden är en annan Essbåt och reglaget i mitten är förmodligen Fords original och då är det ett ljusreglage och inte för gas!
Det är inte superpraktiskt med gasreglage i ratten på en båt, som en del amerikanska båtar har, men jag var inne på det ett tag......

Jamen va vet jag om Båtar, att de ska flyta såklart, men annars.
Ja de kan ju inte vara så smart att ha Gasen i ratten när man ska svänga å försöka dra ner på gasen samtidigt.
Bra poäng där Håkan appl


Nikke

Offline

 

#40 2014-10-31 12:39:19

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Fläkt, pump och tank

Lät en kompis, som är industridesigner, gjuta av en av Kurres original ventilator för att kunna få tag i en femte till utblåset för motorrumsfläkten. I silikonformen gjöts sedan en plastmodell fram för att använda som plugg för nästa steg. Resultatet blev över förväntan, se risig bild nedan!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00001_zps0aa31f45.jpg

Plastmodellen användes sedan av en gjutmästare i Stockholm som gjöt en kopia i mässing som kromades hos Excellent. Resultatet blev sjukt bra!
Den nytillverkade ventilatorn blev perfekt över hålet från motorrumsfläktens utblås på Kurres akterdäck, placerad mellan akterknap/flaggstångsfäste och tanklock:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/r5_zps1808f2dd.jpg

Själva fläkten hamnade efter diverse testmontage här bak på en av akterspegelns spant. Insuget kommer att vara under bensintanken och utblåset kopplas till en specialtillverkad stos i rostfritt som jag ännu inte fått från min svetsarkompis Ludde. Stosen skruvas fast i hålet från undersidan och den skall sedan sticka upp c:a 5 mm ovanför däcket för att förhindra vatten att direkt rinna ner i slangen.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre009_zps69ee6a77.jpg

Länspumpen monterades, på ett rostfritt vinkeljärn för att hamna nära botten utan att skruva i densamma. Den induktiva givaren placerades på lämpligt ställe bredvid. Allt kablage drogs sedan i ett gemensamt hölje, ej med vid fototillfället, via en tre-vägs strömbrytare,  säkring och sedan vidare till batteriet. Brytaren har ON-OFF-AUTO som lägen och sitter dold under aktersoffan bredvid batteriet.

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre023_zps1e5e57c9.jpg

Pumpens utblås var redan givet då det suttit på samma ställe sedan 1937 så det var bara att skaffa en 90 graders böj och ansluta:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre008_zpse21f9ccd.jpg

Så äntligen har tanken kunna färdigställas med hjälp av Ludde mfl och skall nu förhoppningsvis vara komplett med sugledning, avluftning, tankgivare och "jordpunkt". Det enda som fanns när Kurre och tanken kom var två avluftningar, då inget sugrör eller annat var monterat!!
- Hade du med kört båten upp-och-ner så kanske motorn fått bränsle, som en polare sa! smile

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre029_zpsb392fdff.jpg

...fortsättning följer!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#41 2014-10-31 23:38:56

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Coolt att gjuta egna grejer. Min Farfar var gjutmästare, så jag har gjutit en och annan pryl i hans gjuteri. Därför gillar jag ditt initiativ extra mycket. thumbu


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#42 2014-11-03 08:57:51

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

PM skrev:

Coolt att gjuta egna grejer. Min Farfar var gjutmästare, så jag har gjutit en och annan pryl i hans gjuteri. Därför gillar jag ditt initiativ extra mycket. thumbu

Extra mycket tack för den kommentaren, mannen! beer
Ventilatorn gjöts som sagt upp av en riktigt gammalt konstgjuteri i Stockholm som mycket väl kan ha gjutit åt Gideon Forlsund själv när båten var ny!
..du kan säkert bedöma att gjutningen är tjusigt gjord! wink


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#43 2014-11-03 09:01:21

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Bling-bling!

Jag hade sedan tidigare en gammal fungerande sökarlykta i bästa art deco-stil som borde funka att montera på Kurre, och det gjorde det! smile
Lyktan andas verkligen 30-tal tycker jag....dock endast mock-up monterad på denna bild, ej inkopplad!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre042_zpsdb9faa4b.jpg

Har även fyndat på rejält Tradera, NOS-lanternor i kartong! Exakt sådanan som satt på Kurre!! ...tror det är lättare att hitta nålen i den berömda höstacken faktiskt! eek
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000054-1.jpg

Här har jag gjort ett provmontage för att se vart jag skall borra för det "osynliga" hålet till kabeln:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre043_zpsd5529ffc.jpg

Den öppningsbara delen av framrutan måste ju även ha en passande hållare för att förhindra uppblåsning vid framfart och stopp i extrema farter! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Blocket003_zpsa0758114.jpg

Till sist så anlände även de för Kurre specialtillverkade gångjärnen i elektropolerat rostfritt upp, här endast ett utlagt för fototillfället. Montage kommer att ske senare innan nedmattningen av däcket görs.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Blocket002_zpsd77e2332.jpg

.......fortsättning följer!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#44 2014-11-03 23:34:17

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Myyyycket intressant bygge, dina väldigt finurliga och fantasirika lösningar med stor dragning till "detta är som det var och så kunde det varit" är imponerande big_smile

Snyggt helt enkelt. big_smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#45 2014-11-04 08:55:53

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Nova67ss skrev:

Myyyycket intressant bygge, dina väldigt finurliga och fantasirika lösningar med stor dragning till "detta är som det var och så kunde det varit" är imponerande big_smile

Snyggt helt enkelt. big_smile

Fasen Anders, blir nästan tårögd när du skriver så där.......kraftigt tack! inlove
...vet dock inte riktigt vart jag varit så finurlig men man tänker båtlösningar mest hela tiden just nu.....book


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#46 2014-11-04 08:58:04

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Kapell

Så här såg Kurres kapell ut från tiden då båten var relativt ny:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/kurre-old0072_zps37622f96.jpg

När vi köpte Kurre så ingick ett färdigsytt kapell som vi fick ha önskemål om gällande utseende och färg. Vi valde en beige nyans som var nära den Kurre hade på bilden ovan. Däremot ville vi ha en bakruta så det blev en oval sådan som lätt customisering! Då det aldrig varit monterat och jag aldrig tidigare gjort det heller så tog jag hjälp av min träbåtskompis Kenneth vid slutmontaget.
Innan Kenneth dök upp så gjorde jag ett provmontage med silvertejp för att testa formen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre044_zpsce9d0d3c.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre046_zpsa80d1c13.jpg

Vi ville även kunna sitta utan problem på alla sittplatser med kapellet uppe och det blev riktig bra tycker jag.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre053_zps76bbd639.jpg

Sedan var det dags att sträcka och börja montera kapellfästena, och nu var det ett måste att vara två. Det hela avlöpte väl och här är slutresultatet! Tack för hjälpen Kenneth!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre065_zps893b99c2.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/bild_zps22700366.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre068_zpsd95cf465.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre086_zps43c4cd36.jpg

...fortsättning följer!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#47 2014-11-04 10:48:10

JörgenS
Medlem
Från: Enköping
Registrerad: 2003-02-06
Inlägg: 487

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Imponerande var ordet! Har alltid haft en svag böjelse för gamla mahognyracers så denna tråd gillas! Stort tummen upp för detaljerna! Gjuta upp nya saker som ser ut som originalet, helt i min smak!

//Jörgen


Jörgen Sundberg
Camaro RS -67
http://www.garaget.org/show.php?car=203

Offline

 

#48 2014-11-04 15:17:50

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

JörgenS skrev:

Imponerande var ordet! Har alltid haft en svag böjelse för gamla mahognyracers så denna tråd gillas! Stort tummen upp för detaljerna! Gjuta upp nya saker som ser ut som originalet, helt i min smak!

//Jörgen

Vad roligt att höra Jörgen! thumbu
....jag gör så gott jag kan! tongue


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#49 2014-11-04 21:37:51

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Din "pay atension to details" och den mycket intressanta presentation på bygget är väldigt kul att följa, har nästan blivit så man kollar efter nya bilder här det första jag gör smile

Nån gång ska jag se din båt live  smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#50 2014-11-04 22:23:19

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2342
Webbsida

Re: KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Nova67ss skrev:

Din "pay atension to details" och den mycket intressanta presentation på bygget är väldigt kul att följa, har nästan blivit så man kollar efter nya bilder här det första jag gör smile

Nån gång ska jag se din båt live  smile

Kul att du ser det jag tycker är roligt, detaljerna! Det är ju faktiskt sånt som gör helheten!
....kan lova dig att det kommer mera sånt, stay tuned! wink

Senast redigerat av hugger69 (2014-11-05 08:28:15)


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 
  • Index
  •  » Övrigt
  •  » KURRE- en svensk mahognyracer från 1937 med Ford Flathead V8!

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson