Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2014-07-31 12:16:59

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

67:a motor(er)

Startar en liten tråd för framtida bruk.
Har en camaro 67 350ss. Det är numera en 355 med standardtrim såsom headers, 4port. Etc..
Ganska rapp faktiskt. Pålitligt och jämn i gången.  Peppar peppar.
Kört fjärde sommaren nu...
Ända sedan jag köpte bilen så har jag stört mig lite på att jag inte har ngn spec eller info om vad som är gjort med motorn. Den förra ägaren visste inte heller eftersom han köpt bilen som ren.obj importerat från USA 2006. Så då satt motor redan i.

SÅ jag tänker att det kanske ska bli vinterns projekt.
Alt. 1: lyfta ur den gamla. Gå igenom den.. kanske satsa på saker till den såsom alutoppar? Annan kam? Vad vet jag...

Alt.2: har länge varit inne på en LT1 motor...köpa en och göra iordning och senbyta. Behålla den gamla också..

Alt3. LS1! Detta är det som jag mer och mer lutar åt ju mer jag läser om det. Låter lockande med alublock osv.
Var lite rädd för priset först men samtidigt var min tanke att byta lådan jag har nu. Och med lite mer kött på benen nu så blir det inget lådbyte. Verkade svårt att göra ngt vettigt för under 20k.
Och lägga 20k för att man vill ha en växel till är inte aktuellt. Min låda nu växlar jättefint och är rapp så det känns onödigt.
Så jag funderar på att sälja min nuvarande motor/låda och lägga till 20-30k för att satsa på en ls1.

Kom gärna med kommentarer och åsikter för att hjälpa mig i mitt tänk. Behöver all info jag kan få. Finns det ngn i Borås/gbg/Jönköping som gjort detta? Vore kul att se det "live"...

Hur har ni andra gjort?

Offline

 

#2 2014-07-31 12:50:45

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Just det... vilken Ls1 Ska man titts efter? Såg nån som hette ls1 lq4 på 6.0l t.ex.
Vad ska man kika efter?

Offline

 

#3 2014-07-31 13:18:43

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1690

Re: 67:a motor(er)

Nu vet inte jag vad du har för behov, men en ls1 är då inget jag blir upphetsad av. Inte ens säkert den går bättre än det du har. Men det är klart ska du ha bilen på semester eller långstyrningar så har den väl en fördel med tillhörande låda.
Ls2 och ls 3 börjar bli trevligare. Sen finns det ju trevliga cratemotorer baserade på lsx motorer. Men likaså i första gen smallblock.

Jag skulle börja med att titta på det du har och vilket skick grejorna är i. Om det är något att bygga på så skulle jag nog personligen satsa på det.

Offline

 

#4 2014-07-31 14:22:14

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Är inte ute efter galna effekter.  Men en pigg och rapp bil. Sen är det väl trevligt om man kan åka lite längre med grejorna...
Min motor har hittills varit otroligt driftsäker. Så jag tänker att det kan vara på sin plats att öppna den i vinter och gå igenom INNAN det rasar:)

Offline

 

#5 2014-07-31 15:06:10

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: 67:a motor(er)

Beroende på din nuvarande motors skick, som ändå verkar vara till belåtenhet smile  trygg driftsäker o rapp...  skulle jag nog fundera på en OD låda 700/200 valfritt en converter på ca 2500-3000 rpm MED lockup och beroende på din nuvarande utvxling i bakaxeln  en 3,73 - 4,11 utvxling + diffbroms då får du en rappare bil MED bra cruze egenskaper och "låg" bränsleförbrukning..

Priset blir nog runt en 20-25 tusen men det är betydligt enklare än att anpassa en LS/Lsx combo med låda/motor..


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#6 2014-07-31 15:39:24

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 648

Re: 67:a motor(er)

Håller på peta ner en LS1/T56 i min 73a.
Har bara gott att säga om dom motorerna, väldigt fina då man som jag har tänkt bruksa med bilen.
Visst är det mycket jobb med att konvertera men du har en helt annan bil sen när det kommer till ekonomi/körbarhet!

Annars låter Novas förslag mkt bra kan bara instämma särskilt om du är så nöjd med din nuvarande motor wink

Offline

 

#7 2014-08-01 09:28:39

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Ja det låter ju absolut som ett alternativ Nova!

Offline

 

#8 2014-08-01 10:11:22

jannes
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2003-07-29
Inlägg: 255
Webbsida

Re: 67:a motor(er)

Bestäm dig först för vad du vill ha bilen till. Vill du ha en bil med körbarhet (som en vanlig bil) men även kunna köra ifrån när det behövs så räcker en LS-motor med tillhörande låda ganska långt. LS1:an har snart 20 år på nacken och har använts i konverteringar i över 10 år, den är beprövad och det finns mycket delar till dom. LS2 är ett bättre alternativ med bättre topplock och större utbyggnadsmöjligheter. Det är ganska svårt att porta ett CSB-topplock så att det flödar lika mycket som ett original LS2-topplock. LS-motorerna har mycket stor potential om du sen vill trimma. En annan kam och topplock ger drygt 100 hästar till på de 350 som finns där från början. Min är bromsad till 370 utan trim men med headers. De har vridmomentskurva som ger nästan max vid 2000 varv vilekt visar sig i min bil. Jag kan ligga i 140 på motorvägen i 1900 rpm på 6:ans växel. Inget problem att trampa ner gasen i botten och den pinnar iväg rejält utan att man växlar ner. Går man ner till 4:an så blir det en riktig kick i sätet. Den gör 200 på fyrans växel med 3.42 i bakaxeln.

Det kostar en slant att sätta i en LS-motor, du behöver en ombyggd eller ny tank med inbyggd soppapump, ny varvräknare och hastighetsmätare (elektroniska), ombyggd eller ny kardan, modifiera eller byta oljetråg, nya headers och en helhärva för att koppla ihop allt förutom själva montaget av motorn. Det drar iväg, för min del kostade allt runt omkring ungefär lika mycket som motor/växellådspaketet och då gjorde jag mycket själv. Det fanns inga konverteringskit för 9 år sedan när jag började med mitt byte. När du köper en LS-motor så är det oljetråget som avgör vilken du ska välja om du inte köper ett nytt tråg.

Det är inget snack om att LS-motorerna är framtidens melodi för US-bilhobbyn, mycket pulver, körbarhet och bränsleekonomi.

Men vill du bara pysa runt kvarteret och göra en burnis då och då för att impa på folket runt korvkiosken så klarar du dig med det du har.


Janne Suhr, Stigtomta
protouring.se Carphotos.se
http://www.protouring.se/ptbanner2.jpg

Offline

 

#9 2014-08-01 16:46:41

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Jannes: ja det du beskriver är väl exakt det jag vill ha. Samtidigt är det ju en kostnadsfråga. 100k för ett motor bygge är nog inte aktuellt. Snarare 50k och där i krokarna. Samtidigt så är det inget som MÅSTE ske nu. Har för mycket kärlek till bilen så jag kommer nog inte sälja den om jag inte hamnar i ngn sämre ekonomisk sits. Eller köper en annan bil. Men nån typ av mod. har jag tänkt mig i vinter. Men det är jättebra med era åsikter!

Offline

 

#10 2014-08-19 18:06:16

Adamzki
Urspårad
Från: Dannike
Registrerad: 2007-10-16
Inlägg: 850

Re: 67:a motor(er)

Sälj bilen till mig o köp dig en cuda istället, du vet att du vill...


69 Camaro

Offline

 

#11 2014-08-20 00:18:29

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Ja det suger i den tarmen ordentligt Adam. Även chargertarmen och cheva 55tarmen och.... ja, du vet hur det är:)
Men man saknar ju inte kon innan båset är tomt...

Offline

 

#12 2014-08-20 10:21:18

Adamzki
Urspårad
Från: Dannike
Registrerad: 2007-10-16
Inlägg: 850

Re: 67:a motor(er)

Jo vet precis.... Behåll den du har o bygg en rejäl förgasarmotor. Det är fränt!


69 Camaro

Offline

 

#13 2014-08-20 12:07:15

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Ja det lutar väl åt det nu när chassit osv är på plats. Skulle köpt din 427:a!

Offline

 

#14 2014-08-21 20:54:08

Adamzki
Urspårad
Från: Dannike
Registrerad: 2007-10-16
Inlägg: 850

Re: 67:a motor(er)

Den är till salu smile en kompis som har den, blev aldrig monterad av honom heller, så den har gått 0 mil efter ringar lager honing!


69 Camaro

Offline

 

#15 2015-08-24 19:39:12

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Drar igång min tråd lite igen. Nu är en ny låda fixad. Ej monterad dock. Det blev en Th200. I vinter blir det att riva lite i bilen efter att ha rullat i 5år och uppgradera lite till.
Efter många tankar på motorer så funderar jag på att gå igenom den jag har. Tänker att det kan vara på sin plats att se över den INNAN det blir ras. Inte för att den visar några tendenser på det men jag gillar när det är fräscht.
Jag har gått och inbillat mig att en 383:a är kanske det bästa av två världar för min del.
Som jag förstått det så borrar man en 350 till 355 och sedan strokar upp den till 383?
Alutoppar har jag med snöat in på lite.
Men när jag börjar titta på det här så blir jag helt bränd i skallen. Finns ju en uppsjö av prylar.
Erfarenheter och tankar kring detta? Är det värt att lägga pengar på den uppgraderingen eller blir det som att gå över ån för att hämta vatten?

Offline

 

#16 2015-08-24 20:07:38

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1690

Re: 67:a motor(er)

Är motorn i renoveringsbehov med cylinderborrning o vevaxelslipning så är det vettigt att överväga att stroka den med färdiga kit. Men annars vet jag inte då man istället kan lägga mer pengar på andra fina trimgrejor. Men vilket du bestämmer dig för så är det hela kombon som avgör. Expvis så blir det olika komponenter såsom toppar o kam för dom 2 olika motorvolymerna.

Offline

 

#17 2015-08-24 20:58:32

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Ja det vet jag ej om den är i behov. Och det övergår min kunskap att avgöra det. Men nu har jag inte tänkt att göra jobbet helt själv utan ngn kunnig själ får avgöra vad som BEHÖVER göras. Motorn går inte på ngt vis dåligt eller visar tendenser på att ngt är på tok.
Men samtidigt så kom bilen till Sverige 2006 och motorn är inte genomgången på den tiden. Gamla ägaren hade bara lyft på locket så att säga för att se så allt såg ok ut.
Men nu kommer nog motorn lyftas ur i vinter av andra orsaker så då tänkte jag det kunde vara på sin plats att se över...

Offline

 

#18 2015-08-25 10:40:15

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: 67:a motor(er)

Kostnaden för att borra, decka och ev arborra blocket med 4 bults överfall för att få det riktigt bra, sen byta kamlager (om du inte gör det själv) därefter beställa ett stroker kit med vev,stakar,kolvar,lager och ringar + toppar, kam och insug, blir så hög så du tjänar på att beställa en färdig crate motor komplett med de delar och Hkr du vill ha direkt, så får du även viss garanti oxå big_smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#19 2015-08-25 11:59:21

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Well, som jag fattar det så är motorn redan borrad då det är borrat till 355? Men jag är novis. Well det får väl bli och öppna motorn för att fastställa vad det är i nu. Borde gå att piffa till en 355:a med så det blir lite roligare!

Offline

 

#20 2015-08-27 08:18:49

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: 67:a motor(er)

Absolut, har själv piffat till en 357 ( 0.040" öborr)  och vid valet av stroker kit eller ej valde jag gå hydralisk rollerkam,retrolyftare, toppar istället..

Generellt kan du säja att på en väl fungerande motor så ger en strokning med 0.25" (3.48 - 3.75 eller 3.48 - 3.25) ca 20 Hp skillnad vid ca 500 rpm up resp ner i bandet (20 hp mindre vid ca 500 rpm högre varv vid nedstrokning)  vilket i mina ögon ger dyra hästar för ett strokerkit.


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#21 2015-08-27 09:19:33

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Nova: du har PM wink

Offline

 

#22 2015-08-27 09:26:46

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: 67:a motor(er)

du med hahaha


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#23 2016-05-18 08:35:39

Bolveat
Medlem
Registrerad: 2010-06-10
Inlägg: 192

Re: 67:a motor(er)

Lyfter min tråd här...
Har mer och mer börjat kika på en ls konvertering. Och efter vritt och vänt på tankarna och tittat på lite andra byggen så är det nog det jag vill ha. om inte annat så kan det bli ett kul projekt.
Jag har kikat på lite alternativ. Men om vi ska räkna in en totalbudget med allt som kommer till runt omkring så känns det som prismässigt och utbudsmässigt så får jag nog "nöja" mig med en LS1. Även om jag kikat på ls3 osv med...
Jag har fått tag på en Ls1 från en Corvette 01 med 350hk. Priset ligger i linje med min plånbok och den sitter i bil så den går att provstarta och titta på grundligt.
Jag har ju en th200r4 liggandes som inte åkt i än (pga att jag byggt, garage, renoverat färdigt hus, fått barn sen jag köpte den).
Dessa ska tydligen passa med en adapterplatta. Läst mängder av trådar i USA och åsikterna går ju minst sagt isär om huruvida den funkar bra eller ej. Rent måttmässigt så är den ju bra.
Men är man korkad om man går det racet eller ska man gå på ännu bättre/modernare lådor som t.ex tremec?
Om man ändå ska göra bytet så att säga..

Jag har lagt en hel del på styrning, väghållning och bromsar så detta ska bli det "sista". Vill ha en åkvänlig bil som ändå är relativt rapp. Med åkvänlig så ser jag nog framför mig en gammal bil som går som en modern bil i tekniken:)

Åsikter?

Bil: camaro 67

Offline

 

#24 2016-05-18 12:21:07

454BB
Medlem
Registrerad: 2015-05-12
Inlägg: 76

Re: 67:a motor(er)

Kan du köpa med lådan och styrboxar härva tank med pump etc så köp allt och sälj 200an ska man konvertera så är det lika bra o ta med så mkt som möjligt imho sticker iväg men enklast i längden.

Offline

 

#25 2016-05-18 13:17:15

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: 67:a motor(er)

454BB skrev:

Kan du köpa med lådan och styrboxar härva tank med pump etc så köp allt och sälj 200an ska man konvertera så är det lika bra o ta med så mkt som möjligt imho sticker iväg men enklast i längden.

Corvette har lådan bak. wink


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson