Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2014-06-27 13:14:19

Jimmy87
Ny medlem
Registrerad: 2014-06-27
Inlägg: 3

Dragracing Big Block eller Small Block??

Tjena alla. Ny på forumet.
Jag har en Camaro 68 som jag håller på att bygga om för street/dragracing.
Det är inbyggda Hjulhus, 4link, samt dana 60 axel på nu.
Jag siktar på ca 1000Hk plus Nos.
Det är stora däck bak och rätt byggd upphängning så grepp är inga problem.
Chassit är förstärkt.
Min fråga är vad ni rekommenderar av small block och big block?
Både ekonomiskt, effektmässigt, för enkelhetens skull samt så effektivt som möjligt för både 201 och 402m?

Offline

 

#2 2014-06-27 15:39:13

Mark IV
Medlem
Registrerad: 2012-07-26
Inlägg: 273

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

Skulle bygga på BB om man ny ska prata billigt så blir det billigare o bygga BB på de effekterna än en sb, tror en sb på 1000 hk na kostar dubbelt av nedre kartong motorn skulle tippa minst 440 cui special block special toppar som behöver en del magi i portningsväg dessutom kräver den mycket service jämfört med en 100 cui el större BB.  Är inte enkelt o nå 1000 hk med en en na BB heller men Dart block 55/565 cui afr el brodix toppar tex som grund

el köpa kartong motor.
Inte 1000 men 900 iaf
http://www.shafiroff.com/sportsman/555_900.php
4000$ till 1010 hp
http://www.shafiroff.com/pro/565_1010.php

För några tusen $ till kan du kliva upp till 632 cui och callies vev.
http://test.shafiroff.com/engines/632_bigdawg_bc.php

Senast redigerat av Mark IV (2014-06-27 15:48:31)

Offline

 

#3 2014-06-27 17:25:02

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1690

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

Ja du svara ju på frågan själv när du säger: 1000hk plus vad jag sen förmodar lustgas smile
Håller med varenda ord Mark IV säger.
Att nå 1000hk med smallblock utan överladd är ingen lek, vet ingen på rak hand som gjort det. Är det ens möjligt?

Offline

 

#4 2014-07-06 22:23:01

Stefan Thörnqvist CBB433
Forumsponsor
Från: Falkenberg
Registrerad: 2007-05-24
Inlägg: 764
Webbsida

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

Tjena Jimmy.

BB är notan, dock skulle jag inte köpa maskin av ovan nämnda byggare utan gå på dem som är riktigt duktiga och som ger en otrolig support, om man går in i detalj och jämför dessa motorbyggare så ser man snart att RM slår de flesta med hästlängder..

http://rehermorrison.com/product/565ci- … er-series/

Stefan

Offline

 

#5 2014-07-09 00:55:46

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

Japp BB is da shit och ju större kubik du skaffar desto bättre big_smile då når du lättare den effekt du vill och har större marginal.. 572 eller större om du orkar ekonomiskt..


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#6 2014-07-09 10:56:19

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3149
Webbsida

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

Z-27 skrev:

Ja du svara ju på frågan själv när du säger: 1000hk plus vad jag sen förmodar lustgas smile
Håller med varenda ord Mark IV säger.
Att nå 1000hk med smallblock utan överladd är ingen lek, vet ingen på rak hand som gjort det. Är det ens möjligt?

med LSX maskinerna börjar man iallfall närma sig  810 hk men då ur 502 cu/in

https://www.golenengineservice.com/engi … d-turn-key


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#7 2014-07-10 00:44:07

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

Mmmm med 500cui i en prostock så är de över 1400 wink
men http://www.steveschmidtracing.com/drag- … nce-engine 
inte 1000 men det närmar sig.


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#8 2014-07-11 02:14:07

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3149
Webbsida

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

har man inte lyckats picka hål på 1000 strecket med nån SB 2 maskin än ? tycker dom har legat i närheten så länge jag kommer ihåg ?


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#9 2014-07-12 20:14:35

Jimmy87
Ny medlem
Registrerad: 2014-06-27
Inlägg: 3

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

Tack alla för tipsen. Uppdaterar längre fram.med bilder på mitt färdiga street bygge smile

Offline

 

#10 2014-07-19 19:43:05

Jimmy87
Ny medlem
Registrerad: 2014-06-27
Inlägg: 3

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

En som tävlat mkt i streetracing rekommenderade mig en ls1 smallblock med dubbelturbo. Tankar om det?

Offline

 

#11 2014-07-19 20:03:42

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

Hur många turbobilar ser du i toppen på tävlingarna???
Inge snack om saken att det är effektivt, problemet är effektstyrningen och starten.
Du lär ha laddtryck innan du startar, du måste ha rätt mängd effekt iväg för att inte gå loss.
Funkar och man åker fort med det men för att tävla och vinna så kan det ta tid innan man hittat rätt.


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#12 2014-07-23 06:41:08

Avon
Medlem
Från: FINLAND
Registrerad: 2009-01-06
Inlägg: 41

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

Stig Olsson har ju en 358cid på 950hk.


Granqvist´s Street Bracket Engines

Offline

 

#13 2014-07-29 16:15:30

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

Med turbobilar och automatlåda är converter stallvarv det absolut svåraste att få till (vid transbrake), för tight converter och du kommer inte förbi "puckeln" då convertern börjar låsa upp och turbo´n inte börjat ladda tryck, och tvärt om vid för lös då skenar stallvarvet för fort och du får en låda/converter som kanske inte låser sej på hela rundan.. jäkla svår balansgång


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#14 2014-07-30 12:01:35

hauge
Medlem
Från: Eslöv
Registrerad: 2005-07-11
Inlägg: 1285

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

...svårt att köra konsistent med turbo som sagt. Det gamla hederliga "brute force" funkar inge bra som sagt.

Man får ha elektronik som styr precis som japsåkare, med anti-lag, laddtrycksstyrning o kanske nått mer

Offline

 

#15 2014-07-31 15:14:53

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Dragracing Big Block eller Small Block??

Ska man gå turbo så är ju insprutning den bästa vägen, då ställer sej frågan ska du ha 2 turbo´s eller en större??? sprutet är ju inte billigt heller, tillkommer tryckrör, interkoler laddtrycks styrning, wastegate´s, och gärna en "däck,spinnscontroller"  SAMT den "Uschla" converter anpassningen..

Räkna ihop dessa kostnader (förutom själva motorn) så ligger en BB stor cui motor med fugge vääldigt bra till big_smile  dessutom oftast väldigt beprövade recept och betydligt lättare att tuna in.


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson