Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

• Index
  •  » Mektips
  •  » Kör Du På E-85 Missa Inte Detta !!

#1 2014-03-30 10:13:39

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Webbsida

Kör Du På E-85 Missa Inte Detta !!

Ett dillema när man kör på E-85 är risken att man fettat på för mycket och spriten bryter ner oljefilmen med kraftigt slitage som resultat ...  nu kan du köpa en tillsats  som eliminerar detta problem  ..  produkten lägger på ett skikt  ( ca 2 ångström )  av BOR som reducerar friktionen  och du får en omedelbar förändring  av friktionen vilket du bla kommer märka på att motorn varvar upp snabbare  och blir mer allert  ,, temperaturen sjunker och  även bränsleförbrukningen sjunker   detta är en svensk uppfinning som i skrivande stund är inlämnad till patent och registreringsverket  ..Bl.a  CARTEPILLAR  har testat den och har nu beställt en större kvantitet för att använda i deras maskinpark

http://www.triboron.se/files/manager/pd … 4rkare.pdf

och för er som gillar TWO STROKE  (speciellt "pysselgubben"  KOLLA här hur du kan trimma puschen UTAN att åka dit

BOR är så pass effektivt i smörjning att du helt kan utesluta tvåtaks oljan ..  i förbränningen på en 2 taksmotor är det OLJAN som ger röken ,,

använder du denna tillsats ISTÄLLET för tvåtaktsoljan eliminerar du  du röken totalt ,,, Jag hade ett långt möte med uppfinnaren av detta  och han framhävde

fördelen med att slippa tvåtaktsoljan  med  "du kan köra en motorsåg i köpet utan att det ens luktar" .. han har förmodligen väldigt gammalt bröd lol

http://www.triboron.se/files/manager/pd … takt_2.pdf

Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

#2 2014-03-30 14:31:30

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Webbsida

Re: Kör Du På E-85 Missa Inte Detta !!

Inget nytt det där, var nog 2-4 år sen jag snackade med en kille som körde det i en 2takts cross, kommer tyvärr inte ihåg resultatet.

1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

#3 2014-03-30 14:41:43

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26

Blandade resultat om man läser runt lite. Det lovas ju en hel del i reklamen.
Men troligen inget jag kommer att använda mig av.

#4 2014-03-30 17:53:43

Kramer178racing
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2012-10-07

Är testat mycket på skotrar inom skotercross och backrace med väldigt negativa resultat mycket kolvbultslager som havererat och vevstakslager då det smörjer jävligt dåligt. iaf på maskiner med lite effekt i. Fungerar klockrent på Arbetsmaskiner med låga varvtal på motorn, då är de inga problem. Samma sak på motorsågar kom in många på firman jag jobbade på som kört på de där triboron och dom har totalskurit även om dom kört med 1% olja och triboron. Så på en två taktsmaskin ser jag inte att fungera om det är en motor med lite högre varvtal på.
Så jag har bara dåliga erfarnheter lika så oljan oljan från Payback tror de är samma killar.

Finns man på Facebook har man för mycke fritid

#5 2014-03-31 01:54:22

2 loud
besserwisser
Webbsida

bl.a på alla dom stora universiteten   så kom resultaten alltid tillbaka i posetiva ordalag   .. är detta du upplevt själv eller nått du fått återberättat  KRAMER ??  det var ju just 2 takts motorer det skulle var suveränt på
jag kommer att få utskickat lite prover , kommer testa detta och återkomma med resultatet

och nää det stämmer eliasson  dom har hållit på med detta i 16 år
och ja just de ,, du har ju den goda smaken att hålla dig till GM produkter  men det finns en polare till dig uppe stockholm med sämre smak ,, han kommer från början från dy finska skogarna och meckar fÖÖÖRddd ,,, då kanske du kan konnola vem jag pratar om :-) ,,, han har kört detta på en dyno ,,,  har du någon kontakt med honom kan du väl slå han en signal och be om hans tycke om denna produkt ,, vad säljaren sa att han skulle ha sagt behöver jag nog inte skriva  utan det vore mera intressant med försthandsuppgifter  oxå  "lampan" en gammal klassik motorbyggare från stockholm  lär oxå tappat hakan efter att ha provat det ,SÅ om du kan lyssna med jari vad han tyckte om det och skriva ut det här  vore jag tacksam !!

På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

#6 2014-03-31 02:18:01

Kramer178racing
Medlem

2 loud skrev:

bl.a på alla dom stora universiteten   så kom resultaten alltid tillbaka i posetiva ordalag   .. är detta du upplevt själv eller nått du fått återberättat  KRAMER ??  det var ju just 2 takts motorer det skulle var suveränt på
jag kommer att få utskickat lite prover , kommer testa detta och återkomma med resultatet

Både och faktisk! Haft 2 haverier pga triboron oljan i min tävlingsmaskin, 1 pga paybacks olja innehållande bor. Kolvarna klarar sig fint men inte vevstakslager och kolvbultslagrena.
Lagerna har blivit blånad pga de gått så hett pga dålig smörjning. Så på 2 takts maskiner med högre effekt är de inget bra alternativ.
Men som jag skrev, på en lågvarvig 2 takts maskin fungerar de klockrent, men de går inte gå ner till 1% som tillverkaren menar! men iaf från 3 ner till 1,5%..

Sen finns de dom de fungerat bra på också så är väldigt spridda resultat. Jag har erfarenhet av att de inte fungerar på BRP produkter, Honda 2 takt och Husqvarna och stihl motorsåga.

Kolvarna och cylindrarna klarar sig fint men inte lagren smile

De är mina egna erfarenheter smile

#7 2014-03-31 14:13:49

2 loud
besserwisser
Webbsida

pratade med tommy på triborone  och han hävdar att du måste haft något annat fel ,,  dom har flertalet tävlingsförare  som kör sina maskiner på 0.02 % inblandninng utan problem ,, han sa att det behöves inte mer än ett läckande inugsgummi för att åstakomma dom skadorna du listar

och PAYBACK xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  ÄR ETT HeLT ANNAT FÖRETAG OCH PROJDUKTER XXXXXX

#8 2014-03-31 17:25:10

Kramer178racing
Medlem

Hade inga andra som helst fel på motorn. Dom problemen kom vid inblandning av Triboron i bränslet.
Vet att Desire Fransson från Umeå fick testa att köra med de i sin Arctic-cat sx 600 med bra resultat. En Fredrik Eriksson
körde samma inblandning i bränslet på sin Lynx Rs 600 och fick vevstakslager haveri. Båda maskiner var nya då de provades.
Jag hade samma sak, helt ny renoverad motor i snöskotern med lager, stakar you name it. Ras efter bara ett fåtal timmar.

Så de är iaf mina erfarenheter båda på tävlingsmaskiner och folk som kört med de i inblandning av bränsle i deras motorsågar.
Kört aspen 4t (ren aspen) med 1& Triboron och samma resultat som jag skrev förr. Fin yta på kolv och Cylinder men blånade lager.

Okej, fick bara för mig att Payback var samma då en skylt Triboron satt på samma fastighet som deras i vännäsby förr.

Triboron har fungerat klockrent för endel iallafall på skotercross sidan och inte alls för endel. De som haft mest bekymmer är dom med just BRP produkter alltså Lynx & Ski-doo.
Jag skulle mer än gärna vara villig att prova de igen, dom kanske har bytt innehåll. Var för 2 år sen jag körde de i skotern och motocross var på min Honda Cr125 -07 så de var året 2009.
För att slippa undan 2takts avgasaen som skär så förbannat i ögon hade jag gärna gjort.
Så skulle dom vara intresserad isf att skicka en testflaska så kan du ju PMa mig.

#9 2014-03-31 18:36:52

z28
Medlem
Webbsida

2 loud skrev:

och nää det stämmer eliasson  dom har hållit på med detta i 16 år
och ja just de ,, du har ju den goda smaken att hålla dig till GM produkter  men det finns en polare till dig uppe stockholm med sämre smak ,, han kommer från början från dy finska skogarna och meckar fÖÖÖRddd ,,, då kanske du kan konnola vem jag pratar om :-) ,,, han har kört detta på en dyno ,,,  har du någon kontakt med honom kan du väl slå han en signal och be om hans tycke om denna produkt ,, vad säljaren sa att han skulle ha sagt behöver jag nog inte skriva  utan det vore mera intressant med försthandsuppgifter  oxå  "lampan" en gammal klassik motorbyggare från stockholm  lär oxå tappat hakan efter att ha provat det ,SÅ om du kan lyssna med jari vad han tyckte om det och skriva ut det här  vore jag tacksam !!

Håller mig till GM? har kört mopar i motor i 4a år hmm  Har inget större intresse av å kolla upp nå resultat heller som jag skrev tidigare så kom jag inte ihåg resultatet, hade det varit nått jag tyckte va vettigt jag så hade jag förstås grävt vidare i det då jag hörde om det första gången (för det var väl ungefär när jag började köra på riktig alkohol). Jag tolkade din kommentar ovan som att det var nått nytt därav min kommentar.

Senast redigerat av z28 (2014-03-31 18:37:33)

1.38 6,02 185 9,44 230

#10 2014-03-31 21:41:48

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03

2 loud skrev:

och för er som gillar TWO STROKE  (speciellt "pysselgubben"  KOLLA här hur du kan trimma puschen UTAN att åka dit

BOR är så pass effektivt i smörjning att du helt kan utesluta tvåtaks oljan ..  i förbränningen på en 2 taksmotor är det OLJAN som ger röken ,,

använder du denna tillsats ISTÄLLET för tvåtaktsoljan eliminerar du  du röken totalt ,,, Jag hade ett långt möte med uppfinnaren av detta  och han framhävde

fördelen med att slippa tvåtaktsoljan  med  "du kan köra en motorsåg i köpet utan att det ens luktar" .. han har förmodligen väldigt gammalt bröd lol

Halva grejen moppe är ju att den SKA blåryka och kona bränd tvåtaktsolja, goaste parfymen som finns! big_smile
Blandar fett med flit jag lol

Funkar det att köra moppen på E85 och triboron förresten? Blandar det sig??
2taktsoljan gärna separerar med detta bränsle har jag hört men nån lär ha fått det att fungera skapligt med en vegetabilisk olja.
Skulle va kul å se hur mycket effekt det gör och hur det luktar. tongue

Däremot skulle jag kunna tänka mig att köra det i bruksbilen om det sänker soppaförbrukningen så pass att det blir ekonomiskt försvarbart. smile

Camaro -71 UNDER CONSTRUCTION big_smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

#11 2014-04-01 11:09:08

mep
Medlem
Från: Lidköping
Registrerad: 2010-12-26
Webbsida

"Ett dillema när man kör på E-85 är risken att man fettat på för mycket och spriten bryter ner oljefilmen med kraftigt slitage som resultat ...  nu kan du köpa en tillsats  som eliminerar detta problem  ..  produkten lägger på ett skikt  ( ca 2 ångström )  "

Kan du förklara hur du menar med detta ?   Ångström är ju ett längdmått  2 ångström = ca 0,2 nanometer

Z28 94:a  383 F1 ( viiinröd motor vers 1  8,4 402 m vers 2  9,3 402 m vers 3 ? 402m )

#12 2014-04-01 11:15:53

2 loud
besserwisser
Webbsida

E-85 har precis som du skriver problem att blanda sig med tvåtaktsoljan   samtidigt är det ingen större idé att köra en standard moppe på e85 ,, största fördelen E85 har är att den motsvarar 104 oktan  men du har ju ingen hög kompression i en moppe  så det är att elda för kråkorna ,,, samma sak att tanka alla kvaliteter  över 95  .. ( tex V-power)

2-TAKTSVÄTSKA

TRIBORON 2-TAKTSKONCENTRAT
Ersätter 2-taktsoljan i luft -och vätskekylda motorer från enkla
till avancerade. Tester visar en tydlig effektökning samtidigt som
utsläpp av skadliga ämnen minskar radikalt. Eftersom smörjmedlet
är sällsynt effektivt reduceras inblandningsmängden med 50% mot
vad som rekommenderas. 2-takts koncentratet är endast för direkt
inblandning i bensin.

TRIBORON 2-TAKTSINJEKTION
Identiska egenskaper med koncentratet men är till för motorer som
har oljeinjektion/oljebehållare. Anpassad för oljepumpens be!ntliga
inställning.
MILJÖVÄNLIG
Smörjmedlet är biologiskt nedbrytbart och ger en kraftigt förbättrad
verkningsgrad samtidigt som det kraftigt reducerar rökutveckling och lukt.
EGENSKAPER
Reducerar friktion, ökar effekt/vridmoment och ger snabbare
gasrespons samtidigt som motorn blir mer lättstartad. Smörjmedlets
unika egenskaper visar sig först efter några timmars användning.
ANVÄNDNINGSOMRÅDEN:
Båtar, mopeder, motorsågar, motorcyklar, röjsågar, snöskotrar m.".

Koncentrat. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100:1 el 50% av rekommendation
Injektion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Oljebehållare
Förpackning, 2-taktskoncentrat. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0,5 liter
Förpackning, 2-taktsinjektion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 , 4 & 205 liter

kolla den här videÅÅn där dom berättar om sina olika produkter

http://www.triboron.se/se/produkter/demofilm.html

#13 2014-04-01 11:24:38

2 loud
besserwisser
Webbsida

mep skrev:

"Ett dillema när man kör på E-85 är risken att man fettat på för mycket och spriten bryter ner oljefilmen med kraftigt slitage som resultat ...  nu kan du köpa en tillsats  som eliminerar detta problem  ..  produkten lägger på ett skikt  ( ca 2 ångström )  "

Kan du förklara hur du menar med detta ?   Ångström är ju ett längdmått  2 ångström = ca 0,2 nanometer

det var vad tommy (uppfinnaren/ägaren av denna produkt) berättade  . kolla på instruktionsfilmen   där berättar han att det blir ett slitageskydd inne i motorn vid förbränning  som är 3-4 ångström tjockt ,, friktionen mot detta lager är 20 gånger halare än vad även den bästa olja kan ge  dance

#14 2014-04-01 11:27:28

2 loud
besserwisser
Webbsida

BLASTbeet skrev:

2 loud skrev:

Halva grejen moppe är ju att den SKA blåryka och kona bränd tvåtaktsolja, goaste parfymen som finns! big_smile
Blandar fett med flit jag lol

Funkar det att köra moppen på E85 och triboron förresten? Blandar det sig??
2taktsoljan gärna separerar med detta bränsle har jag hört men nån lär ha fått det att fungera skapligt med en vegetabilisk olja.
Skulle va kul å se hur mycket effekt det gör och hur det luktar. tongue

Däremot skulle jag kunna tänka mig att köra det i bruksbilen om det sänker soppaförbrukningen så pass att det blir ekonomiskt försvarbart. smile

med drivmedelsförstärkaren så ska friktionen sänkas radikalt  och det i sin tur ger ju en högre effekt och en bättre bränsleekonomi  .  du kan även komplettera med detta  (se länk) för att få en riktig sänkning av förbrukningen   http://hho-plus.se/

#15 2014-04-01 19:56:00

hauge
Medlem
Från: Eslöv
Registrerad: 2005-07-11

se där..ännu en snakeoil-tråd.

vad det gäller tvåtaktsolja funkar det alldeles utmärkt med vegetabilisk olja istället...vanligt med det till motorsågar

Vad det gäller vägasgeneratorer: http://hho-plus.se/ så har en vätgasgenerator en verkningsgrad på ca 20%, dvs stoppar man in en kWh el i den så kan man få ut ca 0,2 kWh i värmenergi när den förbränns.
Denna energi tas från generatorn som har låg verkningsgrad...ca 50%, ja, bilgenaratorer är kassa. Energin från generatorn tas från motorn som har en verkninggrad på runt 30%. Inte ens om man räknar optimistiskt kan man sänka förbrukningen.

i en bil spelar det ingen roll om man har ett hårt och halt ytskikt med jättelåg friktion... det är oljan som står för friktionen i alla fall.
Kullagrena i vevpartiet på en tvåtaktare vill ha smörj för att hålla
Jag tror att BOR anspelar eller skal anspela på Bor-nitrid, som är hårt-satan.

Senast redigerat av hauge (2014-04-01 19:57:33)

#16 2014-04-01 22:54:50

2 loud
besserwisser
Webbsida

jag kan tillägga att jag inte provat något av dessa  men jag kommer fixa en vätgasgenerator .. han som har sidan jag länkade till är en gammal kompis  och enligt honom så fungerar det  och jag kan inte se någon anledning till att han ska ljuga för mig ?? han ska sladda förbi någon dag och dema grejorna han har i bilen ,,  men gå ut på youtube och sök mera info i ämnet ,, vad jag har förstått  är det stora grejen NU att man fått mycket effektivare vätgasgenerstorer och rent principiellt  så fungerar det ju som det beskrivs ,, well jag  kommer återkomma efter jag monterat och skaffat mig lite egen erfarenhet i ämnet   men jag kan berätta att återviningsföretaget SITA  har testat dessa gengasgeneratorer/kit  under en period och har nu beställt enheter till samtliga 200 bilar i det området min kompis står för  så du får nog uppdatera dina kunskaper ,, verkar underligt att  SITA efter praktiska tester köper in kit för att installera i samtliga sopbilar om det inte fungerar eller hur ? 

samma sak med  det du kallar "snake oil"    jag hade ett möte med tommy som ligger bakom det hela  under en eftermiddag  och han berättade massor med intressanta saker   ,, bl.a så är istort sett samtliga högskolor med och testar dessa grejor och kan bekräfta resultaten    och cartepillar  har testat och köper numera in denna drivmedelsförstärkare till  sina maskiner   cartepillar är ju en gigant  och har ju å det närmaste oändliga resurser  och egna labratorium   så köper dom in det så har det förmodligen någon posetiv inverkan eller hur ??   det var ju inte så himla länge sedan folk trodde att jorden var PLATT heller :-)   men som sagt  tommy har lovat skicka ut prover ,, jag återkommer med fullt oproffisionela praktiska tester  så fort jag kan ,,    jag har som sagt inget eget vinstintresse i någon av dessa produkter   men jag kan ju säga att  efter jag testat tändstifter HALO så är jag klart mera öppen för nya inovativa lösningar ,,  ser man kallt på vad ett tändstift gör och ska göra så i all enkelhet så handlar det "bara" om att den ska antända bränsleblandningen vid rätt tidpunkt sen är dess jobb över till  nästa tändfas men jag har massor med års erfarenhet av just dessa stift  och kan dementera att det bara handlar om det ,, hur flamfronten  får utbreda sig  och squisheffekten  är väldigt avgörande på förbränningen och effekten ,,  jag skicka en uppsättning stift till min  motorbyggare i usa (NH) chad golen  på golen engine service  och han bänkade en LS7 maskin  körde först sina ordinarie "pulls" med NGK TR6   och sen bytte han ut mot halostiften ,, han gainade 45 hk om jag inte minns fel  ,, han byte sedan tillbaka till en ny uppsättning NGK TR6   för att försäkra sig om resultatets riktighet och tappade åter dom extra hästarna han fick med dom nya halostiften ,,, det som IMPONERAR mest på mig med detta test är att han efter detta test INTE väljer att använda halo stiften !!!!  45  "gratis" hästar  bara på att byta till andra stift ,, hur fassen resonerar han för att motivera att välja bort dom ??

#17 2014-04-02 19:46:38

z28
Medlem
Webbsida

Mmmm, dont go there, Du vet att jag testat dessa stift så seriöst jag kunde och märkte ingen skillnad, då kom sen svaret att de var ju inte bra på turbo bilar.
Ska man trimma motorer å har minsta kontroll på hur man läser stift å tunar så förstår jag varför han inte vill använda dessa, större glödtändare då man drar på tändning får man leta efter.

1.38 6,02 185 9,44 230

#18 2014-04-02 20:34:11

2 loud
besserwisser
Webbsida

hur kunde han då få 45 hk extra med dom i bänken ?

#19 2014-04-02 21:37:43

Kramer178racing
Medlem

De låter helt otroligt med att ett gäng tändstift ska ge 45hk??

Och varför man inte ska tro på en kompis som jobbar med oljor osv, förmodligen för att han är försäljare.  Prova jobba som uunderhåklsmek på en stor industri där var å varannat bolag kommer mer mirakelkurer att öka livslängd på ditt å datt.  Att ett BOR inblandning i bränsle ska ge fördelar har jag svårt å så då BOR som material är så hårt att de används vid legeringar av stål. Till den dagen de finns riktiga bevis på alla mirakel tillsatser för motorer kommer då aldrig jag tro på dom. Speciellt då jag inte har en enda positiv erfarenhet eller har någon i närheten som haft. Jo Dessire Fransson men hon körde med 1% olje inblandning. Annars lika där , vevstaks lager haveri.

#20 2014-04-02 22:53:08

mep
Medlem
Från: Lidköping
Registrerad: 2010-12-26
Webbsida

2 loud skrev:

mep skrev:

det var vad tommy (uppfinnaren/ägaren av denna produkt) berättade  . kolla på instruktionsfilmen   där berättar han att det blir ett slitageskydd inne i motorn vid förbränning  som är 3-4 ångström tjockt ,, friktionen mot detta lager är 20 gånger halare än vad även den bästa olja kan ge  dance

Kan inte du kolla med din kompis hur han mätte upp 3-4 Ångström och vad för instrument han använde ,, inte för och ifråga sätta utanför att jag är sjukt nyfiken på hur det gått till..
0,3-0,4 nanometer ,, det är riktig hard core det !!
Och hur i hela världen mätte han det inne i motorn under. Förbränning ,,

Z28 94:a  383 F1 ( viiinröd motor vers 1  8,4 402 m vers 2  9,3 402 m vers 3 ? 402m )

#21 2014-04-02 23:21:16

2 loud
besserwisser
Webbsida

du blandar ihop dom .. tomas är min gamle kompis  det är han som säljer vätgasgeneratorerna    tommy möte jag för nån vecka sedan  hos en gemensam bekant  .. men jag ska få lite provprodukter   då möter jag honom och ska försöka komma ihåg och fråga ..  lite historik iallfall , det här är nått dom jobbat på i 16 år så det är igentligen inget nytt  men som alltid när man kommer med nått nytt är folk skeptiska ,,dom håller på med ett värdspatent nu  och som sagt  samtliga svenska högskolor är med och kan leverera testresultat likaså att  cartepillar  testat och köper deras produkter nu ,, 

och ang di 45 hk ,, är väl igentligen inte så himla konstigt   allt handlar om hur flamfronten går , stiften ger en bättre förbränning  och med den en högre effekt , motorn var en som var byggt för en kunds räkning  och var långt ifrån standard ,..  flertalet oberoende tester mäter upp en högre effekt med halo  det är inget nytt  men jag har heller aldrig sett en så drastisk effektökning   tyvärr är chad amerikan ,, jag har begärt att få brake sheets från denna motor med och utan halostiften  och detta replikerades med ett  "no problem"  för att sedan gå i glömska   visst kan han ha ljugit för mig men varför ?

och som sagt  jag ska försöka  få svaren av tommy du söker   men rent spontant så tror jag nog att han mätte när motorn var still och i delar   men jag håller med dig ,, överhört små (minst sagt) toleranser ,, knappast nått man tar med ett skjutmått eller micrometer

#22 2014-04-03 15:47:41

hauge
Medlem

ang tändstiften...enda sättet som man skall kunna få någon effektskillnad som jag kan komma på...om vi bortser från självklarheter som att ena stiftet har för litet elektrodavstånd (så att det inte alltid antänds)  eller är alldeles för kallt, så att det blir sotigt och det inte antänds.
är om det ena stiftet har för litet utstick...dvs mittenelektroden sitter kvar inne i bland gängorna. Då blir det samma sak som om man har för litet elektrodavstånd.

Stiftets enda uppgift är att ge en lokal uppvärmning, tillräcklig för att antända bränsleblandningen....ett halostift är teoretisk sämre pga att haloringen är i vägen för den antända bränsleblandningen (jämfört med en enkel "toppelektrod"). Den "stora" vinsten jag kan se med en haloring är jämnare försliting av mittenelektroden. En jämförelse är 80tals audifemmor som har tre ytterelektroder och en i mitten. Dessa stift klarar en ca 5000 mil innan man får problem och man ser då tydligt att mittenelektroden blivit trekantig. På dessa stiften går gnistan från ytterelektroden till sidan av mittenelektroden.

Om vi skall ta en analogi (eftersom det pratades om flamfront) så vinklade chevrolet tändstiften nånstans på sjuttiotalet tror jag det var. Tändstiften vinklades mot avgasventilen...och det skall motsvara/ge en två-tre hästkrafter på topp. Med det i åtanke (pytte effektskillnad) så kan man misstänka att det gjordes för att minska emissioner (ngt renare förbränning).

Med 45 hk effektskillnad så var det något allvarligt fel med de 1:a stiften.

Som sidoinfo så runt 3000 rpm blir bränsleblandningen homogen...dvs turbulensen i förbränningsrummet är så pass stor att bränsleblandningen blir jämnt fördelad (smärreskillnader mellan olika förbränningsrum) . Över det varvtalet så går förbränningen lika fort, oavsett varvtal. Pga detta så är rekommenderad tändningsförställning samma över trestusen varv (ibland 2500). Ser man rekommendationer när man skall ändra tändkurvan så brukar det anges max utslag vid 2500-3000 varv. Det är för att vid de varvtalen har man full turbulens (blandning av luft bensin) och bränsleblandningen blir inte bättre/jämnare och blir inte bättre oavsett varvtal

#23 2014-04-03 20:54:28

2 loud
besserwisser
Webbsida

teori och praktik går inte alltid hand i hand ,, halostiften håller 15000 mil och i 99.9 % av alla bilar jag installerat det i har bränsleförbrukningen sjunkit  ..  en vanlig sidoelektråds stift ger en skugga bakom sidoelektråden  nått du slipper med halostiftets ring ,, om du går ut på you tube hittar du en video som visar halostiftet i action ,, gnistan hoppar slumpmässigt mot ringen och har alltså inte samma statiska läge som ett vanligt stift ,, jag vet inte vad i konstruktionen som ger fördelarna men jag har massvis med år bakom mig med erfarenhet av  halo .. rent principiellt ska ju tändstiftet "bara" tända bränsleblandningen i exakt rätt tidpunkt  men erfarenheten berättar att det inte är hela sanningen ,,  jag har vid ett flertal  tillfällen ersatt standard orginalstift  på bilar som inte klarat avgasvärdena genom bilprovningen   och efter halostiften monterats har  dom passerat avgaskontrollen genom bilprovningen problemfritt under ett flertal år ,,

#24 2014-04-03 22:45:09

hauge
Medlem

"gnistan hoppar slumpmässigt mot ringen och har alltså inte samma statiska läge som ett vanligt stift "

Ja, det är ju bra ur slitagehänseende på mittelektroden, precis som jag nämnde ang. audibilarna med tre sidolektroder...blir ju nästan likadant fast halostiften tar det ett steg längre.
Nu var det ett par år sen jag kikade på ett halostift, men ...kikade på google pictures nu.. o det var som jag kom ihåg...de stiften har ju tre hållare för ringen som ger skugga förutom ringen.

15000 mil låter lite häftigt om det inte är platina eller iridium centerelektrod. "vanliga" stift med sånna elektroder säger mitt minne att serviceintervallet ligger på 10-12k mil. Fast moderna tändsystem har å andra sidan lite mer "spänst" och klarar ökad elektrodavstånd (slitna stift) betydligt bättre än äldre.
(Kommer ihåg min 1:a bil , en californiavit 145:a -71, 0-100 på 15s, 82 ystra hästar..på den tiden tyckte de att man skulle byta stift var 1500-2000:e mil....det gjorde man oftast inte, utan justerade elektrodavstådet istället)

En tanke som slog mig nu var att om motorn inte är vid "sina sinnens fulla bruk,, dvs sliten" (så att stiften inte bränns riktigt rena) så kan det som du säger hjälpa med större elektrodarea, mitten elektroden hålls ju i stort sett alltid ren och om motorn har problem så blir det alltid ytterelektroden som geggar till sig och hindrar gnistan. Med större area där så ökar chansen för gnista, så jag köper det att det kan hjälpa vid besiktning och även något minskad förbrukning vid sliten motor.
(Funderade lite på om det inte skulle va lika bra med varmare stift, men det hjälper ju bara om mittenelektroden blir geggig)

På tal om  stift... om nån som läser detta och har wasted spark...ser man nån skillnad på stiften som är kopplade till samma tändspole? (gnistan hoppar ju tvärtom på ena stiftet)

Fast 2loud, du vet att  "99.9 % av alla bilar jag installerat det i har bränsleförbrukningen sjunkit", så betyder det att du monterat sånna stift på TUSEN BILAR *blink* :-)

Senast redigerat av hauge (2014-04-03 22:47:10)

#25 2014-04-03 22:49:34

2 loud
besserwisser
Webbsida

hauge skrev:

Fast 2loud, du vet att  "99.9 % av alla bilar jag installerat det i har bränsleförbrukningen sjunkit", så betyder det att du monterat sånna stift på TUSEN BILAR *blink* :-)

förstår inte hur du får ut det ur 99.99%  men det börjar nog närma sig tusen bilar så dancedance

• Index
  •  » Mektips
  •  » Kör Du På E-85 Missa Inte Detta !!

Sidfot