Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



  • Index
  •  » Projekt
  •  » Camaro 69 - Från dragracing till gata.

#1 2013-12-30 19:31:25

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Får väl starta en liten tråd om min Camaro 69:a.

Känns rätt trevligt att kunna säga "Min Camaro 69:a.". Har alltid gillat dem men aldrig skaffat någon. Sen blev de plötsligt väldigt dyra så det fanns tydligen fler än jag som tyckte att de är trevliga.

För att göra en kort historia lång har jag alltid, i alla fall sen 13-års ålder, velat ha en fet Amerikanare med V8. Det blev ingen V8 just då, av förklarliga skäl, men en himla massa byggmodeller och minst 50 kilo biltidningar.
Power, Wheels, Colorod, Hot Rod Magazine och så vidare gjorde mig väl insatt i olika bilmodeller, motorer, växellådor och trimprylar.
Redan när jag fyllde 16 köptes en bil (För att jag inte skulle köra ihjäl mig på motorcykel.) men det blev en Volvo.
En P 1800. Visst, kul, men inte en bil med V8. Den renoverades och var klar till 18-årsdagen. Eftersom jag är jag blev P 1800:an kompressormatad, med ett trevligt litet hål genom huven där kompressorhjulet stack upp.
P 1800:an helrenoverades och därför behövde den lackas. Av någon anledning som jag inte minns fick jag tag i en lackerare som bodde utanför Ängelholm. Vi kan kalla honom Leif, eftersom han heter så.
Leif hade en djävulskt trimmad Opel Manta. När P 1800:an var lackad frågade han varför jag tänkte köra runt i en sån "pissekur" samt gav mig en åktur i sin vråltrimmade Opel Manta. (Jag vet... Nu är vi djupt nere i träsket.)
Den gick som ett skållat troll och vips var jag i Opelträsket.
Ett mörkt kapitel som helst ska glömmas.

Något senare började mina närmaste vänner köra Alfa Romeo. En Bertone Coupe' kan få vem som helst att bli intresserad av italienska vidunder.
Efter 20 års rejsande med Alfa var jag trött på att alltid påbörja ett projekt med tre månaders omfattande rostlagning, innan det ens var lönt att tänka på saker som motor, väghållning och annat kul.
Lärde mig i alla fall att köra fort på bana och ett och annat om gamla Alfor.

För sisådär fyra år sedan påbörjades bygget av en Westfield SE. (En "Super Seven" för den oinvigde.)
Cirka 2000 timmar senare var bilen klar. Den blev nästan precis som jag ville ha den. Enda "problemet" var att den blivit alldeles för fin för att användas som tävlingsbil.
Med 3 kilo per hästkraft och ett extremt modifierat chassie är den precis som en bil ska vara. På gatan är den extremt obekväm, den vibrerar och har sig, väsnas, accelererar så man undrar om det är sant och spårar om vägen är det minsta dålig.
På bana är bilen lika "smooth" som det är att skära smör med en varm kniv.
Min fru gillar den inte.

Mer info om den bilen finns här: hyper8.se

Nu närmar vi oss Camaron...

En eftermiddag i höstas hade jag varit på Strippen i Malmö och kollat när min granne testade sin tämligen feta Corvette. Han slog till med personbästa (6.27 - 181 km/h) och alla var på gott humör.
På plats fanns en dansk med sin Camaro 69. (Nu är vi ännu närmare.) På bilen stod det "Til Salg". För alla som inte förstår vad de som pratar med en varm potatis i munnen menar med det så var bilen alltså till salu.
Jag frågade vad han ville ha för bilen och höjde sedan mitt ena ögonbryn... Det var verkligen rätt pris, för att uttrycka sig milt.
Tog några bilder på bilen och vrålade hem i min extremt obekväma Westfield. (Alldes underbara Westfield, menar jag.)

Väl hemma bjöd min kära hustru på fika i trädgården. Precis när jag skulle bita i den första bullen dånar min granne förbi med Corvetten. Åtta liter vråltrimmad V8 hörs ganska tydligt...
Då säger min fru "Ooooh va det låter gött." Jag slutade äta bulle och frågade "Va? Gillar du V8?". "Ja", var det korta och koncisa svaret.
Då nämnde jag att det fanns en Camaro 69:a till salu för rätt pengar. "KÖP DEN", var det enda hon sa.

Nu är vi hemma. Camaron står i garaget och jag meckar som en galning.

Det där var en lång introduktion, men en presentation kan väl inte skada?

http://hyper8.se/images2/Camaro/eldflames.jpg
Efter en tur på 90 mil tur och retur stod bilen i garaget. Naturligtvis bodde dansken så långt ifrån Malmö man kan komma på dansk mark utan att köra ut i havet.
Det var en gammal dragracingbil med allt vad det innebär av arbete innan det blir besiktningsbart. Att den har eldflames är det minsta bekymret.
Den fick stå och mogna i garaget i väntan på ursprungskontrollen.
Ja, den är lite hög fram. Köpte den utan motor och låda.

http://hyper8.se/images2/Camaro/skitig_motor.jpg
För att lyxa till det ordentligt inköptes den här skönheten, med tillhörande låda, för 4000:-
Ser onekligen hemsk ut, men innan plånboken öppnades kunde jag konstatera att den såg fantastiskt frisk ut under ventilkåporna. Någon hade tydligen bemödat sig med att serva den.
Det är en riktigt sur 305 som får duga som besiktningsmotor och "pysa runt och mysa"-motor innan det blir något som verkligen ryter och mullrar.

http://hyper8.se/images2/Camaro/motor.jpg
När ursprunskontrollen fått OK av Transportstyrelsen blev det fart i garaget.
Samma motor ett par veckor senare. Gör inte lika ont på näthinnan att titta på den nu.

http://hyper8.se/images2/Camaro/holley.jpg
Lyxade till det med en sprillans ny glidarförgasare. (4160)

http://hyper8.se/images2/Camaro/no_floor.jpg
En viktig anledning till att bilen köptes var att den var rostfri.
Men, som vanligt fanns det rost. Höger friskluftsintag hade läckt och därför var golvet på passagerarsidan tunt. Väldigt tunt.
Det syntes inte underifrån.
Som tur var skulle det visa sig att detta var den enda rosten på hela bilen.

http://hyper8.se/images2/Camaro/nytt_golv.jpg
Knackade till en plåtbit med den obligatoriska bulan för växellådsbalken, men struntade i de andra vecken. Det ska ligga en matta ovanpå.
Plåtbiten svetsades kant i kant.

http://hyper8.se/images2/Camaro/golv_grundat.jpg
Skarvarna slipade och golvet grundat. Det kanske var bra att mina Afor rostade, för detta kändes inte jätteknepigt.

http://hyper8.se/images2/Camaro/kardantunnelkatastrof.jpg
Nu kommer vi till bilens hårda dragracingliv...
Tydligen har det varit ett gäng gästarbetare inblandade när bilen byggdes om i USA. Borra hål verkar onödigt när man kan använda huggmejsel.
Den ovanligt välgjorda och figurklippta plåten täcker hålet som plötsligt inte behövdes när de dundrade i en automatlåda. Naturligtvis var hålet under också gjort med huggmejsel.
Härligt.

http://hyper8.se/images2/Camaro/kardantunnel_frisk.jpg
Detta blev mycket trevligare. Här ska min nya B&M shifter sitta.

http://hyper8.se/images2/Camaro/extra_elsystem.jpg
Då det sitter en del extraprylar på bilen, såsom bränslepumpar, elfläktar, MSD och annat var elsystemet fullt av "strömtjuvar". De där hemska sakerna man klämmer fast för att stjäla ström.
Jag har eliminerat allt sånt i elsystemet och bygger i stället ett separat system för ovan nämnda attiraljer.
Knåpade ihop ett "handskfack" i aluminium och ritade upp det extra systemet i Visio. Belastningen ska tas upp av reläer. Inte strömbrytarna.

http://hyper8.se/images2/Camaro/electric_terror.jpg
På tal om elsystem... Så här såg det ut. Tur man är härdad.

http://hyper8.se/images2/Camaro/friskt_brunnet.jpg
Detta är kabelstammen som går till baklysena.
Fint att de inte lyfte undan kabelhärvan när de breddade hjulhusen. Till min förvåning funkade all el perfekt.
Detta är nu åtgärdat enligt konstens alla regler, inklusive krympslang.

http://hyper8.se/images2/Camaro/dirty_fuse_box.jpg
Fint va?
44 år sätter sina spår.

http://hyper8.se/images2/Camaro/clean_fuse_box.jpg
Det fina med gamla bilar är att det mesta går att ta isär och fixa. Det blev ganska trevligt.

http://hyper8.se/images2/Camaro/dirty_fuse_box2.jpg
Baksidan var såklart lika eländig.

http://hyper8.se/images2/Camaro/clean_fuse_box2.jpg
Bättre.

http://hyper8.se/images2/Camaro/buckligt_handskfack.jpg
Det hårda livet som räserbil hade satt sina spår även inne i bilen. Panelen var bucklig.

http://hyper8.se/images2/Camaro/nylackat_handskfack.jpg
Mycket trevligare. Det fanns en bra film på Youtube som förklarade hur man pillar loss låset till handskfacket, vilket underlättade omlackeringen.

http://hyper8.se/images2/Camaro/no_matching.jpg
När motorn skulle snyggas till kom den gamla devisen "Allt man köper till Amerikanare är bara halvfabrikat." och bet mig i nacken.
Det är tydligt att delarna är rejäla och bra, men ska det vara någorlunda precision får man fixa det själv.
Så här illa såg portarna ut på det splitter nya insuget. Har redan börjat fila, som synes. Innan var det fem millimeter fel.

http://hyper8.se/images2/Camaro/better_matching.jpg
Börjar likna nåt...

http://hyper8.se/images2/Camaro/subframe.jpg
Subframen såg lite tråkig ut, så den fick en ordentlig tvätt samt slipades plåtren.
Blaskade därefter på lite 2-K. Jag ska förmodligen gåra något drastiskt med framvagnen senare så detta var bara för att jag skulle orka titta på den. :-)

http://hyper8.se/images2/Camaro/10-bult.jpg
Det satt en überfet bakvagn på bilen. 12-bult med Strangeaxlar, helsvetsade rör, C-clipseliminator, spole, 4.56 och stegar med Strange coilovers.
Coolt, men värdelöst på en gatbil och förmodligen inte besiktningsbart ifall de som besiktigar har minsta lilla koll. Sålde axel, stegar och coilovers för en försvarlig hög pengar och köpte en 10-bultad 8.5 tummare. De ska vara riktigt starka och bra. Synd bara att jag hade max otur och fick en axel där fästena inte satt på rätt ställe.
Björn på Camaroskroten ringde och bad om ursäkt och undrade om jag fortfarande var intresserad, tots felplacerade fästen.
Jag var intresserad. Att stå utan bakaxel var inget alternativ, så jag och en god vän drog till Göteborg och hämtade axeln och ett par nya bladfjädrar.
Väl hemma gnuggades geniknölarna. Klurade ut en lösning som funkade och lyckades flytta fästena utan större ansträngning.
De är nu även vinklade 2 grader, precis som de ska vara (2.37 grader om man ska vara petig.)
Axeln är provmonterad och passar som en keps.

Längre än så har jag inte kommit.
Fick göra ett ofrivilligt meckuppehåll för några veckor sedan då vinkelslipen tröttnade på att såga stål och i stället sågade av två senor i min vänsterhand. Upptäckte att det går att mecka ändå efter att den värsta smärtan lagt sig, så bakaxeln provmonterades igår.

Om jag bara slutar lata mig ska det nog gå att få ut bilen på vägarna till våren. cool

Senast redigerat av PM (2013-12-30 23:38:38)


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#2 2013-12-30 21:36:49

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1687

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Trevligt projekt, samt rolig läsning och bra skrivet. Trevliga bilar dom där andra oxså även om det inte är några Camaros smile
Kikade lite på din Super Seven i länken så nu är jag övertygad att det här blir bra.

Offline

 

#3 2013-12-30 22:12:37

wallechev57stepside
Medlem
Från: Dead Lake Bridge
Registrerad: 2010-02-15
Inlägg: 351

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Trevligt med en ny byggtråd! Kommer följas med stort intresse. Du verkar vara duktig precis som många andra här på forumet så du passar säkert in perfekt.

Välkommen.

/Walle


Sova kan man göra när man blir gammal....

Offline

 

#4 2013-12-30 23:16:10

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2346
Webbsida

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Härlig historia, detta blir kul att följa! beer


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#5 2013-12-30 23:31:39

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Tack.

Alltid kul med positiv feedback.

Jag tål kritik också, bara det leder någonstans och gör min bil snabbare. wink


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#6 2013-12-31 00:03:52

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25
Inlägg: 331

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

PM skrev:

Tack.

Alltid kul med positiv feedback.

Jag tål kritik också, bara det leder någonstans och gör min bil snabbare. wink

Ball bil!
Detta blir fränt.


Då ska du få lite konstruktiv "kritik"

Har du kollat att bakaxelhuset är rakt efter att du har svetsat dit fjäderfästena på rören?

Rören slår sig alltid mer eller mindre när du svetsar i dom. På GMs C-clipsaxlar brukar det resultera i rasade hjullager samt skadade/förstörda drivaxlar om lagerlägena kommer lite snett efter svetsning.

Här följer lite bilder på en axel som det hade flyttats fjäderfästen på.

http://i41.tinypic.com/2zqwtac.jpg

Styrdonet ska passa i lagerläget när axeln är rak

http://i44.tinypic.com/2v3od8p.jpg

Skadorna på drivaxeln.

http://i44.tinypic.com/2hz0r43.jpg


Mvh.
(forumets bakaxelfixare :p )

Senast redigerat av Nova Jörgen (2013-12-31 00:17:43)


Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

Offline

 

#7 2013-12-31 00:25:40

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Nova Jörgen skrev:

Då ska du få lite konstruktiv "kritik"

Har du kollat att bakaxelhuset är rakt efter att du har svetsat dit fjäderfästena på rören?

Rören slår sig alltid mer eller mindre när du svetsar i dom. På Gms C-clipsaxlar brukar det resultera i rasade hjullager samt skadade/förstörda drivaxlar om lagerlägena kommer lite snett efter svetsning.


Mvh.
(forumets bakaxelfixare :p )

Tjena,

Bra synpunkter som jag redan funderat på.
Vet inte om jag kan mäta upp att den inte slagit sig, men har haft funderingar på att bränna på med svetsen på motsatta sidan och sedan slipa bort svetsen. På så vis borde min operation "neutraliseras".
Har svetsat ett och annat chassie och sett hur det bär iväg när man härjat med svetsen.
I vilket fall som helst är detta en "fulaxel" som ska funka för lite cruising under nästa säsong.
Sen blir det till att öppna plånboken och stoppa i en roligare utväxling, en diffbroms, bättre drivaxlar och c-clipseliminator.
Jag kanske kan anlita dig när axeln ska kollas och eventuellt riktas?
Det kanske blir mindre känsligt när man använder c-clipseliminator? Är inte tillräckligt påläst för att ha koll på det, men vill gärna lära mig mer.


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#8 2013-12-31 00:57:07

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25
Inlägg: 331

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

PM skrev:

Nova Jörgen skrev:

Då ska du få lite konstruktiv "kritik"

Har du kollat att bakaxelhuset är rakt efter att du har svetsat dit fjäderfästena på rören?

Rören slår sig alltid mer eller mindre när du svetsar i dom. På Gms C-clipsaxlar brukar det resultera i rasade hjullager samt skadade/förstörda drivaxlar om lagerlägena kommer lite snett efter svetsning.


Mvh.
(forumets bakaxelfixare :p )

Tjena,

Bra synpunkter som jag redan funderat på.
Vet inte om jag kan mäta upp att den inte slagit sig, men har haft funderingar på att bränna på med svetsen på motsatta sidan och sedan slipa bort svetsen. På så vis borde min operation "neutraliseras".
Har svetsat ett och annat chassie och sett hur det bär iväg när man härjat med svetsen.
I vilket fall som helst är detta en "fulaxel" som ska funka för lite cruising under nästa säsong.
Sen blir det till att öppna plånboken och stoppa i en roligare utväxling, en diffbroms, bättre drivaxlar och c-clipseliminator.
Jag kanske kan anlita dig när axeln ska kollas och eventuellt riktas?
Det kanske blir mindre känsligt när man använder c-clipseliminator? Är inte tillräckligt påläst för att ha koll på det, men vill gärna lära mig mer.

C-clipseliminator kit ska du INTE använda på en bil som skall köras på vägen. Dom flesta kit är ENBART för strippen och börjar nästan alltid att läcka efter ett tag. Det har kommit C-clip elim. kit som är för rundbana/gata. Jag har ingen egen erfarenhet av dom ännu, men det finns bättre lösningar på detta. Byt till axeländar av "FORD" typ och skaffa eftermarknadsdrivaxlar med RIKTIGA hjullager i stället.

Du behöver sätta upp ditt axelhus i en jigg för att kolla att den är rak. Axeln på bilderna överlevde inte många mil innan drivaxlar och hjullager gav upp.

Ja du kan anlita mig. Jag fixar det mesta i bakaxelväg.


Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

Offline

 

#9 2013-12-31 01:26:17

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Mycket tänkvärd och nyttig info.
Ska försöka ordna något som liknar väghållning och då är det ju bra att ha rätt prylar i axeln.
Misstänker att vi kommer att språkas vid förr eller senare. smile


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#10 2013-12-31 11:06:23

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1626

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Kul läsning, ska följas...


badkruka

Offline

 

#11 2013-12-31 16:15:12

Nova Jörgen
Medlem
Från: Grödinge
Registrerad: 2006-03-25
Inlägg: 331

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

PM skrev:

Mycket tänkvärd och nyttig info.
Ska försöka ordna något som liknar väghållning och då är det ju bra att ha rätt prylar i axeln.
Misstänker att vi kommer att språkas vid förr eller senare. smile

Ja det hoppas jag, du verkar ha erfarenhet av "sväng-racing" det får du gärna dela med dig utav wink

Framvagnen på 1gen Camaron och 3gen. Nova är likadan och inte direkt något under av lämplighet för att svänga med när det går fort. Just nu jobbar jag på att bygga bort så mycket Bump Steer det går utan att konstruera om alltihopa. ( det är för dragracing åka i mitt fall )


Jörgen K.
Framgångsrik Bracket Racer :-)

Offline

 

#12 2013-12-31 19:57:19

BLASTbeet
Trucker/Drummer
Från: Springville sthlm
Registrerad: 2009-08-03
Inlägg: 2001

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Härlig story och fränt projekt. smile
Blir prenumeration på denna tråd också. smile


Camaro -71 Numera en rullande renovering. smile
Buick Riviera -72 cool
PUCH Monza cool Friskt humör, sjuk humor! dance

Offline

 

#13 2013-12-31 22:52:53

pearlcamaro
Medlem
Från: småland
Registrerad: 2003-03-09
Inlägg: 152
Webbsida

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Häftigt projekt, cool bil vad är det för insug edelbrock
performer ?...

Offline

 

#14 2014-01-01 13:42:43

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

pearlcamaro skrev:

Häftigt projekt, cool bil vad är det för insug edelbrock
performer ?...

Tackar.

Insuget är ett Professional Products Cyclone.
Det billigaste insuget som passar på en nyare Small Block. De mittre skruvarna är annorlunda vinklade och dtta insuget har speciella insatser för att passa både på nya och gamla motorer.
Med andra ord ett ganska fjuttigt Kina-insug, men det blir nog perfekt till min lågvarviga (och billiga) besiktningsmotor.


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#15 2014-01-01 15:22:51

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Välkommen i gänget PM och mycket trevlig och rolig presentation big_smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#16 2014-01-01 19:07:54

Adamzki
Urspårad
Från: Dannike
Registrerad: 2007-10-16
Inlägg: 850

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Kul inledning som sagt, du verkar veta vad du håller på med också! välkommen.


69 Camaro

Offline

 

#17 2014-01-03 22:36:59

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Tack för glada tillrop och trevligt välkomnande.

Har nu mätt upp axeln och den är rak. Tack för tipset. Skönt att slippa oroa sig för det i efterhand.

Axeln var som ny under den sedvanliga smutsen, så blästring var helt onödigt. Körde den skinande ren med Biltemas röda nylonrondell.

Axel, bromssköldar och trummor är målade. Sköldar och drivaxlar är monterade. (Lika kul att peta in diffdreven den här gången som alla andra gånger.) roll

Hängde upp axeln med bladfjädrarna redan monterade. Fästena linjerar perfekt, men gummina är ändå bråkiga.
Antingen ska man göra på något annat vis, eller så är det bara allmänt bökigt. Har inte hängt upp en F-bodyaxel innan.

Då axeln är från en Nova upptäckte jag att det saknas en liten vinkel som lokaliserar bromsslangen på rätt ställe. Alltid är det något extra som måste fixas... Nåja, det går framåt i alla fall.


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#18 2014-01-05 01:57:20

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3149
Webbsida

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

vet inte om jag missar det  men vad är det för motor du hade tänkt ha i efter besiktnigen ?   är det bara för att det är en reg du bygger en sniken "bes-motor"   vad är det för slutgilltigt du tänkte ha under huven ?  ska du åka sprut eller förgasare ?  blir det rent av någon form av övertryck ?

vet inte riktigt hur det funkar med regen på dom äldre bilarna  med det är väl helt och hållet vad papprena på bilen säger effektmässigt som acceppteras ?  men se ere ju dillemat och fördelen med csb ,  kan ju va allt mellan 262-454 under ventilkåporna  men fortfarande samma utseende på utsidan ,,


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#19 2014-01-05 02:01:50

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3149
Webbsida

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

dubbelpost  MODERATOR TA BORT TACK !!

Senast redigerat av 2 loud (2014-01-05 02:02:36)


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#20 2014-01-05 11:53:12

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

2 loud skrev:

vet inte om jag missar det  men vad är det för motor du hade tänkt ha i efter besiktnigen ?   är det bara för att det är en reg du bygger en sniken "bes-motor"   vad är det för slutgilltigt du tänkte ha under huven ?  ska du åka sprut eller förgasare ?  blir det rent av någon form av övertryck ?

vet inte riktigt hur det funkar med regen på dom äldre bilarna  med det är väl helt och hållet vad papprena på bilen säger effektmässigt som acceppteras ?  men se ere ju dillemat och fördelen med csb ,  kan ju va allt mellan 262-454 under ventilkåporna  men fortfarande samma utseende på utsidan ,,

Du har inte missat något.

Jag har ingen aning om hur det känns att köra en Camaro 69:a. Det kanske är jättekul, eller bara hemskt.
Då jag är van vid små lätta bilar med massor av väghållning och superb styrkänsla, kanske det inte är något för mig. Eller så är det skitkul.
Just därför går jag inte "all in" nu.

Precis som du säger kan ingen avgöra effekten i motorn genom att titta på den.
Tänkte ange att motorn är på 375 hästar och hoppas på att de skriver in den effekten i bilens papper. I så fall kan jag sedan stoppa i ungefär vad som helst utan att regga om.

Senast redigerat av PM (2014-01-05 11:58:30)


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 

#21 2014-01-05 13:03:42

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2346
Webbsida

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Bara en still undran från en yngling, skall du besikta denna 69 som en vanlig gatbil eller blir d ombyggt fordon? book
...detta med tanke på att bilen var utan baksäte och visst hade den bur? roll

Senast redigerat av hugger69 (2014-01-05 16:19:05)


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#22 2014-01-05 13:16:48

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1687

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Ja med tanke på hur din Super 7 såg ut att gå på banan så lär du ha lite att göra på denna innan du blir nöjd. Men å andra sidan brukar det istället ge bra fartkänsla big_smile

Offline

 

#23 2014-01-05 13:54:43

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3149
Webbsida

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

jag har en 454 smallblock ny i kartong 610Hk /800Nm till salu som skulle passa som hans i greta i den där ...  turn key , du behöver bara montera vattenpump flexplatta eller svänghjul   , generator , startmotor och ett luftfilter på förgasaren så är du färdig för att ruinera din däcks ekonomi ,, då får du dessutom nått som ger dig en möjlighet att chocka din corvette granne :-)

och ange effekt ?? ?  så enkelt är det väl knappast ..  inte ens om du tänkt bygga sfro  ombyggd fordon  kräver man väl INTYG eller bromspapper ?

Senast redigerat av 2 loud (2014-01-05 13:57:18)


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#24 2014-01-05 17:15:59

puchmannen
Medlem
Från: liatorp
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 1196

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Kul tråd thumbu

Offline

 

#25 2014-01-05 18:37:44

PM
Medlem
Registrerad: 2013-11-18
Inlägg: 607

Re: Camaro 69 - Från dragracing till gata.

hugger69 skrev:

Bara en still undran från en yngling, skall du besikta denna 69 som en vanlig gatbil eller blir d ombyggt fordon? book
...detta med tanke på att bilen var utan baksäte och visst hade den bur? roll

Nja, jag tänkte inte göra det så svårt för mig. wink

Den ska regitreringsbesiktigas som en fullt normal Camaro 69. Då får de passa på att skriva in att det sitter en båge i bilen och att antal passagerare är exakt 1. Borde funka.

Angående motoreffekt så har jag aldrig någonsin varit med om att behöva visa upp några bevis på motorns verkliga effekt. Håller man sig inom ramarna vid regbesiktning så brukar det gå bra. Vi får väl se hur det går...

Har skivor fram och håller på med byte till rätt huvudcylinder + servo, så 375 hästar borde inte vara helt omöjligt att få inskrivet i regbeviset. Är jag inte helt fel ute så var det skivor fram och bromsservo på de mer hästfraftsstinna varianterna och då är det ju en sådan jag har. tongue


Camaro 69 - LS7 - 700R4
Don't waste your time. Or time will waste you.
Street Week 2018 sponsors: Non Stop Transmission, GT-DäckService, SRM Fälgrenovering

Offline

 
  • Index
  •  » Projekt
  •  » Camaro 69 - Från dragracing till gata.

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson